فرار مرتضوي، عدم محاكمه احمدي‌نژاد، مرگ امامي؛ قانع نشديم

حيدري نماينده مجلس در گفت‌وگو با «آرمان»:
فرار مرتضوي، عدم محاكمه احمدي‌نژاد، مرگ امامي؛ قانع نشديم
آرمان: یكی از مطالبات امروز جامعه ما اجرای دقیق قانون در خصوص همه افراد، دور از سیاست‌زدگی و مصلحت‌اندیشی‌های بی‌مورد است. در روزهای اخیر و با رخ دادن حوادث مختلف در كشور، جامعه نسبت به عملكرد برخی مسئولان بسیار حساس شده است و مردم چشم به دستگاه قضا دوخته‌اند تا شاهد اجرای عدالت باشند. رفتارهای نامتعارف محمود‌ احمدی‌نژاد و یارانش در ماه‌های اخیر و گریز قاضی معزول سعید مرتضوی از چنگال عدالت در روزهای اخیر بار دیگر نام این دو نفر را در كنار هم آورد تا مردم را به یاد یكشنبه سیاه مجلس بیندازد. روزی كه محمود احمدی‌نژاد با دفاع تمام‌قد از مرتضوی حرمت خانه ملت را زیر پا گذاشت و روز تلخی را در تاریخ مجلس شورا رقم زد. اكنون بار دیگر نام این دو نفر در مجلس مطرح می‌شود تا این‌بار تخلفاتشان توسط مجلس با طرح سوال از وزیر دادگستری مورد بررسی قرار گیرد.
تخلفات یك رئیس‌جمهور


در خصوص تخلفات محمود احمدی‌نژاد تا امروز 4پرونده رسانه‌ای شده است. پرونده اول مربوط به تخلفات احمدی‌نژاد در تعیین سرپرست برای وزارت نفت و تصدی سرپرستی وزارتخانه توسط خود او بوده است که مورد اعتراض شورای نگهبان قرارگرفت و با درخواست ۱۱ نفر از نمایندگان در کمیسیون ‏انرژی مطرح و در نهایت عدم وجاهت قانونی سرپرستی رئیس‌جمهور بر وزارت نفت و دخل و تصرف غیرقانونی در اموال ‏دولتی تایید و موضوع به قوه قضائیه گزارش داده شد.‏ پرونده دوم مربوط به تخلف احمدی‌نژاد در عدم تشکیل وزارت ورزش و جوانان و معرفی وزیر مربوطه است.‏ پرونده سوم مربوط به طرح شکایت مترو در آبان‌ماه ۱۳۸۹ به کمیسیون اصل۹۰ درمورد جلوگیری از استفاده تسهیلات ذخیره ارزی برای حمل‌و‌نقل ریلی و عمومی شهرها بود.‏ پرونده چهارم مربوط به تخلف دولت سابق درعدم تهیه اساسنامه شرکت‌های تابعه وزارت نفت است. دولت احمدی‌نژاد ۵ ‏سال متوالی از اجرای احکام مندرج در قوانین بودجه تخلف کرد. مصطفی كواكبیان نماینده تهران در مجلس نیز هفته گذشته در نطق میان‌دستور خود با اشاره به تخلفات احمدی‌نژاد و متواری‌بودن سعید مرتضوی خطاب به قوه‌قضائیه گفت: شما می‌گویید درعدم برخورد با احمدی‌نژاد حکمتی است. حالا که سعید مرتضوی هم دستگیر نمی‌شود، آن ‌هم حکمتی دارد؟
نقش نظارتی مجلس
خبرآنلاین نوشت: با داغ شدن بحث گم شدن سعید مرتضوی و تخلفات احمدی‌نژاد موضوع نقش نظارتی مجلس بیش از پیش محل انتقاد شد؛ احسان قاضی‎زاده ‌هاشمی از نمایندگان اصولگرای مجلس دهم هرچند چندان تمایلی نداشت درباره مرتضوی سخن بگوید اما وقتی سوال به نقش نظارتی مجلس رسید، گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس سوال از وزیر دادگستری را مطرح کردند که در این سوال موضوع آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی و همچنین بحث رسیدگی به تخلفات احمدی‌نژاد مطرح شده است. او در پاسخ به اینکه چند نماینده این سوال را امضا کرده‌اند، تصریح کرد: من خودم این سوال را امضا کرده‌ام و تا دیروز که برگه سوال را دیدم، حدود 30 نماینده آن را امضا کرده بودند.
تنها راه، سوال از وزیر
غلامرضا حیدری نماینده مجلس در گفت‌وگو با «آرمان» در خصوص پرونده سعید مرتضوی اظهار داشت: پس از فراز و نشیب‌های فراوان در این پرونده عاقبت حكم سعید مرتضوی صادر شد. اما سخنگوی قوه قضائیه ضمن تایید صدور حكم و ابلاغ آن به اجرائیات می‌گوید كه ما مرتضوی را پیدا نمی‌كنیم. این حرف برای نظام جمهوری اسلامی بسیار قبیح است و موجب تضعیف نظام می‌شود. حیدری ادامه داد: نمایندگان مجلس برحسب وظیفه تنها كاری كه می‌توانند انجام دهند طرح سوال از وزیر دادگستری است. وی درخصوص پرونده فعالان محیط‌زیست در كمیسیون اصل 90 مجلس، اظهار داشت: این پرونده روزهای اول با جدیت پیگیری شد و جلسات مشتركی با مسئولان مربوطه داشتیم و گزارش‌های متعددی دریافت كردیم اما تا به امروز از اظهارات آنان قانع نشده‌ایم و هنوز پرسش‌های زیادی بی‌جواب مانده است. وی در خصوص حاشیه‌های پیرامون این پرونده گفت: با توجه به عدم اثبات جرم كاووس امامی به‌عنوان جاسوس ما مشاهده می‌كنیم كه صداوسیما فیلم‌ها و تصاویر خصوصی او را منتشر می‌كند و او را جاسوس معرفی می‌كند. همه این مسائل موجب خدشه وارد شدن به اعتماد عمومی می‌شود.
سخنرانی احمدی‌نژاد
محمود احمدی‌نژاد از هر راهی استفاده می‌کند که بگوید پس از بازداشت یارانش یعنی اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی همچنان بر مواضع خود ایستاده است. او در امامزاده صالح بست‌نشینی راه انداخته بود و این هفته اعلام کرد به‌خاطر محدودیت‌های ایجاد شده، مراسم بست‌نشینی را برگزار نمی‌کند اما در مراسمی که به مناسبت میلاد امام حسین(ع) برگزار شده بود سخنرانی کرد. کانال رئیس‌جمهور اسبق نوشت، احمدی‌نژاد گفت: «شیطان در این مقابله تاریخی هرگز به‌طور مستقیم ظلم و تبعیض، جهل و محرومیت و دیگر عوامل سقوط و ذلت انسان را معرفی و پیشنهاد نکرده است. بلکه همواره تحت پوشش ارزش‌های انسانی و الهی و شعارها و نمادهای مورد قبول سنگر گرفته است.» وی افزود: «او اغوا می‌کند یعنی فریبکاری می‌کند. جنس قلابی را در پوشش جنس اصلی عرضه می‌کند.» رئیس سابق اسبق کشورمان تصریح کرد: «اصولا اگر شیطان مستقیما و با شعار دعوت به ظلم، جهل، فقر، تجاوز و طغیان به میدان بیاید، حتی ابتدایی‌ترین انسان‌ها نیز دعوت او را نمی‌پذیرند. بنابراین شیطان همواره در پس همان آرمانی پنهان می‌شود که انسان‌ها به‌طور فطری به‌دنبال آن هستند.» وی معتقد است: «بزرگ‌ترین فریبکاری شیطان در طول تاریخ آن بوده است که بلافاصله پس از دعوت هر پیامبری وارد شده است و تحت نام او و به‌عنوان جانشین او، جامعه انسانی را به قهقرا برده است. وقتی شیطان در لباس جانشینی انبیاء در مصدر هدایت و مدیریت و راهبری جامعه قرار می‌گیرد، کار تشخیص راه از بیراه و سره از ناسره بسیار سخت می‌شود.» وی افزود: «آنگاه بزرگ‌ترین ظلم‌ها، جنایت‌ها، چپاول‌ها و تحقیر‌ها تحت لوای ادعای پیروی از انبیاء و دفاع از راه و مکتب آنان به وقوع می‌پیوندد. در این شرایط کار برای صالحان بسیار سخت و تفکیک مسیر مشکل می‌شود. اگر کار به جایی برسد که همه راه‌ها بسته و شیطان کاملا مسلط شود آنگاه کار مقابله با شیطان و ظلم، تحقیر، تبعیض و برتری‌جویی خیلی سخت می‌شود.» احمدی‌نژاد گفت: «نه‌تنها آرام آرام قبح ظلم و چپاول و خودخواهی از بین می‌رود بلکه زشتی‌ها و ضد ارزش‌ها جای ارزش‌ها را می‌گیرد و اعتراض به زشتی‌ها به ضد ارزش تبدیل و به همین دلیل مورد برخورد واقع می‌شود. در این شرایط برای اصلاح امور و بیداری، جامعه نیازمند یک شوک و ضربه بزرگ خواهد بود».