یارانه ۳ دهک بالای درآمدی حذف می شود

نمایندگان مجلس در پایان رسیدگی به اصلاحات مدنظر شورای نگهبان در لایحه بودجه ۹۷ دخل و خرج کشور را نهایی کردند. به گزارش ایسنا، طبق جلسه نوبت بعدازظهر روز سه‌شنبه مجلس نمایندگان و با تصویب ماده واحده این لایحه بودجه کشور در سال آینده از حیث منابع، بالغ بر ۱۲‌میلیون و ۲۳۵‌هزار و ۵۲۳‌میلیارد و ۷۴۰‌میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر ۱۲‌میلیون و ۲۳۵‌هزار و ۵۲۳‌میلیارد و ۷۴۰‌میلیون ریال به این شرح است:
الف) منابع عمومی بودجه دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تمکلک دارایی‌های سرمایه‌ای بالغ بر چهار‌میلیون و ۴۴۲‌هزار و ۶۰۴‌میلیارد و ۶۶۸‌میلیون ریال شامل:
1-منابع عمومی بالغ بر سه‌میلیون و ۸۶۱‌هزار و ۸۷۱‌میلیارد و ۱۴۹‌میلیون ریال
2-درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر ۵۷۰‌هزار و ۷۳۸‌میلیارد و ۵۱۹‌میلیون ریال.


ب) بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات ا نتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر هشت‌میلیون و ۳۹۱‌هزار و ۲۴۷‌میلیارد و ۲۸۴‌میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر پنج‌میلیون و ۳۹۱‌هزار و ۲۴۷‌میلیارد و ۲۸۴‌میلیون ریال است. 150 رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه به مصوبه فوق رأی مثبت دادند. همچنین براساس مصوبه مجلس، دولت موظف به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی در سال ۹۷ شد. نمایندگان در جلسه علنی دیروز پارلمان و در جریان بررسی موادی از بودجه 97 که از شورای نگهبان اعاده شده با اکثریت آرا بخشی از تبصره 14 لایحه بودجه 97 را که به موضوع هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دارد، تصویب کردند. بر اساس این گزارش، شورای نگهبان نسبت به تبصره 14 لایحه بودجه 97 ایراد گرفته و عنوان کرده بود که طبق مصوبه مجلس منظور از خانوارهای پردرآمد مشخص نیست که نمایندگان مجلس در جهت تامین نظر شورای نگهبان عبارت سه دهک بالای پردرآمدی را جایگزین خانوارهای پردرآمد کردند. بهارستان‌نشینان که در این جلسه از مجموع 194 نماینده حاضر با 137 رأی موافق، هفت رأی مخالف و پنج رأی ممتنع این اصلاحیه را در تبصره 14 انجام دادند، دولت را موظف کردند که نسبت به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی به‌صورت تدریجی در سال آینده اقدام کند. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 97 مجلس در اواخر ماه گذشته با تا کید بر اینکه دولت می‌بایست در سال آینده برنامه‌ای برای حذف یارانه نقدی پردرآمدها تدوین کند، اظهار داشت: مکانیزم‌ها و چارچوب‌های شناسایی دهک‌های پردرآمد جامعه، برای حذف یارانه‌‌های نقدی در اختیار دولت است و دولت می‌تواند نسبت به حذف آنها طبق قانون اقدام کند. علی‌اصغر یوسف‌نژاد افزود: طبق لایحه بودجه 97، دولت پیشنهاد کرده بود که یارانه 33‌میلیون ایرانی را حذف کند، اما نمایندگان مجلس آن را کاهش دادند و یارانه کمتر از 33‌میلیون نفر در سال آینده حذف می‌‌شود؛ البته دولت با میزان سقف پیش‌بینی ‌شده درآمدی از هدفمندی یارانه‌ها، ناچار به حذف یارانه پردرآمدهاست که باید آنها را شناسایی و یارانه‌شان را حذف کند. او تصریح کرد: سازوکارهای شناسایی افراد پردرآمد در دولت وجود دارد.