امیدواری به زنده بودن سرنشینان «سانچی» احتمال خاموش شدن حریق نفتکش ایرانی تا ظهر شنبه


معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: عمليات اصلي مهار آتش، روز جمعه با حضور تيم تجسس نجات و آتش خوارهاي ژاپني انجام مي‌شود.
به نقل از وزارت نفت،‌هادي حق شناس گفت: عمليات اصلي اطفاء حريق با حضور دومين يدک‌کش آتش‌خوار ژاپن در محل حادثه و همکاري چيني‌ها، روز جمعه، ۲۲ ديماه) انجام مي‌شود و تيم تجسس سازمان بنادر و دريانوري تلاش خواهد کرد، وارد نفتکش شود.
وي درباره ورود نفتکش «سانچي» به آب‌هاي ژاپن هم توضيح داد: اگر کشتي موتور نداشته باشد، طبيعتا با وزش باد حرکت مي‌کند؛ اما اينگونه نيست که وارد آب‌هاي ژاپن شده باشد؛ بلکه به سمت جزيره اوکيناوا ژاپن يعني به سمت جنوب شرقي حرکت کرد. 
معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با يادآوري اين که در روز نخست حادثه (شنبه، ۱۶ ديماه) اين کشتي در ۱۵۸ مايلي شانگهاي قرار داشت، افزود: هم اکنون اين کشتي تقريبا در ۲۷۰ مايلي شانگهاي و ۱۹۰ مايلي اوکيناوا قرار گرفته است که با توجه به اين که يدکش آتش خوار ژاپن نيز، در اين مسير قرار گرفته است، به نفع ما است.
حق شناس با تاکيد بر اين که فرماندهي مهار آتش نفتکش «سانچي» همچنان با مرکز تجسس نجات بندر شانگهاي (MRCC) است، تصريح کرد: هم اکنون تيم مشاور فني هلند و هيات ۲ نفره کارشناسان فني پاناما نيز، در کنار اين مرکز قرار دارند.
وي به ديدار ربيعي، وزير کار و رفاه اجتماعي با سفير چين در روز پنجشنبه، ۲۲ديماه اشاره کرد و افزود: مجموعه فعاليت وي به عنوان مسئول کميته ويژه رسيدگي حادثه نفتکش «سانچي» سبب شد شاهد فعاليت موثر در مرکز تجسس نجات بندر شانگهاي چين باشيم.
کشتي سانچي روز ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۶ بندر عسلويه را با محموله حدود يک ميليون بشکه ميعانات گازي، به مقصد يکي از بندرهاي کره جنوبي ترک کرد و روز شنبه ۱۶ دي‌ماه ۱۳۹۶ ساعت ۸ شب به وقت محلي با يک کشتي فله‌بر تحت پرچم هنگ‌کنگ و با خدمه چيني برخورد کرد.در اين حادثه ۳۲ خدمه اين نفتکش مفقود شدند که با پيدا شدن يکي از اجساد در روز پنجشنبه، سرنوشت ۳۱ نفر ديگر مشخص نيست.

تيم‌هاي امداد و نجات در صورت کاهش دما وارد موتورخانه سانچي مي‌شوند
مسئول کميته ويژه رسيدگي به حادثه نفتکش سانچي اعلام کرد: هنوز وقت طلايي ما تمام نشده است و عمليات ادامه دارد و در صورت کاهش دما نيروهاي تجسس وارد نفتکش سانچي مي‌شوند.
همچنين علي ربيعي، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و مسئول کميته ويژه رسيدگي به حادثه نفتکش سانچي ديروز (جمعه، ۲۲ دي‌ماه) پس از ديدار هيروياسو کوباياشي، سفير کبير ژاپن در تهران، در محل ساختمان شرکت ملي نفتکش ايران گفت: عمليات اطفاي حريق از ساعت هفت و پنج دقيقه صبح روز جمعه به وقت شانگهاي از سوي سه شناور ژاپني و چيني آغاز شده است و اميدواريم امروز آتش به طور کلي مهار شود.
وي درباره آخرين شرايط عمليات امداد و نجات اظهار کرد: چيني‌ها در کنار ژاپني‌ها عمليات مهار آتش در نفتکش سانچي را آغاز کرده‌اند و تاکنون فوم زيادي روي شعله‌هاي آتش ريخته شده است و نيروهاي آماده روي عرشه حضور دارند و کشتي‌هاي ديگر نيز آماده‌باش‌ هستند.
مسئول کميته ويژه رسيدگي به حادثه نفتکش سانچي ادامه داد: دماسنج‌ها در حال اندازه‌گيري دماي نفتکش سانچي هستند و اميدواريم شعله‌ور شدن آتش‌ منجر به انفجاري جديد نشود.
ربيعي گفت: عمليات مهار آتش نفتکش سانچي به صورت شبانه‌روزي بوده است و ما دوباره منتظر هستيم ميزان دماي کشتي اعلام شود، دماي کنوني نفتکش به اندازه‌اي نيست که به نيروها اجازه ورود به عرشه را بدهد.
وي افزود: نفتکش سانچي در زمان تصادم با کشتي فله بر هنگ‌کنگي، در فاصله ۱۵۵ مايلي شانگهاي بوده که در پي جريان آب جابه‌جا شده و اکنون در ۲۸۰ مايلي شانگهاي و نزديک‌ترين خشکي از مرز دريايي بين چين و ژاپن، وارد آب‌هاي ژاپن شده و هم‌اينک در فاصله ۱۳۵ مايلي آن قرار دارد.
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تصريح کرد: در صورت مهار آتش نفتکش سانچي، گروه‌هاي امداد و نجات وارد موتورخانه مي‌شوند زيرا آتش در جلو و وسط نفتکش همچنان شعله‌ور و هم‌اينک دماي کشتي به ۳۵,۵ درجه رسيده است.

 عمليات تجسس با کاهش دماي نفتکش آغاز مي‌شود
مسئول کميته ويژه رسيدگي به حادثه نفتکش سانچي پس از ديدار با سفير ژاپن در تهران اعلام کرد: هنوز وقت طلايي ما تمام نشده است و عمليات ادامه دارد و در صورت کاهش دما نيروهاي تجسس وارد نفتکش سانچي مي‌شوند.
ربيعي با اشاره به اين که حريق در نفتکش سانچي اندکي تحت کنترل درآمده است، افزود: چنانچه دماي کشتي اجازه دهد نيروهاي تجسس با انجام عمليات هلي‌برن روي عرشه مي‌روند و عمليات تجسس آغاز مي‌شود، اما اميدوارم ديگر شاهد انفجار جديدي نباشيم.

تشکيل ستاد مشترک ايران، چين و ژاپن
ربيعي از تشکيل ستاد مشترک ميان ايران، چين و ژاپن در بندر شانگهاي خبر داد و گفت: اين ستاد عملياتي فرآيند مهار آتش نفتکش سانچي و عمليات امداد و نجات را بررسي مي‌کند.
وي با اشاره به مفقود شدن خدمه نفتکش سانچي گفت: پس از آن‌که پيکر يکي از مفقودان يافت شد خبر ديگري از ۳۱ خدمه نفتکش نداريم، شبيه سازي‌ها در حال انجام است و اميدواريم با پايين آمدن دماي کشتي نيروها بتوانند وارد شوند.
ربيعي در باره اميد به يافتن مفقودان گفت: نمي‌توان پيش‌بيني کرد اما نمي‌خواهيم خبر نگران کننده بدهيم. بايد به خانواده‌هاي مفقودان آرامش بدهيم.
مسئول کميته ويژه رسيدگي به حادثه نفتکش سانچي تصريح کرد: ما هرچه در توان داريم انجام مي‌دهيم. در اين راستا با سفيران چين و ژاپن در ايران گفت‌وگوهاي لازم شده است.
ربيعي يادآور شد: هنگامي‌که از کارشناسان درباره وضع خدمه نفتکش سانچي مي‌پرسم به من پاسخ مي‌دهند که پيش‌بيني اين موضوع نيازمند علم پيچيده‌اي است، ما هنوز وقت طلايي داريم و هرچه در توان داشتيم انجام داده‌ايم؛ نيروهاي امداد و نجات هم پنجشنبه شب ۲۱ دي‌ماه به محل رسيدند.



رد پيشنهاد ژاپني‌ها براي کمک به نفتکش ايراني سانحه ديده از سوي چين
سخنگوي گارد ساحلي ژاپن به رويترز گفت مقامات چيني پيشهاد گارد ساحلي ژا‍پن براي کمک را رد و اعلام کردند اگر لازم بود درخواست کمک خواهند کرد.
نفتکش سانچي از شنبه شب هفته گذشته که با کشتي باري چيني "سي اف کريستال" در درياي چين شرقي برخورد کرد حدود يک هفته است که در آتش مي‌سوزد و به گفته يک سخنگوي منطقه دهم گارد ساحلي در کاگوشيما، تا بعدازظهر ‌پنج شنبه در فاصله حدود ۳۰۰ کيلومتري شمال غربي سوکوزاکي در جزيره آمامي‌اوشيما قرار گرفت. 
آمامي‌اوشيما يکي از جزاير شمالي در مجموعه جزاير ريوکيو است که اوکيناوا را نيز دربرمي‌گيرد. 
اين سخنگو با اشاره به اينکه نفتکش ايراني سانحه ديده بعدازظهر چهارشنبه بر اثر وزشهاي بادهاي شديد از سواحل چين به سوي منطقه اقتصادي ويژه ژاپن کشيده شد، گفت مقامات چيني پيشنهاد گارد ساحلي ژاپن براي کمک را رد و اعلام کردند اگر لازم بود درخواست کمک خواهند کرد. 
وي اظهار کرد گارد ساحلي قايقهاي گشت زني و هواپيما براي کنترل اوضاع فرستاده کرده است. 
طبق گزارش شبکه تلويزيوني CCTV چين، اين نفتکش طي دو روز گذشته حدود ۴۰ کيلومتر به سوي جنوب حرکت کرده است. اين شبکه به نقل از مرکز امداد و نجات دريايي شانگهاي اعلام کرد حدود ۱۴ کشتي امداد و نجات تلاش مي‌کنند آتش را اطفا کرده و ملوانان مفقود شده اين نفتکش را جست و جو کنند. 
سانچي در زمان برخورد با کشتي باري ۳۲ خدمه داشت که تنها پيکر يکي از آنها روز دوشنبه در نزديکي کشتي پيدا شد و براي شناسايي به شانگهاي منتقل شد. باقي خدمه که شامل ۳۰ ايراني و دو بنگلادشي هستند، همچنان مفقود هستند. 
نفتکش سانچي که تحت مديريت شرکت ملي نفتکش ايران بود، در حدود ۱۶۰ مايل دريايي (۳۰۰ کيلومتري) سواحل نزديک شانگهاي با کشتي باري "سي اف کريستال" که حامل غله از آمريکا به چين بود، برخورد کرد. اين نفتکش که در پاناما به ثبت رسيده، از ايران به مقصد کره جنوبي در حرکت بود و حامل ۱۳۶ هزار تن ميعانات معادل حدود يک ميليون بشکه به ارزش حدود ۶۰ ميليون دلار بر مبناي قيمت نفت جهاني بود. 

احتمال خاموش شدن حريق نفتکش ايراني تا ظهر شنبه
مسئول کميته ويژه رسيدگي حادثه نفتکش سانچي پس از ديداري که صبح جمعه با سفير ژاپن داشت با مديرعامل شرکت ملي نفتکش و کاپيتاني که براي بررسي وضعيت فني نفتکش سانچي در آب‌هاي چين حضور دارند، ارتباط تلفني برقرار کرد و در اين ارتباط تلفني اعلام شد احتمالا حريق نفتکش تا فردا ظهر خاموش شود.
سيروس کيان ارثي در اين گفت‌وگوي تلفني اظهار کرد: عمليات اطفاي حريق روز جمعه جدي‌تر شده و فوم مستقيما روي آتش ريخته مي‌شود. اميدواريم تا شنبه شرايط بهتر شود. وي با تاکيد بر اينکه حرارت نفتکش در حال حاضر بسيار بالاست افزود: تيم‌هاي امداد و نجات منتظر دستور هستند تا در صورت مطلوب شدن شرايط به داخل کشتي وارد شوند. گروه اعزامي‌از سوي ايران نيز نيم ساعت ديگر به محل مي‌رسند. مديرعامل شرکت ملي نفتکش با بيان اينکه تيم امداد چيني به استقبال تيم امداد ايراني خواهد رفت اظهار کرد: قرار است اين دو تيم با يکديگر جلسه مشترکي داشته باشند. تلاش مي‌شود سرعت بيشتر شود زيرا با اين شرايط آتش امکان هلي بورن نيست. از سوي ديگر فاصله با مرزهاي خشکي زياد است و سوخت هواپيما پاسخگو نيست. کيان ارثي با تاکيد بر اينکه چيني‌ها عمليات اطفاي حريق را به صورت جدي تر دنبال مي‌کنند تصريح کرد: اگر حرارت کشتي پايين آمد امکان ورود به کشتي فراهم مي‌شود. براي اينکار 10 نفر از گروه ايراني و تيم امداد و نجات چين در حالت آماده‌باش هستند. همچنين از ژاپن درخواست شده که در صورت نياز از هلي‌کوپترهاي آنها استفاده کنيم. براساس اين گزارش در گزارشي که کاپيتان ايراني مستقر در محل حريق در اين گفت‌وگوي تلفني از شرايط ارائه کرد اعلام شد از آنجايي که عمليات اطفا با جديت بيشتري ادامه دارد اميد مي‌رود آتش تا ظهر شنبه خاموش شود.