توافق خانوادگی برای ریاست جمهوری

آفتاب یزد- گروه سیاسی: سیاست در آمریکا وارد عصر جدیدی شده است. روزگاری کارکشته‌های حقوق و سیاست یا ژنرال‌هایی تمام عیار چون دوایت دیوید آیزنهاور راس قدرت در کاخ سفید را فتح می‌کردند اما امروز وضعیت فرق کرده است. دونالد ترامپ شومن و تاجر آمریکایی وقتی سال گذشته ریاست جمهوری در آمریکا را مال خود کرد فصلی نو در سیاست آمریکا را رقم زد. حالا از گوشه کنار خبرهایی به گوش می‌رسد که غیرسیاستمداران دیگری هم سودای کاخ سفید کرده‌اند. در آخرین مورد، همین هفته گذشته برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک دوست نزدیک خانم اوپرا وینفری که نخواست نامش فاش شود نوشتند که بلندپروازی سیاسی این مجری تلویزیونی مربوط به امروز نیست و او ماه‌هاست که تصمیم گرفته تا وارد کارزار سیاسی شده و نامزد ریاست جمهوری آمریکا بشود. حالا او می‌خواهد از تلویزیون به کاخ سفید برسد تا نام اولین رئیس جمهور زن در ایالات متحده را به نام خود ثبت کند. اما این رکورد به نظر می‌رسد رقبای زیادی را با خود به همراه دارد. در انتخابات 2016 آمریکا همه نظرسنجی‌ها می‌گفت هیلاری کلینتون پیروزی آسانی را در مقابل حریف خود خواهد داشت اما ورق روز 8 نوامبر برگشت تا ترامپیسم به ادبیات سیاسی آمریکا اضافه شود. وقتی کلینتون روی «نخستین رئیس جمهور زن» مانور می‌داد نقل‌قولی به عنوان شوخی از ایوانکا ترامپ منتشر شد. دختر دونالد ترامپ که در پیروزی کارزار او نقشی برجسته را ایفا می‌کرد گفته بود: «اولین رئیس جمهور زن در ایالات متحده من خواهم بود.»

دست راست پدر
در شرایطی که دونالد ترامپ در طول کارزار انتخاباتی به تبعیض جنسیتی و بدرفتاری با زنان متهم شد ایوانکا تلاش می‌کرد تا حمایت زنان را جلب کند. او در سخنرانی در ماه جولای 2016 گفت: «خانواده‌های آمریکایی به کمک نیاز دارند. سیاست‌هایی که به رشد و شکوفایی زنان صاحب فرزند کمک می‌کند نباید فقط برای عده معدود بلکه برای همه فراهم باشد. سیاستمداران از دستمزد برابر برای زنان صحبت می‌کنند ولی پدرم این روش را در تمام دوره مدیریتش در تمام شرکت‌های خود اجرا کرده است.» اما ایوانکا پیش از این تجربه‌ای در سیاست نداشت. همچون پدر از دنیای تجارت به سیاست آمد. ایوانکا در اداره و مدیریت موسسات ترامپ و هتل‌های زنجیره‌ای آن به برادرانش اریک و دونالد جونیور کمک می‌کند. او در فعالیت‌های اقتصادی پدرش اختیاراتی دارد که هیچیک از همسران آقای ترامپ نداشته و ندارند. گفته می‌شود او مدیر بخشی از بزرگترین معاملات در موسسات اقتصادی ترامپ است. ایوانکا در عین‌حال مارک (برند) مد لباس خود را هم دارد که شعار تبلیغاتی آن «زنانی که کار می‌کنند» است. او در وبسایت خود می‌گوید: «می‌خواهم به زنان الهام دهم و آنها را نیرومند کنم تا زندگی‌ای را که دوست دارند بسازند، زندگی که فقط به آنها تعلق دارد و نه توقعات و انتظارات دیگران.»



نفوذ موشکی ایوانکا
او که بعد از پیروزی دونالد ترامپ نقشی مهم به همراه همسر خود جارد کوشنر در کاخ سفید بازی می‌کند به نوعی بانوی اول واقعی در آمریکا شناخته می‌شود. دفتر بانوی اول در کاخ سفید متعلق به همسر رئیس جمهور همیشه به عنوان یک دفتر با نفوذ قلمداد می‌شود. اما در دوره ترامپ هرچند رسما ملانیا ترامپ عهده دار این دفتر است اما ایوانکا دختر رئیس جمهور در عرصه سیاسی جولان می‌دهد. زمانی که ایالات متحده از ناو خود در دریای مدیترانه حدود 60 موشک را به یک پایگاه هوایی در سوریه پرتاب کرد نقش ایوانکا برجسته بود.

توافق برای ریاست جمهوری
اما چند روز پیش کتاب پرحاشیه «آتش و خشم در کاخ سفید ترامپ» که منتشر شد یک نکته جالب را منعکس کرد، اینکه رویای اولین رئیس جمهور زن برای ایوانکا ترامپ چندان هم شوخی نبوده و او می‌خواهد روزی بر راس قدرت کاخ سفید بنشیند. در این کتاب گفته شده است ایوانکا ترامپ و همسرش «جرد کوشنر» با یکدیگر به توافق رسیده‌اند که اگر فرصتی برای حضور آنها در کارزار انتخابات ریاست جمهوری فراهم شود ایوانکا ترامپ برای رقابت در انتخابات آماده شود. ایوانکای جوان که حالا 36 سال سن دارد در سال‌های آینده شاید قدم به قدم راه و رسم سیاست بیاموزد تا روزگاری نه چندان دور او دومین فرد از خانواده ترامپ باشد که سیاست و قدرت در آمریکا را بدست خواهد گرفت. شاید قرار است در عرصه سیاسی آمریکا بیش از اینها از «ترامپ‌ها» بشنویم.