عادل غلامی: حقم نبود والیبال ملی ام به خاطر یک اشتباه تمام شود!

«دوره جریمه عادل غلامی تمام شد.‌» این صحبتی بود که ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی ایران در نشست خبری اخیر خود مطرح کرد تا چراغ‌ سبزی باشد برای برگشت مجدد مرد شماره 9 به تیم ملی والیبال. یک اشتباه کوچک در جریان تمرین تیم ملی در تابستان ۹۶ باعث شد تا عادل طعم اولین مدال جهانی را نچشد. مشاجره لفظی و بسیار ساده غلامی و سید محمد موسوی درحالی به مذاق ایگور خوش نیامد که تصمیم گرفت برای تنبیه شاگردش او را از حضور در تیم ملی محروم کند. حالا اما این محرومیت به پایان رسیده. عادل که از این اتفاق خوشحال است، در مصاحبه با خراسان تاکید کرد حقش نبود والیبال ملی‌اش این‌طور به پایان برسد. او که دلیلی برای کاهش استقبال مردم از حضور در سالن‌های والیبال پیدا نمی‌کند، از مسئولان عاجزانه درخواست کرد ساز‌و کار حضور خانواده‌ها در استادیوم‌ها و سالن‌های ورزشی فراهم شود.
 بالاخره کولاکوویچ چراغ سبز برگشت شما به تیم ملی را نشان داد. این ماجرا برایتان خوشحال‌کننده بود؟
ببینید، وقتی هم که آن اتفاق افتاد، گفتم نه دوست دارم و نه حقم این است که والیبال ملی‌ام این‌طور تمام شود. خیلی خوشحالم که دوباره شرایط برگشتم به تیم ملی فراهم شد و فکر می‌کنم با این اتفاق دریچه‌ای که در زندگی ورزشی من بسته شده بود، دوباره باز شد.
 برگشت‌ مجددتان به تیم ملی قطعا خبر خوشحال‌کننده‌ای است. اما پیش از آن‌که کولاکوویچ تصمیم به کنار گذاشتن شما از تیم بگیرد، گفته بودید قصد دارید بعد از رقابت‌های‌ انتخابی جهان از تیم ملی خداحافظی کنید که البته نشد. در‌حال حاضر چه تصمیمی در این خصوص دارید؟


من در یک مصاحبه زنده‌ هم گفتم که‌ با قدرت به تیم ملی برمی‌گردم. اما هنوز تصمیمی نگرفته‌ام که چه زمانی از تیم ملی خداحافظی کنم.
 ماجرای دوری‌تان از تیم ملی آیا باعث شده به دنبال آن باشید که در برگشت ملاحظات بیشتری در نحوه تمرین کردن و رعایت نکات انضباطی داشته باشید؟
نه، این‌طور نیست. من اصلا آدم عصبی نیستم. یک‌بار این اتفاق افتاد و قرار نیست که دوباره تکرار شود. ضمن این‌که واقعا آن روز اتفاق خاصی نیفتاد و من هم اصلا قصد ندارم در این‌خصوص صحبت کنم. آن اتفاق گذشت. فقط این را بگویم که من اشتباه کردم که تمرین را ترک کردم. نباید این کار را انجام می‌دادم. باید کمی روی کارم تسلط بیشتری داشتم. آن‌موقع هم گفتم‌ به تصمیمی که سرمربی در خصوص من گرفت، احترام می‌گذارم و همین کار را هم انجام دادم. به نظرم اگر خودم هم مربی بودم ممکن بود همین تصمیم را بگیرم. اما باز هم تکرار می‌کنم که حقم نبود آینده حرفه‌ای من با یک اشتباه این طور تمام شود. خوشحالم که فرصت حضور دوباره‌ام در تیم ملی فراهم شد. این را هم بگویم که من و سید از قدیم با هم رفیق بوده و هستیم. اگر اسمی را از قلم نیندازم باید بگویم من، سید و سعید از قدیمی‌های تیم ملی هستیم که از سال 2007 در تیم ملی باهم هستیم، درحال حاضر هم در تیم‌های باشگاهی‌مان رابطه خوبی با هم داریم.
 بگذریم. دور مقدماتی لیگ را چطور ارزیابی می‌کنید؟
‌من معتقدم استقبال مردم از لیگ امسال کم شده. به‌خصوص بازی‌هایی که به میزبانی تهران برگزار شد. این درحالی است که به نظر من کیفیت بازی‌ها نسبت به سال‌های قبل نه تنها کم نبود، بلکه شاید بهتر هم بود. ضمن این‌که لیگ امسال حواشی کمتری نسبت به سال قبل داشت. حال‌ آن‌که تیم ملی هم در آخرین تورنمنتی که شرکت کرد، نتیجه گرفت و والیبال هم ورزش جذابی است. اما استقبال مردم کم شده و دلیل آن را نمی‌دانم. به همین دلیل مردم را دعوت می‌کنم که به سالن‌ها بیایند. از مسئولان مربوطه هم عاجزانه درخواست می‌کنم جو ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی ما را خانوادگی کنند. من نمی‌دانم چطور است که خانواده‌ها با هم به سینما می‌روند یا به کنسرت و جنگ شادی که کلی هیجان دارد، می‌روند اما نمی‌توانند به ورزشگاه‌ها بیایند. واقعا حق خانواده‌هاست که بتوانند در‌‌کنار هم مسابقات ورزشی را‌ از نزدیک تماشا کنند. این مسئله قطعا روی جذابیت بازی‌ها هم تاثیر می‌گذارد. کما این‌که چهره‌های فوتبالی مثل مجبتی جباری هم در این‌خصوص واکنش‌ نشان داده‌اند. از طرفی اکثر طرفداران رشته والیبال خانم‌ها هستند و در دنیا این رشته، رشته اول خانم‌هاست. امیدوارم مسئولان با انعطاف بیشتری با این مسئله برخورد کنند. چرا‌که حق به جای بانوان است که در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند.
 در صحبت‌هایتان به کم شدن استقبال تماشاگران از حضور در سالن‌های والیبال اشاره کردید. طی صحبتی که با کارشناسان داشتیم، عنوان کردند شاید یکی از دلایل این اتفاق مشخص بودن قهرمان و تیم‌های دوم و سوم لیگ است...
اصلا این نظر را قبول ندارم. به هیچ عنوان. بانک سرمایه 2 سال است قهرمان لیگ می‌شود. سال‌های قبل هم تیم‌های قهرمان اکثرا با همین گروه به قهرمانی می‌رسیدند. اگر به گذشته برگردید، می‌بینید که از سال 88- 89 هر تیمی که قهرمان شده، دست کم 4 الی 5 ملی‌پوش در ترکیبش داشته. یعنی اصلا این را قبول ندارم که سالن‌های والیبال به دلیل مشخص بودن قهرمان لیگ، خالی است. اگر این‌طور است چرا تماشاگران برای دیدن بازی‌های دیگری که از جذابیت بالایی هم برخوردارند، به سالن نمی‌روند؟
 درخصوص این‌که گفته می‌شود در لیگ والیبال ایران شرط‌بندی‌هایی انجام می‌شود، چیزی شنیده‌اید و آن را تایید می‌کنید؟
راجع به این مسئله هیچ حرفی ندارم.
 چه نظری درباره مرحله پلی‌‌آف لیگ والیبال دارید؟
به شخصه با برگزاری پلی‌آف کاملا مخالفم. چون تیمی که در کوران لیگ طی‌20 الی 22 هفته در صدر جدول بوده و قهرمان هم شده، اصلا قشنگ نیست که دوباره در پلی‌آف تست بشود. این درحالی است که گفته می‌شود لیگ‌های خوب دنیا هم پلی‌آف برگزار می‌کنند. با این‌حال من این موضوع را قبول ندارم. نه این‌که چون در‌حال حاضر قهرمان ما مشخص شده بخواهم این را بگویم؛ نه. از قبل هم عقیده شخصی‌ام این بوده. به نظرم به جای آن جام حذفی برگزار شود.