غده‌های سرطانی از نظام بانکی خارج شد









رئیس جمهوری، امید و اعتماد مردم به کنترل تورم را پایه ثبات اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانست و با بیان اینکه برخی غده‌های سرطانی از نظام بانکی خارج و سرمایه بانک‌ها و ارتباطات بین‌المللی آنها افزایش یافته است، تأکید کرد: با ملتی بزرگ و سرمایه‌هایی عظیم قادر به‌عبور از مشکلات هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جمع مدیران بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در پنجاه و هفتمین مجمع سالانه بانک مرکزی گفت: در همه شاخص‌های اقتصادی پیش رفته ایم؛ نقش بانک‌ها در صنعت، کشاورزی و خدمات محوری است. رئیس جمهوری بانک‌ها را برای آینده و رفاه ملت تصمیم ساز و نقش آفرین دانست و افزود: مجموعه سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در 4 سال گذشته یعنی تا پایان دولت یازدهم بر مبنای شاخص‌های اقتصادی، سیاست‌های موفقی بوده است. روحانی نظارت دقیق و ایجاد شفافیت را از جمله اقدامات مهم بانک مرکزی با کمک سایر بانک‌ها برشمرد و گفت: در 4 سال گذشته توانستیم به هدف بزرگی دست پیدا کنیم. در آغاز دولت یازدهم هنگامی که از تورم تک رقمی سخن می‌گفتیم برخی نه تنها باور نمی‌کردند، بلکه لبخند تمسخر هم می‌زدند، چرا که ما در شرایطی بودیم که میزان تورم سالانه 40 درصد، تورم نقطه‌به‌نقطه 45 درصد و تورم در مواد خوراکی 51درصد بود و ما در آن شرایط می‌گفتیم گام‌به‌گام در این دولت به سمت تورم تک رقمی حرکت خواهیم کرد. وی افزود: به‌هر‌حال تورم تک رقمی تحقق یافت و این یک آرزوی بلند مدت و 26ساله بود تا بتوانیم به تورم تک رقمی برسیم و امسال هم با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال قرار داریم می‌شود به‌طور مطمئن گفت که تورم سال 96 هم تک رقمی است.
رئیس جمهوری اظهار داشت: خواست من از بانک مرکزی این است که این راه را برای سال بعد و سال‌های آینده ادامه دهد البته ممکن است سخت و سنگین باشد، اما حرکت در این مسیر برای ما ضرورت دارد چرا که امروز کشورهایی که دارای تورم دو رقمی هستند تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست هم نیست. روحانی تأکید کرد: باید شرایط را بر محور ثبات اقتصادی قرار داده و اداره کنیم که یک پایه مهم آن در آینده اعتماد مردم به کنترل تورم است.
برخی به بهانه مخالفت با دولت
 به مردم ضربه می‌زنند
روحانی با اشاره به اینکه تمام تلاش‌هایی که علیه نظام و دولت انجام می‌شود، بر مبنای این است که مردم نسبت به آینده امیدشان را از دست بدهند و اعتماد میان دولت و مردم کاهش یابد، افزود: اگر اعتماد متقابل میان دولت و مردم مستحکم بماند و به آینده امیدوار باشیم همه امور در مسیر درست قرار می‌گیرد، چرا که ما در کشوری دارای توانمندی‌های فراوان و سرمایه بی‌شمار با ملتی بزرگ قرار داریم و می‌توانیم براحتی از مسائل و مشکلات‌مان عبور کنیم.
رئیس جمهوری اظهار داشت: برخی به بهانه مخالفت با دولت به امید و آینده ملت ضربه می‌زنند که البته این اقدامات بر مبنای کم‌عقلی و کمبود عقل است و گر نه مخالفت با دولت معنایی ندارد. روحانی ادامه داد: مبارزه با دولت به معنای مبارزه با منافع ملی و ضربه زدن به امید و اعتماد مردم است.
رشد اقتصاد ایران در رتبه اول جهان
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه همه اقدامات بر مبنای رونق و رشد اقتصادی انجام می‌شود، گفت: کشور باید در مسیر رشد اقتصادی و رونق قرار بگیرد؛ اگر شرایط آغاز دولت یازدهم ادامه پیدا می‌کرد و رشدها منفی بود امروز هرگز نمی‌توانستیم نسبت به آینده امیدوار باشیم. روحانی با بیان اینکه رشد اقتصادی ایران در سال 95 در رتبه اول جهان قرار داشت، خاطرنشان کرد: ممکن است برخی بگویند که افزایش تولید نفت بخش بزرگی از این رشد را برعهده داشته اما باید بدانیم که افزایش تولید نفت هم بواسطه مجاهدت و کار خستگی‌ناپذیر سربازان جبهه تولید و مهندسان و کارگران نفت در کشور بوده که توانستند در طول 6 ماه میزان تولید نفت را به میزان گذشته بازگردانند.
ایجاد 2 میلیون شغل خالص
روحانی از تورم، رشد، اشتغال و میزان سرمایه‌گذاری به‌عنوان شاخص‌های اصلی اقتصاد نام برد و اظهار داشت: در بخش اشتغال تعداد افرادی که شاغل هستند از 21.3 میلیون نفر در سال 92 به 23.3 میلیون نفر افزایش یافته و این به معنای آن است که در سال‌های اخیر بیش از 2 میلیون شغل خالص در کشور ایجاد شده و سالانه 500 هزار نفر به طور متوسط اشتغال خالص ایجاد شده است. رئیس جمهوری با بیان اینکه در همه شاخص‌های اقتصادی قدم‌های خوبی برداشته شده، گفت: در زمینه اشتغال، صنعت، کشاورزی و اجرای طرح‌های مهم در کشور، بانک‌ها نقشی محوری دارند. روحانی اظهار داشت: پیش‌بینی دولت این است که در سال 97 با اجرای طرح جدید نوسازی بافت‌های فرسوده که در شورای اشتغال به‌تصویب رسید 280هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد. رئیس جمهوری ادامه داد: طرح‌های خوبی برای بازآفرینی شهری و محلات وجود دارد که در راستای همین طرح‌ها در سال آینده ساخت 200 هزار واحد مسکونی آغاز خواهد شد.
روحانی با اشاره به اینکه مقرر شده تسهیلاتی با سود 6 درصد به خانه اولی‌ها ارائه شود، گفت: این مشوق و رفاه بزرگی برای آنها بوده و در این مسیر ضمن اینکه دولت تسهیلات فراهم می‌کند، خود وارد عمل نشده و توسعه‌گران و مردم محله دست به دست هم داده و کارها را انجام خواهند داد.
بانک‌ها نقش محوری دارند
رئیس جمهوری با بیان اینکه بانک‌ها در اجرای همه طرح‌ها نقش محوری دارند و یکی از پایه‌های رشد اقتصادی به شمار می‌آیند، گفت: در یکی دو سال اخیر، ناسپاسی‌ها و نامهربانی‌ها نسبت به مدیران و مسئولان بانک‌ها انجام شده که البته نادرست بوده است. بانک بی‌نقص نیست، ‌اما رشد اقتصادی نتیجه اقدامات بزرگی است که از سوی بانک‌ها به انجام رسیده است.روحانی با بیان اینکه در طول 3 الی 4 سال گذشته، ‌روابط‌مان با دنیا بهتر از گذشته شده است، افزود: بواسطه تلاش بانک مرکزی و سایر بانک‌ها امروز در زمینه روابط با بانک‌های خارجی، بانک‌های عامل، رابط‌های کارگزاری و ال‌سی‌ها، شرایط بهتری نسبت به گذشته داریم که البته هنوز مطلوب و کامل نیست و باید تلاش بیشتری انجام شود.
اعتماد جهانی به بانک‌های داخلی
روحانی با تأکید بر اینکه امروز اعتماد بانک‌های جهانی به بانک‌های داخلی نتیجه سرمایه و ترازنامه شفاف است، گفت:‌ مطمئناً کار با شفافیت به نفع ماست و اگر کسی فکر می‌کند که اقدامات بدون شفافیت به نفع او خواهد بود، قطعاً این نفعی کوتاه‌مدت است چرا که نفع بلندمدت همه ما در شفافیت و در نظر گرفتن منافع ملی است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و گردش پول باید بیشتر شود، گفت: پولی که در اختیار بانک‌ها قرار دارد در حقیقت امانت مردم است که باید بهترین بهره‌برداری از آن صورت گیرد.روحانی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید هم مدرن و هم اسلامی باشند، اظهار داشت: بانک رفاقتی و غیرشفاف، بانک خوب و اسلامی نیست. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز یکی از مشکلات سیستم بانکداری ما این است که در طول سا‌ل های گذشته نسبت به بانکداری جهانی عقب‌افتادگی داریم و باید خود را هر چه سریع‌تر با آیین‌نامه‌ها و مقررات روز بانکداری دنیا سازگار کنیم، ‌ادامه داد: امروز یک قدم از آن لیست سیاه در مقررات و قوانین بانکی و مالی فاصله گرفته‌ایم.
از مشکل غیرمجاز‌ها عبور کردیم
روحانی با بیان اینکه بانک مرکزی، دولت و دو قوه مقننه و قضائیه با کمک هم توانستند از یک مشکل بزرگ یعنی مؤسسات غیرمجاز مالی که مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری با سودهای غیرمتعارف می‌کردند، عبور کنند، گفت: این اقدام مهم با تصمیمات عاجل نمایندگان سه قوه و با همت گسترده به انجام رسید و طبق گزارش مجمع و حساب‌های مالی سال 95 بانک مرکزی حدود 20 هزار میلیارد تومان برای نجات مردم از مؤسسات مالی غیرمجاز اختصاص داده که این کار کوچکی نیست و باید برای مردم توضیح داده شود تا آنها گرفتار این مشکلات نشوند.
 روحانی با انتقاد از اینکه بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری بسیار پرهزینه هستند، گفت: چرا یک بانک باید تعداد زیادی شعبه در یک منطقه داشته باشد و این در حالی است که نباید با خرید ساختمان پول مردم حبس شود.
سیف: ۵۵ میلیارد دلار تأمین مالی خارجی از دستاوردهای برجام است
امضای قرارداد خطوط اعتباری تأمین مالی خارجی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در مجموع ۵۵.۳ میلیارد دلار با بانک‌های کشورهای اروپایی و سایر کشورهای بزرگ آسیایی از دستاوردهای برجام در حوزه بانکی است.
به‌گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی اله سیف که در پنجاه و هفتمین مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی در حضور رئیس جمهوری سخن می‌گفت، با بیان اینکه بررسی تحولات اقتصاد کشور مؤید تحقق دستاوردهای مثبت و قابل توجهی در سال ۱۳۹۵ است که تمامی آنها در راستای پیگیری اهداف و عمل به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی حاصل شده است افزود: سال گذشته را می‌توان به‌عنوان سالی برجسته و متمایز در دهه ۱۳۹۰ قلمداد کرد؛ تک‌رقمی شدن نرخ تورم پس از ۲۶ سال، رشد اقتصادی دو رقمی و همچنین تراز تجاری مثبت قابل توجه از جمله مهم‌ترین دستاوردهای کلان اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۵ بود که در چارچوب اتخاذ سیاست‌های منضبطانه پولی و مالی حاصل شد.
سیف با اشاره به گشایش‌های پسابرجام گفت: با بهره‌برداری از فضای مثبت و ظرفیت‌های به وجود آمده در دوران پسابرجام، اقدامات مثبتی در زمینه گسترش تعاملات بانکی بین‌المللی و بهبود تأمین مالی خارجی صورت گرفت که نتایج آن در افزایش روابط کارگزاری و تسهیل در عملیات بین‌المللی و در نهایت بهبود رتبه اعتباری کشور نمود یافت.
مروری اجمالی برتحولات اقتصادی سال ۱۳۹۶
سیف در بخش دیگری از سخنان خود با مروری بر تحولات اقتصادی سال ۱۳۹۶ گفت: رویکرد بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ نیز عمدتاً بر استمرار کنترل نرخ تورم در سطوح تک‌رقمی، ساماندهی کامل مؤسسات اعتباری غیرمجاز، تقویت تأمین مالی تولید و کمک به ایجاد اشتغال استوار بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه متعاقب موفقیت نظام بانکی در اجرای طرح حمایت از تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط، بانک مرکزی در سال‌ جاری نیز اجرای این طرح را تداوم بخشید تصریح کرد: حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در چارچوب این طرح از ابتدای سال‌ جاری تا پایان بهمن‌ماه نزدیک به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده که به ۱۹.۴هزار بنگاه کوچک و متوسط اعطا شده است. همچنین همگام با سیاست‌های حمایتی دولت محترم در توسعه اشتغال پایدار، بانک مرکزی ضمن تنظیم و ابلاغ دستورالعمل‌های این طرح به شبکه بانکی، مشارکت فعال در اجرای برنامه اشتغال فراگیر (موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۳۹۶) داشته که با جدیت در سال ۱۳۹۷ نیز ادامه خواهد یافت.
وی افزود: با اجرای طرح ضربتی اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج با همکاری ۱۱ بانک در سال ۱۳۹۶، در مجموع تا نهم اسفندماه سال‌جاری معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به حدود ۱.۱۴ میلیون نفر از متقاضیان پرداخت شده که این حجم از تسهیلات نسبت به رقم سال ۱۳۹۵، ۲۰.۱ درصد رشد نشان می‌دهد.
سیف در خصوص تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی گفت: در حوزه تأمین مالی فعالیت‌های اقتصادی نیز کل تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی به بخش‌های مختلف اقتصادی طی ده‌ماه سال ۱۳۹۶ معادل ۴۶۲ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به رقم دوره مشابه سال قبل به میزان ۸درصد افزایش نشان می‌دهد.
رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع دستاوردهای برجام برای نظام بانکی پرداخت و گفت: در پی توافق‌های هسته‌ای، در حوزه‌های مختلف بین‌المللی نظیر گسترش روابط کارگزاری و امضای قرارداد با کشورهای خارجی نتایج مثبتی حاصل شده است.
وی گسترش روابط کارگزاری با بانک‌های کشورهای اروپایی نظیر هلند، ایتالیا، بلژیک واتریش و آسیایی مانند چین و کره‌جنوبی و مذاکره با بانک‌های کشورهای عمان و قطر با هدف توسعه روابط بانکی و تجاری از جمله دستاوردهای برجام برای نظام بانکی خواند و در ادامه این دستاوردها تأکید کرد: امضای قرارداد خطوط اعتباری تأمین مالی خارجی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در مجموع ۵۵.۳ میلیارد دلار با بانک‌های کشورهای اروپایی و سایر کشورهای بزرگ آسیایی و انجام مذاکرات لازم و تنظیم پیش‌نویس قراردادهای کوتاه‌مدت بانک تجارتی ایران و اروپا (EIH) با ۹ بانک ایرانی و تعدادی از شعب خارجی بانک‌های ایرانی با هدف تجهیز منابع مالی کوتاه‌مدت، از دیگر دستاوردهای برجام در حوزه بانکی است.
عالی‌ترین مقام نهاد سیاستگذار پولی با بیان اینکه یکی از اقدامات متمایز انجام شده در این سال، موضوع تکمیل ساماندهی و تعیین تکلیف مؤسسات غیرمجاز بوده است تصریح کرد: در حال حاضر مؤسسه غیرمجاز فعالی در بازار پول کشور وجود نداشته و تاکنون بخش اعظمی از سپرده‌های سپرده‌گذاران در این مؤسسات نیز تعیین تکلیف شده است.
وی افزود: بخشنامه سود نقش قابل توجهی در کاهش سیالیت سپرده‌های بانکی داشت؛ به‌طوری که در نتیجه ابلاغ بخشنامه فوق‌الذکر، سهم سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی از کل سپرده‌های بخش غیردولتی از ۳۵.۹ درصد در پایان مردادماه به ۲۵.۳ در پایان دی ماه سال‌ جاری کاهش و سهم سپرده‌های بلندمدت از سپرده‌های بخش غیردولتی نیز از ۳۴.۲ درصد در پایان مرداد ۱۳۹۶ به رقم ۴۸.۱ درصد در پایان دی ماه سال‌جاری افزایش یافت.
وی با تأکید بر اینکه از ویژگی‌های مهم رشد اقتصادی در سال‌ جاری، توازن و مثبت بودن رشد ارزش افزوده تمامی بخش های اقتصادی است گفت: همین امر نوید‌بخش رشد بالاتر بخش غیرنفتی اقتصاد در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ است بویژه در بخش ساختمان و مسکن که در طول چند سال گذشته با شرایط رکودی مواجه بوده است.


نیم نگاه
تک‌رقمی شدن نرخ تورم پس از ۲۶ سال، رشد اقتصادی دو رقمی و همچنین تراز تجاری مثبت قابل توجه از جمله مهم‌ترین دستاوردهای کلان اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۵ بود.
در حال حاضر مؤسسه غیرمجاز فعالی در بازار پول کشور وجود نداشته و تاکنون بخش اعظمی از سپرده‌های سپرده‌گذاران در این مؤسسات نیز تعیین تکلیف شده است.
رویکرد بانک مرکزی در سال ۱۳۹۶ نیز عمدتاً بر استمرار کنترل نرخ تورم در سطوح تک‌رقمی، ساماندهی کامل مؤسسات اعتباری غیرمجاز، تقویت تأمین مالی تولید و کمک به ایجاد اشتغال استوار بوده است.

سایر اخبار این روزنامه
دومی بدون رسول خادم! هر گفت‌وگویی الزاماً مذاکره به معنای خاص آن نیست لزوم حفظ «امید» و «اعتماد» به شبکه بانکی اهمیت سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران سودای ترامپ برای ریاست جمهوری مادام العمر ضربان توسعه در قلب صنعت ایران مدل نهایی حذف کنکور را طراحی می کنیم به‌اتهام مرتضوی در پرونده زهرا کاظمی رسیدگی می شود شین‌آبادی‌ها به خارج اعزام می شوند در سیاست‌های رسانه‌ای تجدیدنظر کنیم گفت و گوهای ویژه و اختصاصی «ایران» با اعضای کابینه و فعالان سیاسی نتیجه تکرار اشتباهات نارضایتی و تخریب است غده‌های سرطانی از نظام بانکی خارج شد تا رسیدن به سکوی جهان می‌دوم انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی- سیاسی فرماندهی کل قوا تمدید صدراعظمی آنگلا مرکل ظریف: سه سفیر زن پیشنهاد کرده‌ایم آماده رایزنی و همکاری درباره موضوعات مورد علاقه هستیم پشت صحنه سینمای ایران زیر نورافکن نقد روایتی دیگر از مناقشه «داوری» جاودانگی در خاطرات یک ملت رقابت بر سر یک لقمه نان