تحریف واقعیت‌ با قانون جنگل

روز جمعه وزارت دفاع ایالات متحده نسخه نهایی سندی موسوم به «بررسی نهایی وضعیت هسته‌ای آمریکا» را منتشر کرد. این سند درواقع جایگاه تسلیحات هسته‌ای و رویکرد واشنگتن را در رابطه با کاربرد این تسلیحات در راهبرد امنیتی آمریکا به تصویر می‌کشد. در بیانیه‌ پنتاگون که در رابطه با دکترین جدید منتشر شده آمده است با وجود تلاش‌های آمریکا طی دهه گذشته که در راستای کاهش نقش تسلیحات هسته‌ای و افزایش تعداد آنها صورت گرفت، دیگر کشورها زرادخانه‌هایشان را پر کرده‌اند، جایگاه تسلیحات هسته‌ای را در استراتژی امنیتی‌شان برجسته کرده‌اند و در عین حال برخی از این کشورها، توسعه توان هسته‌‌ای‌شان را با هدف تهدید دیگر کشورها انجام داده‌اند.» سند فعلی برخلاف سند قبلی که کاهش تسلیحات هسته‌ای را مدنظر قرار داده بود بر افزایش زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا تاکید دارد. به‌زعم کارشناسان و تحلیلگران تغییر رویکرد راهبرد اتمی آمریکا درواقع با هدف رقابت با روسیه در زمینه تسلیحات هسته‌ای صورت می‌گیرد که به‌طور مستقیم بر افزایش رقابت‌ها بین واشنگتن و مسکو در زمینه تولید و انبار سلاح‌های هسته‌ای تاثیر خواهد گذاشت. در سند جدید اما تاکید اصلی آمریکا روی روسیه است، حتی ذکر نام کشورهایی چون چین، کره‌شمالی و ایران نیز که در بخش‌هایی از این سند به‌طور جداگانه به آنها پرداخته شده است نمی‌تواند جهت‌گیری و محور اصلی این سند را که با هدف حفظ موازنه قدرت در رقابت با روسیه است، پنهان کند. در این سند 68 صفحه‌ای از روسیه و چین به‌عنوان رقبایی نام برده شده که ارزش‌ها و نفوذ آمریکا را به چالش می‌کشند. در راهبرد امنیتی دونالد ترامپ تاکید شده که دو کشور یادشده مصمم هستند، اقتصادی کمتر عادلانه و آزاد را شکل دهند، نیروی نظامی‌شان را تقویت کنند و اطلاعات را تحت کنترل خود در آورند تا علاوه‌بر سرکوب داخلی، نفوذ بین‌المللی خود را گسترش دهند. اما انتشار سند جدید واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است. مسکو استراتژی امنیتی جدید هسته‌ای آمریکا را «امپریالیستی» دانست و پکن نیز با تعبیر «تحریف واقعیت‌ها» از آن یاد کرد و موضع جدید واشنگتن را به باد انتقاد گرفت.
در این رابطه یکی از اعضای ارشد حزب سبز آلمان نیز ضمن اینکه از اتحادیه اروپا خواست در این رابطه واکنش نشان دهد راهبرد جدید آمریکا را یادآور قانون جنگل دانست.

  واکنش روسیه به انتشار دکترین جدید در واکنش به انتشار راهبرد جدید هسته‌ای دونالد ترامپ، دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفت که مسکو قادر است واکنشی سریع و قاطع به استقرار احتمالی تسلیحات هسته‌ای در پایگاه‌های ناتو و آمریکا در شرق اروپا و منطقه بالتیک نشان دهد. وی تاکید کرده است درصورتی که نیروی هوایی آمریکا مجهز به تسلیحات هسته‌ای شود و این نیروها در پایگاه‌های نظامی کشورهای شوروی سابق، پایگاه‌های آمریکایی واقع در شرق اروپا و پایگاه‌های ناتو در منطقه بالتیک مستقر شوند، به سرعت و قاطعانه از سوی مسکو پاسخ دریافت خواهند کرد. به گفته این مقام ارشد روس، در این شرایط کشورش مجبور خواهد بود از خود در برابر هر تهدید احتمالی‌ای محفاظت کند. وی با اشاره به این مساله که روسیه نیت انجام هیچ‌حمله پیش‌دستانه‌ای علیه آمریکا را ندارد، بر این مساله اذعان کرد که هیچ‌نیازی برای انجام این کار وجود ندارد و استفاده از تسلیحات هسته‌ای باعث نابودی تمدن بشری خواهد شد و دکترین جدید که هیچ قرابتی با واقعیت‌های امروز جهان ندارد درواقع مجوزی برای بمباران ناکازاکی و هیروشیمای دیگر است و عملا اقدام تهاجمی علیه چین و روسیه محسوب می‌شود. در این رابطه سفیر روسیه در واشنگتن نیز به اظهارنظر پرداخت و گفت که مسکو امیدوار است به‌زودی ابهامات این دکترین از سوی آمریکا توضیح داده شود.



  واکنش چین به انتشار دکترین جدید چین نیز که یکی دیگر از کشورهایی است که در این دکترین نامش به‌عنوان تهدید جدی برای راهبرد امنیت آمریکا ذکر شده، مخالفت خود را در قبال راهبرد جدید اتمی آمریکا اعلام کرد. در واکنش به راهبرد جدید اتمی آمریکا، وزارت دفاع چین بر تعهد مسالمت‌آمیز پکن برای مساله توسعه تاکید کرد و از اغراق‌آمیز بودن دکترین جدید در مواردی که مربوط به کشورش بوده صحبت به میان آورد. سخنگوی وزارت دفاع چین در این رابطه به رسانه‌ها گفت که راهبرد جدید آمریکا گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ انگیزه توسعه چین دربر دارد و درباره تهدید قدرت اتمی چین، اغراق کرده است و پکن هرگز در هیچ زمان و شرایطی به استفاده پیش‌دستانه تسلیحات اتمی در قبال کشورهای غیرهسته‌ای یا کشورهای همسایه دست نخواهد زد.

  واکنش اتحادیه اروپا یورگن تریتین، از سران حزب سبزهای آلمان، نیز از راهبرد جدید امنیتی آمریکا انتقاد کرد و گفت این سند نشان می‌دهد از دید رئیس‌جمهور ایالات متحده، امنیت ملی تنها از طریق تسلط اقتصادی و برتری نظامی امکان‌پذیر است. وی با اشاره به اینکه ترامپ به دنبال کسب هژمونی در زمینه انرژی است، هشدار داد که اقدامات دونالد ترامپ در راستای اهداف اعلام‌شده در دکترین جدید هسته‌ای آمریکا بحران‌ها را تشدید خواهد کرد و می‌تواند منجر به بروز جنگ‌های جدیدی شود. وی ضمن درخواست واکنش از مقامات اتحادیه اروپایی در قبال راهبرد جدید هسته‌ای آمریکا، از آنها خواست  در این رابطه بی‌تفاوت نباشند و در برابر اقدامات و اظهارات ترامپ که یادآور قانون جنگل است واکنش لازم را نشان دهند.