تمديد راي92

گروه احزاب
شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان شب گذشته در مصوبه‌اي حمايت از كانديداتوري و رياست‌جمهوري مجدد حسن روحاني را به عنوان راهبرد اصلي اصلاح‌طلبان در انتخابات 29 ارديبهشت اعلام كرد. همان‌طور كه انتظار مي‌رفت اصلاح‌طلبان نه از روحاني عبور مي‌كنند و نه براي وي رقيبي از جريان خود علم مي‌كنند. اين راهبرد كه شب گذشته به صورت رسمي اعلام شد از همان ابتداي روي كار آمدن روحاني در دستور قرار گرفته بود و حاميان رييس‌جمهور به ويژه با ائتلاف در انتخابات مجلس دهم نشان داده بودند بر اصول همان وحدت پيشين پايبند مانده و قصد ندارند در شرايطي كه كشور از همه سو درگير بحران‌هاي داخلي و بين‌المللي است ميز وحدت را ترك كنند. اگرچه از ماه‌ها قبل احزاب و شخصيت‌هاي اصلاح‌طلب به صورت جداگانه نظر خود را درباره حمايت از روحاني اعلام كرده بودند اما همه آنها ضمن اعلام مواضع فردي و حزبي، عمليات اجرايي اين حمايت را منوط به تصويب نهادي كرده بودند كه خود عضو آن هستند. شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نيز در طول ماه‌هاي گذشته با برگزاري جلسات منظم به تبيين و تدوين شاخص‌ها و رويكردهاي نظري خود پرداخت تا اينكه در آخرين جلسه يعني شب گذشته فرآيند عملياتي ورود به انتخابات و حمايت از كانديداتوري روحاني را كليد زد. محمد رضا عارف، رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نيز كه پيش‌تر اعلام كرده بود نظر شخصي‌اش حمايت از روحاني است پس از اتمام جلسه شب گذشته اين شورا در جمع خبرنگاران حاضر شد و جزيياتي از تصميم اصلاح‌طلبان را در اختيار رسانه‌ها قرار داد.
اعلام رسمي حمايت از روحاني
او گفت: گفتمان اصلاحات به عنوان يك گفتمان اصيل كه در صحنه‌هاي انقلاب و در صحنه‌هاي سياسي مورد اقبال بود، در دهه ۹۰ رويكرد جديدي را در نظر گرفت كه براساس واقعيـت‌ها و توجه بيشتر از گذشته به منافع ملي بود. با رويكرد جديد در انتخابات ۹۲ شركت كرديم و كانديداي ما در روزهاي آخر به نفع روحاني كنار كشيد و يك نتيجه ارزشمندي را در گام اول گرفتيم. بطور طبيعي در همان روزهاي‌ پس از حماسه  ۲۴ خرداد استمرار اين وضعيت در دستور كار قرار گرفت. نتيجه ارزشمندي گرفتيم و مردم استقبال خوبي كردند بنابراين راهبرد ما از همان ابتدا حمايت از دولت آقاي روحاني شد و هدف‌گذاري دوم، اسفند ۹۴ بود. در اين مسير خوشبختانه گام دوم را بهتر از گام اول برداشتيم. رييس شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان با بيان اينكه دستاورد مهم گام دوم ما تشكيل شوراي عالي سياست‌گذاري براي فرماندهي واحد جريان بزرگ اصلاحات بود، گفت: اين دستاورد ارزشمند ما بود. جبهه‌اي كه با ده‌ها حزب و هزاران چهره برجسته و نخبه روبه‌رو بود به يك وحدت فرماندهي رسيد كه نتيجه‌آن را در انتخابات سال ۹۴ ديديم. البته نقدهايي را به شوراي عالي در جبهه اصلاحات داشتيم. چندين ماه ارزيابي و آسيب‌شناسي عملكرد شوراي عالي سياست‌گذاري در دستور كار قرار گرفت و در نهايت خوشبختانه ادامه كار اين شورا به‌عنوان تنها نهاد تصميم‌گيرنده در جريان اصلاحات به تصويب رسيد و شورا دوباره تشكيل شد. در ارتباط با انتخابات رياست‌جمهوري درون جبهه اصلاحات بحث‌هاي جدي داشتيم و سوال اين بود كه در گام سوم چه كنيم؟ با تحليل شرايط و عملكرد دولت آقاي روحاني زود به نتيجه رسيديم كه بايد بطور طبيعي از ادامه فعاليت دولت يازدهم حمايت كنيم. البته بايد هم در تشكل‌هاي سياسي بحث مي‌شد و هم در شوراي تصميم‌گيرنده. عارف يادآور شد: يك كارجدي را در دو ماهه گذشته انجام داديم. ابتدا هيات رييسه شوراي عالي با روحاني ديدار و بحث‌هاي جدي خوبي با ايشان داشتيم و بعد با نماينده يا نمايندگان ايشان جلساتي داشتيم و در نهايت كميته سه نفره از طرف شوراي عالي مامور شد با نمايندگان آقاي روحاني بحث و در مورد اشتراكات به نتيجه برسيم. خوشبختانه بحث‌ها به خوبي جلو مي‌رفت و هرچه پيش مي‌رفتيم ذهنيت يا نگاهي كه ما احساس مي‌كرديم در جريان اصلاحات با آن روبرو هستيم بيشتر تاييد مي‌شد. او خاطرنشان كرد: امشب (يكشنبه شب) جلسه فوق‌العاده شوراي عالي را داشتيم و در هفته گذشته بحث نامزد جريان اصلاحات مطرح بود هنوز ابهاماتي وجود داشت و ما تصميم‌گيري را به اين جلسه واگذار كرديم. در جلسه امروز همه اعضا حضور داشتند و تصور مي‌شد جلسه كوتاهي باشد اما دو ساعت و ربع طول كشيد و همه دوستان نقطه نظرات خود را مطرح كردند و در نهايت بعد از پيشنهادات مختلف راي‌گيري كرديم و در نهايت آقاي روحاني به اتفاق آرا نامزد جريان اصلاحات شد. امروز(دوشنبه) ما جلسه فراكسيون اميد با‌ آقاي روحاني را خواهيم داشت. بعدازظهر جلسه شوراي اصلاحات استان‌ها را در تهران خواهيم داشت و درباره چگونه عمل كردن در انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري كار مي‌كنيم تا از فردا (دوشنبه) حركت جدي براي انتخابات را آغاز كنيم. البته تا زمان تبليغات قانوني كاري نخواهيم كرد اما بسترها را ايجاد خواهيم كرد. فعلا بحث ما سياستگذاري و بسترسازي است.
اعلام موضع درباره كانديداي پوششي


او در پاسخ به سوالي در مورد نامزد پوششي جريان اصلاحات گفت: قطعا ما نمي‌توانيم هيچ فردي را از كانديدا شدن منع كنيم. حتي نزديك‌ترين دوستان خودمان. اگر خود را صالح و توانمند مي‌دانند كانديدا مي‌شوند. اينكه موضع رسمي شوراي عالي چه باشد دو نظر كاملا متفاوت وجود دارد. گروهي نظرش اين است كه ما نبايد كانديداي ديگري داشته باشيم. در مقابل دوستاني مي‌گويند جريان اصلاحات يك جريان بزرگ است و قاعدتا بايد با كانديداهاي مختلفي به ميدان بياييم البته در نهايت براي روز راي‌گيري كانديداي واحدي داشته باشيم. در جلسه بحث نسبتا خوبي شد اما در اين باره تصميم‌گيري نكرديم وعجله‌اي هم نداريم و قبل از شروع ثبت نام كانديداها موضع شوراي عالي را با حفظ حقوق كانديداها بطور رسمي اعلام خواهيم كرد. رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تاكيد كرد: ما رويكردي را از سال ۹۲ شروع كرديم كه مسووليت‌پذيري است و اگر در شرايطي خردجمعي تصميمي گرفت، براساس آن عمل كنيم. مرجع تصميم‌گيري‌ در جريان اصلاحات شوراي عالي سياستگذاري است و موضع قطعي شوراي عالي حضور با يك نامزد در جريان انتخابات است. تا روز انتخابات منعي نمي‌كنيم اما اينكه موضع ما چه باشد در آينده معلوم مي‌شود. او درباره برنامه اصلاح‌طلبان براي مواجهه با تخريب‌ها عليه روحاني عنوان كرد: البته ما عادت كرديم و ياد ندارم انتخاباتي برگزار شده باشد و ما مورد تخريب قرار نگرفته باشيم. يادمان نرفته كه حتي در انتخابات گذشته به ليست انگليسي متهم شديم. مردم هم خوب شرايط را درك مي‌كنند و پاسخ تخريب‌ها را خواهند داد. ما مي‌خواهيم برنامه‌هاي خود را مطرح كنيم و سعي داريم با هماهنگي كه انجام مي‌شود درباره دستاوردهاي دولت روحاني در سخنراني‌ها و مراسم مختلف مردم را آگاه كنيم. ما نقدهاي جدي به بخش‌هايي داريم و اميدواريم با طرح نقدها كارايي دولت بيشتر شود. وي در رابطه با جزيياتي از جلسات با روحاني و نمايندگان او گفت: ما دو وظيفه اصلي داريم. يكي شوراهاست كه بسيار مهم است و ديگري هم انتخابات رياست‌جمهوري.
ستاد انتخاباتي آقاي روحاني ماموريت و مسووليتش رياست‌جمهوري است. دو سناريو مطرح است كه شايد هر دو را مطرح كنيم. يكي اينكه در استان‌ها يك ستاد مشترك داشته باشيم براي رياست‌جمهوري و يك ستاد مستقل هم ما براي شوراها داشته باشيم. اغلب استان‌ها احتمالا به اين سمت بروند كه ستاد واحد براي رياست‌جمهوري داشته باشيم. هر فرد و گروهي كه مي‌خواهد براي آقاي روحاني كار كند بايد در اين ستاد كار كند. يك سناريوي ديگر اين است كه ستاد مستقل داشته باشيم كه با هم همكاري كنند. به نظر مي‌رسد بايد اين را بر عهده استان‌ها بگذاريم. در مورد تهران احتمالا بتوانيم يك ستاد داشته باشيم. ستاد مركزي كه يكي است. در ستاد مركزي ايشان هم نمايندگان شوراي عالي حضور خواهند داشت و هم به احتمال زياد نمايندگاني از فراكسيون اميد. پيش‌بيني من در مورد تهران اين است كه يك ستاد خواهيم داشت. ما توقع‌مان اين است كه رسانه ملي، ملي بماند. خواهش من از مسوولان صدا و سيما اين است كه عملكرد يكسويه خودشان را در صحنه‌هاي سياسي قبل حتي انتخابات 94 و حتي در شب‌هاي خاص زمستان 94 ببينند. پاسخ مردم به اين رويكردشان را هم ببينند. توصيه‌ام اين است كه رسانه ملي در جايگاه منافع ملي قرار گيرد و به سمت يك جريان ميل نكند. اگر اين كار را نكنند مردم در پاي صندوق راي جواب‌شان را مي‌دهند.