آمریکا گرفتار خودشیفتگی‌های ترامپ


کورش شرفشاهي: از هنگامي‌که ترامپ اعلام کرد آمريکا از برجام خارج مي‌شود، واکنشهاي بسياري نسبت به اين مساله رخ داد که يکي از جدي‌ترين آنها، در صحن علني مجلس شوراي اسلامي‌صورت گرفت. بعد از قرائت گزارش دستور مجلس و تلاوت قران و قبل از آغاز نطق رييس مجلس، تعدادي از نمايندگان با حضور در جايگاه هيات رييسه شعار مرگ بر آمريکا را فرياد زدند.در اين حين حجت‌الاسلام ذوالنور عضو فراکسيون نمايندگان ولايي به همراه تعدادي ديگر از نمايندگان با فرياد مرگ بر آمريکا پرچم اين کشور و برجام را آتش زدند. آنها فرياد مي‌زدند برجام را آتش زديد ما هم پرچم شما را آتش مي‌زنيم و مجددا فرياد مرگ بر آمريکا را سر دادند. بعد از آن لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌خطاب به کوهکن يکي از کساني که در حال آتش زدن پرچم آمريکا بود، گفت مراقب باشيد مجلس را آتش نزنيد.

  • زبان زور کارسازتر است

پس از آن علي لاريجاني در نطق خود گفت: شب گذشته همگان سخنان سخيف رئيس‌جمهور آمريکا را مشاهده کرديد. بيش از يک سال است که اين شوي ديپلماتيک را اجرا مي‌کند. يک روز در حضور رهبران کشورهاي دنيا در سازمان ملل اعلام مي‌کند ملت کره شمالي را نابود مي‌کنم و رئيس کره شمالي را بارها به تمسخر مي‌کشد. اما يک روز همه حرف‌هاي خود را فراموش کرده و مي‌گويد فرد محترمي‌است و با او مذاکره مي‌کند. يک روز اتحاديه اروپا را در خصوص تعرفه محصولات تهديد مي‌کند يک روز ديگر اعلام مي‌کند در خصوص همپينانان اجرا نمي‌کند.وي افزود: ترامپ يک روز اعلام مي‌کند از سوريه خارج مي‌شود. به زودي، به زودي. روز بعد مناطقي در سوريه را بمباران مي‌کند. شب گذشته اعلام مي‌کند همه بدانند به حرفم عمل مي‌کنم. آقاي ترامپ فکر مي‌کند تاريخ کشورها و اذهان ملت‌ها مطابق ذهن فراموش کار او دچار نسيان است. اين حوادث نشان مي‌دهد ملت آمريکا گرفتار فردي خودشيفته و ناشي در سياست شده است. آيا اقدامات براي کشوري که مدعي مديريت جهان است، سرشکستگي ‌آور نيست که حتي همپيمانان آن تلاش مي‌کنند او را از اقدامات احمقانه بازدارند و وي را کنترل کنند.لاريجاني گفت: آقاي ترامپ ذوق زده است که در قبال اقدامات شرارت آميز برخي کشورهاي کوته‌فکر منطقه اخاذي مي‌کند. آيا اين شأن افتخار آميزي است که نقش دزدان سر گردنه و آلت دست تعدادي مسئولان رذل منطقه يعني رژيم صهيونيستي را پيدا کرده و تمام هم و غم خود را معطوف آن مي‌کند که آنچه رئيس‌جمهور قبلي آمريکا ايجاد کرده تخريب کند.وي افزود: بايد به اين واقعيت هم اشاره کنيم که با توجه به نوع رفتار سالهاي دور اروپا چندان به ادعاي اوليه آنها در پابرجا نگهداشتن توافق هسته‌اي نمي‌توان اطمينان داشت. اما براي چند هفته ارزش آزمون ديگر را دارد که براي همگان اتمام حجت شود که ايران همه راه‌هاي حل و فصل سياسي و مسالمت آميز را طي کرده است. اين مقطع روزنه‌اي است که اروپا نشان دهد وزن لازم براي حل و فصل مسائل بين‌المللي را دارد يا نه. وي اضافه کرد: به نظر مي‌رسد آقاي ترامپ از کفايت عقلاني براي حل و فصل مسائل برخوردار نيست و زبان زور براي چنين فردي کارسازتر است. تا نتيجه خصلت‌هاي مغرورانه خود را دريافت کند. اگر اروپا و کشورهاي مهم مانند روسيه و چين اين خلاء بين‌المللي را پر کنند شايد راهي براي ادامه مسير باشد. در غير اين صورت جمهوري اسلامي‌ايران با اقدامات هسته‌اي خود ايشان را سرعقل مي‌آورد و اين را بدانند در چنين شرايطي ايران هيچ تعهدي ندارد که در جايگاه گذشته خود در مسئله هسته‌اي قرار گيرد.رئيس مجلس ادامه داد: با تمام اين اوصاف که بيان شد لازم است سازمان انرژي اتمي‌آمادگي تام براي از سرگيري تمامي‌ابعاد فعاليت هسته‌اي را داشته باشد و بعد از نتايج مذاکرات وزارت خارجه با اروپا طبق قانون اقدام متقابل اقدامات خود را شکل دهد. از طرفي ضرورت دارد ملت ايران و تمام جريان‌هاي سياسي در اين مسير هم صدا باشند و وفاق و همدلي و يد واحده بودن خود را به اينگونه اقدامات سبکسرانه نشان دهند. شايد برخي اختلافات جزئي و حاشيه سازي‌ها و برخي اقدامات رسانه‌اي ناپخته در کشور نيز اين موجودات سطحي را در آمريکا به وسوسه انداخته است. از گذشته درس بگيريم و نشان دهيم ملت ايران با همه اختلاف نظرها در مقابل دشمن حريص و طمعکار و بي اخلاق يک صدا و پشتيبان يکديگر است و لازم است متناسب با شرايط سازوکارهاي تصميم‌گيري براي ايجاد فضاي آرام در کشور فراهم کنيم که در اين زمينه تدابير لازم انديشيده شده است.

  • بيانيه نمايندگان در محکوميت آمريکا

همچنين نمايندگان مجلس با انتشار بيانيه‌اي از دولت خواستند تا ماده ۳ قانون اقدام متقابل و متناسب در اجراي برجام را در واکنش به رفتار شب گذشته ترامپ اجرايي کند. در بخشي از اين بيانيه که به امضاي تمام نمايندگان رسيد، آمده است: رييس‌جمهور گستاخ و هتاک آمريکا برخلاف قواعد بين‌المللي از برجام خارج شد و نشان داد دولت آمريکا، رژيم صهيونيستي، برخي مرتجعين عرب و منافقين در يک جبهه عليه ملت ايران قرار دارند. جمهوري اسلامي‌ايران همواره ضمن تأکيد بر صيانت از حقوق هسته‌اي خود، بر عنصر ديپلماسي و تعامل با دنيا تأکيد کرده و در اين عرصه يکبار ديگر حقانيت ملت ايران و امام راحل عظيم‌ الشأن و رهبر فرزانه انقلاب ما اثبات شد که آمريکا قابل اعتماد نيست.در بخش ديگري آمده است: آن روز که به ناحق پرونده هسته‌اي ما را به شوراي امنيت بردند و تلاش کردند تا ايران را در اين مسير منزوي کنند، موفقيتي حاصل نکرده‌اند تا چه رسد به امروز که همه عقلاي دنيا و بسياري از کشورهاي دنيا و حتي همپيمانان سنتي آمريکا، مسير ترامپ را غلط مي‌دانند و ملت ما نيز يکبار ديگر همانند دوران دفاع مقدس خواهند گفت آمريکا هيچ غلطي نمي‌تواند بکند. اين فرصت گشوده شده پيش‌روي ما براي استفاده از ظرفيت‌ها و مقررات داخلي است که بايد همه اين فرصت را با وحدت و همدلي مغتنم شماريم.