احمدی‌نژاد بعد از تهمت و یورش‌های تند به مسئولان و ایفای نقش اپوزیسیون استعفا نمی‌دهد و در جلسه مجمع تشخیص مصلحت حاضر می‌شود

مردِ مصلحت!
همدلی| محسن فیض‌اللهی- احمدی‌نژاد دیروز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام حاضر شد. کسی که نقدهای تندش نسبت به برخی نهادها و کارگزاران نظام از یاد نرفته است. کسی که دیوان محاسبات او و برخی اطرافیانش را مجرم شناخته، دیروز در جلسه رسمی مجمع حضور یافت. البته احمدی‌نژاد از مدت‌ها قبل در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور نمی‌یافت اما حضور کسی که چندیست در نقش اپوزیسیون عمل کرده، در یکی از کلیدی‌ترین نهادهای رسمی جای ابهام دارد. در اینکه محمود احمدی‌نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است شکی نیست، اما دیدن احمدی‎نژاد در کنار کسانی که به اندازه او محدودیتی نداشته‌اند برای مردم غیرقابل درک به نظر می‌رسد. سوالی که مطرح است اینکه مرز بین خودی و غیرخودی چیست و برای دست‌یابی به این مرز چه مبناهایی وجود دارد؟
به عبارتی دیگر و با توجه به مواضعی که محمود احمدی‌نژاد در طول این مدت اتخاذ کرده است، آیا می‌توان او را خودی خواند؟ آنگونه که از نامه‌نگاری‌ها و اعتراضات و بست نشینی‌های پی در پی احمدی نژاد پیداست، حضورش در مجمع می‌تواند تبعاتی برای عموم در پی‌داشته باشد. بی‌اعتمادی نسبت به نحوه برخورد و همچنین عدم شفافیت در موضع‌گیریهای نهادهای رسمی با او، کمترین ابهامی است که می‌تواند در ذهن مردم نقش ببندد. چون انتظار می‌رفت پیش از حضورش در نهادهای رسمی تکلیف او در قوه قضاییه نهایی و روشن شود. گرچه احمدی‌نژاد قوه قضائیه را فاقد صلاحیت برای بررسی پرونده خود می‌داند. او تا کنون تندترین نقدها را علیه سران نظام به کار برده، به گونه ای که این پرسش برای ناظران عمومی به وجود می‌آید که اگر کسی غیر از احمدی نژاد آن نقدها را به زبان می‌آورد آیا همین گونه با وی برخورد می‌کردند؟ به هر حال پرسشی است جدی.
علی مطهری نماینده مجلس بر این باور است که او می‌تواند همچنان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد در حالی که به بخشی از نظام انتقاد دارد. ایشان درست یا غلط نسبت به عملکرد قوه قضاییه منتقد است که اشکالی هم ندارد. از سوی دیگر فیروزآبادی جانشین فرمانده کل قوا در توییت شخصی خود نوشته بود «ما از باطن احمدی‌نژاد خبر نداشتیم». مجموع این اظهار نظرها ما را به این سمت می‌کشاند که چرا در مورد احمدی‌نژاد اقدامی روشن و صریح از سوی نهادهای بالادستی صورت نمی‌پذیرد.


رفتارها و اظهارنظرها و همچنین موضع گیری های احمدی‌نژاد به یک معما تبدیل شده است. به نظر می‌رسد، زمان آن رسیده که باید از معمای احمدی‌نژاد گفت و نوشت.
احمدی‌نژاد غیرقابل درک
با توجه به اینکه رفتارهای احمدی‌نژاد، هم غیرقابل درک و هم غیرقابل پیش‌بینی است، سکوت نهادهای رسمی و مراجع قضائی نسبت به او غیر قابل درک‌تر است. احمدی‎نژاد در یک زمان منتقد دولت می‌شود و درست تمام نقدهایی که به دولت کرده به خود او نیز وارد است و هنوز پاسخی برای آنها ارائه نکرده است. یا در کوران اعتراضات دی ماه پیشنهاد کرده بود دست به «اصلاحات اساسی» در قوای سه گانه، نهادها و ارگانها زده شود. در حالی که در پی این نامه، همه مردم حدس می‌زدند که احتمال دستگیری احمدی نژاد بالا رفته است. اما با محمود احمدی‌نژاد هیچ برخوردی صورت نگرفت تا جایی که خود مردم نیز شاکی بودند که چگونه است که هنوز دستگیر نشده است.
دو پرسش اساسی درباره انتقادهای احمدی نژاد مطرح شده است. اول اینکه چرا قوه قضاییه او را حصر یا بازداشت نمی کند؟ و دومین پرسش اینکه احمدی نژاد با تندتر کردن اعتراضاتش چه هدفی را دنبال می کند؟ برخی در واکنش به این پرسش یعنی چرا قوه قضائیه تا‌کنون از خود دفاعی انجام نداده است می‌پرسند علت اصلی شجاعت احمدی‌نژاد در انتقاد از نهادهای حکومتی و مدارای مسئولان با او چیست ؟
احمدی‌نژاد خارج از نظام نیست
علی مطهری پیشتر به این پرونده ها اشاره کرده بود و روزنامه ایران نیز تلویحا از دسترسی احمدی نژاد به ۱۴۰ هزار سند علیه صدها نفر خبر داده بود. اما علی مطهری از سوی دیگر در یک مصاحبه با سایت بازتاب گفته است که من همچنان ایشان را در چارچوب نظام می‌دانم. هر کس حق دارد انتقادات و اعتراضاتی داشته‌باشد و اشکالی هم ندارد. کار ایشان در آن حد نیست که بگوییم از چارچوب نظام خارج شده است.
با این حال اسنفدیار رحیم مشایی از حلقه اصلی نزدیکان احمدی نژاد سخنانی بیان کرد که با استناد به آنها به نوعی نشان داد که اسنادی در دست دارند که می‌تواند وجهه برخی از مسئولان را در بین مردم تخریب کند. مشایی به طور مشخص گفت «همه آنهایی که ظلم کردند چه سال ۸۸ و چه ۹۶ محاکمه خواهند شد».
احمدی‌نژاد حرف می‌زند
از سوی دیگر عباس سلیمی نمین به خبرآنلاین گفته است که دلیل عدم برخورد با محمود احمدی نژاد این است که او فقط حرف می زند. او گفته است: «اگر فرض کنید که آقای میرحسین موسوی هم حرف می‌زد مشکلی برایش ایجاد نمی شد. آقای موسوی دعوت به طغیان می کند. مردم را به خیابان می آورد. این فرق می کند. خیلی ها مسائل مختلف را مطرح می کنند و حرف می زنند. خب حرف بزنند با حرف زدن که کسی مشکلی ندارد. حرف بزند و مسائلی را به برخی مقامات نسبت بدهد حتی اگر خلاف واقع باشد. اگر احمدی نژاد یک عده ای را که از او حرف شنوی دارند دعوت به طغیان کند چرا؛ باید با او برخورد شود چون دعوت به شورش علیه قانون است».
شرایطی محاکمه هنوز مهیا نشده است
با این حال محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقل از مقامات قضایی گفته است که قوه قضایی منتظر فراهم شدن «شرایط» برخورد با احمدی نژاد است. این در حالی است که سایت دولت بهار از هواداران احمدی نژاد به این گفته باهنر واکنش نشان داده و وی را «رانت‌خواری که خودش را لو داد» توصیف کرده است.
با چنین داده هایی می توان به این نتیجه رسید که به احتمال زیاد محمود احمدی‎نژاد قصد دارد در آینده سیاسی ایران حضور داشته باشد و به هیچ وجه دنبال کمر نگ شدن یا غیرفعال بودن نیست. به هر حال باز این هدف مانع از آن است که مردم نپرسند که چرا او را پیش از هر چیز محاکمه نمی‌کنند؟
به نظر می‌رسد احمدی نژاد فرصت را مناسب دیده که به اصطلاح خود صدای مردم شود و آن درست در شرایطی که همه نیروی سیاسی شناخته شده ای در جامعه ایران از جمله اصلاح طلبان لب از انتقاد بسته‌اند، به زعم خود به عنوان یک منتقد جدی که دارای یک پایگاه اجتماعی قوی است ظاهر شود. از سوی دیگر حامیان جوان احمدی نژاد در شبکه های اجتماعی مطرح می‌کنند که تغییرات احمدی نژاد و انتقادهای او واقعی است و او واقعا تغییر کرده است و اکنون حامی منتقدان و زندانیان است. با این حال شواهد کافی برای جدی گرفتن این فرضیه تاکنون در دست نیست.