جزئیات سناریوی شیمیایی در غوطه شرقی دمشق

تحلیلگر ارشد مسائل منطقه بیان کرد جنگ در سوریه طی چند سال گذشته با گروه‌های تکفیری بود اما این گروه‌ها اکنون شکست سنگینی خورده‌اند و حامیان آنها مستقیماً به صحنه می‌آیند.
مسعود اسداللهی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، درباره جنجال‌آفرینی کشورهای غربی بویژه آمریکا درباره حمله شیمیایی به دوما و حمله موشکی واشنگتن علیه سوریه، با اشاره به اینکه حامیان گروه‌های تکفیری به دنبال شکست آنها به صحنه می‌آیند، بیان داشت: گروه‌های تروریستی از ابتدای بحران سوریه هر زمان دچار شکست‌های عمده می‌شدند و مناطق وسیعی را از دست می‌دادند، بلافاصله موضوع کاربرد سلاح شیمیایی و اتهام استفاده از آن به ارتش سوریه از طرف دولت‌های غربی و برخی از کشورهای عربی مطرح می‌شد. وی با توجه به جنجال‌آفرینی‌ای که حامیان تروریست‌ها در 7 سال گذشته داشته‌اند، گفت: آنها موضوع کاربرد سلاح شیمیایی را به‌صورت یک عملیات روانی گسترده در سطح بین‌المللی دنبال می‌کردند تا بتوانند در شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه سوریه به تصویب برسانند یا دست به حملاتی برای تضعیف دولت و ارتش سوریه بزنند. برعکس این حالت هیچ موقع مشاهده نشده است. زمانی که گروه‌های تروریستی مانند داعش در حال پیشروی وسیع در سوریه بودند، هیچ‌گاه دیده نشد که ارتش سوریه متهم به استفاده از سلاح شیمیایی شود. در حالی که کسانی که با منطق نظامی آشنا هستند، می‌دانند اگر بنا بر استفاده از سلاح شیمیایی باشد، ارتشی که در حال شکست خوردن است در موقعیت ضعف انگیزه بیشتری برای استفاده از سلاح شیمیایی دارد تا از پیشروی‌های دشمن ممانعت کند.
تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تأکید بر ادعای کذب برخی کشورهای غربی درباره حمله شیمیایی به دوما افزود: ارتشی که در حال پیشرفت و آزادسازی مناطق است، نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی ندارد، بنابراین کاملاً مشخص است بحث سلاح شیمیایی یک سناریوی ساختگی علیه ارتش سوریه است. در کنار آن گروهی تحت عنوان کلاه‌سفیدها مطرح هستند که به‌عنوان امدادگر می‌آیند و با صحنه‌های ساختگی می‌خواهند نشان دهند تعداد زیادی غیرنظامی در پی بمباران شیمیایی کشته شده‌اند.
وی با اشاره به ساختگی بودن ادعای حملات شیمیایی تأکید کرد: جالب اینجاست افرادی که ادعا می‌شود کشته شده‌اند، بر اساس تصاویر منتشرشده فقط زنان و کودکان هستند و در همان تصاویر افراد مسلحی بدون استفاده از ماسک ضد گاز شیمیایی در کنار اجساد حضور دارند یا در حال امدادرسانی هستند. تجربه کاربرد سلاح شیمیایی از سوی رژیم بعث در جنگ تحمیلی علیه ایران نشان می‌دهد منطقه تا مدت‌ها بعد از استفاده از سلاح شیمیایی آلوده است و هر فردی که بعد از آن نیز به منطقه آلوده برود، دچار مشکلات مختلفی چون مشکلات تنفسی می‌شود اما در تصاویر و فیلم‌هایی که نمایش می‌دهند، هیچ فرد مسلحی کشته نشده و ماسک نیز ندارد.


اسداللهی با توجه به آزادسازی غوطه شرقی گفت: ارتش سوریه زمانی که بحث شکست داعش در بوکمال قطعی شد، بتدریج به پاکسازی مناطق دیگر اقدام کرد. غوطه شرقی از جمله این مناطق است که در حومه شرقی دمشق قرار دارد. این منطقه وسیع از ابتدای بحران از کنترل دولت سوریه خارج شده و تحت اشغال نیروهای مسلح قرار گرفته بود. مرتباً از این مناطق خمپاره و موشک به پایتخت شلیک می‌شد. ارتش سوریه در یک عملیات وسیع نظامی موفق به آزادسازی غوطه شرقی شد.
وی با اشاره به جنجال‌آفرینی‌ها درباره دوما که گروه جیش‌الاسلام وابسته به سعودی در آن مستقر بود اظهار کرد: زمانی که ارتش سوریه به سمت این منطقه رفت، در ابتدا برخلاف پیش‌بینی تروریست‌ها که فکر می‌کردند می‌توانند مقاومت کنند، پیشروی خوبی داشت، لذا غربی‌ها بلافاصله موضوع سلاح شیمیایی را مطرح کردند و یک جنجال بین‌المللی به راه انداختند. ارتش رژیم صهیونیستی در این شرایط از این آب گل‌آلود استفاده کرد و به بهانه کاربرد سلاح شیمیایی به فرودگاه T4 حمله کرد. این فرودگاه در کنار جاده حمص به تدمر قرار دارد و اصلا ربطی به غوطه ندارد، بلکه پهپادها از آنجا پرواز می‌کنند. 7 تن از برادران پاسدار به دنبال حمله نیروی هوایی ارتش اسرائیل در آنجا به شهادت رسیدند که مستشاران حوزه پهپادی بودند.
تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به مواضع کنونی غربی‌ها تأکید کرد: آمریکا، انگلیس و فرانسه در حال حاضر اقدام نظامی علیه نظام سوریه به اتهام کاربرد سلاح شیمیایی می‌کنند. جنگ طی چند سال گذشته با گروه‌های تکفیری بود اما این گروه‌ها اکنون شکست سنگینی خورده‌اند و حامیان آنها مستقیماً به صحنه می‌آیند. شرایط در حال حاضر با وجود نیروهای آمریکایی و روس در منطقه از جنگ با تکفیری‌ها به جنگ منطقه‌ای و حتی بین‌المللی تبدیل می‌شود، بنابراین پیامد این تحولات می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به هماهنگی زیادی بین روسیه، ایران و سوریه نیاز دارد تا مانع بر هم خوردن معادلات قدرت در صحنه سوریه شود.