رای اعتماد مجدد مجلس به وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسات علنی صبح و بعد از ظهر دیروز تقاضای استیضاح وزرای تعاون،کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی را در دستور کار داشتند که در نهایت پس از اظهارات نمایندئگان موافق و مخالف استیضاح و دفاع وزرا،در نهایت نمایندگان ضمن مخالفت با استیضاح،بار دیگر به علی ربیعی و عباس آخوندی رای اعتماد دادند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 126 رای موافق، 124 رای مخالف و 2 رای ممتنع و یک رای باطله از مجموع 253 نماینده حاضر با طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالفت کردند.
نمایندگان همچنین با 92 رای موافق،152 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی هم مخالفت کردند.
*بررسی استیضاح وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی


*مقصودی نماینده سبزوار – موافق استیضاح
حسین مقصودی نماینده سبزوار به عنوان موافق استیضاح وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر آقای ربیعی پیام تحصن بازنشستگان و صدای کارگران فولاد را میشنید،اغتشاشات اخیر به وجود نمی‌آمد و اعتراضات تبدیل به اغتشاش نمیشد.
وی گفت: صاحبان اصلی انقلاب یعنی کارگران، روستاییان، عشایر، قالیبافان، زنان بی‌سرپرست و بازنشستگان با وزیری به نام ربیعی سرو کار دارند که اوضاع و احوال صاحبان انقلاب خوب نیست، آنها به نظام بی‌اعتماد شدند که این بی‌اعتمادی باعث می‌شود پایه‌های نظام به لرزه بیفتد.
وی ادامه داد: ما در مجلس مصوب کردیم که روستاییان در سن 75 سالگی و با پرداخت 10 سال پول بیمه بازنشسته شوند اما در سال 96 هیچ روستایی بازنشسته نشد. ما هربار که در این‌باره با آقای ربیعی جلسه داشتیم گفت که آقای نوبخت پول نمی‌دهد انتظار می‌رفت که شما به عنوان وزیر از این موضوع دفاع کنید.
*نادری نماینده پاوه – موافق استیضاح
شهاب نادری نماینده پاوه نیز در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با طرح این سوال که وزارت کار برای اشتغال جوانان در مناطق مرزی چه کاری انجام داده است؟ گفت که در صورت عدم جذب این جوانان ما دچار مشکلات امنیتی خواهیم شد.
وی گفت: آقای ربیعی برای بیکاری جوانان نقاط صفر مرزی چه کاری انجام داده است؟ ما بارها این مطالبه را از ایشان داشتیم، چرا که اگر ما این جوانان را جذب نکنیم،‌ آن‌ها جذب کومله، داعش و دموکرات می‌شوند و مشکلات امنیتی به وجود می‌آید. طبیعتا شما باید فرق بین مقوله امنیتی و آسیب اجتماعی را بیشتر از ما درک می‌کردید.
این نماینده مجلس خطاب به ربیعی گفت: بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری کشور در اختیار شماست مثل شستا و بازنشستگی که هیچگاه مدیریت نداشتند. شما متولی کارگران هستید ولی برای آن‌ها و بازنشستگان چه کاری انجام دادید.
نماینده پاوه در ادامه سوء مدیریت، عدم کارآمدی،‌ پایین بودن نرخ بازدهی سرمایه‌گذاری و عدم توجه به اشتغال را از مشکلات وزارت کار عنوان و خاطرنشان کرد: خط فقر 2.5 میلیون تومان است و به برکت مدیریت شما در حوزه رفاه در 6 سال گذشته 80 درصد جامعه ایران زیر خط فقر هستند. شما مسئول اشتغال کشور نیستند ولی 40 درصد بنگاه‌های اقتصادی دست شماست. باید اعضای هیات مدیره این شرکت‌ها را اعمال می‌کردید.
*حسن بیگی نماینده دامغان – موافق استیضاح
هم‌چنین ابوالفضل حسن بیگی نماینده دامغان در موافقت با استیضاح علی ربیعی گفت: آقای ربیعی بعد از انتخاب وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی شما هم رئیس سازمان تامین اجتماعی شوید.
وی گفت: ربیعی و معاونانش توانایی اداره کردن این وزارتخانه را ندارند. برای حفظ نظام باید امروز سخن حق بگوییم. متاسفانه طی دو سه سال گذشته با وجود فشارهای متعدد وزیر تعاون همچنان در این پست باقی مانده است و مدیرانش را که نوعا سن بالا دارند را هم در راس وزارتخانه نگه داشته است؛ درحالی که ایشان در جلسه رای اعتمادش صحبت از جوانگرایی کرده بود. چرا با جریان‌های احساسی همان تیم مسن را در وزارتخانه نگه داشته‌اید؟
نماینده دامغان در مجلس با اشاره به مجموعه‌های اقتصادی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر کل سرمایه و دارایی این وزارتخانه را به دلار تبدیل کنیم سرمایه این وزارتخانه بالغ بر 150 میلیارد دلار است که اگر در بانک سپرده‌گذاری شود سالی30 میلیارد دلار به آن سود تعلق می‌گیرد. مجلس با نیت خیرخواهانه برخی از ثروت کشور را در اختیار وزارت تعاون قرار داد تا به نیروهای مظلوم و محروم، بازنشستگان و کارگران این وزارتخانه خدمت کند.اما همانطور که می‌بینید این اتفاق نیفتاده است.
*عثمانی نماینده بوکان – موافق استیضاح
محمد قسیم عثمانی هم در موافقت با استیضاح ربیعی گفت: وزارت شما وزارت تعاون نیست، بلکه وزارت حذف تعاون است. مدیریت شما باعث شده که تا بیش از 28.6 درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. شما وزیر کار نیستید، بلکه وزیر کارفرمایان هستید.
وی افزود: آقای ربیعی همدستان شما در تیمی که تشکیل داده‌اید، ادعا می‌کنند که شما به عده‌ای باج ندادید و به همین دلیل شما را استیضاح می‌کنیم و هدف از استیضاح شما سهم‌خواهی است. اگر واقعا اینگونه است، مرد باشید و پشت این تریبون اعلام کنید کدام نماینده ملت از شما باج‌خواهی داشته است و چه کسی به خاطر مسائل شخصی شما را استیضاح کرده است.
نماینده بوکان اظهارداشت: شما وزیر کار نیستید بلکه وزیر کارفرما هستید. شما به جای اینکه به بخش کارگری کشور توجه داشته باشید بر احزاب کارگری و تشکل‌ها متمرکز شده‌اید تا در چنین روزی فضا را برای شما هموار کنند. شما با چشم بستن بر واقعیت، زیر پا نهادن حقوق کارگران و عدم نظارت بر شرایط کاری با کارفرمایان همدست شده‌اید تا کارگران حتی از حداقل حقوق خود یعنی حق بیمه نیز برخوردار نباشند. بر اثر عدم نظارت شما تعداد قابل توجهی از نیروهای تحصیلک‌رده که به کار مشغول هستند حتی حداقل حقوق کارگری را دریافت نمی‌کنند و حتی اگر کارگر و کارمندی کوچکترین اعتراضی بکند، اخراج شده و حتی حقوق 500 هزار تومانی خود را نیز از دست می‌دهد.
*فرهنگی نماینده تبریز – موافق استیضاح
محمدحسین فرهنگی هم به عنوان موافق استیضاح ربیعی با بیان اینکه مدیریت اقتصادی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نادرست است، گفت که وزارت ربیعی چه در دولت یازدهم و چه در دولت دوازدهم نادرست بوده و اموال کارگران به درستی مدیریت نشده است.
وی گفت: ربیعی با گذشت یک دوره کامل از وزارتش در دولت یازدهم و نیمی از دولت دوازدهم نشان داده که توانایی لازم برای اداره این وزارتخانه را ندارد.
وی توضیح داد: براساس قانون برنامه ششم که یک سال از تصویب آن می‌گذرد وزارت تعاون مکلف به تسویه بدهی‌های خود به سازمان بازنشستگی به خصوص سازمان تامین اجتماعی شد. قرار بود این وزارتخانه از طرق مختلف مطالبات را از دولت دریافت کند. سوال این است که آیا وزیر چنین احساس وظیفه‌ای را دارد؟ عملا این اتفاق نیفتاده است و تنها اموال کارگران به حراج رفته است.
فرهنگی مدیریت اقتصادی ربیعی ر ا نادرست خواند و گفت: ربیعی نتوانسته اموال کارگران را به درستی مدیریت کند.
*نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار- موافق استیضاح
محمود نگهبان سلامی نماینده خواف و رشتخوار نیز در موافقت با استیضاح ربیعی وزیر کار، از نحوه مدیریت شرکت هواپیمایی شرکت آسمان در وزارت رفاه انتقاد کرد.
وی گفت: ایران داغدار 66 نفر از هموطنان ماست که در سانحه سقوط هواپیمایی آسمان جان خود را از دست دادند. شاید برای شما هواپیمایی آسمان و درآمدزایی آن مهم باشد اما برای ما جان مردم عزیزتر است.
وی عدم پاسخگویی به مطالبات کارگران را از نقاط ضعف وزارت کار عنوان کرد و گفت: متاسفانه بیشتر از کارگران به عنوان ابزاری برای خواسته‌های شخصی ابقای خود استفاده می‌کنید. ضمن اینکه در زیرمجموعه‌های تامین اجتماعی پیشینه خوبی را شاهد نیستیم و همین امر زمینه‌ساز فساد در زیرمجموعه اقتصادی این وزارتخانه شده است.
*حسنوند نماینده اندیمشک – موافق استیضاح
فریدون حسنوند نماینده اندیمشک هم در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی مجلس اصولگرا به ربیعی خرده گرفت که چرا در ستاد میرحسین موسوی فعال بود، ایشان گفت نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم باید بگویم آفرین بر ایستادگی شما بر این موضع.
وی گفت: آقای ربیعی شما در ستاد انتخابات میرحسین موسوی مسئول اتاق فکر ایشان بودید و همراه با ایشان پشت تریبون آمدید و اعلام پیروزی کردید.‌ای کاش همان روز مردانه می‌گفتید از میرحسین دفاع می‌کنم اما وقتی مجلس اصلوگرا به شما خرده گرفت که چرا در ستاد ایشان فعال بودید، گفتید که نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودم که باید به شما در بیان این واقعیت آفرین گفت.
وی ادامه داد: شما قومیت گرایی را ترویج کردید و با مظلومیت نمایی می‌خواهید وزیر بمانید اما بدانید این منصب از ما و شما می‌گذرد بنابراین به ناتوانی خود اعتراف کنید.
وی خاطرنشان کرد: بدعتی که شما در وزارت تعاون و زیرمجموعه آن گذاشتید در زمان قاجار هم دیده نمی‌شود. شما حمله کردن کارگرها به مجلس را بدعت گذاشتید. درحالیکه مجلس برای بازنشستگان و کارگران قوانین حمایتی تصویب کرده است.
* تاجگردون نماینده گچساران – موافق استیضاح
غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران هم در موافقت با طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از برخی اتهام زنی‌ها به نمایندگان که به گفته وی موجب بدبینی جامعه می‌شود، گفت که هواپیمای تهران - یاسوج حتی بیمه نداشته است.
وی اظهارداشت: من و جمعی از استیضاح کنندگان خدمت آقای ربیعی رسیدیم گفتم می‌دانم از همه طرف به شما هجمه می‌شود. از شما مطالباتی دارند شاید دوست نزدیک من از تو مطالبه می‌کند اما پشت تو آمدیم که با هیچ کس حتی تاجگردون معامله نکنی و مستقل بایستی، ما 4 سال و شش ماه با تو همکاری کردیم که خوب کاری کنی و برنامه هایت را اجرا کنی، اما عنان را رها کردی و بسیاری از بخشهای مهم کشور را معطل تصمیمات خود کردی. البته هیچ چیزی از دوستی ما کم نمی‌شود.
تاجگردون خاطرنشان کرد: من نماینده 66 جنازه‌ای هستم که بالای قله دنا هستند. یک نفر در دولت نخواست چرا ما کوتاه بیاییم؟ من در دفاع از استیضاح قبلی آقای آخوندی گفتم که ایشان عذرخواهی کرده بنابراین ایشان را ببخشید.
وی یادآور شد: خدا مرا لعنت کند اگر بخواهم از امروز تا آخر عمرم با این رئیس‌جمهور و دولت که به حرف من و تو گوش نمی‌کنند، مصالحه کنم. اُف بر من و خاندان من، اگر بخواهم چنین کنم که رسانه‌های زنجیره‌ای راه بیفتند. آقای ربیعی! سال‌هاست این گَله با این گرگ آشناست، اینها را به جان هم نیندازید. ما وامدار رای مردم هستیم.
*پورابراهیمی نماینده کرمان- موافق استیضاح
پورابراهیمی نماینده کرمان هم به عنوان موافق استیضاح وزیر کار با استفاده از این تعبیر که ربیعی خدای لابی‌گری است، گفت که اکنون وزارت کار وضع اسفباری دارد به طوری که در این وزارتخانه در طول چهار سال و نیم گذشته فاجعه رخ داده است.
وی گفت: بنده در همان زمان معرفی آقای ربیعی در دولت یازدهم به عنوان مخالف او بودم. آن زمان هیچ شناختی از آقای ربیعی نداشتم اما برنامه‌های پیشنهادی او حکایت از شرایطی داشت که امروز شاهد آن هستیم. پیش بینی‌هایی را آن زمان مطرح کردم که اکنون آن را می‌بینیم.
پورابراهیمی افزود: مگر می‌شود کسی که ادبیات اقتصادی بلد نیست، مجموعه عظیم اقتصادی را اداره کند. ما در همان دولت یازدهم پیش‌بینی شرایط را کردیم که در دولت دوازدهم اجازه صحبت در زمان رای اعتماد به من را ندادند. اکنون بعد از چهار سال و نیم شاهد فاجعه و وضعیت اسفبار در وزارت کار هستیم.
وی خاطرنشان کرد: آقای ربیعی می‌گوید که یک درصد اقتصاد در این وزارتخانه است که این درست نیست. در بین پنج مجموعه بزرگ اقتصادی، بیش از 150 هزار میلیارد تومان ارزش دارایی‌های مربوط به این وزارتخانه است.
وی تاکید کرد: امروز حرکت اقتصادی در پشت لوکوموتیو بسیار کند و ناکارآمد وزارت تعاون مانده و شرایط را اینگونه کرده است. در زمان رای اعتماد به دولت دوازدهم به آقای روحانی توصیه کردیم که آقای ربیعی را معرفی نکند اما ایشان تحت لابی سیاسی قرار گرفت.
پورابراهیمی گفت که در تحقیق و تفحص از صندوق بازنشستگی تخلفات بسیاری دیده شده است که همه آنها را به آقای ربیعی گفته‌ایم اما اتفاقی رخ نداده است.
* مخالفان استیضاح وزیر کار
*محبی‌نیا نماینده میاندوآب – مخالف استیضاح
در ادامه جهانبخش محبی‌نیا نیز در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از اقدامات آقای ربیعی انتقاد دارم، اما باید بگویم که ایشان جزو فعالترین وزرا بوده است. ما از وزرای زیادی گله‌مند هستیم اما باید مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد.
نماینده میاندوآب گفت: عدم توجه بعضی از مدیران شاید باعث ناراحتی باشد. اما نباید شخصیت دانای آقای ربیعی را که در حدی است که در آینده به عنوان وزیر نیز بتوان از ایشان استفاده کرد، نادیده گرفت. ما از خیلی از وزرا گله‌مندیم. اما قرار است مدیریت وزیر مورد ایضاح قرار گیرد و نباید به گونه‌ای برخورد شود که به شخصیت ایشان توهین شود. بنده ضمن اینکه نسبت به برخی از عملکردهای آقای ربیعی انتقاد دارم اما ایشان را در بین وزرا جزو فعالترین وزیرها می‌دانم چراکه ایشان به بیشترین شهرستان‌ها سفر کرده است. ما باید وزرای قبلی را با ایشان مقایسه کنیم.
محبی نیا ادامه داد: ربیعی کسی بود که پرده از صندوق بازنشستگی و فجایع آن کنار زد و توجه مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت و مجلس را در این خصوص متمرکز کرد. شاخص فقر ما در سال 84، 80 درصد بوده است اما امروز در سال 96، 30 درصد است. نه اینکه ما نسبت به مشکلات باید بی‌توجه باشیم اما حمایت در این زمینه چندپاره است و بخشی از مبارزه برعهده نمایندگان و بخشی برعهده سایر مسئولان جامعه است.
*کواکبیان نماینده تهران – مخالف استیضاح
مصطفی کواکبیان نماینده تهران هم به عنوان مخالف استیضاح وزیر کار، رفاه و تعاون اجتماعی گفت: آیا همه مشکلات فقر و موضوعات اجتماعی ما باید توسط ربیعی بر طرف شود؟ جامعه کارگری از ربیعی حمایت کرده‌اند.
وی سپس گفت: وزارتخانه‌ای که آقای ربیعی بر عهده دارد دارای سه بخش است، که 80درصد آن خدماتی و اجتماعی و 20درصد آن اقتصادی است. نمایندگان در نامه استیضاح از امور اقتصادی نوشتند، این درحالی است که عموم عزیزان از قسمت‌های اجتماعی راضی هستند.
کواکبیان خاطرنشان کرد که فعالیت‌های این وزارتخانه در اطاق شیشه‌ای انجام می‌شود.
وی سپس با طرح این پرسش که «طی مدت مدیریت ربیعی کدام اختلاس در این وزارت‌خانه صورت گرفته است؟» تصریح کرد: در دوره قبلی از 150 میلیارد تومان این وزارتخانه، 17 هزار میلیارد تومان به بابک زنجانی و دیگران داده شده بود. بنده نمی‌گویم زیر مجموعه‌های اقتصادی این وزارتخانه کمبود ندارد، اما کدام فساد را در این وزارت‌خانه دیده‌اید؟
این نماینده مجلس خطاب به مخالفان ربیعی گفت: بحث ما فساد است، چه فسادی صورت گرفته است تا بنده نماینده قانع شوم؟ خوشبختانه در دوره ربیعی بخش اقتصادی این وزارتخانه، به سمت سهامداری حرکت می‌کند تا 40/. فقط برای این وزارتخانه باشد و بقیه به دست مردم و بخش خصوصی اداره شود.
وی ادامه داد: عزیزانی که معتقد هستند آسیب‌های اجتماعی تقصیر ربیعی است چرا رئیس شورای آسیب‌های اجتماعی وزیر کشور است؟ جرات دارید به او بگویید؟ گنه کرد در بلخ آهنگری....
کواکبیان کفت: اگر می‌خواهید بخش‌های کارگری دچار تنش نشود و شب عیدی به حداقل حق و حقوق خودشان برسند به او رای دهید. این وزیر خیابان انقلاب به پایین را می‌شناسد. ما با این استیضاح مشروط مخالفیم.
* ربیعی: مشکل فقر و بیکاری با پول پاشی حل نمی‌شود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه استیضاحش در مجلس شورای اسلامی گفت: رفع فقر نیاز به برنامه 20 ساله دارد؛ فقر با پاشیدن پول حل نمی‌شود، همانطور که بیکاری با پاشیدن پول حل نمی‌شود
علی ربیعی اظهار داشت: در مقام کنشگر اجتماعی با چهار دهه سابقه و پنج سال در وزارت کار درس‌ها و تجارب ارزشمندی در اختیار دارم که می‌توانم چالش‌ها را بدرستی ترسیم کنم.
وی با بیان اینکه مجلس عصاره مجلس است، افزود: مشارکت مردم، سوال ازسوی مجلس و استیضاح، آن چیزی است که از نوجوانی برای آن مبارزه کرده‌ام و مسیر پیشرفت کشور هم همان است.
وزیر کار گفت: 90 درصدی مباحثی که موافقان استیضاح بیان کردند، مربوط به شرکت‌های وابسته به وزارت کار بود و باید گفت متاسفانه کارکردهای اجتماعی وزارتخانه مهمی چون تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجموعه‌ای از شرکت‌ها چون شستا و نظایر آن تقلیل یافته است.
ربیعی با بیان اینکه اصلاح صندوق‌های بازنشستگی را برای نخستین بار خود وی مطرح کرده است، گفت: طرح موضوع اصلاح ساختار صندوق‌ها از دوره حضور وی در این وزارتخانه کلید خورد.
ربیعی با بیان اینکه بخشی از وظایف وی به بهبود وضعیت صندوق‌های بازنشستگی باز می‌گردد، اظهار داشت: سهم صندوق‌ها از اقتصاد کشور حدود 1.4 درصد تولید ناخالص ملی است.
وزیر کار یکی از برنامه‌ها برای کارآمد کردن صندوق‌ها را شفاف سازی عنوان کرد و گفت: به عنوان نظریه مبارزه با فساد باید به سمت بنگاهداری برویم.
وی با برشمردن اقدام‌هایی که طی حضورش در صدر این وزارتخانه انجام داده است، گفت: ارائه برنامه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به رهبر معظم انقلاب نیز ازسوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد.
وی ادامه داد: پیشی گرفتن مزد بر نرخ تورم نخستین بار در دولت تدبیر ازسوی وزارتخانه تابع من شروع شد.
ربیعی با بیان اینکه بارها مفاسد گوناگونی از سه هزار تا 100 میلیارد تومان افشا شده است، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: هیچگاه صندوق‌های بازنشستگی در این مفاسد نقشی نداشتند چرا این را نمی‌بینید؟
وی تاکید کرد: روند سالمی در صندوق‌های بازنشستگی ادامه داشت؛ تیمی که امروز در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) است از نظر سلامت اقتصادی در بالاترین سطح هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه هرجا تخلفی بوده، به سرعت با آن مخالفت کرده است، گفت: امروز 90درصد شرکت‌های زیرمجموعه شستا در بورس هستند و همه اطلاعات آنها در سامانه کدال سازمان بورس بورس قابل دسترسی است.
ربیعی اعلام کرد: تا شهریور 97 شرکت‌های کم بازده از شستا خارج می‌شوند و این به معنای آن نیست که این پول را هزینه جاری کنیم؛ این یک پول بین النسلی است و در دیگر شرکت‌ها سرمایه‌گذاری خواهد شد.
ربیعی با بیان اینکه در سال 54 که کارگر کارخانه بوده و همواره با وجود آنکه فردی سیاسی بوده از کارفرما هراس داشت، گفت: بخدا امروز کارگران برای من حکم کارفرما دارند و من از هرگونه اهمالی که در حق آنها شده باشد می‌هراسم.
ربیعی گفت: بخاطر شفافیت و اینکه به سمت خروج صندوق‌ها از بنگاهداری حرکت می‌کنیم، مجلس باید به من پاداش بدهد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: زمانی میزان کل فروش شرکت‌های وابسته به صندوق‌ها 8800میلیارد تومان بود اما امروز به 21هزار میلیارد تومان سود خالص رسیده است. آیا اینها اتفاقی بوده یا به دلیل برنامه‌های شفافی است که ما در دولت تدبیر و امید پیشه کرده ایم.
وزیر کار یادآور شد: وقتی که عهده‌دار وزارت کار شدم، شرایط سختی را تحویل گرفتم؛ صندوق‌های بازنشستگی سیاست‌های غلطی را در پیش گرفته بودند اما تا پیش از آن هیچکس صدایش درنیامده بود.
ربیعی واگذاری شرکت‌های دولتی در قالب رد دیون دولت به تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی را تا پیش از دولت تدبیر و امید نادرست دانست و گفت: تا آن زمان تنها 19 درصد واگذاری سهام و شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی انجام شده بود.
وی با دفاع از عمکرد شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در دوره وزارتش، اظهار داشت: امروز 80درصد سود حاصله، متعلق به 20درصد سرمایه‌گذاری است که در این دوره انجام شده است.
ربیعی با اشاره به وضعیت نامناسب صندوق بازنشستگی فولاد گفت: صندوق فولاد در بدترین شکل واگذار شد و همه می‌دانند ما در چه وضعیتی تحویل گرفتیم.
وی یادآور شد: صندوق، شرکتی را به ارزش 2500 میلیارد تومان تحویل گرفت درحالی که اکنون 500 میلیارد تومان هم نمی‌خرند و ما وارث چنین شرایطی هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه قصد دارد سود شرکت‌ها را به 80 درصد برساند، گفت: می‌خواهیم صندوق‌ها را از غل و زنجیر رها کنیم و به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بپردازیم.
ربیعی گفت: اگر قرار بود بدرستی تصمیم‌گیری نکنیم، امروز با تعداد زیادی بیکار مواجه بودیم؛ تلاش کردیم به زیاندهی نرسیم درحالی که 34 شرکت زیان ده در تهران داریم.
وی در پایان بخش نخست دفاع خود اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دوره من برای کاهش فقر و نابرابری، جلوگیری از بین نسلی شدن فقر و کاهش ریسک زندگی من تلاش کرد؛ ما نه تنها ناموفق نبودیم حتی حرکت‌های سالمی هم داشتیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دوم اظهاراتش گفت: یکی از افتخارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت تدبیر و امید پیشی گرفتن نرخ افزایش دستمزد بر نرخ تورم بود.
ربیعی در خصوص افزایش دستمزدها در دولت تدبیر و امید گفت: در این دوره توانستیم حداقل‌ها را به 80درصد دستمزد برسانیم.
ربیعی با بیان اینکه فاصله مزد و تورم در دولت قبل 67درصد رسیده بود، گفت: در این دوره برای افزایش قدرت خرید بازنشستگان و کارگران که طی سال‌ها کاهش یافته بود، تلاش کردیم.
وی یادآور شد: ما به یکباره نمی‌توانستیم فاصله یاد شده را درست کنیم اما سیاست این وزارتخانه پیش گرفتن مزد بر نرخ تورم بود که موفق هم شدیم و این موضوعی افتخار آمیز برای من است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همچنین طی سه سال گذشته تصمیم گرفتیم که حقوق‌ها پایین را به شکل پلکانی بالا بیاوریم اما هنوز کارگران با زندگی شرافتمندانه فاصله دارند.
ربیعی اظهار داشت: یکی از نمایندگان اعلام کرد که ارزش شرکت تابعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) 150 میلیارد دلار است درحالی که این رقم واقعی نبوده و ارزش واقعی این شرکت‌ها 600 هزار میلیارد تومان است.
وی در خصوص پالایشگاههایی که به تامین اجتماعی واگذار شده است، گفت: ما این پالایشگاه‌ها را سودآور کردیم و 3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم؛ تنها در پالایشگاه ستاره خلیج فارس 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دو برنامه رفع فقر مطلق و اشتغال فراگیر را دنبال می‌کند، از طرح بیمه همگانی و گسترش بیمه سلامت را از برنامه‌های مهم وزارت کار اعلام کرد و گفت: وزارت کار یکی از بال‌های مهم برای اجرای طرح بیمه سلامت بود.
وی گفت: طرح تحول سلامت در کشورهای توسعه یافته شکست می‌خورد اما ما با وجود همه کاستی‌ها و انتقادات توانستیم آن را اجرایی کنیم.
ربیعی در خصوص وضعیت مسکن کارگران گفت: کارهای خوبی در حوزه مسکن حمایتی انجام شده است و اکنون خانوارهایی که دارای دو معلول به بالا هستند، صاحب مسکن شده‌اند.
ربیعی با تاکید بر اینکه بهبود زندگی کارگران را دنبال می‌کند، ادامه داد: در این مدت قدرت خرید کارگران را بالا بردیم.
وزیر کار در ادامه از برخی مصوبات مجلس گلایه کرد و گفت: بخدا بخاطر برخی از قوانینی که شما لغو کردید، خواب ندارم.
ربیعی با اشاره به ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل گفت: با سیاست‌هایی که اتخاذ کردیم، هیچ کودکی از تحصیل باز نمی‌ماند.
وزیر کار گفت: از روزی که مسئولیت این وزارتخانه را پذیرفتم، در زمینه اشتغال احساس وظیفه می‌کنم اما آیا با فردی که مسئولیت می‌پذیرد، باید چنین کنید؟
ربیعی اظهار داشت: دولت برنامه‌های متعدد اشتغال را پیگیری می‌کند؛ بخشی از اشتغال باید از رشد اقتصادی و بزرگ شدن کیک اقتصادی حاصل شود.
وی همچینن در خصوص سیاست‌های تثبیت اشتغال گفت: با چنین سیاستی توانستیم از ریزش 300هزار نیروی کار جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به برنامه دولت در زمینه اشتغال روستایی گفت: چه من باشم چه نباشم، این سیاست‌ها برای توسعه اشتغال در روستاها باید به پیش برود.
وی در خصوص نوع اشتغالی که ایجاد شده است، گفت: با اینکه سالانه 650 هزار شغل در چند سال اخیر ایجاد شده است اما بسیاری از این مشاغل پایدار نیست که باید روی پایداری آن کار کنیم.
وی گفت: در دوران رکود باید 1.2 تا 2.1 تولید ناخالص داخلی برای توسعه بازار کار تخصیص یابد که ما چنین نکردیم.
ربیعی وجود انبوه بیکاران را ناشی از غلفت در سال‌های گذشته دانست و گفت: با چنین حجمی از بیکاری، وزارتخانه متهم می‌شود؛ اگر امروز بیکاری داریم، به این دلیل است که نظام تامین مالی و سیاست‌های اشتغال نداشتیم.
وی با اشاره به اینکه سند اشتغال در این دولت آماده شده است، به تخصیص 20هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح اشتغال فراگیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم زیرساخت‌ها را آماده کنیم و در سال‌های آتی شاهد آنها خواهیم بود.
وی در خصوص هواپیمایی آسمان که به شستا تعلق دارد، گفت: آیا من آسمان یا شرکت رجا را زیر مجموعه شستا کردم؟ الان بخواهم رجا را بفروشم چه کسی این شرکت را می‌خرد؟
وی توضیح داد: هم‌اکنون از بازار سرمایه بین‌المللی دعوت کرده‌ام که به کشور بیایند تا این وزارتخانه از بنگاهداری خارج شود.
ربیعی درباره حادثه هواپیمای مسیر تهران - یاسوج که اوایل اسفند ماه روی داد، گفت: هواپیمای یاد شده از سال 1396 مجوز پرواز داشته است؛ خلبان این هواپیما سال 88جراحی قلب باز داشت و از سال 89 اجازه پرواز داشته است.
ربیعی ادامه داد: به جای اینکه علت سانحه پیگیری شود، می‌روند روی مدیریت فرد تاکید می‌کنند.
وی گفت: زمانی هواپیمایی آسمان 1250میلیارد تومان بدهی داشت که امروز به 900 میلیارد تومان تقلیل یافته است. همچنین این شرکت روزی هفت پرواز داشت که امروز به 25فروند رسیده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سهم بخش تعاون از اقتصاد کشور در سال 1389 برابر با 2.6 درصد بود که اکنون به حدود 6 درصد رسیده است.
ربیعی گفت: در صورتی که سهام عدالت را در نظر بگیریم، سهم بخش تعاون بیشتر می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش سوم دفاع خود در پاسخ به یکی از نمایندگان که مدعی شده بود وی در ستاد میر حسین موسوی بود اما بعدها اعلام کرد که نفوذی نظام در ستاد بوده است، گفت: من علی ربیعی هستم؛ کارگری که در انقلاب حضور داشتم و امروز مفتخرم که بهترین رابطه را با معلولان دارم از اموال کارگر و کارفرما پشتیبانی می‌کنم و هرگز در زندگی از اصول خود عدول نکرده ام.
ربیعی همچنین گفت: خطایی که دولت‌های قبل انجام داده بودند، من باید اصلاح کنم؛ اگر به برخی افراد باج می‌دادم، امروز این بلا سرم نمی‌آمد؛ شرکت‌های وابسته به صندوق‌ها برای من بلا شده است.
وی با اشاره به حضور نوربخش در راس سازمان تامین اجتماعی خطاب به نمایندگان اظهار داشت: سال 93 صندوق تامین اجتماعی 5500 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشت. چرا این را نمی‌بینید؟
وی لازمه دموکراسی را گفت‌و‌گو دانست و گفت: در دموکراسی گروههای مختلف در کنار هم می‌نشینند و با هم گفت‌و‌گو می‌کنند.
وی در پاسخ به یکی از نمایندگان که به مسکن ربیعی اشاره کرده بود، گفت: خانه‌ای داشتم که خودم آن را سال 70 ساخته بودم و به دلیل اینکه با فرزندانم زندگی می‌کنم و جا برایمان کم بود آن را به اجاره دادم و مبلغی را به آن اضافه کردم و آپارتمانی بزرگتر را اجاره کردم.
وی گفت: برای استیضاح من فرد متخلفی که به دادگاه معرفی شده بود کمپین «نه به ربیعی» راه انداخته است که نام او را به هیات رئیسه مجلس خواهم داد.
ربیعی گفت: اگر از جناح چپ استخدام کنم، به من خرده می‌گیرند، اگر از اصولگرا نوعی دیگر؛ اگر در کنار مردم غمخواری کنی ایراد می‌گیرند و اگر نکنی باز هم در این مورد تو را محکوم می‌کنند.
وی در پاسخ به نقد یکی از نمایندگان که چرا بابت سقوط هواپیما در یاسوج و غرق شدن کشتی سانچی عذر خواهی نکرده است، گفت: بارها از اتفاقی که در کشتی سانچی، معدن یورت و هواپیمایی آسمان رخ داد، عذرخواهی کرده ام.
ربیعی گفت: تمام سرنشینان هواپیمایی آسمان بیمه بودند و متاسفانه به دلیل کم اطلاعی، برخی از نمایندگان اعلام می‌کنند که بیمه نبودند.
ربیعی با یادآوری اینکه این بنگاهها به مجموعه وزارت کار تحمیل شده‌اند، گفت: اگر رای نیاوردم باز هم دست شما را می‌بوسم و در کنار نظام خواهم ماند.
وی گفت: اداره کردن سخت است.خصلتی دارم که از مادرم به ارث برده ام؛مادرم هیچگاه به همسایه‌ای نه نمی‌گفت و وقتی همسایه‌ها چیزی از او می‌خواستند آن را از همسایه دیگر قرض میگرفت برای اینکه به دیگری پاسخ منفی ندهد.
وی گفت: دلم می‌خواهد توان ساختن بیمارستان در همه شهرها را داشتم؛ ورزشگاه در همه شهرها درست می‌کردم تا فرزندان کارگران در آن بازی می‌کردند. اگر نمی‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم، به حساب بدقولی من نگذارید بلکه این به دلیل نبود سرمایه‌های کافی است.
*استیضاح وزیر راه و شهرسازی
*بیگی نماینده تبریز – موافق استیضاح
علیرضا بیگی نماینده تبریز در جلسه علنی نوبت عصر نخستین سخنران موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود.
بیگی در موافقت با این استیضاح گفت: عدم توانایی در مواجه با بحران‌های موجود در سیستم حمل و نقل کشور، عدم پاسخگویی مناسب به مردم، عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و ریلی از مهمترین دلایل اسیضاح وزیر ر اه و شهرسازی است.
وی افزود: ما هنوز وزیر راه و شهرسازی را مقصر حادثه قطار مشهد – سمنان می‌دانیم، در آن حادثه 50 نفر جان خود را از دست دادند ولی در آن قطار حتی یک چکش هم نبود که مردم بتوانند جان خود را نجات دهند.
نماینده تبریز در ادامه به برخی از حوادث دیگر اشاره کرد و گفت: ما از بعد از حادثه قطار شاهد حوادثی مانند زلزله، بارش‌های فراوان و سانحه هواپیما بودیم. در این زمینه مردم حس می‌کنند اقدامات لازم صورت نگرفته است.
بیگی ادامه داد: در حوزه مسکن ما هنوز طرح جامع مسکن نداریم و بافت‌های فرسوده ما نیز احیا نشده است.
وی گفت: وزیر راه از مسکن اجتماعی سخن می‌گوید ولی هنوز یک مسکن اجتماعی هم ایجاد نشده است. وضعیت بافت‌های فرسوده ما بسیار بلاتکلیف است و مشخص نیست که به کجا خواهد رفت.
*قاضی پور نماینده ارومیه – موافق استیضاح
نادر قاضی پور نماینده ارومیه به عنوان موافق استیضاح وزیر راه وشهرسازی گفت: مجلس از باب نظارت استیضاح وزیر راه و شهرسازی را انجام می‌دهد.
وی با طرح این سوال که چرا حشر و نشر شما با سرمایه‌داران و اغنیاست اگرچه حلال است اظهار کرد:سخن بر سر این است در حکومت علوی کارگزاران و مسئولان نه خود باید اهل اشرافی گری باشند (اقای جهانگیری) و نه با چنین کسانی مراوده داشته باشند. اشرافی گری ویروسی بسیار خطرناک است که همگان و خصوصا مسئولان حکومتی باید از آن اجتناب نمایند.
قاضی پور افزود:ما در برابر جان باختگان قطار مشهد- تبریز تاریخ کشته شدگان جاده‌ای و سقوط هواپیما مسئول هستیم یا نیستیم. هنوز خانه‌های عزا دیده حوادث جاده‌ای سقوط هواپیما و قطارمشهد- تبریز داغ دیده هستند هنوز زلزله‌زدگان سرپل ذهاب در چادر زندگی می‌کنند.
*آزادیخواه نماینده ملایر- موافق استیضاح
احد آزادیخواه نماینده ملایر هم گفت: طبق آمار، 12 هزار میلیارد تومان بدهکاری به پیمانکاران و 240 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام دارید درحالی که بودجه شما 5هزار و 200 میلیارد تومان است. چگونه این خلا را باید پر کرد؟
آزادیخواه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شاید در ذهن شما این جواب باشد که مقصر آقای وزیر نیست و دولت باید پول دهد و آقای دکتر نوبخت منابع مالی را باید تامین کند. این وظیفه وزیر مربوطه است؛ برود جذب منابع و اعتبار کند و یا اگر می‌داند در دولت و کشور پول، سرمایه گذار خارجی و امکان فاینانس وجود ندارد به مردم قول ندهد و پروژه‌ای را کلنگ نزنیم.
وی افزود: آقای وزیر! مردم نباید منتظر بمانند بر اقدامی که سالهاست نشد و هنوز هم چشم دوخته‌اند فرجی اتفاق بیافتد و هنوز نیفتاد. مسکن مهر به عنوان یک پدیده بی‌نظیر البته دارای اشکالات متعدد، برای خانه‌دار شدن مردم مظلوم، کم درآمد و حاشیه نشینان شهری در سال 1386 ایجاد شد.
آزادیخواه گفت: گفتید علاوه بر امتیازهای آب و برق و برق، مساکن مهر باید از دیگر امکانات مانند مدرسه و بیمارستان بهره‌مند شود. آیا این کار را کردید؟ آیا خبر دارید بسیاری از ساکنان مسکن مهر در آرزوی یک مرکز درمانی به سر می‌برند؟ فضای سبز پیشکش.
نماینده ملایر گفت: بعد از سقوط هواپیمای یاسوج و کشته شدن بیش از 60 نفر که پیکرهایشان هنوز در ارتفاعات دنا است. رهبری با صراحت فرمودند آیا اولویت اول خرید هواپیماها بود یا نه؟ یک سقوط انجام شد، همه مردم عزادار شدند. 15هزار و 900 نفر سالانه در جاده‌ها کشته می‌شوند. کجای کار هستیم؟
*مرادی نماینده سنندج – موافق استیضاح
احمد مرادی نماینده سنندج نیز در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: عاملی که باعث استیضاح شد، سوگندی است که در راستای استیفای حقوق ملت ایران یاد کرده ام.
وی با بیان اینکه نمایندگان ملت حافظ منافع مردم هستند، گفت: متاسفانه آقای آخوندی جلسات بسیار کمی با نمایندگان برای بررسی مشکلات حوزه‌های انتخابیه برگزار کرده است و بیشتر قول و قرارهای خود در زمان رای اعتماد را فراموش کرده است.
وی خاطر نشان کرد: عدم توانایی آخوندی در کنترل سیستم حمل و نقل را شاهدیم. لذا با بروز همه مشکلات فراوان در حوزه راه و مسکن نمایندگان تصمیم جدی خود را باید بگیرند، چون در برابرخدا و در برابر مردم مسئول هستند.
*عثمانی نماینده بوکان – موافق استیضاح
محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان نیز به عنوان موافق استیضاح گفت:جاده‌های کشور به جاده مرگ تبدیل شده است؛هرچند قطعا این فقط در همت وزیر نیست وباید دولت همت کند واعتبارات بخش راه را به شکل جهشی وبه گونه‌ای تدبیر کند که کم و کاستی‌های چند ده ساله کشور را در بخش راه جبران کند.
وی با اشاره به عدم رعایت آسفالت راههای روستایی براساس شاخص‌های منطقه ای، گفت:دربرخی استانها وشهرستانها ظریب پوشش آسفالت راه روستایی بیش از 90 درصد ودر بخش شهرستانها کمتر از 35 درصد است واین تفاوت باعث ایجاد شکاف ونارضایتی و مسائلی در کشور می‌شود که از این بلندگو قابل بیان نیست.
عثمانی افزود: در حوزه مسکن چه کار خاصی انجام شده است. به‌رغم همه مشکلات اجرایی مسکن مهر حداقل باعث شد طیف قابل توجهی از مردم که هرگز به مسکن دست پیدا نمی‌کردند، صاحب مسکن شوند ولی دولت تدبیر که قرار بود مسکن اجتماعی را جایگزین نماید بعد از 5 سال غیر از سکوت چه اقدامی انجام داده است.
*عدل هاشمی نماینده کهکیلویه و بهمئی- موافق استیضاح
عدل هاشمی‌پور نماینده کهگیلویه و بهمئی نیز که به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی سخنرانی می‌کرد، گفت: ملت ایران به دلیل بصیرت و فرهنگ بالای خود همه اقدامات مجلس را زیر نظر دارند و امروز هم می‌پرسند که سوال‌های ما از وزرا برای استیضاح خیلی کارآمد نیست و به این فکر می‌کنند که پشت پرده چه چیزی وجود دارد.
هاشمی‌ پور افزود: در حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، حرف‌های زیادی زده شده است ولی خودتان را جای خانواده‌هایی بگذارید که دست، پا و سر عزیزان دلشان را با گونی به پایین کوه منتقل می‌کنند. چه کسی‌ می‌خواهد جوابگوی آنها باشد؟
*مخالفان استیضاح وزیر راه و شهرسازی
*علوی نماینده سنندج – مخالف استیضاح
سیداحسن علوی در بیان علل مخالفتش با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه دکتر آخوندی به مسائل، آمار و اقداماتی که انجام داده اشاره کرد که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر اقدامات خوب و اساسی در بخش حمل و نقل انجام شده و بسیاری از رویه‌های نادرست در مسیر درست قرار گرفته است بنابراین وی توانسته از ظرفیت‌های کلی استفاده کند.
علوی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: باید یک بار از خود بپرسیم به راستی همه این مشکلات واقعا به یک وزیر و وزارتخانه مربوط می‌شود؟ ما چه کرده‌ایم؟ چطور شد که در دوره‌های قبل 3 وزارتخانه را تجمیع کردیم که هیچ ابروزیری نمی‌تواند مشکلاتش را حل کند، این خطای استراتژیک را چه کسی انجام داده است؟
این نماینده مجلس تاکید کرد: ما مجلسی‌ها هیچ فرقی با گذشته نداریم، بخش کشتیرانی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت دادیم که در پی آن امروز معلوم نیست در مورد علل تصادف سانچی از چه کسی باید سوال کنیم؟ از وزارت صنعت، بخش خصوصی یا وزارت راه و شهرسازی یا در بحث دریانوردی، کدام یک باید پاسخگو باشند؟ همچنین در مورد هواپیمای ATR مگر مربوط به شهرسازی می‌شود؟
*حضرتی نماینده تهران – مخالف استیضاح
الیاس حضرتی نماینده تهران هم در جریان بررسی استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به بیان دلایل مخالفت خود با این استیضاح پرداخت و گفت: استیضاح با عجله انجام شده و محتوا و محورها نشان دهنده این عجله است چنانچه یکی از عادات بد ما این است که زمانی که یک اتفاق، فاجعه یا بحران در کشور پیش می‌آید، به جای ریشه یابی شروع به زدن طرف می‌کنیم.
نماینده تهران یادآور شد: وزیر زمان برف و بوران به مناطق سردسیر رفت تا فاجعه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج را بررسی کند اما نمایندگان همان زمان استیضاح را آغاز کردند که این نشان دهنده کار عجولانه است.
این نماینده مجلس با بیان اینکه از شخص آخوندی دفاع نمی‌کند، اظهار داشت: من از مدیریت زنده و پویا دفاع می‌کنم که ضرورت حیاتی این کشور است و آقای آخوندی به جای اینکه خود را به بودجه عمرانی صفر محدود کند، فضایی را باز کرده که از امکانات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و جذابیت‌هایی که می‌تواند در بخش خود برای جذب سرمایه‌گذاری استفاده کند، اقدام کرده است.
* آخوندی: به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه از مردم عذرخواهی می‌کنم
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح گفت که به عنوان بالاترین مسئول این وزارتخانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیش‌آمده از آنها پوزش می‌خواهد.
وی گفت: حوادث اخیر نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده زیرا عزیزتر از جان مردم و حفط ایمنی، رفاه وآسایش انها هیچ چیز دیگری نیست. من نمی‌خواهم توجیه کنم اما قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه و شهرسازی از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده اعم از اینکه قصور و تقصیری متوجه ما بوده یا نه پوزش می‌خواهم؛ چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست.
وی ادامه داد: استیضاح براساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بوده و من وظیفه دارم خدمت خانواده جانباختگان تسلیت بگویم و از مردم عزیز از همه کاستی و کمبودها پوزش بخواهم.
وی با اشاره به هزینه کرد 30 میلیارد تومان در فرودگاه یاسوج یادآور شد: ما علاقه‌مند بودیم در دهه فجر برای افتتاح این فرودگاه به یاسوج برویم که شوربختانه این افتاق افتاد.
آخوندی اضافه کرد: آنچه بهبود شرایط با موجب می‌شود این است که نگاه فرآیندی به سوانح و حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل دقیق در اختیار مردم قرار دهیم. به هر حال حمل و نقل یک سیستم پیچیده و باز است و میلیونها نفر در آن ایفای نقش می‌کنند. بنابراین وقتی ما از یک سانحه صحبت می‌کنیم نه از یک عامل بلکه از مجموعه عوامل صحبت می‌کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بارش اخیر برف در پایتخت که موجب بسته شدن راه‌ها شد گفت: ما در دمای منهای سه درجه در منطقه کرج 33 سانت برف داشیم. سوال این است که آیا می‌شد جاده‌ها و فرودگاه‌ها را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟ در دو ماه گذشته آمار کشورهای مخلتف را ملاحظه کردید. 25 حادثه در این دو ماه در کشور‌های دیگر رخ داده است و آمریکا، اروپا، ژاپن، چین و کشورهای پیشرفته با برف و سرمایی بسیاری کمتر از این دچار مشکلات حمل و نقل شدند.
وی در ادامه دفاعیات از عملکردش به بررسی تجهیزات در اختیار این وزارتخانه پرداخت و گفت: طول راه‌های منتهی به تهران 900 کیلومتر است که حداقل تعداد نیروی مورد نیاز برای راهداری در مواقع حساس مثل شرایط برفی 500 نفر است که احتیاج به 200 دستگاه برف‌روب و نمک‌پاش نیز وجود دارد اما کل دستگاه نمک‌پاش ما در تهران 42 دستگاه آن هم با عمر 25 ساله است. آیا تصور می‌کنید با این مقدار تجهیزات می‌توان عملکرد صددرصدی داشت؟ آخوندی با بیان اینکه میزان راه‌های کشور به 217 هزار کیلومتر رسیده است، گفت:برای نگه داشتن راههای کشور طبق استانداردهای جهانی به چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان پول نیاز است که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت به 2000 میلیارد تومان می‌رسد.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقاداتی درباره نحوه عملکرد این وزارتخانه در زمان بارش برف در تهران، گفت: وقتی که برف بارید بنده با پلیس تماس گرفتم تا اتوبان تهران ـ کرج را ببندند که پلیس در پاسخ گفت 16 راه ورودی به اتوبان تهران ـ کرج وجود دارد، اصلا آیا کسی می‌تواند این راه را ببندد؟ ما در نهایت ساعت 12 شب اتوبان تهران ـ قم را بستیم که باعث ایجاد شش کیلومتر صف اضافی شد. اتوبان تهران ـ ساوه را نیز بستیم که 5.5 کیلومتر به صف تهران و 2.5 کیلومتر به صف ترافیکی قم ایجاد کرد. در همان شرایط 80 هزار خودرو می‌خواستند از تهران خارج شوند. قطعا وقتی شرایط اضطراری رخ می‌دهد همه توان‌ اجرایی معطوف برای حل مشکل می‌شود همچنان در کشورهای دیگری همچون انگلیس، ژاپن و چین هم اتفاق می‌افتد.
وی تاکید کرد: باید به فداکاری و صداقت و تلاش راهداران و کسانی که در حوزه ریل کار می‌کنند اطمینان داشته باشیم. آنها فداکارانه و در سخت‌ترین شرایط برای کشور و مردم تلاش می‌کنند.
وزیر راه و شهرسازی درباره دلیل حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: طبق قانون باید دلیل حادثه را ستاد رسیدگی به سانحه اعلام کند بنابراین هر چه بگویم خلاف قانون است. باید منتظر اظهارنظر قطعی این ستاد باشیم. در عین حال نیز بدانید که این ستاد کوچک‌ترین اطلاعاتی را از مردم پنهان نمی‌کند و همه جزئیات را می‌گوید چون برای داشتن ایمنی باید اطلاعات در اختیار همه باشد تا هر کسی بتواند در ادامه راه وظایفش را بهترین شکل انجام دهد.
آخوندی با تاکید بر اینکه باید مقصران حادثه پاسخگوی قصورشان باشند، گفت: سازمان هواپیمایی کشور هیچ نفعی ندارد که بخواهد انحرافی را در گزارش منتشر کند. این سازمان کنترل‌کننده مقررات و به عبارتی پلیس صنعت هواپیمایی است پس به این پلیس اعتماد کنید چون هدفش ایمنی هوانوردی است.
وی با اشاره به زمان وقوع حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: بنده به محض اطلاع از حادثه یعنی در روز دوشنبه صبح و در همان شرایط سخت برفی به محل حادثه رفتم و از نزدیک با خانواده قربانیان صحبت کرده و از آنها دلجویی نمودم. این حداقل‌ترین کاری بود که می‌توانستم از لحاظ اخلاقی انجام دهم. در ادامه کار هم به این وظیفه‌ام عمل می‌کنم. لازم است بار دیگر به آنها تسلیت گفته و پوزش بخواهم.
وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا استعفا نداده است، گفت: اگر قرار باشد بعد از بروز هر حادثه‌ای وزرای مربوطه استعفا دهند دلیلی وجود ندارد. باید بررسی کنیم که یک وزیر چه زمانی بعد از وقوع حادثه استعفا می‌کند. پاسخ این است که دلیل استعفای یک وزیر در کشوری پیشرفته برای همبستگی اجتماعی و برداشتن موانع جهت رسیدگی به حوادث است. اگر در مورد این حادثه من مانع رسیدگی بودم قطعا کناره‌گیری می‌کردم.
وی توضیح داد: فردای روزی حادثه قطار تبریز ـ مشهد ساعت 8:30 صبح به
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران: سرانه آب در ایران بحرانی است پس از یک اختلاف درازمدت با ترامپ تیلرسون برکنار و رئیس سازمان سیا جایگزین او شد مصدومیت 40 نفر در حوادث چهارشنبه سوری تهران واکنش دولت به سخنان آیت‌الله جنتی آیت‌الله جنتی مجدداً به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد هشدار صریح روسیه به آمریکا درباره حمله به سوریه روسیه: اگر آمریکا به سوریه حمله کند، پاسخ می‌دهیم اعتراف ترامپ به شکست دیپلماسی جهانی آمریکا رونمایی از تندیس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تالار مشاهیر برج میلاد رای اعتماد مجدد مجلس به وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری پنجمین کنگره ملی 22 اسفند، روز بزرگداشت شهدا برگزار شد تقدیر از 11 پایان نامه برتر علوم انسانی با محوریت تولید و اشتغال گزارش مستند رئیس دیوان عدالت اداری درباره عملکرد دیوان؛ کاهش چشمگیر پرونده‌های باقیمانده از سنوات قبل و بهبود روند دادرسی در دیوان عدالت اداری دلایل چرخش‌های «اون»