اشکالي ندارد نيروهاي مسلح از منابع بورسي استفاده کنند

ايسنا: سخنگوي دولت در نشست هفتگي خود که در محل کميسيون اصل ۹۰ مجلس برگزار شد، درباره پيگيري‌هاي دولت درخصوص وضعيت بازداشت‌شدگان و برنامه دولت برای بازديد از زندان اوين، گفت: «رئيس‌جمهور به وزراي اطلاعات و کشور به عنوان مسئول شوراي امنيت کشور مأموريت داده است که گزارشي از تعداد افراد، بازداشتي‌ها و وضعيت آنها ارائه کند، البته رئيس‌جمهوری غير از چارچوب دولت، به عنوان رئيس شوراي عالي امنيت ملي نيز بر لزوم رعايت حقوق شهروندي تک‌تک افراد تأکيد دارد. همه بايد دست‌به‌دست هم داده و بدون اتهام‌افکني، بدون اينکه چه کسي مقصر بوده، به حل مشکلات مردم بپردازيم و فضاي عقلاني را جايگزين فضاي احساسي کنيم». محمدباقر نوبخت، درباره اينکه گفته‌شده، دستور فيلترينگ شبکه‌هاي اجتماعي از سوي رئيس‌جمهوری صادر شده است، عنوان کرد: «در مورد فيلترينگ، شوراي امنيت کشور به اين نتيجه رسيد. نظرات متنوعي در کشور وجود دارد و بايد موازين اخلاقي رعايت شود زيرا در کنار اين مسائل عده زيادي فعاليت فرهنگي و اقتصادي انجام مي‌دهند. بنابراین رئيس‌جمهور هم دستور داده‌اند که رفع فيلتر شود». او در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر جدول شماره چهار لايحه بودجه و اعتباراتي که براي نظارت بر انتخابات به شوراي نگهبان اضافه شده است و همچنين اظهارات سخنگوي شوراي نگهبان گفت: «همه در اختيار مجلس است. اينقدر به شوراي نگهبان اضافه کنند که از پول توجيبي هم بيشتر شود». سخنگوي دولت درباره نداشتن فعاليت اقتصادي نيروهاي مسلح نيز افزود: «نيروهاي مسلح وارد کارهاي اقتصادي نمي‌شوند، صندوق بازنشستگي نيروهاي مسلح منابعي در اختيار دارد که بخشي از اين منابع را به يک واحد تبديل کرده است. رهبري و رئيس‌جمهور هم تأييد کرده‌اند که آنچه مرتبط است اين است که کارهاي اقتصادي نکنند، اشکالي ندارد از منابع بورسي استفاده کنند و هر دستگاه صرفا بايد به مأموريتي بپردازد که براي او ايجاد شده است».
برنامه‌ريزي ما ايجاد يک ميليون و ۳۳هزار فرصت شغلي است
نوبخت همچنين با بيان اينکه بودجه ۹۷ از پايتخت به سمت استان‌ها رفته است، توضيح داد: «۸۶۸ طرح عمراني وجود دارد که تصميم‌گيري آن به استان‌ها و مسئولان استاني داده شده است. بر‌اين‌اساس، تمرکززدايي بودجه به مراکز استان‌ها از ديگر ويژگي‌هاي بودجه سال ۹۷ است. نوبخت  با بيان اينکه اشتغال دغدغه همه جوانان و خانواده‌هاست، گفت: «پيش‌بيني ما براي سال ۹۷ آن است که حدود ۸۳۸ هزار نفر از جوانان وارد بازار کار شوند که ۷۰ درصد از آنها فارغ‌التحصيلان دانشگاهي هستند، بنابراین بايد کاري براي آنها ايجاد شود که در شأن مراتب علمي‌شان باشد، به همين دلیل براي سال ۹۷ اقدام متفاوت ديگري از سنوات گذشته و گام بلندتري برداشتيم مبني بر اينکه برنامه‌ريزي ما، ايجاد يک ميليون و ۳۳ هزار فرصت شغلي است». رئيس سازمان برنامه و بودجه درباره موضوع طرح‌هاي ناتمام، بيان کرد: «حدود ۷۱ هزار پروژه ناتمام وجود دارد که ۶۸ هزار پروژه آن مربوط به پروژه استاني و شش هزار مربوط به پروژه ملي است که نيمه‌تمام مانده است. براي اتمام اين پروژه‌ها حدود ۵۰۰ هزار ميليارد تومان پول نياز است که در بودجه اين ميزان پول وجود ندارد، بنابراین براساس مکانيسم مرسوم در دنيا موسوم به مكانيسم شرکت خصوصي-عمومي، ما ۱۵ هزار ميليارد تومان منابع گذاشته‌ايم تا حدود ۱۲۶ هزار ميليارد تومان منابع براي اتمام طرح‌ها از طريق شرکت‌هاي بخش غيردولتي استفاده شود». او افزود: «دولت به‌هيچ‌وجه حاضر نيست که اعتماد مردم و پشتيباني آنها را از دست بدهد چون رئيس‌جمهور رأي را از مردم براي دوره دوم دولت خود گرفت که رأي رئيس‌جمهور از برخي از نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه‌شان بيشتر بود. دولت مي‌داند که چه سرمايه اجتماعي‌ای دارد و نمي‌خواهد که پاسخ اين سرمايه و احسان مردم را با زحمت به آنها بدهد». نوبخت درباره موضوع گراني بنزين بر اساس بودجه ۹۷ گفت: «بنزين در دولت‌هاي گذشته حداقل چهار برابر شد که اين اتفاق در اين دولت رخ نداد، اما براساس قانون هدفمندي بايد قيمت‌ها اصلاح شود البته در‌حال‌حاضر نيز منابع حاصل از اصلاح قيمت‌ها تنها صرف پرداخت يارانه نقدي مي‌شود که ما اين‌بار مي‌خواستيم از محل افزايش قيمت بنزين، منابع حاصله را صرف اشتغال و نه يارانه نقدي کنيم. تصور کنيد که فقط اين پول بنزين قرار است سوخت شود و هيچ اتفاقي نيفتد». حال اينکه با الگوي مصرفي جديد اين پول بنزين که مي‌سوزد تبديل به خودرو و خانه نو خواهد شد. گاهي بايد بين آزادي عمل و ارائه خدمات بهتر يکي را انتخاب کنيم. بايد شرايطي را فراهم کرد تا در نهايت منجر به زحمت کمتر و نفع بيشتر براي مردم شود. ما تلاشمان، جلوگيري از تورم و گراني است». سخنگوي دولت، در پاسخ به سؤال ديگري درباره برنامه دولت درخصوص اشتغال و مكانيسمش برای حذف ۳۰ ميليون يارانه‌بگير بر اساس بودجه ۹۷، عنوان کرد: «درباره موضوع حذف ۳۰ ميليون يارانه‌بگير، اول بايد پرسيد که آيا درحال‌حاضر بر اساس تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۶، دولت مکلف نيست که يارانه ۲۴ ميليون از يارانه‌بگيران را قطع کند؟ آيا دولت چنين کاري کرده است؟ دولت تا زماني که اطمينان حاصل نکند که کسي به يارانه نياز ندارد يا برعکس احتياج دارد، اقدام به قطع يارانه نمي‌کند. در سال ۹۷ بر اساس توافق با مجلس با موضوع يارانه‌ها تصميم‌گيري مي‌کنيم، ولي قطعا دولت يارانه هيچ فرد نيازمندي را قطع نمي‌کند».
هدف دولت، افزايش قيمت ارز نيست
او درباره اينکه آيا اذن مقام معظم رهبري براي برداشت از صندوق توسعه ملي در بودجه ۹۷ گرفته شده است؟ گفت: «موضوع اشتغال، توپ نيست که در زمين مجلس و دولت انداخته شود، بلکه ما به دنبال ايجاد زمينه‌هايي براي اشتغال هستيم که قطعا بدون سرمايه‌گذاري شدني نيست. بايد سرمايه‌گذاري کنيم که اين سرمايه از داخل يا خارج تأمين مي‌شود. قرار نيست دولت از صندوق توسعه ملي پول براي خرج‌های جاري و عمراني خود بردارد، بلکه طرح سرمايه‌گذاري انجام مي‌دهد و وظيفه صندوق نيز آن است که بايد پول دهد که به‌جاي پول ارزي مي‌تواند ريالي نيز پرداخت کند. مجلس مرجع قانون‌گذاري است و آنچه تصويب مي‌کند براي قوه مجريه لازم‌الاجراست. اين موارد در نظر گرفته شده و ما با هماهنگي مجلس برای ايجاد شغل کارها را انجام مي‌دهيم». نوبخت در مورد برنامه‌هاي دولت براي کنترل بازار ارز گفت: «بنده اعلام مي‌کنم افزايش قيمت ارزهاي خارجي در برابر پول ملي به‌هيچ‌وجه از اهداف دولت نيست و دولت موافقت نخواهد کرد. بنابراين دولت نه‌تنها نفعي نمي‌برد، بلکه زيان مي‌کند. اگر قيمت ارز بخواهد در دوره بلندمدتي بالا بماند و تورم را بالا ببرد، حتما با تمام توان در جهت واقعي‌کردن قيمت‌ها عمل مي‌شود».