غرور ملی؛ همبستگی ملی

همان‌گونه که در اخبار آمد، مسئولان برگزارکننده المپیک زمستانی در کره‌جنوبی تحت ‌تأثیر عوامل خارجی از تحویل هدایا به ورزشکاران ایرانی امتناع کردند. این خبر باعث ایجاد تخریب و تحقیر نسبت به غرور و غیرت ایرانیان شد. به محض اطلاع از این خبر، ضمن هماهنگی با وزرای محترم خارجه، ورزش، صنعت و ارتباطات چند اقدام هم‌زمان در سطح ملی شکل گرفت. در‌این‌میان عکس‌العمل سریع وزارت خارجه در احضار سفیر و رفتار بسیار هوشمندانه آقای دکتر ظریف دال بر تغییر گوشی سامسونگ شخصی خود به‌ طور خاص با موجی از واکنش مثبت در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. 
در تداوم این اقدام، هم‌زمان با انجام مکاتبات رسمی با مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک و شرکت سامسونگ، نسبت به عواقب این نوع رفتارهای ناصحیح هشدار جدی داده شد. در ادامه این روند ناگهان و به نحوی که نمی‌توان آن را تصور کرد، موجی از واکنش‌های اجتماعی در دفاع از ورزشکاران ایرانی اعزامی به المپیک زمستانی در سطح ملی شکل گرفت. نتیجه این موج اجتماعی در یک جمله چیزی نبود جز: سکوت‌نکردن ایرانیان در مقابل هرگونه تحقیر و توهین به غرور، غیرت و هویت ایرانی. 
 
خوشبختانه در کمتر از 24 ساعت، شرکت سامسونگ و مسئولان برگزاری المپیک زمستانی ضمن عقب‌نشینی، رسما از این اقدام غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای عذرخواهی کردند.
دستاوردهای این حرکت را چنین می‌توان برشمرد:
1. همبستگی و وفاق ملی ایرانیان در مقابل بیگانگان که جلوه‌های مختلف این امر را در جریان تحریم و برجام (در سطح خارجی) و حوادث و فجایعی مانند پلاسکو، زلزله و سانچی (در سطح داخلی) شاهد بودیم.
2. نقش بی‌بدیل شبکه‌های اجتماعی در جریان‌سازی خبری و بسیج افکار عمومی در راستای دفاع از منافع و مصالح ملی در این پدیده کاملا مشهود و انکار‌ناپذیر است.


3. هم‌گرایی میان دولتمردان، رسانه‌ها و جامعه ورزشی در حقیقت اقدامی پیش‌دستانه در راستای پیشگیری از تکرار پدیده‌های مشابه است.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که در آستانه دهه مبارک فجر، بار دیگر نیازمند احیای ارزش‌های بنیادین انقلاب بر‌این‌اساس هستیم. پیام انقلاب اسلامی، احیای هویت ملی، دینی، اخلاقی، انسانی، استقلال ملی، امنیت ملی، حفظ آزادی‌های سیاسی - اجتماعی و از همه مهم‌تر توجه به کرامت انسانی بود. خوشبختانه اکنون با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، این ارزش‌ها همچنان در جامعه جاری و ساری است. باید باور داشت که با احیای ارزش‌های اخلاقی و انسانی مانند هم‌گرایی، همبستگی، همدلی و هم‌نوایی، می‌توان از همه چالش‌های موجود عبور کرد و به مقصد و مقصود نهایی که همانا فتح قله‌های فضیلت و تعالی انسانی است، دست یافت.
امروزه به برکت انقلاب اسلامی، ورزش در ایران دستخوش تحولات بنیادین شده است. در عرصه ورزش همگانی که هدف آن گسترش نشاط و سلامت است، همه نقاط این سرزمین، از امکانات حداقلی برخوردار بوده و در حوزه ورزش قهرمانی نیز به یکی از مدعیان اصلی در آسیا تبدیل شده و در برخی رشته‌ها نیز جزء پیش‌قراولان عرصه جهانی هستیم. ورزش قهرمانی ما با بیش از هفت‌ میلیون ورزشکار در قالب 52 فدراسیون و 13هزارو 800 هیئت ورزشی به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های نشاط اجتماعی، غرور و هویت ملی تبدیل شده است. البته به این رقم باید ‌میلیون‌ها علاقه‌مند به حوزه ورزش را نیز اضافه کرد. در‌این‌میان آنچه اهمیت افزون‌تری دارد، ضرورت سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر به منابع انسانی این حوزه با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش نشاط ملی است. بی‌تردید به هر میزان که در حوزه ورزش همگانی یا قهرمانی و به‌ویژه در حوزه بانوان سرمایه‌گذاری یا هزینه کنیم، قطعا با نشاط، سلامت و غرور ملی افزون‌تری مواجه خواهیم شد.