اعتماد متقابل دولت و مردم

نوسازي بافت‌هاي فرسوده جاده دوطرفه‌اي است كه مردم و دولت در آن قرار دارند و براي تسريع طرح‌هاي نوسازي بايد بين مردم و دولت اعتماد متقابل ايجاد شود.
موضوع بافت‌هاي فرسوده بايد از چند جهت مورد بررسي قرار بگيرند، اين بافت‌هاي فرسوده عمر مفيد خود را گذرانده و نياز به بازسازي و مقاوم‌سازي دارند. در ارتباط با طرح تفصيلي شهرها نيز بايد گفت كه متناسب با وضعيت شهرها تعريف نشده‌اند. كشور ما روي گسل‌هاي فعالي قرار گرفته و حادثه‌خيز محسوب مي‌شود و قريب به اتفاق شهرهاي ما مستعد بروز زلزله هستند و نياز شديدي به برقراري امنيت رواني مردم در حوزه‌هاي مالي و جاني و امنيتي داريم، در حقيقت مردم كشورمان از بعد روحي و رواني تحت فشار هستند پس بهتر است در ارتباط با طرح‌هاي تفصيلي توجه به بازسازي و ايجاد و احداث اماكن مسكوني و تجاري در مناطق فرسوده را جدي بگيريم. به همين دليل است كه دولت كمر همت بسته است تا اين كار را انجام دهد، هم در لايحه بودجه سال آينده برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام داده و هم منابع در اختيار خودش را در اين ارتباط به عنوان آيتم‌هاي تشويقي براي مالكان بافت‌هاي فرسوده درنظر گرفته است. تخفيف در دريافت عوارض، صدور پروانه و خدمات‌رساني عمومي ‌و همچنين ارايه تسهيلات بخشي از اين مشوق‌هاست و اميدواريم با اين مشوق‌ها بتوانيم از فضاهاي بافت فرسوده بيشترين استفاده را بكنيم. با اين تفاسير طرح بازآفريني شهري طرح خوبي مي‌تواند باشد و اميدواريم با پخته شدن اين برنامه براي نوسازي و ايمن‌سازي بافت‌هاي فرسوده اقدامات لازم را داشته باشيم. البته براي اجراي درست اين برنامه دو موضوع وجود دارد كه لازم و ملزوم يكديگرند، شرط اول اعتماد و شرط دوم اقدام عملي و تعهدات دست‌اندركاران و متوليان امر است.
بايستي مردم و ساكنان بافت‌هاي فرسوده را به اين باور برسانيم كه تصميمات دولتمردان و متوليان امر تصميمي‌ اجرايي است تا بتوان اعتماد مردم را جلب كرد.
مردم و صاحبان املاكي هم كه در اين بافت‌ها قرار گرفته‌اند نبايد اين تصور را داشته باشند كه دولت استفاده‌هايي غير از نوسازي را در نظر گرفته است. اگر در اين موضوع اعتمادسازي لازم بين مردم و دولت ايجاد شود مي‌توانيم شاهد پيشرفت برنامه‌هاي نوسازي باشيم.