مکرون: برجام کافی نیست!

نزدیک به 3 سال پس از توافق ایران و 1+5 بر سر موضوع هسته‌ای موسوم به برجام، حالا در روزهایی که تقریبا فاتحه برجام در آمریکا خوانده شده، فرانسوی‌ها نیز با وجود آنکه از این توافق دفاع می‌کنند اما در عمل به گونه‌ای حرف می‌زنند که این توافق دیگر وجاهتی در مباحث بین‌المللی نداشته باشد.
به گزارش «وطن‌امروز»، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور جوان فرانسه در تازه‌ترین اظهارات خود درباره برجام که در نشست خبری با ولیعهد عربستان سعودی برگزار شد، در اظهاراتی عجیب و خلاف مفاد روشن توافق هسته‌ای، گفت با وجود برجام و تایید اقدامات ایران از سوی آژانس اما باز هم تضمینی مبنی بر اینکه ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نرود وجود ندارد. مکرون این اظهارات را در حالی بیان کرده که بر اساس برجام، مهم‌ترین فعالیت‌های هسته‌ای ایران تقریبا تعطیل و تخریب شده و ذخایر هسته‌ای و اورانیوم غنی‌شده ایران نیز از بین رفته است. حالا در چنین شرایطی مکرون اظهار داشته ایران باید به کشورهای منطقه و دنیا تضمین بدهد سراغ سلاح هسته‌ای نخواهد رفت. بر اساس این گزارش، مکرون در نشست خبری با محمد بن‌سلمان اظهار داشت: فرانسه امضا‌کننده این توافق در جولای ۲۰۱۵ است و همین طور آمریکا. فرانسه بر این باور است و مشاهده کرده که ایران توافق هسته‌ای را رعایت کرده است. من خودم با رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که مسؤول نظارت در این باره است، ملاقات کردم. من خودم بعد از دیدار با رئیس‌جمهور ترامپ، از رئیس آژانس خواستم برخی بازرسی‌ها را در حوزه‌های دانشگاهی در ایران تقویت و تشدید کنیم. واقعیت این است که آنچه بین طرفین توافق امضا شد، امروز نمی‌توانیم بگوییم رعایت نشده است. اما آیا این توافق تمام موارد مرتبط با ایران را پوشش می‌دهد؟ پاسخ منفی است. مکرون به‌رغم اعتراف به رعایت توافقنامه از سوی ایران گفت: نخست اینکه این توافق پاسخی برای بعد از سال ۲۰۲۵ ندارد. این موضوعی است که باید درباره آن کار کنیم برای اینکه مانع دستیابی ایران به «سلاح هسته‌ای» شویم. اما تا ۲۰۲۵ ما نظارت کاملی بر برنامه هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داریم که تا امروز هیچ نکته‌ای وجود نداشته که بگوییم این توافق رعایت نشده است.
رئیس‌جمهور فرانسه بار دیگر ادعایی مضحک علیه دکترین دفاعی ایران مطرح کرد و گفت:  اما برجام باید با برنامه بعد از ۲۰۲۵ و با کار درباره موشک‌های بالستیک تکمیل شود که امروز وجود ندارد و عربستان‌سعودی در جریان کامل آن قرار دارد. من امیدوارم و خواستار آن هستم ساز و کار جدیدی راه‌اندازی و تحریم‌های دیگری در ارتباط با این فعالیت اعمال شود. همین طور باید یک راهبرد جمعی برای محدود‌سازی «توسعه‌طلبی ایران» حاصل کنیم؛ در این رابطه مواردی که به عراق، یمن و سوریه مرتبط است و البته «بی‌ثبات‌سازی در لبنان» را باید مدنظر قرار دهیم. این مباحثاتی است که در پیش داریم و کار‌هایی است که خواستار انجام آن هستم. آیا باید برای انجام کارآمد این امور به برجام پایان دهیم؟ از دید من پاسخ منفی است. سوال من این است که درباره بخش هسته‌ای گزینه جایگزین ما چیست؟ ما نمونه کره‌شمالی را پیش‌رو داریم. کره‌شمالی همه گفت‌وگو‌ها را قطع کرد و راهکاری برای پیگیری هم وجود نداشته است؛ کشوری که بیش از هر کشور دیگری متحمل تحریم‌های بین‌المللی شده و با این حال موفق شده است تا حد شلیک موشک‌هایی که بتازگی شاهد آن بوده‌ایم پیشروی کند. بنابراین اگر ما از برجام خارج شویم، در بخش هسته‌ای هیچ تضمینی نداریم که ایران به فعالیت‌هایش در این زمینه ادامه ندهد. رئیس‌جمهور فرانسه در تناقض‌گویی آشکار گفت خیلی تمایل دارد در هفته‌ها و ماه‌های آینده با آمریکا و عربستان و بالاخص با امضاکنندگان برجام کار و فعالیت کند تا ایران تضمین‌های لازم را برای آنکه «سلاح هسته‌ای» نسازد به کشورها بدهد. وی این سخنان را در بخش پرسش و پاسخ‌ها در کنفرانس خبری با محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی مطرح کرد.
نگرانی بزمجه سلمان درباره برجام


در ادامه این نشست خبری، محمد بن‌سلمان در بخشی از پاسخ به خبرنگاری که علت مخالفت وی با برجام را پرسید، مدعی شد: در حال حاضر ایران با دستیابی به «بمب هسته‌ای» یک یا 2 سال فاصله دارد. اگر سال 2025 ( پایان برجام) ایران چند روز بیشتر با این هدف فاصله نداشته باشد چه باید کرد؟ ما نمی‌خواهیم به اینجا برسیم که ایران تنها چند روز با دستیابی به بمب هسته‌ای فاصله داشته باشد! در این حالت وضعیت بسیار خطرناکی در خاورمیانه خواهیم داشت و امیدوارم رئیس‌جمهور مکرون این وضعیت را درک کند.
امانوئل مکرون هم چنین واکنش نشان داد: در این رابطه همچنانکه شما نیز دریافتید، ترس  و نگرانی و هدف ما یکی است و آن عبارت است از مانع شدن از دستیابی ایران به «بمب هسته‌ای» و هیچکس از جمله فرانسه نمی‌خواهد خودش را در موقعیتی قرار دهد که این مطلب را تنها چند روز قبل از آن دریابد. برجام به ما اجازه می‌دهد کنترل‌های دقیق را در این رابطه داشته باشیم. در این باب اولویت ما این نیست که توافقی را که بهتر از هیچ است از بین ببریم و  از زمان مفید امروز برای بهتر کردن شرایط آینده استفاده نکنیم. هدف یکی است. اما باید بگویم من امروز راه حلی برای شرایط نوع کره‌شمالی ندارم. به همین دلیل است که خیلی تمایل دارم در هفته‌ها و ماه‌های آینده با آمریکا و عربستان و بالاخص با امضاکنندگان برجام کار و فعالیت کنیم تا ایران تضمین‌های لازم را در این زمینه به ما بدهد.