حزبي ديگر

شماري كسان در ايران با حزب مخالفند. حزب را پديده‌اي غربي مي‌دانند. چنين چيزي شگفت‌آور است زيرا با اين استدلال بايد بپذيريم كه دولت نيز پديده‌اي غربي است و به آن همان نگاهي را داشته باشيم كه به حزب داريم. چنين وضعي در ايران تداعي‌كننده مخالفان كراوات و پوشندگان كت و شلوار است. گروهي از ياد برده‌اند كه اينها همه از يك جا نشات گرفته است. مخالفت با حزب نوعي مخالفت با كارنامه هم هست. حزب يعني كارنامه داشتن و خود را در قالب نهاد و جمع دايما در معرض قضاوت گذاشتن. افراد رفتني هستند، اما احزاب براي ماندن ايجاد مي‌شوند. پذيرفتن چنين چيزي در محيط ما دشوار است زيرا در نبود آن افراد راحت‌تر مي‌توانند از مسووليت‌هاي خود شانه خالي كنند و دست‌نيافتن به نتايج را به گروه‌ها و نهادهاي موجود و موهوم نسبت دهند. موفق‌ترين دولت‌هاي جهان در زمينه سياست و سياستگذاري، دولت‌هاي صاحب احزاب قوي و استوار و پرعمر هستند. سياست مسوولانه را تنها در قالب احزاب مسوول مي‌توان پيش برد. در ايران، مطابق قانون اساسي كشور هيچ مانعي بر سر راه تشكيل حزب وجود ندارد و در كنار احزاب موجود مي‌توان به تاسيس حزبي ديگر انديشيد. حزبي پاك. گروندگان به اين حزب كساني هستند كه به بزرگي ايران مي‌انديشند و بزرگي خود را تنها در سايه بزرگي كشور فهم مي‌كنند. اينان از وضع موجود ناخرسندند و درصدد تغيير آنند. كساني كه به اين حزب مي‌پيوندند سياست را به عنوان حرفه خود برمي‌گزينند و زندگي خود را وقف آن مي‌سازند. اينان كساني هستند كه عِرق ملي تمام داشته و مصالح عمومي و  منافع ملي ايران را بر همه‌چيز در زندگي خويش مقدم مي‌دارند. اينان پيرو شفافيت كامل در زندگي سياستمدار هستند و او را از هر گونه فساد به دور مي‌خواهند. اينان مي‌پذيرند كه در صورت آشكار‌شدن و اثبات كمترين خطا و لغزشي براي هميشه ساحت سياست را ترك نمايند و در مقابل آنچه كرده‌اند پاسخگو باشند. اينان سياست را اسباب ثروت شخصي نمي‌دانند ولي مي‌دانند سياستِ مناسب به ثروتمندي كشور و به تبع ثروتمندي آنان مي‌انجامد.
چنين حزبي به سرعت صاحب اعضا خواهد شد. از ميان آنان كه در غم نبود آن افسرده بوده‌اند، كساني كه مايل به اقدام سياسي بوده‌اند ولي ابزار آن را نداشته‌اند. از ميان جواناني كه پاكند و بسيار متمايل به حرفه سياست. شمار زيادي از اينان را در دانشگاه‌ها و در رشته تخصصي علم سياست مي‌توان يافت.
پيوستن به چنين حزبي تنها يك شرط دارد و آن ايراني پاك بودن است. مبناي پيشرفت در چنين حزبي، شايستگي، توانمندي، تلاش و برخورداري از راي اكثريت است. آنان كه ارتقا مي‌يابند همواره در معرض پاسخگويي به اعضاي حزب و مردمند. چنين حزبي به دنبال آن خواهد بود كه سنت بزرگاني نظير قائم‌مقام‌ها و اميركبير در ايران احيا و تجديد شود و زنان و مرداني از جنس آنان سربرآورند. تمام نهادهاي انتخابي كشور از شوراها تا مجلس و دولت عرصه ورود و نفوذ چنين حزبي خواهد بود.
هواداران و اعضاي چنين حزبي منابع مالي آن را به گونه‌اي تامين مي‌كنند كه در كنار ديگر امور، مسوولان حزب كه هنوز متصدي مسووليتي در كشور نيستند و حرفه سياست را برگزيده‌اند، در حد معقول و مقبول از حمايت مالي برخوردار شوند. تمام امور مالي چنين حزبي در شفافيت و حسابدهي كامل به اعضاء و مردم تنظيم مي‌شود. پاكدستي حزب و اعضاي آن سبب سرازير شدن منابع گسترده مالي از سوي اعضا و هواخواهان به منظور اقدام در جهت اهداف حزب خواهد شد.


چنين حزبي پس از تشكيل براي ورود به حوزه سياست مي‌تواند كار را از عرصه محلي آغاز كند. پيروزي در انتخابات شوراهاي محلي در گوشه‌هايي از ايران راه را بر اقدام سياسي به گونه‌اي ديگر باز خواهد كرد. كارنامه حزب سبب مي‌شود رفته‌رفته بتواند اعتماد شهرهاي بزرگ‌تر و عاقبت پايتخت را به دست آورد. حزب سپس مي‌تواند راه خود را به مجلس بگشايد و در پي آن به دست آوردن قدرت در قوه مجريه را نيز هدف قرار دهد. آنها كه از اين حزب افتخار خدمت به كشور و مردم را مي‌يابند، مي‌پذيرند كه حساب تمام دارايي‌ها و درآمدهاي خود را پيش از اشتغال به خدمت و در طول آن در اختيار مردم قرار دهند و مردم حسابرسان سلامت مالي آنها باشند. آنها به مردم تعهد مي‌دهند كه در صورت بروز هرگونه فساد، ناسلامتي و ناشايستگي در اقدام‌شان در عرصه عمومي، بي‌درنگ مسووليت خود را واگذارند و خود را آماده پاسخگويي كنند.