روزنامه جوان
1396/11/24
مخالفان مقاومت عليه ابراهيم
ايزد مهرآفرينابراهيم حاتميكيا در يك لحظه همه جلال و جبروت اختتاميه جشنواره فيلم فجر را تحتالشعاع حرفهاي خودش قرار داد و سالن را در سكوت مطلقي فرو برد. حاتميكيا آن شب حرف هايي زد كه به مذاق بعضيها خوشامد نبود؛ كساني كه سينما را براي پز روشنفكري و اداهاي اپوزیسيوني دوست دارند و نميخواهند ببينند يك نفر در اوج سينما خود را آدم نظام بداند. آنهايي كه به گرفتن جايزه از جشنوارههاي خارجي دل خوش كردهاند از اينكه حاتميكيا براي مدافعان حرم فيلم ميسازد ناراحتند. ابراهيم سينما هم درست دست گذاشت روي نقطه ضعف آنها؛ كساني كه وابستهاند اما نه به نظام و كشور بلكه به آن سوي مرزهاي فكري و عقيدتي و حتي جغرافيايي. از بطن حرفهاي حاتميكيا نكات مهمي بيرون آمد؛ نكاتي که كام خيليها را تلخ كرد. بله آن بالا تريبون براي كساني است كه حرفي براي گفتن دارند. در شب اختتاميه سيوششمين جشنواره فيلم فجر، همه چيز داشت طبق روال و سبك همه مراسمهايي از اين دست كه خدا را شكر در اين كشور كم هم نيست پيش ميرفت. يكي جايزه ميبرد، آن يكي برايش هورا ميكشيد، آن يكي كه جايزه نبرده بود لبخند معناداري بر لب داشت، ديگري در حال سلفي انداختن با اين و آن بود و اصلاً كاري به مرغ و سيمرغ نداشت. مجري مراسم هم هر از چند گاهي شيرينزبانیهایی میکرد تا مخاطبان را سر ذوق و هيجان بياورد اما همه چيز در يك لحظه اتفاق افتاد، درست مثل فيلمهاي سينمايي، مثل سكانسي از آژانس شيشهاي كه حاج كاظم مأيوس و سرخورده از بليت ندادن مديرآژانس در هياهو و همهمه مردم تمام بغضش را در مشتش گره ميكند و به شيشه آژانس ميكوبد. همه چيز در سكوت ميرود. تصاوير اسلوموشن ميشود. لحظه مهم و سكانس ديدني اختتاميه جشنواره فيلم فجر دقيقاً آن جايي بود كه ابراهيم حاتميكيا آرام آرام پشت ميكروفن رفت و شروع كرد به گفتن. گفت: من وابسته ام. گفت: من فيلمساز وابسته اين نظام هستم. گفت: حاج قاسم سليماني با اين فيلم گريست. حاتميكيا در غوغاكده برج ميلاد از سربازان گمنام امام زمان و از دلاورمرديهاي سبزپوشان سپاه كه پشت اين فيلم بودند گفت. حاتميكيا از شهداي مدافع حرم گفت. اما اين همه ماجرا نبود. انگار آرام آرام چيزي در حال تغيير بود؛ آرامشي قبل از طوفان؛ بغض فروخوردهاي كه راه گلو را بسته است. ابراهيم سينماي ايران در يك لحظه درست در يك لحظه بغضش شكست و گفت همه آن چيزي را كه خيليها جرئت گفتنش را ندارند؛ از بيمهريها و انگزدنها، از تهمتها و برچسب زدنها. او از اين همه بيمهري به خدا شكايت كرد. در يك لحظه تريبونهاي به فنا رفته و به نوعي از دست رفته اين مراسمهاي كليشهاي، كاركردي متفاوت از آنچه تا به حال داشتند را پيدا كردند. حاتميكيا نشان داد گاهي هم ميشود بدون مسامحه و محافظه كاري آرمانگرايي و تظلمخواهي كساني كه سينما آنها را نميبيند، از اين تريبونهاي بيخاصيت جار زد. در همين مراسم گاهي تريبون دست فيلمسازي ميافتد كه با تمسخر جشنواره فجر و با حالتي دلخور از تعداد کم! سيمرغهاي اختصاص يافته به فيلم هنري درجه يكاش تكهپراني ميكند، گاهي هم دست حاتميكياست تا جواب طعنهها و برچسبزدنهاي برخي اهالي سينما و رسانه را بدهد. حقانيت ابراهيم حاتميكيا چند ساعت بعد از اختتاميه خودش را در برنامه هفت نشان داد؛ جايي كه يكي از داوران شهادتطلبي شخصيت اصلي فيلم را به خودكشي تعبير ميكند. يك نوع بغض و كينه در قضاوت منتقدان وجود دارد
حدس زدن اينكه صحبتهاي حاتميكيا با واكنشهاي زياد و متفاوتي روبهرو خواهد شد، كار سختي نبود. از همان لحظه پچپچها و حرفهاي موافق و مخالف در راهروي برج ميلاد شروع شد و كم كم به شبكههاي اجتماعي و توئیتر هم كشيده شد؛ عدهاي جانانه از حاتميكيا دفاع كردند، عدهاي هم گفتند و نوشتند كه حاتميكيا بايد با آرامش حرفهايش را ميزد. محمد تقي فهيم منتقد و كارشناس باسابقه سينما در واكنش به صحبتهاي جنجالي حاتميكيا گفت: واقعيت اين است كه چند سالي است شكل داوري بيمارگونه است و اگر فكري برايش نشود آسيبهاي جدي به سينما ميزند. اين بدين منظور نيست كه داوران افراد خوبي نبودند، خير. همه داوران قابل احترام هستند اما نوع چينش داوران و نوع خواستههايي كه سياستگذاران و مديران از هيئت داوران دارند، اشكال جدي دارد. وي ادامه داد: منتقد بايد از نحوه ستاره دادن و قواعد آن آشنا باشد. وقتي نيم ستاره به يك فيلم داده ميشود، براساس استانداردهاي دنيا منتقد نتوانسته در سالن فيلم را تحمل كند و بعد از يك پرده از فيلم سالن را ترك كرده است. جالب است كه در سالن فيلم «به وقت شام» افراد تا آخر فيلم به تماشا نشستند و پلك نزدند. تعدادي اشك هم ريختند اما در خارج از سالن به فيلم نيم ستاره دادند يا آن را بيارزش خواندند. معلوم است كه بغض، كينه و هدف خاصي وجود دارد. در برنامه هفت مجري يك بار به منتقد نميگويد كه چگونه نيم ستاره به فيلم حاتميكيا داديد؟ در حالي كه سالن را ترك نكرديد؟ اين يك بيماري است كه آقاي حاتميكيا روز گذشته هشدار دادند و مدتهاست اين هشدار را ميدهيم. فهيم تأكيد كرد: متأسفانه با فيلم «به وقت شام» كه يكي از مسائل اساسي كشور را بازتاب ميدهد چنين رفتاري ميشود؛ فيلمي فرا مرزي كه به درستي سياستهاي منطقهاي ما را براي مخاطب بازگو ميكند؛ فيلمي كه به لحاظ تكنيك، فرم، ساختار، محتوا و مضمون يكدست و همگون است و با آن رفتاري اينگونه انجام ميدهند. طبيعي است كه حاتميكيا به اين عكسالعمل در اختتاميه واكنشي نشان ميدهد. برخلاف نظر رسول صدرعاملي كه در چند ساعت بعد از اختتاميه در برنامه هفت باز هم «به وقت شام» را مورد حمله قرار داد و نشان داد برخلاف جامعه و جوانان مدافع حرم كه فرهنگ شهادتطلبي را باور دارند، هنوز فرق خودكشي و شهادت را نميدانند. ابراهيم حاتميكيا با فيلمي كه ساخت حرف دل مردمي را زد كه هنوز هم براي حفظ حريم ولايت شهيد ميدهند و بدرقه شهيد را بر هر كاري مقدم ميشمارند؛ آنهايي كه ميفهمند ابراهيم حاتميكيا در فيلمش چه گفت و متأسفند براي داوران جشنواره فيلم فجر كه از درك اين واقعيت ناتوانند. تذكر رئيس رسانه ملي به «هفت»
از سوي ديگر رئيس رسانه ملي پس از صحبتهاي آتشين ابراهيم حاتميكيا اظهار داشت: در اين زمينه در برنامه هفت اشتباه كردند و تذكر لازم در اين خصوص داده شده است. رئيس سازمان صدا و سيما فيلم سينمايي «به وقت شام» را اثري منحصربهفرد و نمايانگر اقتدار و انسانيت جمهوري اسلامي دانست و تصريح كرد: از سردار حاج قاسم سليماني و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه از ساخت اين فيلم ارزشمند حمايت كردند، سپاسگزاري ميكنم.
سایر اخبار این روزنامه
داستان قطار انقلاب
پز روشنفكري با پك به سيگار !
مخالفان مقاومت عليه ابراهيم
اسامي خريداران عمده ارز روي ميز ماليات
عبدي: آقا در دوران بيماريام دو بار جوياي حال شدند
بنگاههاي كنكور از پيام بازرگاني به آنتن زنده رسیدند!
بروجردي:فيلم خودکشي سید امامی را با مطهري ديديم و تأييد کرديم
بروجردي:فيلم خودکشي سید امامی را با مطهري ديديم و تأييد کرديم
توان سايبري مقاومت اف– 35 صهيونيستها را هم شکار ميکند