زیرساخت های حمل ونقل کشور فرسوده است

تفاهم-گروه گزارش: روز گذشته هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک با حضور وزیر راه و شهرسازی و نجفی شهردار تهران برگزار شد. وزیر راه و شهرسازی دراین همایش گفت: امروز در ناوگان هوایی ما 200 هواپیمای فرسوده با عمر بالای بیست سال فعالیت می کنند که ممکن است هر لحظه دچار مشکل شوند. هرچند مشکل فرسودگی فقط مختص به ناوگان هوایی نیست. عباس آخوندی با اشاره به پیامدهای اجتماعی معضلات حمل و نقل در کشور گفت:« بحث های مرتبط با حمل و نقل در کشور ما به مسائل اقتصادی گره خورده است. ما هنوز نتوانستیم به یک اجماع در این رابطه برسیم و به همین دلیل شاهد پیامدهای گسترده اجتماعی مرتبط با مشکلات حمل و نقل هستیم. مشکلاتی که حل آن ها ساده نیست.» آخوندی با اشاره به دو مسئله بنیادین در حوزه شهری گفت: « ما در شهرها با دو مسئله بنیادین مواجهیم. نخست امکان محل سکونت و دوم بحث حرکت و جا به جایی در شهرها. این دو مسئله بحث های دامنه داری را شامل می شود. اگر ما قابلیت و کیفیت زندگی در شهرها را به عنوان یک چالش در نظر بگیریم ریشه این چالش به موبیلیتی و امکان حرکت در شهر و حومه آن و همچنین حمل و نقل یکپارچه برمی گردد.»
وی تاکید کرد: متاسفانه بین حمل و نقل یکپارچه و حمل و نقل چندوجهی فاصله بسیاری وجود دارد و ما باید بین حمل و نقل برون‌شهری و درون‌شهری یکپارچگی ایجاد کنیم. آخوندی با تاکید بر اینکه زیرساخت حمل و نقل ایران از جمله درون شهری و برون شهری فرسوده است، گفت: مشکل اصلی در حمل و نقل جاده‌ای نگهداری، تعمیر و مرمت است و ما در حوزه ریل و توسعه شهری با مشکلات بنیادین روبرو هستیم. وزیر
راه و شهرسازی با بیان اینکه کل بودجه کشور 100 میلیارد دلار است گفت: میزان سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل 300 هزار دلار است بنابراین ما برای ایجاد چنین سرمایه‌گذاری نیازمند یک جراحی اقتصادی هستیم. آخوندی با بیان اینکه میزان وابستگی حمل ونقل درون شهری و برون شهری به بودجه عمومی کمرشکن است، گفت: متاسفانه حمل و نقل کشور هیچ خوداتکایی ندارد و وابستگی کامل آنها به بودجه عمومی است. وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن هستیم، زیرا شهر تهران با 13 میلیون نفر جمعیت با یک ایستگاه جوابگو نیست و ما نیازمند افزایش تعداد ایستگاه‌ها هستیم. وزیر راه و شهرسازی در خاتمه گفت: راه‌اندازی و ایجاد خط مترو بسیار گران قیمت است، بنابراین باید به سمت حمل و نقل ریلی سبک حرکت کنیم و خوشبختانه اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.
ريشه بسياري از مشكلات تهران غلبه نگاه خودرو محور بر نگاه انسان محور است


در ادامه این همایش، شهردار تهران با انتقاد از بی توجهی توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت گفت:‌ در نتیجه این غفلت، امروز شهر تهران در بین کلانشهرهای مهم دنیا جزو پائین ترین رتبه ها از نظر درصد سفرهای شهری با حمل و نقل عمومی است. محمد علی نجفی گفت: بحث حمل و نقل و ترافیک سال ها است که نه تنها زندگی شهری ما در تهران و ایران را تحت تاثیر قرار داده، بلکه همه دنیا به صورت جدی درباره این موضوع به تفکر پرداخته اند و برای حل این مشکل دنبال راه حل
 بوده اند. در گزارش سومین اجلاس جهانی برنامه اسکان سازمان ملل نیز یکی از مباحث مهم و اصلی در زیست شهری و شهر مطلوب، به موضوعات مربوط به حمل و نقل و جا به جایی در شهر می پردازد.
 نجفی از ترافیک به عنوان یک مسئله جهانی یاد کرد و گفت: این کنفرانس هم یک کنفرانس جهانی است تا از تجریبات و اندیشه های افرادی خارج از ایران استفاده شود؛ این تجربیات به ما کمک می کند  که بتوانیم از مجموعه گفته ها، بررسی ها و مطالعاتی که در دنیا پیرامون این مسئله مطرح بوده است، استفاده کنیم.