جنایت در سوریه

شهروند| ‍جمعه‌شب، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «نظام سوریه مسئول حمله شیمیایی در دوما در حومه شرقی دمشق است و آمریکا و هم‌پیمانانش به این نتیجه رسیده‌اند که این کار از سوی دولت انجام شده است.»
ساعاتی بعد، به دنبال این خبر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شروع به سخنرانی کرد: «یک‌سال قبل، اسد حمله‌ای با سلاح شیمیایی علیه مردم بیگناهش انجام داد. آمریکا با 58 حمله موشکی به آن حمله پاسخ داد و 20‌درصد از نیروی هوایی سوریه را نابود کرد. شنبه گذشته، اسد بار دیگر از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان بیگناهش استفاده کرد و این بار، در شهر دوما در نزدیکی دمشق. شهروندان آمریکا! من، دقایقی قبل، به نیروهای نظامی آمریکا دستور دادم دست به حملات دقیق علیه مواضعی که تأسیسات شیمیایی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است، بزنند. یک عملیات مشترک با نیروهای نظامی فرانسه و انگلیس درحال انجام است. در‌ سال 2013، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و دولتش به جهان قول دادند که آنها حذف تسلیحات شیمیایی سوریه را تضمین می‌کنند. حمله اخیر در سوریه و واکنش امروز ما نتیجه مستقیم ناکامی روسیه در انجام آن تعهد است. ما تا زمانی‌که اسد استفاده از عوامل شیمیایی را کنار نگذارد و متوقف نکند، دست از این حملات برنمی‌داریم. امروز، من از تمام آمریکایی‌ها می‌خواهم تا برای نیروها و متحدانمان که دست به این حمله زدند، دعا کنند.»
دقایقی بعد، صدای انفجارهای پی‌در‌پی و شدیدی از چندین نقطه دمشق‌، پایتخت سوریه و نقاط دیگر از این کشور به گوش رسید.
به این ترتیب، آمریکا، انگلیس و فرانسه در حملاتی 50 دقیقه‌ای با بیش از 100 موشک، مناطق متعددی از دمشق و دیگر بخش‌های سوریه را هدف قرار دادند. تلویزیون سوریه نیز از مقابله پدافند هوایی این کشور درباره تجاوز آمریکا و متحدانش خبر داد. دولت سوریه اعلام کرده که پدافند هوایی ارتش این کشور بیش از 15 موشک را در اطراف دمشق رهگیری و منهدم کرد.


این حملات به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در شهر دوما انجام شده، درحالی‌که هیچ منبع مستقلی تاکنون موضوع استفاده از سلاح شیمیایی را تأیید نکرده است. دولت سوریه خود رسما از سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی برای بازدید از شهر دوما و راستی‌آزمایی ادعاهای آمریکا و متحدانش، دعوت کرده بود.
حملات هوایی آمریکا و متحدانش به شکل حملات موشکی و حملات با استفاده از جنگنده‌های این کشورها بوده که وارد حریم هوایی سوریه نشده‌ و موشک‌های خود را خارج از مرزهای سوریه شلیک کردند. حملات بر سه استان «دمشق»، «حمص» و «حماه» متمرکز بوده و جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی «العدید» این کشور در قطر به پرواز درآمده بودند. منابع محلی در سوریه می‌گویند دست‌کم 30 موشک کروز و تام‌هاک به دمشق شلیک شده است.
مسئولان آمریکایی می‌گویند در این حملات بین 100 تا 120 موشک به مواضع نظامی و پایگاه‌های ارتش سوریه شلیک شد و جنگنده‌های «میراژ» فرانسه و «تورنادو» انگلیس در کنار بمب‌افکن‌های «بی‌-1» آمریکایی از آسمان و کشتی‌های نظامی آمریکا در دریای مدیترانه در حمله مشارکت داشتند.
اهدافی که در سوریه بمباران شد
ساعاتی پس از آغاز حمله سه‌گانه آمریکا، فرانسه و انگلستان، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حملات به سوریه پایان یافته و فعلا برنامه‌ای برای حملات بیشتر وجود ندارد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و جوزف دانفورد، فرمانده تفنگداران ویژه آمریکا همچنین اعلام کردند که «سه تأسیسات مهم شیمیایی» در چند حمله موشکی از دریا و با استفاده از جنگنده‌ها مورد هدف قرار گرفت. ماتیس و دانفورد اظهار کردند که این حملات برای «هدف قرار دادن ظرفیت‌های تسلیحات شیمیایی سوریه بدون کشته شدن غیرنظامیان یا نیروهای خارجی درگیر جنگ داخلی سوریه به‌ویژه از روسیه» صورت گرفته است. دانفورد به خبرنگاران گفت: «ما این اهداف را برای کم کردن خطر درگیر شدن نیروهای روسی شناسایی کردیم.» ماتیس نیز تأیید کرده که آمریکا تنها با «استناد به شواهد درباره استفاده از گاز کلر در حمله هفتم آوریل ‌سال‌جاری میلادی در سوریه» این حملات هوایی را ترتیب داده: «ما کاملا مطمئن هستیم که گاز کلر استفاده شده است. اما استفاده از گاز سارین در حمله‌سال گذشته میلادی در سوریه را نیز در وقت حاضر رد نمی‌کنیم.» وزارت دفاع آمریکا گفته است که یکی از اهداف در حمله اخیر در سوریه، یک مرکز تحقیقاتی علمی واقع در دمشق بوده و آن را «مرکز سوریه برای تحقیقات، توسعه، ساخت و آزمایش تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی» توصیف کرده است. هدف دوم یک «زرادخانه تسلیحات شیمیایی» در غرب حمص بود؛ و سومین هدف در نزدیکی حمص شامل «زرادخانه تسلیحات شیمیایی» و پست فرماندهی بود.
با این حال، وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، هیچ‌یک از موشک‌های هدایت‌شونده‌ای که آمریکا و هم‌پیمانانش به سوی اراضی سوریه شلیک کردند، وارد محدوده فعالیت سامانه‌های دفاع هوایی روسیه که از دو پایگاه حمیمیم و طرطوس حمایت می‌کنند، نشدند. روسیه، پیشتر اعلام کرده بود هر موشکی که به سوی سوریه شلیک شود را ساقط می‌کند و منبع شلیک موشک‌ها را نیز هدف قرار خواهد داد.
از سوی دیگر، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد، «سامانه دفاع موشکی سوریه از ۱۰۳ موشک کروز شلیک شده ۷۱ موشک را رهگیری کرده» و حملات هوایی به سوریه هیچ خسارت جانی نداشت.
ارتش سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا، انگلیس و فرانسه حدود ۱۱۰ موشک به سمت اهداف سوریه شلیک کردند، اما سامانه‌های دفاع هوایی سوریه توانسته اکثر موشک‌هایی که متجاوزان شلیک کردند را رهگیری و آنها را سرنگون کند. پیشتر یک منبع امنیتی سوریه به نووستی گفته بود، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه توانستند بیش از ۲۰ موشک را رهگیری کنند.
از سوی دیگر، دولت سوریه اعلام کرد که تجاوز سه‌گانه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه این کشور نتوانسته به اهداف خود برسد و نباید در مورد آن بزرگنمایی کرد.
خبرگزاری سانا از قول دولت سوریه اعلام کرد: «تجاوز سه‌گانه علیه سوریه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و شکستی برای اراده جامعه جهانی بود.»
همچنین سرگئی رودسکوی، رئیس اتاق عملیات در ستاد نیروهای مسلح روسیه تصریح کرد: «فرودگاه‌های سوریه که هدف حمله قرار گرفتند آسیبی ندیده‌اند و تمام موشک‌هایی که فرودگاه‌های سوریه را هدف قرار دادند ساقط شدند.» رودسکوی با بیان این‌که روسیه سامانه‌های دفاع هوایی سوریه را پیشرفته کرده و این مدرن‌سازی آنها را به نحو بهتر ادامه خواهد داد، گفت: «مسکو موشک‌های سامانه‌های اس ۳۰۰ را به سوریه تحویل خواهد داد. ما باید بعد از حمله امروز و اتفاقی که افتاد مسأله مجهز کردن سوریه به موشک‌های اس ۳۰۰ را بررسی کنیم.»
دفاع فرانسه و بریتانیا از حمله به سوریه
در پی حمله مشترک آمریکا، فرانسه و انگلیس، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه درباره حملات خود در سوریه در یک کنفرانس خبری گفت: «این تحرک فرانسه به همراه آمریکا و انگلیس اقدامی مناسب، مشخص، دقیق و پیامی به نظام اسد و هم‌پیمانانش دراین‌باره بود مبنی بر این‌که در صورت تداوم حملات شیمیایی در سوریه این کشورها سکوت نخواهند کرد.»
لودریان تاکید کرد عملیات نظامی در سوریه هدفش ساقط‌کردن نظام اسد نبود، بلکه تنها توقف «تجاوزات» او بر ملتش بود.
لودریان همچنین گفت: «به اهدافی که در سوریه می‌خواستیم، رسیدیم، اما اگر سوریه بار دیگر از «خط قرمز شیمیایی» عبور کند، در حمله به اهداف در این کشور تردید نمی‌کنیم.»
از سوی دیگر، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نیز اعلام کرد مشارکت بریتانیا در حمله به سوریه برای «توقف ظرفیت‌های تسلیحات شیمیایی سوریه» صورت گرفته و هدفش ساقط‌کردن دولت بشار اسد نبوده است: «این حمله به معنای دخالت در یک جنگ داخلی یا تلاش برای تغییر رژیم سوریه نیست. این حمله واکنشی به شواهدی مستدل در استفاده از دولت سوریه در سلاح شیمیایی در دوماست که باعث کشته‌شدن 75 نفر ازجمله کودکان شد.»
ترزا می ‌مدعی شد که کشورش به همراه متحدان به دنبال استفاده از راه‌های دیپلماتیک برای توقف استفاده از تسلیحات شیمیایی بودند، اما این مسأله مکررا نادیده گرفته شد: «دیگر هیچ راهی به‌جز انجام حمله علیه سوریه نداشتیم تا استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه را کم کنیم.»
واکنش‌ها به مداخله نظامی سه‌گانه
درحالی‌که آلمان، عربستان، قطر، ترکیه و اسراییل، به‌طور جداگانه‌ای، از حملات آمریکا، فرانسه و بریتانیا علیه سوریه حمایت کرده‌اند، کشورهای بسیاری، این اقدام را محکوم کرده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، صبح دیروز (شنبه) در دیدار جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم، حمله سحرگاه شنبه آمریکا و دو کشور غربی به سوریه را «جنایت» دانسته و با دروغ خواندن ادعای آنها مبنی‌بر مخالفت با استفاده از سلاح شیمیایی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی همچون گذشته در کنار گروه‌های مقاومت حاضر خواهد بود و آمریکا نیز قطعا در اهداف خود در منطقه، شکست خواهد خورد.»
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در تماس تلفنی با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه ضمن محکومیت این اقدام جنایتکارانه و غیرقانونی از مقاومت مردم سوریه تمجید کرد. ظریف، اقدام نظامی و یکجانبه علیه سوریه با هدف ادعای کاربرد سلاح شیمیایی پیش از آغاز به کار و گزارش بازرسان سازمان منع سلاح شیمیایی را نشانه بارزی از بهانه‌تراشی آمریکا، اخلال در روند صلح و کمک به تروریست‌ها خواند و آن‌ را محکوم کرد.»
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بشدت حمله صبح شنبه آمریکا و هم‌پیمانانش به سوریه را محکوم کرد و آن را موجب پیچیده‌ترشدن فاجعه انسانی در این کشور دانست: «اقدامات واشینگتن بر پیچیدگی فاجعه انسانی در سوریه می‌افزاید.»
رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد هدف گرفتن سوریه تجاوزی صریح علیه دولتی با حاکمیت مستقل است. درواقع این حمله آمریکا و هم‌پیمانانش علیه تأسیسات نظامی و غیرنظامی در سوریه نقض منشور سازمان ملل است. پوتین گفت: «برخی کشورهای غربی با به تمسخر گرفتن موضوع، اعزام تیم تحقیقات شیمیایی را نادیده گرفته و تدابیری را بدون منتظر ماندن درباره نتیجه تحقیقات اتخاذ کردند.» رئیس‌جمهوری روسیه همچنین خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت درباره حمله آمریکا به سوریه شد.
از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد بمباران دمشق در لحظه‌ای اتفاق افتاد که این کشور فرصت تحقق صلح و آینده مسالمت‌آمیز را داشت و «حملات آمریکا فرصت صلح در سوریه را از بین برد.» آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا نیز درباره حمله به سوریه گفت: «مسکو هشدار داده است که چنین اقداماتی بدون عواقب نخواهد ماند.»
میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد حمله آمریکا و متحدانش به سوریه بحران این کشور را پیچیده‌تر می‌کند و تلاش‌ها برای از بین بردن درد و رنج ملت آن را به تأخیر می‌اندازد.
وزارت خارجه لبنان نیز اعلام کرد حملات موشکی و هوایی به سوریه به منزله نقض علنی حاکمیت یک کشور عربی‌دوست و نقض منشورها و قوانین بین‌المللی بود.
جرمی کوربین، رهبر حزب اپوزیسیون انگلیس موسوم به «کارگر» گفت: «بمب‌ها ناجی جان انسان‌ها یا برقرار‌کننده صلح نیستند. این اقدام که مشروعیت داشتنش سوال‌برانگیز است، باعث بروز تنش‌های بیشتر می‌شود.»
آقای کوربین گفته است: «لندن باید برای برقراری آتش‌بس در سوریه نقش رهبری ایفا کند، نه این‌که از جانب واشینگتن دستور بگیرد و نیروهای نظامی انگلیسی را در معرض خطر قرار دهد.»
حزب‌الله لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «بشدت حمله خائنانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به کشور دوست سوریه را محکوم می‌کنیم و این حمله را نقض آشکار حاکمیت ملی سوریه و حرمت مردم این کشور و سایر ملت‌های منطقه می‌دانیم و تاکید می‌کنیم که این حمله استمرار آشکار حمله اخیر اسراییل به سوریه بوده و به منزله حمایتی علنی و مستقیم از گروه‌های مجرم و جانی و نیز کشتارها و تروریسم در سوریه است که همواره از آنها حمایت مالی، سیاسی و رسانه‌ای کرده و هر بار که این گروه‌ها در برابر نیروهای دلاور ارتش سوریه در میادین نبرد شکست می‌خوردند، برای یاری و کمک به آنها وارد می‌شوند.»
جنبش حماس حمله آمریکا و هم‌پیمانانش به خاک سوریه را محکوم کرد. جنبش مقاومت اسلامی «حماس» و فتح نیز در بیانیه‌‌های جداگانه‌ای، حمله آمریکا،‌ انگلیس و فرانسه به سوریه را محکوم کردند. حماس با بیان این‌که حمله به سوریه با هدف نابودی توانمندی این کشور برای حفظ موجودیت رژیم صهیونیستی و اجرای طرح و نقشه آن است، اظهار داشت: «ما ادعاهای آمریکا در حمایت از غیرنظامیان را درحالی‌که جرایم اشغالگران و کشتار غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی را تایید می‌کند، محکوم می‌کنیم.» جنبش فتح نیز در بیانیه‌ای حمایت خود را از تمامیت ارضی سوریه و مخالفت خود را با تلاش‌ها برای نقض وحدت این کشور اعلام کرد.
از سوی دیگر، وزارت خارجه عراق نیز حمله متجاوزانه آمریکا و متحدانش به سوریه را اقدامی خطرناک عنوان و اعلام کرد، این حمله تهدیدی برای امنیت منطقه است و پیامدهای خطرناکی دارد.
همچنین وزارت خارجه چین درباره حمله به سوریه اعلام کرد هر اقدام نظامی که فراتر از شورای امنیت باشد، نقض قانون بین‌المللی است. وزارت خارجه چین گفت: «پکن مخالف استفاده از زور در روابط بین‌الملل است و بر لزوم احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشورهای دیگر تاکید دارد.» تماس تلفنی دكتر روحانی و بشار اسد
 مسئولیت تبعات تجاوز نادرست اخیر، با سه کشور غربی و حامیان این تجاوز است
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در تماس تلفنی «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه با بیان این‌که این تجاوز نقض آشکار موازین بین‌المللی ازجمله منشور ملل متحد است، گفت: «این تجاوز آشکار، تنها تجاوز به خاک سوریه نبوده بلکه به ثبات و استقرار کل منطقه تجاوز شده است.»
روحانی، حرکت تجاوزکارانه سه کشور علیه دولت و ملت سوریه را اقدامی عملی برای تقویت تروریسم در منطقه دانست و تأکید کرد: «نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی یک کشور به معنای تلاش برای ایجاد بی‌ثباتی و ناآرامی در منطقه است.»
وی با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت سوریه است، اظهارداشت: «در شرایطی که تروریست‌ها هر روز در سوریه متحمل شکست جدید می‌شوند، این حرکت تجاوزکارانه سه کشور قطعا به معنای حمایت از این گروه‌های شکست خورده است.»
دکتر روحانی ضرورت احترام به تمامیت ارضی سوریه را مورد تأکید قرار داد و با بیان این‌که مرزهای جغرافیایی سوریه به هیچ عنوان نباید تغییر کند، افزود: «همان طورکه بارها تأکید کرده‌ایم حضور هر نیروی خارجی بدون اجازه دولت سوریه در این کشور، بر خلاف قوانین بین‌المللی و نوعی تجاوز به خاک سوریه است.»
رئیس‌جمهوری با بیان این‌که «هیچ دولت خارجی نمی‌تواند درباره آینده سوریه تصمیم بگیرد و تنها تصمیم‌گیر اصلی مردم سوریه هستند افزود: «ایران در همه مجامع بین‌المللی فعالیت خود را به‌ویژه با همراهی روسیه و ترکیه برای تحقق صلح و ثبات در منطقه و سوریه، ادامه خواهد داد.»
بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه نیز تأکید کرد که این حرکت تجاوزکارانه دشمنان اثری در اراده ملت و دولت سوریه در تداوم راه مقاومت، برجای نگذاشته است و به مقاومت و ایستادگی خود در برابر تجاوزکاران و تروریست‌ها ادامه خواهند داد.
رئیس‌جمهوری سوریه با قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی ملت و دولت ایران از ملت و دولت سوریه گفت: «این حرکت تجاوزکارانه هیچ دستاوردی برای متجاوزان نداشته است.» وی تجاوز سه کشور غربی به خاک سوریه را فاقد دستاورد نظامی دانست و افزود: «تجاوزگران پس از آن‌که نتوانستند از راه‌های سیاسی به اهداف خود دست پیدا کنند، به این حرکت تجاوزکارانه که خلاف همه قوانین بین‌المللی است، دست زدند.»