سیرک کارتونی نتانیاهو در مونیخ

آرمان: پنجاه و چهارمین اجلاس امنیتی مونیخ روز جمعه با هدف بررسی چالش‌های مهم بین‌المللی در هتل بایریشر هوف در شهر مونیخ آلمان برگزار شد. در این کنفرانس بین‌المللی، بیش از 20 رئیس‌جمهور و رئیس دولت، 40 وزیر خارجه و 40 وزیر دفاع و نیز اعضای تیم مذاکره کننده سابق هسته‌ای جان کری، وندی شرمن و ارنست مونیز در این کنفرانس شرکت کرده‌اند. محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز در سومین روز اجلاس مونیخ در این کنفرانس حضور یافت و طی سخنرانی‌ای به بیان مواضع ایران در اجلاس مونیخ پرداخت. سخنرانی ظریف با سخنرانی نتانیاهو، الجبیر و جان کری همزمان در یک روز صورت گرفت. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی قبل از وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود ادعاهایی علیه فعالیت‌های ایران در منطقه و برنامه صلح آمیز هسته‌ای مطرح کرد و با نشان دادن قطعه‌ای از یک پهپاد مدعی شد: اگر لازم باشد اسرائیل نه‌تنها علیه نیروهای نیابتی ایران، بلکه علیه خود این کشور دست به اقدام خواهد زد! به همین دلیل ادعاهای او مورد واکنش صریح جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا قرار گرفت و این مقام سابق آمریکایی خطاب به نتانیاهو اظهار کرد: پس از10 سال مشخص شد اینکه نتانیاهو گفته بود ایران صاحب زرادخانه‌های هسته‌ای است، اشتباه بوده است. علاوه بر این، محمد جواد ظریف در بخشی از سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ در واکنش به ادعاهای نتانیاهو گفت: امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم! همچنین وزیر خارجه کشورمان با بیان مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در این کنفرانس اظهار کرد: آمریکا و مشتریان داخلی‌اش در منطقه از پیامدهای طبیعی تصمیمات اشتباه‌‌شان رنج می‌برند. گفتنی است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با همتای ارمنستانی و گرجستانی خود و همچنین اخضر ابراهیمی، عضو سازمان ریش سفیدان و کاترین اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.
طناب دور گردن اسرائیل
یکی از سخنرانی‌های پرحاشیه اجلاس مونیخ سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود. او در این اجلاس ادعاهای واهی را در مورد فعالیت‌های ایران در منطقه و برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مطرح کرد و بخشی از یک پهپاد ساقط شده را نشان داد و مدعی شد که این بخشی از پهپاد ایرانی است که توسط جنگنده‌های اسرائیلی منهدم شده است. نتانیاهو مدعی شد: اگر لازم باشد اسرائیل نه تنها علیه نیروهای نیابتی ایران، بلکه علیه خود این کشور دست به اقدام خواهد زد. نتانیاهو در ادامه ادعاهایش گفت: اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران طناب ترور را دور گردن اسرائیل بیندازند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی سپس قطعه‌ای را به نمایش گذاشت و مدعی شد که این قطعه بقایای پهپاد ایرانی است که هفته گذشته به حریم هوایی اراضی اشغالی رخنه کرده بود. او خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در میان جمعیت نشسته بود، گفت: آیا شما این را می‌شناسید؟ باید بدانید که این متعلق به شماست، ما را آزمایش نکنید.
عربستان خواستار حمله!


سخنان نتانیاهو در مورد برجام و برنامه هسته‌ای ایران با واکنش جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا روبه‌رو شد. به نقل از المیادین، «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا در واکنش به ادعای نتانیاهو گفت: «ملک عبدا... پادشاه سابق عربستان و حسنی مبارک رئیس‌جمهوری اسبق مصر پیش از آغاز مذاکرات با ایران از ما خواستند تا این کشور را با موشک هدف قرار دهیم. جان کری همچنین گفت: پس از10 سال مشخص شد اینکه نتانیاهو گفته بود ایران صاحب زرادخانه‌های هسته‌ای است، اشتباه بوده است. کری که یکی از مذاکره کنندگان ارشد تیم میز مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا بود، تصریح کرد: من بر این باورم که اروپا و جهان باید اطمینان یابند که این توافق حفظ می‌شود؛ چراکه برگشت به عقب غیرقابل دفاع است. این دیپلماسی خوبی نیست. او افزود: ما می‌دانیم که جهان بدون توافق هسته‌ای با ایران چگونه خواهد بود و به طور قطع جای بهتری نیست. او در حالی این اظهارات را بیان کرده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که از منتقدان توافق هسته‌ای به شمار می‌آید، اخیرا همزمان با ادامه تعلیق تحریم‌های ایران به اروپا هشدار داد که اگر آنچه وی نقاط ضعف توافق هسته‌ای می‌خواند اصلاح نکنند، واشنگتن از این توافق خارج خواهد شد.
آمریکا و مشتریان محلی
محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در سخنرانی خود در اجلاس امنیتی مونیخ در واکنش به ادعاهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: شاهد یک سیرک کارتونی بودیم! اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم. او با بیان اینکه شکست قلمرویی داعش، تهدید افراط‌گرایی از بین نرفته است، ادامه داد: ما خواستار یک منطقه قوی هستیم و نمی‌خواهیم در منطقه هژمون باشیم؛ دوران هژمونی گذشته است. وزیر خارجه کشورمان افزود: برای ساختن یک منطقه قوی باید واقع بین باشیم و تفاوت‌ها را بپذیریم. ظریف گفت: آمریکا و مشتریان محلی‌اش از انتخاب‌ها و تصمیمات نادرست‌‌شان در حال عذاب کشیدن هستند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین اظهار کرد: قدرت‌های بزرگ و متحدان منطقه‌ای‌ شان مدت زمان زیادی است که تصمیمات اشتباهی در منطقه ما می‌گیرند اما دیگران، به ویژه ایران را برای پیامدهای این تصمیمات کوته‌ فکرانه و اشتباهات استراتژیک خود سرزنش می‌کنند. او ادامه داد: آنها تلاش می‌کنند سیاست خارجی ایران را هدف حمله قرار دهند و بر این واقعیات سرپوش بگذارند. آیا ایران آنها را مجبور به اتخاذ این تصمیمات کرده است؟ همان ‌طور که پیش از این نیز گفته‌ام ما بر این باوریم که منطقه خلیج فارس نیازمند یک معماری امنیتی جدید منطقه‌ای است. ما پیشنهاد ایجاد یک منطقه قدرتمند را داده‌ایم که در آن ملت‌های کوچک و بزرگ و حتی ‌آنهایی که رقابت تاریخی با یکدیگر دارند، در برقراری ثبات مشارکت می‌کنند. ظریف تاکید کرد: این استراتژی منافع تمام کشورهای ذی‌نفع را در برمی ‌گیرد که منجر به برقراری ثبات خواهد شد. در حالی که تمایلات هژمونیک از سوی هر قدرت منطقه‌ای یا جهانی نتیجه‌ای جز ناامنی ندارد. وزیر خارجه کشورمان اظهار کرد: ایران به محض حصول برجام تلاش کرد تا از رویکرد مشابه برای خلیج فارس استفاده کند و پیشنهاد ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای را ارائه داد. این پیشنهاد مورد توجه قرار نگرفت اما هنوز روی میز قرار دارد.
ایران و صدور انقلاب!
رئیس شورای روابط خارجی اروپا با انتقاد شدید از اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران و فلسطین گفت: همانطور که انتظار میرود نتانیاهو در مسیر جنگ قرار دارد. کارل بیلدت رئیس شورای روابط خارجی اروپا با انتشار پیام‌هایی در صفحه توئیتر خود به سخنان روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانس امنیتی مونیخ واکنش نشان داد و به شدت از وی انتقاد کرد و نوشت: همانطور که انتظار می‌رود نتانیاهو در مسیر جنگ قرار دارد. وی توافق هسته‌ای با ایران را با قرارداد 1938 مونیخ مقایسه کرد. عادل الجبیر هم در اجلاس امنیتی مونیخ سخنرانی و اتهاماتی را متوجه ایران کرد. او در سخنرانی خود که بلافاصله بعد از صحبت‌های ظریف در پنجاه و چهارمین اجلاس امنیتی مونیخ صورت گرفت، ایران را متهم به دفاع از تروریسم و انجام اقدامات تروریستی در منطقه و دیگر نقاط جهان کرد و به اظهارات ظریف در این اجلاس واکنش نشان داد. او در بخش دیگری از سخنرانی خود با ابراز نگرانی گفت: ایران در پی صدور انقلاب خود است.