مذاکرات آستانه میان وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه به کار خود پایان داد قزاقستان ، ‌نقطه عطف در بحران سوریه

اجلاس وزیران خارجه ایران ، روسیه و ترکیه بعنوان سه کشور ضامن آتش بس سوریه روز گذشته در آستانه پایتخت قزاقستان به کار خود پایان داد. این اجلاس با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و مولود چاوش اوغلو در حالی آغاز شد که در هشت دوره مذاکرات قبلی دستاوردهایی از قبیل کاهش نسبی تنش در مناطق چهارگانه، تلاش برای پایان یافتن بن بست سیاسی در سوریه و ایجاد زمینه‌ای مشترک برای گفت و گو میان سه بازیگر حاضر در عرصه تحولات میدانی سوریه به دست آمده است. د رهمین راستا و در پایان این نشست و در حالی که با حمله ترکیه به شمال سوریه روند تحولات سوریه وارد فاز جدیدی از بحران شده است، سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه‌ای مشترک بر سطح عالیِ هماهنگی سه‌جانبه کنونی در زمینه اجرای مُفاد بیانیه مشترک روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه مورخ ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ در سوچی تاکید کردند.
همچنین توافق شد که تعامل موثری را که تاثیر مثبتی بر وضعیت سوریه و کل منطقه خواهد داشت و خطر تفرقه قومی و نژادی را کاهش خواهد داد ادامه دهند. سه کشور همچنین رضایت خود از کمک عینی فرایند آستانه در بهبود وضعیت سوریه طی سال گذشته ابراز کرده، در این راستا بر موفقیتِ تلاش‌های جمعیِ خود در مبارزه با تروریسم بین‌المللی، به‌ویژه شکست داعش در سوریه و ایجاد شرایط مساعد برای حل و فصل سیاسی بر پایه قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تاکید ورزیدند.
ایران، ترکیه و روسیه عزم مشترک خود مبنی بر ادامه تلاش‌های هماهنگ به منظور حصول اطمینان از بازگشت‌ناپذیری روند کاهش خشونت در عرصه میدانی را ابراز داشتند و بر پایبندی قوی و مداوم خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تاکید کردند. آنها همچنین تاکید کردند که هیچ اقدامی، صرف نظر از اینکه چه کسی آن را انجام دهد، نباید ناقض این اصولی باشد که طی قطعنامه‌های مربوط در سازمان ملل و بر اساس اراده نمایندگان همه بخش‌های جامعه سوریه، که در کنگره گفت وگوی ملی سوریه در سوچی به صورت روشن و شفاف بیان شده، تایید شده است؛
در بند هشتم این بیانیه آمده است که سه کشور، این اعتقاد خود را تکرار می‌کنند که مناقشه سوریه راه‌حل نظامی ندارد و از پیشرفتِ حاصل شده طی هشت دوره نشست‌های بلندپایه در آستانه با هدف کمک به تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به منازعه سوریه از طریق اتخاذ اقداماتی برای کاهش خشونت در عرصه میدانی، ایجاد اعتماد میان طرف‌های درگیر، بهبود وضعیت بشردوستانه و شتاب بخشیدن به تلاش‌ها برای دست یافتن به راه‌حلی سیاسی استقبال کردند. از سوی دیگر، وضعیت اجرای یادداشت تفاهم مورخ ۴ می ۲۰۱۷ درباره ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه را مورد توجه قرار داده و بر عزم خود مبنی بر ادامه اجرای مُفاد آن در زمینه هر چهار منطقه کاهش تنش تاکید کردند، و همچنین تاکید کردند که ایجاد مناطق کاهش تنش در هیچ شرایطی نباید حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضیِ جمهوری عربی سوریه را تضعیف کند. در ادامه همچنین آمده است: بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری به منظور نابودی نهایی داعش، جبههالنصره و همه دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یـا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند و جلوگیری از جابه‌جایی آنها به دیگر کشورها و مناطق تاکید وبر لزوم کمک به سوری‌ها در بازگرداندن وحدت کشورشان و دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای مناقشه کنونی از طریق فرایندی فراگیر، آزاد، عادلانه و شفاف با راهبریِ سوری و مدیریت سوری که منجر به یک قانون اساسی‌ برخوردار از حمایت مردم سوریه وانتخابات آزاد و عادلانه با مشارکت همه سوری‌های واجد شرایط تحت نظارت سازمان ملل شود، تاکید کردند. همچنین از برگزاری کنگره گفت وگوی ملی سوریه در سوچی در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸ به عنوان کمکی عمده در شتاب بخشیدن به روند حل سیاسی با کمک سازمان ملل استقبال و بر پایبندی و حمایتِ خود از تصمیمات اتخاذ شده در کنگره سوچی، به‌ویژه تشکیل کمیته قانون اساسی و تسهیل هر چه سریع‌ترِ آغاز کارِ آن در ژنو، با کمک فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه تاکید کردند. همچنین نگرانی خود را از نقض مداوم رژیم آتش‌بس ابراز داشته، به عنوان ضامنین رژیم آتش‌بس اعلام کردند که تلاش‌های خود را در راستای حصول اطمینان از رعایت توافقات مربوط افزایش خواهند داد. از قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به وضعیت اسفناک بشردوستانه در سراسر سوریه، به‌ویژه غوطه شرقی، یرموک، فوعه و کفریا، استان ادلب، شمال استان حماه، رکبان و رقّه استقبال کردند.آمادگی خود مبنی بر ادامه تلاش‌ها برای اجرای مُفاد قطعنامه فوق‌الذکر با هدف تقویت رژیم آتش‌بس و بهبود وضعیت بشردوستانه در سراسر جمهوری عربی سوریه را ابراز داشتند و از همه طرف‌ها خواستند از جمله از طریق ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر، تسهیل مین‌زداییِ بشردوستانه، احیای امکانات زیرساختیِ اساسی (از جمله تاسیسات اقتصادی و اجتماعی) و محافظت از میراث فرهنگی و تاریخی، کاملاً از این فرایند حمایت کنند. در آخر نیز سه کشور، از برگزاری نخستین نشست کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودین پیش از برگزاری نشست وزرا استقبال کرده، اعتقاد خود را ابراز داشتند که تلاش‌های این کارگروه موجب ایجاد اعتماد بیشتر میان طرف‌های درگیر در سوریه شود.


مردم سوریه باید بدون فشار خارجی برای کشورشان تصمیم بگیرند
در همین راستا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در پایان این نشست در جمع خبرنگاران تاکید کرد: بحران سوریه به مانند بحران‌های دیگر از سه بعد نظامی، سیاسی و انسانی برخوردار است و روند آستانه تاکنون در زمینه مهار این ابعاد به موفقیت‌ها و دستاوردهای قابل توجهی نائل شده است. وی با بیان اینکه ضروری است مبارزه مشترک با تروریسم تا آزاد شدن کل سوریه از دست گروه‌های تروریستی ادامه پیدا کند، گفت: موضوع برقراری آتش‌بس و ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه گام‌های بلندی برای خاموش کردن جنگ خانمان‌ساز در سوریه بود و ضروری است که از دستاوردهای آن پاسداری شود.
وی یکی از مهم‌ترین دستور کارها و فعالیت‌های روند آستانه را تلاش برای دستیابی به روند سیاسی جهت حل بحران سوریه عنوان کرد و گفت: در این زمینه شاهد برگزاری نشست سوچی در روسیه بودیم. در این نشست برای اولین بار گروه بزرگی از مخالفان و موافقان دولت سوریه و نمایندگان اقشار مردم سوریه دور هم جمع شدند، گفت‌وگو و مذاکره کردند و به توافقاتی در مورد ترسیم آینده سوریه دست پیدا کردند. این توفیق و دستاورد بزرگی است. در همین چارچوب ضروری است که تمام کنش‌گران سطح بین‌المللی در جهت کمک به پیشرفت روند سوچی اقدام و فعالیت کنند و این امکان برای مردم سوریه فراهم شود که بدون فشار خارجی در مورد آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.
وی با تاکید بر اینکه روند سیاسی حل بحران سوریه باید توسط مردم این کشور شکل بگیرد، تصریح کرد: ما امروز در یک نقطه عطفی در بحران سوریه قرار داریم. متاسفانه امروز برخی از درگیری‌ها در نقاط مختلف سوریه وجود دارد، ضمن اینکه باید درگیری‌ها و مبارزه با تروریسم در این کشور ادامه پیدا کند باید از آلام مردم سوریه بکاهیم.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان: از مشکلات مردم مطلعیم اما هیچ مشکل حل‌نشدنی در کشور وجود ندارد «ابتکار» معیارهای کنترل دارایی های مسئولان را بررسی می‌کند چالش های ثروت در دنیای سیاست «ابتکار» از حواشی برکناری مدیر کل هنرهای نمایشی گزارش می‌دهد شوک بزرگ به اهالی تئاتر در روزهای آخر اسفند محمدعلی وکیلی رابطه تعهد تشکیلاتی وتعهد مردمی «ابتکار» وضعیت ادغام بانک ها و موسسات مالی و تاثیرات آن را بررسی کرد بانک های نظامی به ستون یک! آیا به خورد و خوراک خود در روزهای تعطیلی سال نو توجه می‏کنید؟ نوروز، زمانی برای چاقی یا لاغری؟ مذاکرات آستانه میان وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه به کار خود پایان داد قزاقستان ، ‌نقطه عطف در بحران سوریه با طبیعت و میراث شکننده ایران چگونه رفتار کنیم؟ نوروز97 در انتظار گردشگران خوش رفتار با انتقاد از مدیران دانشگاه آزاد عارف: اخراج اساتید، دانشگاه را با رکود روبه‌رو می‌کند یازدهمین کمیسیون مشترک برجام میان ایران و گروه 1+5 برگزار شد محک اروپایی برجام توسط ایران