عوارض شرکت‌های بیمه کمرشکن است

حجم عوارض شرکت‌های بیمه کمرشکن است و مشخص است با این حجم عوارض شرکت‌ها زیان می‌دهند؛ این بخشی از صحبت‌های دیروز عبدالناصر همتی، رییس بیمه مرکزی در جمع خبرنگاران است. او در انتقاد به شرکت‌های بیمه گفته است: سال گذشته میزان سود صنعت بیمه ۷۰۰میلیارد تومان بود در حالی که هزار و ۵۰میلیارد تومان عوارض از سوی صنعت بیمه پرداخت شد. در مجوز شرکت‌های بیمه‌ای که به بازار کمک نمی‌کنند و از مجوزشان برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند تجدیدنظر خواهیم کرد. از طرفی حق بیمه شرکت بیمه اتکایی باید سه الی چهار برابر سرمایه‌اش باشد. شرکت بیمه باید کار بیمه‌گری کند، اگر بنا باشد فقط سودآوری داشته باشیم و بیمه نکنیم نمی‌شود.
80 میلیارد از خسارات زلزله پرداخت شد
همتی همچنین تصریح کرد: در مورد زلزله کرمانشاه حدود ۸۰میلیارد تومان خسارات پرداخت شده است، البته برآورد خسارات حدود ۱۷۰میلیاردتومان است که پرداخت خواهد شد. در مورد خسارت سانچی نیز ۳۰درصد ۳۲میلیون دلار که مربوط به بدنه است به عهده ایران است. از این میزان دو شرکت بیمه ایرانی، نزد بیمه مرکزی و شرکت‌های دیگر بیمه اتکایی کرده‌اند. ۷۰ درصد بیمه بدنه کشتی مربوط به شرکت نروژی است که برای پرداخت اعلام آمادگی کرده‌ است.
نظر مثبت مجلس برای حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌ها


ريیس کل بیمه مرکزی در مورد مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: امیدواریم بعد از بررسی لایحه بودجه در مجلس این موضوع بررسی شود. کمیسیون اقتصادی نسبت به حذف مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌ها نظراتش مثبت است. به ريیس‌جمهور نیز اعلام کردم که در دنیا رویکرد به بیمه حمایتی است و امیدواریم که ارزش افزوده صنعت بیمه حذف شود. الان فقط بیمه درمان مالیات بر ارزش افزوده نمی‌دهد و سهم بیمه‌های عمر در پرتفوی صنعت بیمه از سال۹۱ تا کنون از ۷.۸درصد به ۱۳.۸درصد رسیده است. همتی افزود:‌ ۲.۵میلیون نفر در سال۹۵ بیمه عمر خریدند و اکنون ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار نفر بیمه عمر دارند.
صندوق بیمه حوادث طبیعی
او در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تصویب آیین‌نامه بیمه شخص ثالث در مرحله نهایی است که تحول قابل توجهی را در بیمه شخص ثالث ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر مشتاقانه منتظریم نیروی انتظامی از ۲۶بهمن ماه سامانه سوانح رانندگی را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهد تا کسانی که تخلف حادثه‌ساز دارند حق بیمه‌شان افزایش یابد.
همچنین ممنوعیت سپرده‌گذاری شرکت‌های بیمه در بانک‌ها از مصوبه کمیسیون تلفیق مستثنی شد‌ه است. از طرفی موضوع مدیریت ریسک را نیز پیگیری می‌کنیم و به شرکت‌های بیمه اعلام کردیم که در بیمه شرکت‌ها نرخ بر اساس مدیریت ریسک اعلام شود. دوباره بحث اعطای جایزه به واحدهای صنعتی برتر از نظر ایمنی و پیشگیری حوادث را از سر می‌گیریم. صندوق بیمه حوادث طبیعی در مجلس در حال بررسی است که پس از تصویب، ایجاد خواهد شد. ایجاد این صندوق از اهمیت بالایی برخوردار است. در حوزه بیمه اتکایی مشکل نقل و انتقال پول داریم و مشکل دیگری با سایر کشورها وجود ندارد. بعد از برجام مشکلات موجود در این بخش حل شده، فقط بانک مرکزی باید مشکل نقل و انتقال پول را حل کند.