درخواست قصاص برای درویش داعشی

به گزارش خبرگزاری میزان، در جلسه محاکمه عامل شهادت سه مأمور نیروی انتظامی در جریان اغتشاشات خیابان پاسداران، که به ریاست قاضی محمدی کشکولی به صورت علنی در شعبه نهم دادگاه کیفری شماره یک استان تهران برگزار شد، پس از اعلام رئیس‌ دادگاه، قاضی شهریاری معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران در جایگاه قرار گرفت و کیفرخواست را قرائت کرد.
شهریاری گفت: نامبرده حسب اظهاراتی که به صورت شفاهی در بدو آن مطرح کرد اعلام کرد با توجه به عصبی بودن با اتوبوسی که قبلا در محل پارک شده بود به سمت مامورین حمله ور شده و منجر به قتل سه نفر شده است.
وی در رابطه با ادله اثباتی که دادسرا جمع‌آوری نموده است به اعترافات متهم ‌اشاره کرد و بیان داشت: متهم در اعترافات خود در نزد بازپرس دادسرای جنایی به صراحت تهاجم عمدی با خودرو اتوبوس را پذیرفته و علت آن را عصبی بودن اعلام کرده است.
قاضی شهریاری خاطرنشان کرد: متهم در پاسخ به اینکه چرا در خیابان پاسداران گلستان هفتم حضور داشتید اعلام کرده که برای حمایت از یکی از همفکران خود در محل بوده است.


معاون دادستان تهران با بیان اینکه متهم تفهیم اتهام شده و اتهامات را صراحتا قبول داشته است، گفت: او اعلام نموده شب‌ها حدود 30 نفر در اتوبوس می‌خوابیدیم که هویت آنها را نمی‌شناسم.
وی افزود: با توجه به نوع جرم ارتکابی و قانون آیین دادرسی کیفری، پرونده شخصیت برای متهم تشکیل شده است و حسب پرونده شخصیتی که توسط واحد مددکاری و بازپرس تشکیل شده است متهم پس از ازدواج صاحب دو فرزند پسر و دختر می‌شود که متعاقبا همسر اول خود را طلاق داده و همسر دوم برمی‌گزیند که نامبرده را نیز طلاق می‌دهد. با همسر سوم نیز ازدواج می‌کند که سرنوشت ثبت واقعه آن نامعلوم است البته پرونده‌ای تحت عنوان جعل در شناسنامه در دادستانی شهرری دارد. متهم در حال حاضر فاقد مسکن و شوفر اتوبوس است که یک سال قبل براثر شکستگی دست نتوانسته مشغول کار شود. حسب اظهارات خودش در اتوبوس موصوف که در گلستان هفتم پارک بوده است می‌خوابیده است. متهم دارای 7 فقره سابقه کیفری از جمله مواد مخدر، ایراد ضرب و جرح، اخلال در نظم عمومی دو فقره و محکومیت مالی دو فقره می‌باشد.
سرپرست دادسرای جنایی تهران ادامه داد: متهم در اظهاراتش اعتراف نموده که 15 سال پیش وارد جریانات دراویش شده است و علاقه خاصی به جریان موصوف دارد و انگیزه حضور خود را حمایت همفکران خود اعلام نموده است که همین حضور و عصبانیت موجب تهاجم عمدی به ماموران شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از لحاظ عقیدتی دچار افراط می‌باشد.
شهریاری بیان داشت: در مرحله تحقیقات ابتدایی متهم از عملکرد خود به هیچ وجه ناراضی و پشیمان نبوده است؛ اما با صحبت‌های بعدی و در آخرین دفاعیات اعلام نموده است که از عملکرد خود پشیمان و نادم شده است.
وی اظهار داشت: از لحاظ قانونی عمل متهم به ارتکاب منطبق است با بند الف ماده 290، 350، 351 و 383 قانون مجازات اسلامی درخصوص ارتکاب سه فقره قتل عمدی و درخصوص اخلال در نظم عمومی منطبق با 618 قانون اسلامی بخش تعزیرات مصوب سال 1375 است، با توجه به تقاضای اولیای دم مقتولان تقاضای قصاص در اجرای ماده 279 را دارم.
در ادامه دادگاه قاضی کشکولی از اولیای دم مقتولین خواست در جایگاه حاضر شده و شکایت و تقاضای خود را مطرح کنند. اولیای دم پس از حضور در جایگاه و معرفی خود از ریاست دادگاه تقاضای ‌اشد مجازات و قصاص را داشتند.
در ادامه قاضی کشکولی از نماینده حقوقی نیروی انتظامی خواست درجایگاه حاضر شده و موارد مورد نظر و شکایت خود را مطرح کند.
سرهنگ سبحانی گفت: همکاران من در نیروی انتظامی هیچ‌گونه اسلحه‌ای نداشتند و تنها هدفشان خدمت به مردم و برقراری نظم و امنیت بود. همکاران من در نیروی انتظامی جوان بودند و حتی یکی از آنها فقط 40 روز بود که عقد کرده بود.آنها برای برقراری نظم و امنیت و خدمت به مردم در محل حاضر شده بودند اما نتیجه این حضورشان حمله به آنها و کشته شدن بود.
سبحانی بیان کرد: بنده از ریاست دادگاه تقاضای‌ اشد مجازات را برای فرد قاتل دارم چون وی این کار را به صورت عامدانه انجام داده است.
متهم: عصبانی شدم، حمله کردم
در ادامه قاضی پرونده اتهامات متهم را قرائت و از او خواست که اگر دفاعی دارد بیان کند.
متهم پس از حاضر شدن در جایگاه خود را معرفی کرده و گفت: در ابتدا برای خانواده داغدیده از خداوند طلب صبر و برای خود طلب رحمت می‌کنم. بنده محمد ثلاث 50 ساله اهل بروجرد ساکن تهران دارای دو فرزند در حال حاضر مجرد و شیعه 12امامی هستم. تاکنون دو همسر خود را طلاق داده‌ام و اکنون مجرد هستم و حدود 10 الی دوازده سالی است که در تهران سکونت دارم.
وی در پاسخ به سوال قاضی دادگاه مبنی بر اینکه آیا سابقه کیفری هم دارید بیان کرد: بله بنده حدود 7، 8 سابقه کیفری دارم که یک نوبت آن به خاطر حمل مواد مخدر در اتوبوس، سابقه کیفری مالی، سابقه کیفری اخلال در نظم عمومی، سابقه ایراد و جرح با چاقو، ‌تمرد از دستور ماموران نیروی انتظامی و اخلال در نظم عمومی از جمله این سوابق کیفری بنده است.
متهم افزود: شغل اصلی من رانندگی اتوبوس است و هیچ‌گونه سابقه بیماری و یا بستری شدن نداشته‌ام.
وی در پاسخ به اینکه شما درحال حاضر محل سکونت دائمی دارید یا خیر،گفت: خیر در این ایام خانه دخترم در تهران یا مادرم در بروجرد و یا دوستان دیگرم اقامت داشتم. البته حدود 10 ، 15 روز در یک اتوبوس در خیابان گلستان پاسداران اقامت داشتم به این ترتیب که به خانه دیگران برای دوش گرفتن می‌رفتم و برای اقامت به این اتوبوس برمی‌گشتم.
ثلاث با بیان اینکه بنده آمادگی دفاع از خود را دارم، گفت: معتقدم نیروی انتظامی باید منشا آرامش باشد.
وی مدعی برخورد نیروی انتظامی با عوامل حاضر در گلستان هفتم شد و ادامه داد: در روز حادثه نیروی انتظامی اول به ما حمله کرد و سرم را شکستند که این کارشان من را عصبانی کرد و من از شدت عصبانیت با اتوبوس به سمت آنها حمله کردم.
متهم در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه علت حضور شما در آن ایام در خیابان پاسداران چه بوده است؟ گفت: من برای حمایت از برادرم به آنجا رفته بودم. نعمت‌اله ریاحی برادر دینی من است که به او اتهام سرقت خودروی پراید را نسبت داده بودند درحالی که این فرد نیاز مالی نداشته است که سرقت کند.
وی درخصوص نحوه حمله به نیروی انتظامی و مردم در زمان حادثه گفت: من خودم پشت فرمان اتوبوس بودم و کسی دیگر در اتوبوس نبود. مالک خودرو را نمی‌شناسم و چون قبلا کار رانندگی کرده بودم توانستم آن را روشن کنم و به سمت ماموران ناجا حرکت کنم.
قاضی دادگاه پرسید: حسب گزارشات این اتوبوس صندلی‌هایش باز شده و به محلی برای استراحت تبدیل شده بود این موضوع را توضیح دهید؟
متهم پاسخ داد: من خودم بدون اجازه مالک اتوبوس صندلی‌های آن را باز کردم تا بتوانیم در آن استراحت کنیم حتی شنیده بودم که مالک اتوبوس از این کار اعلام نارضایتی کرده بود.در این اتوبوس حدود 25 الی 30 نفر می‌آمدند و در آنجا استراحت می‌کردند. این افراد اکثرا از شهرستان آمده بودند و برای استراحت به اتوبوس می‌آمدند و دائما در حال رفت و آمد بودند.
وی ادامه داد: من خودم قبول دارم که این سه نفر را کشته‌ام و فوت این سه نفر نتیجه اقدامات من بوده است.
قاضی گفت: شما گفته اید که در مقابل کلانتری 102 گلستان شعار سر داده اید در این رابطه افراد چند نفر بوده اند؟ متهم در پاسخ گفت: 30 الی 40 نفر.
رئیس ‌دادگاه تصریح کرد: شما مگر نمی‌دانید برای تجمع باید به قانون عمل کنید؟ سه نفر را به قتل رسانده‌اید پس برای بار دوم سوال می‌کنیم قتل را قبول دارید؟ که متهم پاسخ داد: بله.
قاضی خاطرنشان کرد: اظهارات شما در فیلم موجود است. توسط بازپرسی در بازسازی صحنه جرم با ذکر جزئیات مطالب را گفته‌اید آیا مطالب عنوان شده را قبول داری که متهم این موضوع را نیز تایید کرد.
قاضی پرسید که سه مرحله از شما تحقیق شده است آیا این اظهارات را قبول داری؟ که متهم تایید کرد.
قاضی کشکولی پرسید آیا با اتوبوس افراد خاصی از ماموران نیروی انتظامی را در نظر داشته‌اید؟ که متهم پاسخ داد: من اصلا جلو را نمی‌دیدم، خون روی صورتم بود و شیشه اتوبوس کثیف بود از طرح کلاه‌هایشان فهمیدم نیروی انتظامی هستند.
قاضی گفت: آیا ماموران سلاح همراه داشتند؟ که متهم بیان داشت: باتوم داشتند.
قاضی گفت: باتوم سلاح سرد نیست. چاقو،‌ قمه و شمشیر سلاح سرد است آیا از عملکردت پشیمان هستی از اینکه جامعه را از لحاظ نظم وامنیت عمومی به هم ریخته‌ای؟ که متهم پاسخ داد: از به دنیا آمدنم پشیمان هستم.
در ادامه وکیل تسخیری متهم در دفاع از موکل خود گفت: طبق اظهارات متهم و پشیمانی ایشان به شرایط روحی متهم توجه کنید. پس از برخورد ماموران سوار بر اتوبوس شده است و صرفا برای تهدید و پراکنده کردن ماموران اتوبوس را هدایت کرده است و قصد کشتن کسی را نداشته است.
وی افزود: بنا به اظهارات متهم او قصد مجرمانه نداشته است و از دادگاه تقاضای تخفیف مجازات و همچنین از خانواده قربانیان تقاضای عفو را دارم.
گفتنی است، جلسه بعدی دادگاه ساعت 11 امروزدر شعبه 9 دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار خواهد شد.