کشتي ايران تعليق نشد

شرق: اصرار کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به اتحادیه جهانی کشتی، برای طرح موضوع تعلیق و محرومیت کشتی ایران همچنان جدی است. IOC که به اعتقاد مدیران ورزش ایران به‌شدت تحت نفوذ اسرائیلی‌ها است، قصد دارد با استفاده از اتفاق به‌وجود‌آمده در مسابقات کشتی آزاد امیدهای جهان در لهستان، رأیی را علیه این پرونده صادر کند که مجموعه ورزش ایران را در میادین مختلف جهانی با چالش مواجه کند و در واقع امتناع ورزشکاران ایرانی از رویارونشدن با نمایندگان رژیم صهیونیستی ابعادی جهانی به خود بگیرد. گفته می‌شد بررسی پرونده علیرضا کریمی، آزادکار وزن 86 کیلوگرم در رقابت‌های جهانی امیدها، درباره مبارزه‌نکردن مقابل کشتی‌گیر اسرائیل، در کمیته حقوقی و انضباطی اتحادیه جهانی کشتی، مراحل پایانی خود را پشت‌ سر می‌گذارد و حتی شایعه شد کریمی مادام‌العمر محروم شده و کشتی ایران هم یک سال تعلیق خواهد شد. رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی، برای بررسی این موضوع تاکنون دو بار راهی سوئیس، مقر اتحادیه جهانی کشتی، شده و مذاکراتی را با سران بلندپایه کشتی دنیا داشته است. این مسابقات در حالی دو ماه پیش برگزار شد که همان زمان فشارهای زیادی برای تعلیق کشتی ایران صورت گرفت؛ اما رایزنی‌های خادم و البته نفوذ اثرگذاری که به‌عنوان یکی از اعضای هیئت‌رئیسه اتحادیه جهانی کشتی در این سیستم داشت، توانسته اجرای هر اقدامی را علیه کشتی آزاد کشور به تأخیر بیندازد. رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی، دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «ما از دو روز پیش که این موضوع را فهمیدیم، دوباره وارد مذاکره شدیم تا با کمترین مجازات روبه‌رو شویم. آقای خادم به صورت تلفنی و ایمیل با رؤسای کنفدراسیون‌های کشتی قاره‌های مختلف در حال رایزنی هستند تا بتوانند با کمک‌گرفتن از آنها این موضوع را حل‌وفصل کنند. در دو مرحله مذاکره قبلی که داشتیم، موفق عمل کردیم و توانستیم از خطر تعلیق نجات پیدا کنیم. کمیته بین‌المللی آن‌قدر روی این موضوع جدی بود که به اتحادیه جهانی گفته بود باید کل کشتی ایران را تعلیق کنند؛ اما خوشبختانه دوستی و مراوده خوب آقای خادم با لالوویچ، رئیس این اتحادیه، مانع از این تصمیم‌گیری شد». این صحبت‌های لایق نشان می‌دهد که خبر یک سال تعلیق فدراسیون کشتی ایران صحت نداشت.  نگرانی بزرگ‌تر محرومیت سنگین علیرضا کریمی جوان بود.  لایق با اشاره به اینکه ورزش ایران هیچ کسی را در کمیته بین‌المللی المپیک ندارد، ادامه داد: «متأسفانه ما هیچ کسی را در IOC نداریم که برای منافع ورزش کشورمان قدم بردارد. تنها نماینده ما در این کمیته لالوویچ است. آقای خادم هرچه بلیت داشته، برای این موضوع خرج کرده است. البته نکته حائز اهمیت اینجاست که اگر این قضیه برطرف شود، باید مسئولان نظام برای رویدادهای آینده فکری اساسی بکنند؛ چراکه در دفعات بعدی بخشش و تخفیفی در کار نیست».
ایران تعلیق نشد
با این حال شب گذشته فدراسیون کشتی خبر داد با تلاش‌هاي انجام‌شده از سوي این فدراسيون، خطر تعليق کشتي ايران موقتا رفع شد، اما عليرضا کريمي به مدت شش‌ماه از حضور در ميادين محروم شد.
به گزارش ايسنا، رايزني‌هاي گسترده‌اي از سوي تيم ديپلماسي کشتي ايران براي جلوگيري از اعلام رأي به تعليق کشتي ايران با تمام توان و استفاده از تمامي ظرفيت‌هايي که در چند سال گذشته براي توسعه تعاملات ديپلماتيک کشتي ايران با دنيا صورت گرفته بود، آغاز شد.با نتيجه‌بخشي اوليه تلاش‌هاي مذکور در اواخر سال ميلادي گذشته، ضمن‌ گرفتن زمان براي انجام رايزني‌هاي لازم با مسئولان مربوطه در دو مرحله، امکان پيگيري موضوع مذکور از طريق تشکيل پرونده‌اي ويژه در کميسيون اخلاق و امور انضباطي و حقوقي در اتحاديه جهاني کشتي فراهم شد.انتقال حوزه بررسي اين موضوع از «کميته بين‌المللي المپيک» به «اتحاديه جهاني کشتي» موفقيت جدي براي کشتي ايران محسوب مي‌شد، زيرا توان ديپلماتيک کشتي ايران در فدراسيون جهاني کشتي قابل دسترس بود و متأسفانه هيچ نفوذ و تعاملي براي ورزش ايران در کميته بين‌المللي المپيک وجود نداشت. از هفته دوم آغاز فعاليت کاري در سال جديد، مجددا پيگيري‌ها و مذاکرات متعددي با نناد لالوويچ، رئيس اتحاديه جهاني و عضو پرنفوذ هيئت‌رئيسه کميته بين‌المللي المپيک و ساير اعضاي هيئت‌رئيسه اتحاديه صورت گرفت که به لطف خدا مؤثر واقع شد و در نهايت، خطر تعليق فدراسيون کشتي ايران با رايزني‌هاي مداوم، برنامه‌ريزي مناسب و تلاش شبانه‌روزي موقتا رفع شد.با توجه به تعاملات و پيگيري‌هاي انجام‌شده، فدراسيون ايران موفق شد کشتي ايران را از دايره محروميت و تعليق خارج کند. ازاين‌رو ضمن رفع موقت خطر تعليق کشتي ايران، عليرضا کريمي با تلاش‌هاي صورت‌گرفته، برای کاهش ميزان محروميتش، شش‌ماه و مربي مربوطه وي (حميدرضا جمشيدي) به مدت دو سال از حضور در ميادين کشتي محروم شدند. بديهي است اين موفقيت با تلاش مؤثر ديپلماسي کشتي ايران حاصل شد، اما پرونده تعليق همچنان مفتوح است و به نظر مي‌رسد بايد تمامي دستگاه‌هاي مرتبط براي حل اين مشکل که قطعا در آينده نيز در کمين کشتي و ورزش ايران است، يک راه اصولي را بيابند.


راهکار مقابله با اسرائیلی‌ها چیست؟
انتشار فیلم باخت تعمدی علیرضا کریمی مقابل کشتی‌گیر روس در شبکه‌های مجازی و فریادهای مربی‌اش کنار تشک که به او می‌گفت: «باید ببازی»، واكنش‌هاي زیادی را بین عموم مردم و داخل کشور به همراه داشت. بلافاصله این اتفاق بازتاب بین‌المللی هم پیدا کرد؛ تا‌جایی‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، هم اظهارات مداخله‌جویانه‌ای دراین‌باره انجام داد. به‌هرحال بزرگان کشتی هشدار می‌دهند که این تحرکات ضدایرانی باعث شده تا کمیته بین‌المللی نسبت به رقابت‌نکردن ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی حساس شود. مشخص نیست در مرتبه بعدی چه مجازاتی برای کشتی‌گیران ایرانی در نظر گرفته شود. رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی، همان دو ماه پیش رسما از مسئولان نظام خواست تا راهکاری اساسی برای حل این مشکل بیندیشند. او به روزنامه اعتماد گفت: «امروز مهم‌ترین مشکل این است که غیر از خود ورزشکاران اسرائیلی، کسی در دنیا متوجه نمی‌شود که چرا ورزشکاران ایرانی در برابر نمایندگان اسرائیل مبارزه نمی‌کنند و در نتیجه نه در ابعاد بین‌المللی برد لازم را دارد و نه در داخل تأثیر‌گذاری گذشته را. به نظر می‌رسد مردم فلسطین هم از این‌گونه ایثارها اطلاعی ندارند. در واقع دستگاه‌های مسئول نمی‌توانند در انعکاس این فداکاری‌ها به‌خوبی عمل کنند. اگر تصمیم به ادامه این سیاست است، باید به‌روز شود و راهکار دیگری برای این موضوع اندیشید. امروز دنیا نمی‌گوید که کریمی در اعتراض به رژیم اسرائیل و حمایت از فلسطین مبارزه نکرده است؛ چون به‌هیچ‌وجه امکان انتشار در فضای مسابقات را ندارد؛ بلکه چیزی را که دیده‌اند، بازگو می‌کنند و می‌گویند کشتی‌گیر روسیه عجب کاری کرد که کشتی باخته را در یک دقیقه نهایی با شش فتیله‌پیچ به‌ نفع خود تمام کرد». کریمی در پیکارهای کشتی آزاد امیدهای جهان که آذر گذشته برگزار شد، در دور نخست مقابل حریفی از روسیه قرار گرفت. او در‌حالی‌که در 10 ثانیه آخر کشتی 3 بر 2 از کشتی‌گیر روس جلو بود؛ اما با تصمیم مسئولان تیم، کشتی برده را تعمدا واگذار کرد؛ چراکه او در صورت پیروزی در این مسابقه باید با نماینده اسرائیل روبه‌رو می‌شد. حریف روسی که کریمی را برد، در دور بعد «یوری کالاشتیکوف» اسرائیلی را برد و بعد از یک برد دیگر به فینال رسید و در نهایت، طلای وزن ۸۶ کیلو را کسب کرد. چون او به فینال رسید، کریمی در گروه بازنده‌ها، شانس بازی برای رسیدن به مدال برنز را داشت. نکته درخور‌‌توجه این بود که از بدشانسی کریمی او در این مرحله هم، باید مقابل حریف اسرائیلی قرار می‌گرفت که قید مسابقه را زد و ناباورانه از دور مسابقات حذف شد.