شوک جديد به واردکنندگان خودرو


گروه صنعت، معدن و تجارت: حاشيه‌هاي ايجاد شده در بازار خودروهاي وارداتي وارد مرحله جديدي شده است. هنوز پس از دو هفته کشمکش ميان ديوان عدالت اداري و دولت بر سر قوانين واردات خودرو به جايي نرسيده و سردرگمي‌در ميان فروشندگان و خريداران خودروهاي وارداتي موج مي‌زند. در همين حال طي روزهاي گذشته مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعيه‌اي از شناسايي تمامي‌خودروهايي که از مبادي غيرقانوني و روش‌هاي نامتعارف ثبت سفارش شده‌اند و معرفي آنها به مراجع مرتبط براي برخورد با متخلفان خبر داده است. ورود حراست وزارت صنعت پس از آن اتفاق افتاد که برخي رسانه‌ها با انتشار گزارش‌هايي درباره ترخيص برخي خودروها از گمرکات جنوبي کشور و همچنين ثبت سفارش‌هاي صورت گرفته در زمان مسدود بودن سايت ثبت سفارش خودرو منتشر کردند.
در همين حال نمايندگان مجلس نيز بيکار نبوده و تصميم‌هاي مختلفي براي ساماندهي واردات خودرو در دستور کار خود دارند. سال جاري دولت بعد از تأخير شش ماهه در اعلام تعرفه واردات خودرو و توقف ثبت سفارش، اوايل دي ماه دستورالعمل واردات خودرو را ابلاغ کرد. ابلاغ اين دستورالعمل و تعرفه‌هاي جديد از همان ابتدا با حاشيه‌هايي همراه شد. حتي در صحن علني مجلس صحبت‌هايي درباره سودهاي ميلياردي برخي واردکنندگان در اثر رانت ايجاد شده پس از بسته شدن سايت ثبت سفارش مطرح شد. مجموعه اين عوامل موجب شد تا برخي نمايندگان با امضاي طرحي دو فوريتي براي ساماندهي واردات بازار خودرو ورود کند.
در همين حال طي روزهاي گذشته و همزمان با بررسي بندهاي مربوط به لايحه بودجه سال 97، تصميم جديدي از سوي نمايندگان به تصويب رسيد. براساس اين گزارش نمايندگان مجلس تصويب کردند که براساس بند الحاقي ۱۳ به تبصره ۶ لايحه بودجه سال آينده، 60 درصد درآمد ناشي از سود خالص واردات خودرو در سال‌هاي ۹۵ و ۹۶ صرف يارانه سود تسهيلات توليد و حمايت از اشتغال شود. اين مصوبه اما با واکنش برخي واردکنندگان خودرو مواجه شد تا جايي که فرهاد احتشام زاد، نايب رئيس انجمن واردکنندگان خودرو در اين رابطه گفت: در حال حاضر اجراي اين مصوبه امکان عطف به ماسبق شدن ندارد و اين مصوبه باعث ورود شوک‌هاي جديدي به بازار واردات خودرو خواهد شد.
زمزمه‌هاي تورم جديد در بازار خودروهاي وارداتي
در ارتباط با مصوبه جديد نمايندگان مجلس درباره ماليات واردات خودرو، مهرداد منصوري، عضو انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار «تجارت» گفت: از آنجا که مبلغ پرداختي واردکنندگان پيش از اين توسط سازمان حمايت مشخص شده بنابراين اگر بايد مبلغي به پرداختي واردکنندگان افزوده شود، لازم است به ساختار قيمت گذاري اضافه شود که مسلماً قانون نمي‌تواند عطف به ماسبق شود. وي ادامه داد: از آنجا که قانون ماليات واردکنندگان در سال‌هاي ۹۵ و ۹۶ مشخص شده است بنابراين قابليت تعيين سياست جديد در پرداخت‌هاي مالياتي وجود ندارد چرا که سود شرکت‌هاي نمايندگي بر اساس دستورالعمل قيمت گذاري سازمان حمايت ۷ درصد است که از محل اين ۷ درصد ۳ درصد بايد به گارانتي، وارانتي، خدمات پس از فروش و توسعه شبکه اختصاص پيدا کند و از محل ۴ درصد باقي مانده هزينه‌هاي عملياتي و مالي و سربار محاسبه شود.
منصوري در ادامه خاطرنشان کرد: چنين شرايطي به نفع مصرف کنندگان نيست و باعث بروز تورم جديدتري در قيمت خودروهاي وارداتي خواهد شد. هرچند مجلس به طرح دريافت ماليات ۶۰ درصدي از محل واردات خودرو رأي داده، اما اين قانون براي اجرا نيازمند تأييد شوراي نگهبان است اما در صورت وجود ايرداتي از سوي شوراي نگهبان، به اين قانون مجدداً به مجلس ارجاع و مورد بررسي قرار خواهد گرفت. اين عضو هيات مديره انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: در حال حاضر در کميته‌هاي تخصصي در حال بررسي است و ايراداتي که عنوان شد به اين مساله وارد بوده و قطعاً نيازمند شفاف سازي است. وي درپايان گفت: البته درآمد دولت از محل واردات به صندوق توسعه واريز مي‌شود و مي‌تواند دولت براي ماليات جديد نيز براساس همين روال تصميم گيري کند اما عامل هزينه‌اي جديد که در سرفصل‌هاي مالياتي نيز در آن ديده نشده يک موضوع جديدي است که تاکنون سابقه نداشته است. حقيقت اين است که در صورت تأييد اين قانون توسط شوراي نگهبان از سال آينده اجرايي مي‌شود و موجب افزايش قيمت خودروهاي وارداتي خواهد شد.
شوک جديد به واردکنندگان خودرو
در همين حال به گفته فرهاد احتشام زاد، نايب رئيس انجمن واردکنندگان خودرو اين مصوبه يکي از عوامل فزاينده قيمت تمام شده خودروهاي وارداتي مي‌شود و يک شوک به شوک‌هاي بازار واردات خودرو مي‌افزايد، از اين رو کالاي وارداتي به کالايي ناياب تبديل مي‌شود و حتي ديگر وارد کننده نيز رغبتي به واردات نخواهد داشت و به همان نسبت مشتري نيز مجبور به پرداخت هزينه بيشتري خواهد شد. احتشام زاد تصريح کرد: در ادامه وارد شدن شوک‌هاي بازار واردات خودرو، وارد کننده نيز نسبت به واردات رغبتي نخواهد داشت و به سمت سرمايه گذاري غيرعملياتي (ريسک عملياتي) و با سود تضميني بانک‌ها با سود 20 درصد ميل مي‌کند. او در توضيح مصوبه جديد مجلس تصريح کرد: در مصوبه الحاقي به تبصره 6، دولت موظف است 60 درصد از درآمد حاصل از واردات خودرو طي دو سال گذشته را به عنوان ماليات ويژه از واردکنندگان خودرو دريافت و پس از واريز به خزانه 100 درصد آن را صرف يارانه سود تسهيلات توليد و حمايت از اشتغال کند. به گفته نايب رييس انجمن واردکنندگان خودرو، موضوع مهم بر سر اخذ 60 درصد سود اين است که اخذ 60 درصد سود با 60 درصد از فروش شرکت‌ها بسيار متفاوت است، از طرفي ديگر، نه تنها در ايران بلکه در دنيا نيز به ندرت ميزان سود شرکتي 60 درصد از درآمدش خواهد بود. به همين دليل به کار بردن اين عبارات اشتباه است. عضو هيات مديره انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: به عبارتي سود و زيان و سال مالي دو سال گذشته وارد کنندگان بسته شده است، از اين رو سال مالي جديد آغاز شده است و امکان عطف به ماسبق وجود ندارد. احتشام زاد تاکيد کرد: در حال حاضر روال کار بدين گونه است که براساس دستورالعمل خودروهاي وارداتي 13 مورد به علاوه هفت درصد سود مبناي قيمت فروش خودروها اجرايي مي‌شود که البته اين هفت درصد سود، شامل سه درصد خدمات پس از فروش، ضمانت و توسعه شبکه نمايندگي مي‌شود.