اتصال ۲۵۰ بانک اروپایی به ایران

آرمان: همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا روز گذشته با حضور مسئولان ایرانی و اروپایی برگزار شد. سخنرانان این همایش با تاکید بر برد - برد‌بودن توافق برجام خواستار ادامه آن برای تضمین صلح و ثبات جهانی شدند. هر چند برجام توافقی است که پس از یک دوره طولانی مذاکره میان ایران و قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا به امضا رسید، اما با روی کار آمدن ترامپ زمزمه‌هایی مبنی بر نقض برجام به گوش می‌رسد. رئیس‌جمهور جدید آمریکا در مدتی که از روی کار آمدنش می‌گذرد تحریکات ضد ایرانی زیادی داشته است، اما برجام همچنان پابرجاست. عمده دلیلی که ترامپ نمی‌تواند برخلاف وعده خود مبنی بر پاره کردن برجام، این توافق بین‌المللی را نقض کند، حمایت اروپا از آن است. به‌دنبال توافق برجام مناسبات سیاسی و اقتصادی میان ایران و اروپا افزایش چشمگیری داشت و اروپایی‌ها قرارداد‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاری در ایران به امضا رساندند. مشکل عمده در این بین تحریم‌های دلاری است که در زمینه بانکی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
اروپا بر سر دو راهی
وزیر راه و شهرسازی در همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا عنوان کرد: ترامپ به هیچ‌وجه به‌دنبال اقتصاد آزاد نیست و در حال بازگشت آمریکا به دوران مرکانتیلیسم است و نمی‌توان رفتار این فرد و تصمیم‌های جدید آمریکا را با سیستم اقتصاد آزاد ارزیابی کرد. به گزارش ایلنا، عباس آخوندی خاطرنشان کرد: این رفتار جهان و اروپا را با تهدید بزرگی مواجه می‌کند و مرکانتیلیسم آثار وحشتناکی را در دنیا می‌تواند داشته باشد. او افزود: همچنین اسرائیل به‌عنوان یک رژیم اشغالگر هر چند هیچ‌گاه مشروعیت نداشته، در سال‌های اخیر در ضعیف ترین حد مقبولیت قرار گرفته که موجب شده دست به اقدامات پُرریسک تری بزند. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کنار این دو روند انحطاطی قدرت‌های نوظهوری مانند هند، چین و روسیه در عرصه جهانی ظاهر شده‌اند که اهداف مشخصی دارند و در سیاست‌هایشان تردیدی ندارد. آخوندی ادامه داد: در این میان اروپا در وضعیت تردید به سر می‌برد، از یک طرف معاملات و حجم تبادلاتی که با آمریکا دارد موضوعی نیست که به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کند و از سوی دیگر برای اندیشمندان کاملا روشن است که آنچه در آمریکا در حال پیگیری است صددرصد ارتجاعی بوده و به پایداری امنیت و توسعه جهانی نخواهد انجامید. او اظهار کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر اروپا در برابر این رویه آمریکا واکنش نشان ندهد می‌تواند منافع خود را حفظ کند و آیا اکنون زمان آن نرسیده که بی‌‌‌پرواتر راجع به این موضوع بحث شود؟ وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین ایران در حال بازخوانی موقعیت خود در منطقه و جهان بوده که ممکن است اشتباهی در این راه وجود داشته باشد اما می‌توانیم یک بازخوانی موفق داشته باشیم.
اتصال بانک‌های اروپایی به ایران


همچنین مسئول بخش ایران در پروژه «چشم انداز ایران در اتحادیه اروپا» بر حفظ برجام تاکید کرد و گفت: 250 بانک اروپایی به بانک‌های ایرانی متصل شده‌اند و کار می‌کنند. به گزارش ایرنا، آنه ماری فندر هیدن از برجام به‌عنوان یک دستاورد بزرگ سیاسی و دیپلماسی چندجانبه موفق یاد کرد و گفت: این توافق برای اتحادیه اروپا و ایران بسیار مفید بود. او افزود: نمی‌توان پنهان کرد این توافق توسط یکی از طرفین در ماه‌های اخیر تحت فشار است که نوعی عدم قطعیت را به‌وجود می‌آورد. فندر هیدن، با تاکید بر پایبندی اتحادیه اروپا به برجام، از سوی 28 وزیر عضو این اتحادیه اظهار کرد: برجام نه‌تنها قابل مذاکره مجدد نبوده بلکه از طرف یک عضو طرف معاهده نیز قابل تغییر نیست. او افزود: اکنون زمان مناسبی نیست توافقی که خوب کار می‌کند را زیرسوال بریم؛ برجام کار خودش را انجام می‌دهد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در 10 گزارش اعلام کرده که ایران کامل به تعهداتش عمل کرده و برنامه هسته‌ای آن تحت بیشترین پایش در تاریخ آژانس بوده است. مسئول بخش ایران در اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه باید برجام موفقیت‌آمیز اجرا شود، گفت: نماینده آمریکا در کمیسیون اجرای برجام نیز تاکید کرده که باید به برجام ادامه داد. همزمان رئیس پژوهشکده پولی و بانکی از مدیریت ۸۷‌میلیارد دلار از منابع مالی ایران در دوران بعد از برجام خبر داد و گفت: در این مدت ۸۳۵ رابطه کارگزاری برقرار شد. علی دیواندری عنوان کرد: توقع و انتظار مسئولان ایرانی از برجام تاکنون برآورده نشده است ولی اقدامات خوب و موثری صورت گرفته است که بر این اساس ۸۳۵ رابطه کارگزاری با ۲۷۸ بانک خارجی تاکنون برقرار شده است. او گفت: در واقع تارگت ایران برای برقراری رابطه بیشتر با نظام مالی دنیا بیش از این بوده است اما در همین مدت ۳۸‌هزار و ۴۰۹ ال سی گشایش شده است.
روابط بانکی بهبود یافته است
همچنین رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم بانکی ایران گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم‌، روابط بین‌المللی بهبود یافت. به گزارش مهر، ولی ا... سیف عنوان کرد: قبل از برجام، روابط بانکی ایران به محدودترین سطح خود رسیده بود، در حالی که محدودیت عدم برقراری رابطه مستقیم با نظام بانکی آمریکا، وجود داشت ولی تا پیش از آخرین دور از تحریم‌های مالی ایران، بانک‌های ایرانی با همکاری بانک‌های اروپایی امکان استفاده از طیف متنوعی از خدمات را داشتند، ولی با وضع دور جدید تحریم، تمامی بانک‌ها و بانک مرکزی ایران از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم شد. او افزود: بانک‌های غیر‌آمریکایی نیز در صورت ارائه مستقیم و غیرمستقیم هر خدمتی به بانک‌های ایرانی به مجازات‌های سنگینی تحمیل شدند؛ این در حالی است که روابط کارگزاری قابل اتکا از سوی بانک‌های بزرگ با ایران وجود نداشت و بنابراین نقل و انتقالات از کانال‌های غیربانکی و با هزینه‌های بالا انجام می‌شد.