اينجا «اميد» سرو مي‌شود

چند روزي است كه در تهران كافه‌اي افتتاح شده كه كاركنان آن همگي مبتلا به اوتيسم و سندروم داون هستند. نام اين كافه «دانتيسم» است كه از تركيب دو كلمه «داون» و «اوتيسم» تشکیل شده و به‌عنوان نخستين كافه از اين نوع در كشور با حمايت سازمان بهزيستي در حوالي ميدان ونك تهران راه‌اندازي شده است. محمدرضا اسدي، معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي در مراسم افتتاح اين كافه گفته كه ۱۰ نفر از افراد داراي سندروم داون يا اوتيسم كه به سن كار كردن رسيده بودند، براي كار در اين كافه پيشقدم شدند. به گفته وي، آنها پس از آموزش از سوي يك مربي به صورت «خودگردان»، اين كافه را اداره مي‌كنند و در حال ايجاد «يك فرهنگ» هستند.
گردانندگان اين كافه كه شش ماه، دوره‌هاي «گفتار درماني» و «مشاوره‌هاي توانبخشي» ديده‌اند، پيانو مي‌نوازند، غذا مي‌پزند و از مشتريان با قهوه پذيرايي مي‌كنند.
راه‌اندازي اين كافه با كاركنان داراي اوتيسم يا سندروم داون، به اين معني است كه اين افراد ناتوان نيستند. محمدجواد 26 ساله است و اوتيسم دارد؛ ايده برپاكردن چنين جايي بيش از پنج سال است كه در ذهن او شكل گرفته، اما چندي قبل مصمم مي‌شود كه اين ايده را به‌صورت يك كافه اجرايي كند، بنابراين به ‌كمك سازمان بهزيستي اين مغازه را اجاره مي‌كند. او مي‌گويد: من رشته تحصيلي‌ام موسيقي است و مدير دپارتمان دانشگاه موسيقي هستم. حقيقت اين است كه من 17 سال است كه با اين بچه‌ها چندين كنسرت گذاشته‌ام، به شهرهاي مختلفي رفته‌ايم، اما احساس كردم كافي نيست. با اينكه براي شركت در اين كنسرت جمعيت زيادي هم مي‌آمد، اما احساس كردم يك خلأ وجود دارد. اينها تا كي مي‌توانند كنسرت بگذارند؟ تا كي مردم بيايند و چند دقيقه آنها را ببينند و بروند؟ فوقش يك بليتي مي‌خرند و تمام. اين بچه‌ها آرام‌آرام به لاك خودشان فرو مي‌روند، هيچ‌كس سر‌كار راهشان نمي‌دهد. چند وقت پيش به بهزيستي اعلام كردم ديگر واقعاً مي‌خواهم بچه‌ها را سر‌كار بفرستم. اين بچه‌ها ديگر بزرگ شده‌اند و نياز به ورود به اجتماع دارند. سازمان بهزيستي خيلي حمايت كرد و توانستم اين مغازه را بگيرم و 10 نفر را تحت پوشش قرار دهم.
در همين چند روز افتتاح بخشي از مشتريان افرادي بودند كه داراي فرزندان كوچك داراي اوتيسم و سندروم داون هستند. با اين خلاقيت جامعه و مردم مي‌ببينند كه افرادي چون كاركنان اين كافه اگر اجازه كار كردن پيدا كنند، مي‌توانند آن را انجام دهند. معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي با بيان اينكه در ايران، تنها مشكلات اين افراد ديده مي‌شود، اضافه كرده كه كاركنان كافه «دانتيسم» بر همه مشكلات فائق آمده‌اند و توانمندي‌هاي خود را به منصه ظهور مي‌گذارند.


با وجود نبود هيچ تبليغ رسانه‌اي، افتتاح اين كافه با استقبال مردم مواجه شده است.
افتتاح كافه دانتيسم در كشور، يكي از بي‌سابقه‌ترين خبرها در زمينه راه‌اندازي شغلي براي افراد داراي اوتيسم يا سندروم داون در كشور، آن هم به صورت ارتباط مستقيم و بي‌واسطه با جامعه است.
اوتيسم ناشي از تفاوت‌هايي در سيستم اعصاب است كه بر شيوه ارتباط برقرار كردن افراد با ديگران تأثير مي‌گذارد. همچنين باعث مي‌شود كه افراد داراي اوتيسم ادراك متفاوتي نسبت به جهان اطراف خود داشته باشند. برخي از آنها ذهنشان به شدت تصويري است و از آنچه مي‌بينند در ذهن خود عكس برمي‌دارند.
محدوديت‌هاي ناشي از اوتيسم امري ثابت نيست كه نتوان هيچ تغييري در آنها ايجاد كرد. تجربه خانواده‌هاي افراد اوتيستيك نشان مي‌دهد كه با كار شديد و گسترده و در طول چند سال گاهي مي‌توان تغيير زيادي در معادله ايجاد كرد.
شمار افراد داراي اوتيسم در جهان روز‌به‌روز بيشتر مي‌شود كه يكي از دلايل آن افزايش شناخت نسبت به اوتيسم است. فرضيه‌هاي ديگري هم البته مطرح است كه اثبات ‌شده نيستند. جديدترين آماري كه از سوي سازمان جهاني بهداشت منتشر شده، نشان مي‌دهد كه از هر ۵۹ كودك يكي از آنها داراي اوتيسم است.