با صدای بلند از مردم بابت کوتاهی‌هایم عذرخواهی می‌کنم

سخنگوی قوه قضائیه گفت: عمل صالح الزاما عمل خاصی نیست و هر کس می‌تواند در هر شرایطی عملش صالح یا ناصالح باشد و به سواد و بی‌سواد و فقر و غنا و ... ربطی ندارد.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شهید رجایی با محوریت بررسی عملکرد قوه قضائیه ضمن خوشحالی از برگزاری چنین جلساتی گفت: ما به سمت افول هستیم و هرچه هست برای شماست.
وی افزود: می‌شود کسی عمل صالح داشته باشد ولی رشوه بگیرد و تقلب کند و دروغ بگوید؟ عمل صالح چیست؟ آیا یک نوع عمل خاصی است؟ باید گفت که عمل صالح الزاما عمل خاصی نیست و هر کس می‌تواند در هر شرایطی عملش صالح یا ناصالح باشد و به سواد و بی‌سواد و فقر و غنا و ... ربطی ندارد. هر فردی که اگر بعد از داشتن ایمان مطابق وظیفه عمل کرد می‌شود عمل صالح و در غیر این صورت نمی‌توان گفت عملش صالح است.
محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: گاهی وقت‌ها ما قوانین و مقررات شفاف داریم و گاهی وقت‌ها این موضوع هم ابهام دارد. امروز خیلی از اوقات ممکن است فضاسازی در من و شما تاثیر کند و تحت جوسازی‌ها قرار بگیریم و عملی را انجام دهیم یا سکوت کنیم و یا از خلاءهای قانونی سوءاستفاده و آن را دور بزنیم.


سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: گاهی آنقدر به دیگری می‌پردازیم که از خودمان غافل می‌شویم، یادمان می‌رود ممکن است در خود ما هم نقصی باشد، گاهی وقت‌ها به گونه‌ای به مردم می‌پردازیم که آنها مورد ظلم قرار می‌گیرند و ما می‌فهمیم ولی دیگر وقت جبران نیست و شاید هوای نفس اجازه جبران نمی‌دهد. اگر می‌خواهیم به عمل صالح نزدیک شویم انصاف داشته باشیم، معنای روشن انصاف این است که آنچه را برای خود می‌پسندم برای دیگری بپسندم.
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سئوالی که برخی در زندان‌ها خودکشی می‌کنند و برخی هم آن قدر آزادی دارند که طلا و سکه جابجا می‌کنند، نظر شما چیست؟ گفت: یعنی می‌گویید کسی را زندان نبریم؟ در رابطه با اغتشاشات یک نفر و در رابطه با جاسوس‌ها هم یک نفر خودکشی کرده است. همه خودکشی‌ها به خاطر سختی در زندان نیست خیلی وقت‌ها به خاطر افشا نشدن اطلاعات‌شان است. در اوایل انقلاب، وقتی منافقین دستگیر می‌شدند و  اطلاعات شان افشا می‌شد، با قرص سیانور خودکشی می‌کردند. بنابراین اولاً هر خودکشی به خاطر سختی در زندان نیست. خیلی وقت‌ها افراد تشکیلاتی و افرادی که جرم سنگین دارند، به خاطر کشف نشدن اطلاعات‌شان خودکشی می‌کنند.
وی افزود: در همین پرونده معروف به محیط زیست، هیچ سختی‌ در زندان نبود و فشاری از نظر غذا، بهداشت و دارو نداشت و الان هم خود من نمی‌دانم با چه انگیزه‌ای این کار را کرده است و هیچ نوشته یا چیزی هم کشف نشده است.  چه زمانی می‌توانیم تلاش کنیم که زندانی در زندان، جرم نکند. یکی از شرایط اولیه این است که این افراد که به خصوص افراد خاص یا گروهگی هستند، چیزی را نتوانند به راحتی وارد زندان کنند. داشته‌ایم کسی را یک کیلو و 100 گرم هرویین بلعیده و وارد زندان کرده است. این کار جز با امکانات فنی میسر هست یا نیست؟ واقعا ما در تمام ورودی‌‌های  زندان‌‌ها این دستگاه را نداریم زیرا بودجه می‌خواهد. یک کار دیگر هم وجود دارد و آن هم قرنطینه کردن فرد است که دارو بدهیم که این کار را نمی‌کنیم؛ زیرا بلافاصله شکمش می‌ترکد. یعنی کار سختگیرانه امکان پذیر هست اما ضررهای دیگری دارد.
معاون اول دستگاه قضایی یادآور شد: در سال 76 مصوب شده که دولت موظف است اردوگاه‌هایی را تاسیس کند تا محکومان مواد مخدر به این اردوگاه‌ها منتقل شوند، اما ساخته نشده است. اگر این اردوگاه‌ها ساخته می‌شد، قطعاً یکسری مشکلات زندان‌ها کاسته می‌شد؛ بنابراین قبول دارم که حتما نارسایی‌هایی در زندان‌ها داریم و از همه کمک می‌خواهیم که وضع را بهتر کنیم، اما الان یکسری محدودیت‌هایی را داریم که تقاضا داریم این محدودیت‌ها را هم در نظر بگیرید.
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره اینکه مطالبه جوانان انقلابی رفع حصر هست و از شما گله‌مند هستیم که چرا بعد از هشت سال سران فتنه به مجازات نرسیدند؟ افزود: اتفاقی در سال 88 افتاد که گران بود و هزینه بر کشور داشت. یک اتتخابات خوب برگزار شد و ساز و کارهای قانونی برای اعتراض وجود داشت اما افرادی آمدند و مسایلی مطرح کردند که هزینه برای کشور داشت و اموال عمومی‌تخریب شد و افرادی کشته شدند و دشمن سوءاستفاده کرد و انتخابات به کام مردم تلخ شد. دستگاه‌های قضایی و امنیتی با قانون شکنان برخورد و خیلی از آنها دستگیر و محاکمه و زندان رفتند، البته به دانشجویان تخفیفاتی دادند.
وی گفت: چرا سران این موضوع محاکمه نشدند؟ شورای امنیت ملی وظیفه ای دارد که در این قضیه جلسه شورا تشکیل و تشخیص دادند که محاکمه آنها الان به مصلحت نیست، ولی باید محصور شوند. تا به امروز هر سالی که گذشته هنوز شورای امنیت ملی تجدیدنظری در این مصوبه نکرده است.
سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: تا زمانی که این مصوبه پابرجاست، قوه قضاییه نمی‌تواند آنها را محاکمه کند. شورای عالی امنیت ملی هنوز تصمیم خود را درباره سران فتنه تغییر نداده است و اگر این تصمیم تغییر کند وظیفه قوه قضاییه هم به میان می‌آید.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضاییه برنامه‌ای برای قاچاق کالا دارد یا خیر؟ گفت: هم قوه قضاییه برنامه دارد و هم جاهای دیگر. اصل موضوع قاچاق کالا مربوط به ستاد مبارزه با قاچاق کالاست که رییس آن هم رییس جمهور است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد نظام را زیر سوال می‌برد اما برای رییس دولت اصلاحات محدودیت ایجاد می شود گفت: راجع به محدودیت‌های آقای  خاتمی که قبلا توضیح دادم اما در مورد آقای احمدی‌نژاد قوه قضاییه در زمان مقتضی اقدام می کند.
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تصویر رییس دولت اصلاحات در بردهای دانشگاه‌ها نصب می‌شود و می‌گویند بخشنامه‌ای از سوی وزارت علوم درباره ممنوع‌التصویری این شخص وجود ندارد، گفت: یک وقتی رییس جمهور گفت هیچ مصوبه‌ای شورای عالی امنیت ملی ندارد و بعد هم قبول کردند که ندارد. در مصوبه شورای عالی امنیت ملی، یک کمیته‌ای ترتیب داده شده است؛ مانند قضیه برجام که می‌گفتند حق ندارید چیزهایی را بگویید یا بنویسید. در این قضیه نیز مصداقها بر عهده آن کمیته گذاشته شده است و خود دادستان هم علاوه بر آن مصوبه تصمیم گرفت. یعنی هم مصوبه شورای عالی امنیت ملی و هم حکم دادستانی در این ارتباط وجود دارد و هیچ کدام هم نقض نشده است. اینکه داخل دانشگاه ها چه مقرراتی حاکم است، خبر ندارم اما اگر مقررات اختصاصی دارند، اطلاع ندارم اما اگر مقررات اختصاصی ندارند باید تبعیت کنند.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رهبر معظم انقلاب در ارتباط با عدالت از مردم عذرخواهی کردند اما قوه قضاییه عذرخواهی نکرده است؟ گفت: بارها گفتم اما الان هم با صدای بلند از همه کوتاهی‌هایی که داشته و دارم واقعا از مردم و نظام عذرخواهی می کنم و تمام وجود و هستی من مدیون مردم، نظام و شهداست و اگر خودم را هم فدا کنم باز هم دین خود را نسبت به انقلاب و مردم ادا نکرده‌ام. ما حتما تا رسیدن به عدالت در همه شئون فاصله داریم. یکی از مصادیق عدالت توزیع عادلانه ثروت و امکانات و برخوردار شدن همه شهروندان است و ما در این زمینه عقب هستیم و تعارف نداریم. اینکه کسی حداقل درآمد را نداشته باشد اما یک فردی اعم  از قضایی  و‌... از یک رفاه بیش از حد  برخوردار شود، به هیچ وجه قابل قبول نیست. به دادستان تهران گفتم حقوق‌های نجومی دیر شد، چرا زود انجام نمی دهید. می گفت تا الان برای 37 نفر کیفرخواست صادر کردیم و برای 10 نفر حکم صادر شده و علاوه بر رد مال، برخی به حبس و جزای نقدی از 330 تا 500 میلیون تومان محکوم شدند.