هلال احمر؛ پناهی برای بی‌پناه‌ترین‌ها

شهروند| امدادگران و داوطلبان هلال‌احمر همواره در سختی‌ها و مصایب در کنار مردم و متأثرین از بحران‌ها بوده‌اند و در گمنامی و بدون هیچ‌گونه چشمداشتی به فعالیت مخلصانه خود می‌پردازند. شاید‌سال گذشته را بتوان یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای هلالی‌ها دانست؛ سالی پر از حادثه و پر از امداد و خدمات داوطلبانه. از همین روی در آخرین روزهای فروردین و پس از اتمام ماموریت‌های نوروزی آنان و درحالی‌که درگیر سیل و برف نابهنگام در بسیاری از استان‌های ایران شده‌اند، روز گذشته در همایش «شکرانه خدمت» از زحمات آنان قدردانی شد. در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران داخلی و همچنین رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج‌میلاد برگزار شد، سخنرانان از زحمات امدادگران و داوطلبان تقدیر کرده و از زوایای مختلف به آن پرداختند.
نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر باید یک‌صدا باشند
رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در این مراسم گفت: نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر باید همواره یک‌صدا باشند. فرانچسکو روکا گفت: هر بار به ایران سفر می‌کنم، حس می‌کنم در خانه خودم هستم. من هم یک داوطلبم و وقتی این فرصت به وجود می‌آید و به کشورهای دیگر سفر می‌کنم و با داوطلبان دیدار می‌کنم، بسیار خوشحال می‌شوم. وی افزود: در همه سفرها با حوادث و مسائل زیادی روبه‌رو شدم، اما همواره تعهد و شایستگی داوطلبان برای حفظ اصول هفتگانه جمعیت هلال‌احمر را دیدم.
رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر با بیان این‌که نقطه قوت همه ما این است که به‌عنوان نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر همواره یک‌صدا باشیم و به نیازمندان کمک کنیم، تأکید کرد: تعداد زیادی از مردم در کشور سوریه تجربه وحشتناکی از بمباران دارند و به همین علت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر باید صدای واحد داشته باشند. درحالی‌که مردم سوریه نیاز به صلح دارند، ما به‌عنوان صلیب‌سرخ و هلال‌احمر باید از جمعیت‌های ملی حمایت کنیم. وی با اشاره به این‌که علاوه بر سوریه در کشور فلسطین هم جمعیت هلال‌احمر حضور دارد، بیان کرد: این جمعیت‌ها سال‌هاست که تعهد خود را انجام داده‌اند. در کشور سوریه و فلسطین داوطلبان زندگی خود را به صورت روزانه به خطر می‌اندازند تا بتوانند به مردم کمک کنند و وظایف خود را انجام دهند. به گفته روکا، برادران و خواهران زیادی روزانه برای انجام وظایف، زندگی خود را از دست می‌دهند و این نمونه‌ها به همه ما راهنمایی می‌کند و الهام‌بخش کارهای روزانه ما در هلال‌احمر و صلیب‌سرخ خواهد بود. رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر خاطرنشان کرد: همه ما باید به کمک جمعیت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر سوریه بشتابیم. همان‌طور که این کار در در زلزله کرمانشاه اتفاق افتاد و همه کمک کردند. وی با اشاره به این‌که جمعیت ملی قوی، جمعیتی است که در سطح جامعه کار می‌کند و شما باید افتخار کنید که در بین مردم حضور دارید، تصریح کرد: هر بار که از هلال‌احمر بازدید می‌کنم به این نکته تأکید می‌کنم که همواره باید برای امدادرسانی آماده باشیم. روکا تأکید کرد: باید به نقش جوانان در نهضت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر اشاره کرد؛ پیام من به جوانان داوطلب هلال‌احمر این است که جوانان باید همواره متقاضی باشند و پایه‌های تغییرات را در کشور بنا کنند.


نیروهای داوطلب هلال‌احمر ایران برای کمک
به حادثه‌دیدگان آماده‌اند
رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز در این مراسم بر آمادگی کامل نیروهای داوطلب هلال‌احمر برای کمک به حادثه‌دیدگان تأکید کرد. دکتر علی اصغر پیوندی گفت: نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر به‌عنوان بزرگترین شبکه بشردوستانه در جهان با بهره‌گیری از ظرفیت ۱۷‌میلیون جوان برای کاهش رنج و آلام بشری و بحران‌های گوناگون، فعال است. وی افزود: اعضای هلال‌احمر و صلیب‌سرخ فارغ از مناقشات سیاسی و قومی و نژادی در سوانح و جنگ‌ها فقط به گره‌گشایی از کار دردمندان می‌اندیشند و اصول بنیادین و جهان شمول این جمعیت، حضور جوانان و داوطلبان و ظرفیت‌های قوی و سازمانی، کمک‌های موثر و به موقع برای امدادرسانی به افراد آسیب‌دیده را ممکن کرده است. پیوندی ادامه داد: در جهان کنونی که بحران‌ها و چالش‌های بسیاری وجود دارد، حضور جوانان و داوطلبان با نشاط و ایثارگر که سرمایه‌های جمعیت هلال‌احمر هستند، منجر به کاهش خطرپذیری در حوادث و بلایا و ترویج صلح خواهد شد. وی افزود: جمعیت هلال‌احمر بعد از گذشت ۹۵‌سال از تأسیس در ایران همچنان در برابر حوادث آمادگی دارد. پیوندی ادامه داد: داوطلبان هلال‌احمر بارها با وقوع حوادث و سوانح مختلف در اقصی نقاط ایران به کمک خواهران و برادران خود شتافتند. وی افزود: جمعیت هلال‌احمر ایران با تکیه بر مفاهیم بشردوستانه برای کاهش آلام تمامی افراد آسیب‌دیده جهان از تمامی ابزارها و امکانات بهره گرفته است.
در تمامی حوادث گذشته، هلال‌احمری‌ها برای خدمت به مردم تا پای جان ایستادگی کردند
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر نیز در این مراسم با تأکید بر این‌که‌ سال ۱۳۹۶ برای مردم شریف ایران‌ سال پر حادثه و همراه با بسیاری از رنج‌ها بود، گفت: وقوع زلزله در خراسان‌رضوی، آذربایجان، خراسان شمالی، بروز سیل گلستان و از همه اندوهناک‌تر و غم انگیزتر زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه موجب از بین رفتن و زخمی شدن تعدادی از هموطنان عزیزمان شد، اما در همه این حوادث و وقایع ناگوار، هلال‌احمری‌ها حضور داشتند و برای خدمت به مردم از جان خود نیز دریغ نکردند و با تمام وجود حضور داشتند و این معنای دقیق حس انسان‌دوستی و مسئولیت‌پذیری است. حجت‌الاسلام والمسلمین معزی گفت: جمعیت هلال‌احمر مجموعه‌ای با هویت ارزشمند و حضور داوطلبان و عزیزانی است که داوطلبانه و حتی با نثار جان خود در مسیر خدمت به مردم در این نهاد مردمی گام برمی‌دارند.وی با بیان این‌که در عرصه خدمت داوطلبانه مرزی جز انسانیت وجود ندارد، افزود: خدمت به انسان‌ها و نجات جان آنها وظیفه‌ای خطیر و بزرگی است که برعهده هلال‌احمری‌ها قرار دارد.
نماینده رهبر معظم انقلاب با تأکید بر این‌که درحال‌حاضر حدود 2‌میلیون نفر به‌عنوان داوطلب در این مجموعه فعالیت‌های ارزشمندی را انجام می‌دهند، اظهارداشت: جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که پویایی و بالندگی آن براساس ارزش‌هایی است که از اصول و آموزه‌های دین مبین اسلام نشأت گرفته و براساس آن حتي جان خویش را فدا می‌کنند. وی کمک به انسان‌ها در اقصی نقاط جهان را بدون حد و مرز دانست و عنوان کرد: در کنار آوارگان فلسطینی، سوری، رنج‌دیدگان افغانی، میانماری، کشمیری و... بودند و کمک به آنها به واقع تعهدی انسانی و اخلاقی است. حجت‌الاسلام والمسلمین معزی اعتماد مردم به جمعیت هلال‌احمر را سرمایه‌ای عظیم عنوان کرد و ادامه داد: این اعتماد سرمایه عظیمی است که در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار دارد و همایش امروز نمادی از حضور پر رنگ داوطلبان، امدادگران، خیران و جوانانی است که متعهدانه در خدمت به انسان‌های رنج‌دیده بدون هیچ منتی ایستاده‌اند. وی تأکید کرد: بر خود لازم می‌دانم از همه افرادی که طی یک‌سال گذشته داوطلبانه و متعهدانه به هموطنان و آسیب‌دیدگان خدمت کردند، تقدیر و تشکر کنم. نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در ادامه تصریح کرد: جمعیت هلال‌احمر با اهداف عالی خود همراه با عزم و اهتمام جدی مسئولان، دست‌اندرکاران، کارکنان، داوطلبان، جوانان، کانون‌های طلاب و همه مرتبطان با این نهاد مردمی در تمام سطوح، همواره در کنار مردم و آماده خدمت به آنان خواهد بود هر چند که امیدواریم ملت شریف و بزرگ ایران در‌سال پیش‌رو هیچ حادثه تلخ و ناگواری را شاهد نباشد.