روایت ضرغامی از پشت‌پرده روابط اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

رئیس اسبق صداوسیما گفت: من که در فضای رسانه حضور دارم -با پیشینه عبارت «خس و خاشاک»- می‌بینم که لفظ «آشغال» می‌تواند به همه کسانی که در اعتراضات اخیر به خیابان‌ها آمدند، اطلاق شود، البته حتما منظور امام جمعه محترم تهران، همه کسانی که به خیابان‌ها آمدند، نبود. در مورد عبارت «خس و خاشاک» هم مصاحبه‌هایی با آقای احمدی‌نژاد ترتیب دادیم و ایشان گفت که منظورش همه مردم نبوده اما این عبارت خس و خاشاک، اثر خود را گذاشت و در این میان، دشمن هم کار خود را انجام داد. عزت‌ا... ضرغامی در گفت‌وگو با «مهر» درباره مسائل روز داشته که مهم‌ترین بخش از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
آقای وحید حقانیان، فرد مهمی در دفتر مقام معظم رهبری است اما در داستان زلزله کرمانشاه، خطاب به معاون اول رئیس جمهور لفظی را به کار برد که اصلا سنخیتی با رفتار شخصی مقام معظم رهبری ندارد.
در صبحانه‌ای که با آقای «آل هاشم» نماینده ولی فقیه در تبریز داشتم، به ایشان گفتم آقای آل هاشم! کار بسیار خوبی می‌کنید سوار تاکسی و مترو می‌شوید و استادیوم می‌روید و بازی‌های تراکتور را تماشا می‌کنید اما خیال نکنید که «شاخ غول» شکسته اید! اصلاً شما کار مهمی را انجام نداده‌اید. از بس خلاف این رویه انجام شده و از بس سبک زندگی و رفتار تغییر کرده، خیال می‌کنند اگر شما در خیابان راه رفتید، اتفاق بسیار عجیبی رخ داده است.
بسیاری از دوستان من به لحاظ گرایش سیاسی، اصلاح‌طلب‌اند. من بعضی اوقات شوخی می‌کنم، می‌گویم مردم چندان «گول» بسیاری از دعواهای سیاسی را نخورند. بعضی از این‌ها بسیار با هم رفیق‌اند. این‌ها وقتی با هم می‌نشینند و با هم چای می‌خورند، اصلا دعوای سیاسی با هم ندارند. پشت پرده، بگو و بخند برخی مسئولان با هم فوق‌العاده‌ست.


در انتخابات 92، با توجه به سابقه مناظره‌ها در سال 88، یک نظر این بود که مناظره‌ها از تلویزیون پخش نشود تا جامعه دچار التهاب نشود. من در این زمینه با دو گروه مشورت کردم، یکی خود نامزدها بودند، با 14 نفر از نامزدها که هنوز ثبت نام نکرده بودند اما معلوم بود که نامزد می‌شوند، جلسه‌ای گذاشتم، همه آقایان در این جلسه حضور داشتند، از آقای روحانی و محسن رضایی گرفته تا حدادعادل و قالیباف. من در آن جلسه برای آقایان تبیین کردم که شما احتمالا قصد حضور در انتخابات را دارید و اگر به انتخابات ورود کردید، ما برنامه‌هایی برای شما خواهیم داشت. از آنان خواستم نظر مشورتی‌شان را هم درباره مناظره‌ها با من مطرح کنند. آقای روحانی به شدت طرفدار مناظره بود. البته قول دادم که جزئیات این جلسه را جایی عنوان نکنم.