شلیک به عدالت

معاون وزير ورزش درحالي رييس فدراسيون تيراندازي با كمان شده كه گفته مي‌شود انتخابات مهندسي شده است
كانديداهاي فدراسيون تيراندازي با كمان، درباره شايبه‌هاي انتخابات فدراسيون به «قانون» توضيح دادند
«مهندسي انتخابات»، وزارت ورزش و جوانان مدت‌هاست كه متهم به تغيير آرا به نفع گزينه‌هاي مدنظرش قرار دارد و به نظر مي‌رسد تلاش‌ها براي همگن‌سازي فدراسيون‌ها با وزارت ادامه داشته باشد. حدود 6 سال از حضور محمدعلي شجاعي در فدراسيون تير و كمان مي‌گذرد؛ هرچند كه نقدهاي بسياري به رياست او وارد بود اما به هر حال به دليل چند شغله بودن شجاعي، وزارت در نهايت تصميم گرفت انتخابات را برگزار و شخص ديگري را جايگزين او كند. حضور شجاعي در استانداري اصفهان باعث شد پنج گزينه تصميم بگيرند در انتخابات حاضر شوندبا اينكه يكي از آن ها در نهايت انصراف داد اما چهارنفر ديگر به رقابت ادامه دادند.
يك نام آشنا


در بين گزينه‌هاي رياست فدراسيون تيراندازي با كمان يك نام آشنا براي اهالي ورزش به چشم مي‌خورد؛غلامرضا شعباني بهار كه همزمان پست معاونت وزارت را نيز برعهده داشت. موضوعي كه شايبه‌ها درباره دخالت وزارت در انتخابات را دو چندان مي‌كرد. در نهايت روز انتخابات فرا رسيد و شعباني‌بهار در كنار محسن باقريان، احمد اشدي، حميدرضا بتو و منصور عبدي در مجمع حاضر شدند تا تير و كمان تكليف رييس بعدي خود را بشناسد؛ هرچند كه برخي كانال‌هاي تلگرامي و سايت‌ها گمانه‌زني كرده بودند شعباني‌بهار گزينه انتخاب شده از سوي وزارت باشد و حضور سايرين فقط براي داغ‌تر كردن تنور انتخابات است. از همان ابتداي جلسه كه خبرنگاران اجازه پيدا نكردند در آن حاضر شوند، اعتراض‌ها آغاز شد اما اعتراض‌هاي اصلي بلافاصله پس از انتخابات مطرح شد. جايي كه شعباني‌بهار با 29 راي موفق به كسب اكثريت آرا شد و محسن باقريان با 13 راي، حميدرضا بتو با دو راي و منصور عبدي بدون راي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. منصور عبدي بلافاصله پس از انتخابات اعتراض خود را به نمايندگان رسانه‌ها اعلام كرد و به آن‌ها گفت: «همه دوستان من را بعد از انتخابات دعوت به سکوت کردند اما امیدوارم روزی فرا برسد که فساد در ورزش ریشه کن شود. از 6 ماه پیش برنامه مجمع انتخاباتی فدراسیون مهندسی شده بود و با اینکه امور فدراسیون در زمان سرپرستی «محمد علی شجاعی» به من تفویض شد اما از من خواستند از پست نایب رییسی کناره گیری کنم. این در حالی است که در همان برهه، تیم‌ملی تیراندازی با کمان در جام جهانی آمریکا نتایج خوبی گرفته بود. بر اساس قوانین انتخابات فقط دبیر فدراسیون در صورت نامزد شدن بايد از سمت خود کناره‌گیری کند». عبدی اجازه ندادن به خبرنگاران برای حضور در مجمع انتخابات را با اهداف خاص و از پیش تعیین شده‌اي از سوی برگزارکنندگان آن دانست و در ادامه گفت: «محمد علی شجاعی با همکاری شعبانی بهار، روند مجمع قبلی را به گونه ای پیش بردند که شعبانی بهار در مجمع عمومی فدراسیون در اصفهان به جای داورزنی حاضر شد و برنامه های خود را تشریح کرد. حتی اجازه صحبت به هیچ‌کس در مجمع برای مخالفت داده نشد. شعباني بهار در روز انتخابات به صورت تلويحي گفت «به طور اتفاقی با بازیکنان تیم ملی در حاشیه اردو دیدار داشته است»؛ آیا چنین چیزی امکان دارد؟ آن‌هم در حالی که تمام این بازیکنان به عنوان نماینده ورزشکاران به میهمانی ناهار در ساختمان آکادمی ملی المپیک دعوت شده بودند. برای ورزش کشور متاسفم زیرا مدیران ورزشی در رأس کار نیستند. بر خلاف مقررات از من خواسته شد تا پست نایب رییسی فدراسیون را ترک کنم در حالی‌که شعبانی بهار همچنان در پست خود باقی ماند». او در پايان گفت: «انتخابات به طور كامل انتصابی و فرمایشی بود و من فقط به احترام خودم در مجمع شرکت کردم».
كانديداها چه گفتند؟
شايبه‌ها درباره تاثير وزارت ورزش در انتخابات باعث شد با گزينه‌هاي رياست فدراسيون تماس بگيريم تا از آن‌ها درباره شنيده‌ها و ديده‌هاي‌شان بپرسيم. احمد ارشدي، گزينه‌اي كه پيش از انتخابات تصميم به انصراف گرفت در اين باره به «قانون» گفت: «من تصميم گرفتم انصراف بدهم زيرا فرصت كافي براي معرفي خودم نداشتم. به همين دليل فكر مي‌كنم نمي‌توانستم آراي مدنظرم را كسب كنم. صلاحيت من ديرتر از سايرين مورد تاييد قرار گرفت و همين موضوع در نهايت منجر به كناره‌گيري‌ام از انتخابات شد». او در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه كسي به او توصيه‌اي درباره كناره‌گيري از انتخابات كرد يا خير؟ گفت: «به هيچ عنوان اين‌گونه نبود؛ نه كسي به من گفت كه كناره‌گيري كنم و نه شخصي بيان كرد كه بمانم. شك نكنيد اين تصميم را خودم گرفتم و وزارت دخالتي نداشت». حميدرضا بتو، ديگر كانديداي فدراسيون تيراندازي با كمان نيز درباره شايعات دخالت وزارت ورزش در انتخابات فدراسيون تيراندازي با كمان به «قانون» گفت: «اتفاقي كه رخ داد، اين بود كه غلامرضا شعباني‌بهار موفق شد آراي اكثريت را كسب كند. نمي‌توانيم بگوييم انتخابات مهندسي شد زيرا در شمارش آرا مشكلي وجود نداشت». او در ادامه گفت: «اعتراض اصلي ما به اين بود كه شعباني‌بهار به عنوان معاون وزير ورزش جايگاه داشت و به عنوان مثال از همين جايگاه استفاده مي‌كرد و به اصفهان مي‌رفت در حالي‌كه ما بايد هزينه‌ها را از جيب‌مان پرداخت و به همين شهر سفر مي‌كرديم. شعباني‌بهار در دفترش نشسته بود و از جايگاه معاونت وزارت ورزش با اعضاي مجمع صحبت مي‌كرد؛ در حالي‌كه ما مجبور بوديم از جايگاه يك كانديدا با اعضا صحبت كنيم. من فكر مي‌كنم او بايد ابتدا از وزارت كناره‌گيري و سپس در انتخابات شركت مي‌كرد تا چنين شايبه‌هايي شكل نگيرد». بتو درباره توصيه‌ها به كناره‌گيري‌اش از انتخابات گفت: «توصيه‌اي به من نشد،‌ آن‌ها كه مرا مي‌شناسند مي‌دانند كه اهل توصيه نيستم و جرات ندارند به من در اين باره چيزي بگويند». كانديداي رياست فدراسيون تير و كمان درباره اظهارات منصور عبدي پيرامون دخالت وزارت در انتخابات بيان كرد: «آنچه من مي‌دانم اين است كه منصور عبدي حتي يك راي نداشت و نمي‌توان گفت حق او خورده شده است اما به هر حال عدم حضور خبرنگاران در مجمع و مواردي از اين دست مورد اعتراض ماست».
واكنش معاون وزير
بزرگ‌ترين انتقاد به وزارت ورزش و جوانان عدم پاسخگويي شفاف درباره شايعات مهندسي انتخابات است. اتفاقي كه وجهه خوبي نزد اهالي ورزش ندارد و به نظر مي‌رسد بايد درباره آن توضيحات كاملي ارائه شود. وزارت در سال‌هاي اخير درگيري‌هاي بيشماري با محمد علي شجاعي داشت و شايعاتي از جمله همكاري با اين فرد به نظر بعيد مي‌رسد؛ ضمن اينكه نبايد فراموش كرد در انتخابات فدراسيون بسكتبال نيز مازيار ناظمي كه گزينه نزديك به وزارت است، نتوانست اكثريت آرا را كسب كند. همه اين‌ها مي تواند دلايل مناسبي باشد كه وزارت دخالتي در انتخابات نداشته است. همان‌طور كه محمدرضا داورزني، معاون وزير ورزش روز گذشته بالاخره حاضر به پاسخگويي درباره مهندسي انتخاب شد و گفت: «من مسئول برگزاری مجمع بودم و چنین قصه‌ای وجود نداشت که انتخابات از قبل مهندسی شده باشد. همیشه قبل از انتخابات این موارد مطرح می‌شود و هر کس حق اظهار نظر نیز دارد اما وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی برگزار کننده انتخابات هیچ وقت دخالتی در این موضوع نداشته و ندارد. اینکه گفته می‌شود وزارت ورزش و جوانان نقشی در برگزاری انتخابات داشته یا نظرش به فردی نزدیک بوده، بی انصافی است. شما با هر کدام از افرادی که در این مجمع حضور داشتند و حق رای داشتند، صحبت کنید و بپرسید آیا از وزارت ورزش و جوانان با آن‌ها تماسی برای انتخابات برگزار شده گرفته است یا خير».