جهان صدای شما جوانان را خواهد شنید

شهروند| نشست صمیمانه رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر با جوانان هلال‌احمری ایران برگزار شد. محمود محمدی‌نسب، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در ابتدای نشست صمیمانه فرانسچکو روکا با جوانان، با بیان این‌که‌ سال گذشته برای جوانان ما‌ سال پرکار و سختی بود، گفت: به دلیل تنوع جغرافیایی و حوادث، موارد مختلفی را در کشورمان داشتیم. جوانان ما ‌سال گذشته در حجم وسیعی از عملیات‌های مختلف حضور داشتند که بخش عمده آن در زلزله کرمانشاه خودش را نشان داد. در این حادثه علاوه‌بر فعالیت امدادی که جوانان ارایه کردند، بیشتر انرژی‌شان صرف این شد که بتوانند در ساماندهی مسائل روانی آسیب‌دیدگان حضور داشته باشند. وی ادامه داد: جوانان جمعیت هلال‌احمر ماه‌های طولانی پس از وقوع این حادثه در منطقه حضور داشتند، با مردم گفت‌وگو  و اطلاعات‌شان را جمع‌آوری و پردازش می‌کردند. این حضور و فعالیت به ما کمک کرد تا بتوانیم خدمات بیشتری به آسیب‌دیدگان ارایه دهیم.
جوانان در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها مشارکت می‌کنند
دکتر مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان نیز در توضیح دلیل برگزاری این نشست صمیمانه گفت: ما یک‌میلیون عضو جوان داریم که در کانون‌های مختلف غنچه‌های هلال، دانش‌آموزی و جوانان درحال فعالیت هستند. این جوانان در جهت تحقق استراتژی YES در کانون‌هایی فعالیت می‌کنند که حتی دبیران‌شان توسط خود این جوانان انتخاب می‌شوند. این مجامع در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها به ما کمک می‌کنند و این جوانان نه‌تنها مشاوران ما هستند، بلکه در برنامه‌های بزرگ جمعیت هم در کنار ما حضور دارند.
ارتباط شبکه‌ای جوانان هلال‌احمر


در ادامه این نشست، ابوالفضل امینی‌هرندی، دبیر مجامع کانون‌های جوانان جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که جوانانی که در این نشست حضور دارند، در کانون‌ها، مجامع و دانشگاه‌های کشور رأی آورده‌اند و منتخب جوانان سراسر کشور شده‌اند، خاطرنشان کرد: در استان‌ها جوانان این اعضا را می‌شناسند و از آنها مطالبه‌گری دارند. ما جوانان با ارتباط شبکه‌ای که میان اعضای خودمان در سطح کشور داریم، در تصمیم‌سازی‌هایی مانند تدوین برنامه 5ساله جمعیت حضور داشته‌ایم. وی ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف ما تحقق استراتژی YES و حصول اطمینان از افزایش نقش جوانان در رویارویی با حوادث موجود و مشارکت در تصمیم‌گیری‌هاست. ساختار منسجم جوانان در سراسر کشور در تحقق برنامه‌های مختلف و جذب و نگهداشت افراد در رده‌های مختلف بسیار تأثیرگذار بوده است.
اما بخش اصلی نشست صمیمانه رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر با جمعیت هلال‌احمر به گفت‌وگوی صمیمانه اختصاص داشت و موارد مختلفی مانند طرح دادرس، پروژه ایرباس، استراتژی YES ، برنامه‌های غنچه‌‌های هلال، تیم‌های سحر و دیگر مواردی که درحال حاضر در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر انجام می‌شوند، به رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ معرفی شدند.
ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه جوانان
فرانسچکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی هلال‌احمر و صلیب‌سرخ پس از شنیدن صحبت‌های جوانان جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که برای من افتخار بزرگی است که در این جمع و میان اعضای جوان جمعیت هلال‌احمر حضور دارم، گفت: نکات بسیار مهم و درخواست‌های متفاوتی در نشست مطرح شد. این فرصت مناسبی است و من هم انتظار داشتم وقتی با جوانان ملاقات می‌کنم، این درخواست‌ها مطرح شود. امروز همه شما تایید کردید که چقدر مهم است ما در حوزه جوانان در جمعیت‌های ملی سرمایه‌گذاری انجام دهیم. وی ادامه داد: باوجود این‌که صحبت‌های متفاوتی مطرح شد، 2مسأله برای من خیلی مهم است و با خود از این نشست به یادگار خواهم برد. نخستین موردی که دوستان هم به‌صراحت به آن اشاره کردند، مسأله «آینده و صلح» است. نکته دیگر هم که خیلی مهم است، بحث ظرفیت‌هایی است که در حوزه جوانان وجود دارد و به نوعی پاسخی برای مورد نخست است. باید پرسید که چرا یک اقدام صورت می‌گیرد و چرا ما باید کاری را انجام دهیم؟
پاسخ به نگرانی‌های مرتبط با صلح
روکا افزود: نکته مهم آگاهی‌بخشی به جامعه و فرهنگ است که در هر جامعه‌ای وجود دارد. من فرهنگ ایران را به خوبی می‌شناسم. صحبت‌های شما عمیقا نشأت گرفته از این فرهنگ است. بنابراین همه این موارد ریشه در فرهنگ‌های مختلف دارد. نباید نسبت به آینده بترسیم. با وجود ریشه‌های عمیق فرهنگی در منطقه می‌توانیم پاسخی به نگرانی‌های مرتبط با صلح بدهیم. رئیس فدراسیون بین‌المللی هلال‌احمر و صلیب‌سرخ ادامه داد: درباره آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی هم باید گفت که ما از افرادی که اخیرا در کشور فلسطین زندگی‌شان را از دست دادند حمایت می‌کنیم. مهم این نیست که از کجا آمده‌اید و به چه قومیت و مذهبی تعلق دارید. فراموش نکنیم که همه ما انسان هستیم و هویت‌بخشی انسان‌ها برای ما مهم است. نباید از آنچه در اطراف‌مان اتفاق می‌افتد بترسیم. باید از توانمندی‌های یکدیگر بهره ببریم و پیش برویم.
برگزاری انتخابات برای عضویت جوانان در هیأت حاکمه
وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: باید بگویم که با کمک هلال‌احمر ایران تغییراتی در اساسنامه فدراسیون ایجاد کردیم. یکی از آنها این است که در‌ سال آینده انتخاباتی خواهیم داشت که یکی از اعضای جوانان به‌عنوان عضوی از هیأت حاکمه در فدراسیون حضور داشته باشد. این تغییراتی بسیار مهم است چون در گذشته این انتخابات را داشتیم، اما برای این‌که بفهمیم چه کسی بهترین جوان در کشور خود است. اما از این به بعد صدای شما را در سطح هیأت حاکمه خواهیم شنید تا صدایتان به گوش جهانیان هم برسد. چون جوانان خواهند توانست به صورت مستقیم حرف‌شان را بزنند.
همه ما یکی هستیم
روکا در ادامه با بیان این‌که گفت‌وگو با مسئولان ارشد سازنده است و نباید از آن ترسید، گفت: در مورد درخواست‌هایتان در مسأله شبکه‌سازی باید بگویم که پیگیری‌های لازم را انجام خواهم داد. اما خود شما باید به خودتان کمک کنید و با جوانان جمعیت‌های دیگر ابتکار داشته باشید. من نگرانی‌هایی دارم و شما هم باید به من کمک کنید. این نگرانی‌ها را در نشست منا در هفته آینده مطرح خواهم کرد. ما باید با یکدیگر کار کنیم. من واقعا نگرانم چون الان بعضی صحبت‌ها مطرح می‌شود که بعضی از جمعیت‌ها خوبند و بعضی دیگر بد. من این تقسیم‌بندی‌ها را قبول ندارم. همه ما یکی هستیم. این خط‌کشی‌ها مربوط به دولت‌هاست و ما نباید واردِ آن شویم.
ترویج فرهنگ بشردوستی باید در تمام سطوح جامعه انجام شود
رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب‌سرخ افزود: من هیچ تفاوتی بین گریه‌ها و شیون‌های مادری که بچه‌اش را از دست می‌دهد، یا پدری که در یمن کودکش را از دست می‌دهد، قایل نمی‌شوم. ما به‌عنوان جمعیت‌های ملی باید فراتر از جنگ‌ها حرکت کنیم و انسانیت را مدنظر قرار دهیم. شما به مفاهیم بشردوستی در حوزه کودکان می‌پردازید و این خیلی مهم است. ترویج فرهنگ بشردوستی باید در تمام سطوح جامعه انجام شود و من مطمئنم شما موفق خواهید شد.
مطمئنم که همه ما موفق خواهیم شد چون همه یک هدف خاص و مشترک داریم. جوانان اگر اعتقاد به موفقیت خودشان داشته باشند حتما پیروز خواهند شد. وی ادامه داد: من منتظر پیشنهادهای خوب شما خواهم بود. نمونه‌های موفقی که در کشورتان دارید را به اشتراک بگذارید. مطمئنم که جوانان می‌توانند موفق باشند و کاری کنند که بزرگترها هم نمی‌توانند انجام دهند. در آینده چالش بزرگی در حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی شاهد خواهیم بود و این موضوعی بود که توسط شما به آن اشاره شد و نشان‌دهنده آگاهی‌تان است. باید دانست که با برقراری گفت‌وگو بین جمعیت‌ها نکات خوبی برای آینده کلید خواهد زده شد. روکا در پایان از جوانان دعوت کرد تا به برنامه سولفرینو بپیوندند. این جشن از 25سال پیش در جمعیت ایتالیا برگزار می‌شود.