دفاع از‌آتش‌زدن پرچم!

آرمان: چهارشنبه گذشته و در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران برخی نمایندگان مجلس در آغاز جلسه علنی در حالی که شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دادند، پرچم این کشور و نسخه‌ای از برجام را آتش زدند. با گذشت حدود پنج روز از این اتفاق، هنوز واکنش‌ها به آن تمام نشده است؛ واکنش‌هایی که تنها رسانه‌ها و فضای مجازی داخلی را درگیر نکرده و حتی روی جلد گاردین نیز رفته است. حتی یک شبکه تلویزیون آمریکایی با تمسخر فیلم این رخداد را منتشر کرده است. بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی ضمن نکوهش این رفتار، آتش زدن پرچم کشورها را توهین به ملت‌ها بیان کرده و اظهار داشتند نباید سیاست‌های خصمانه کاخ سفید را به پای ملت آمریکا گذاشت.
حرکت نمادین رحیمی
یک عضو هیات رئیسه فراکسیون امید در جریان نطق خود نسخه‌ای از برجام را به هیات رئیسه مجلس داد، وی این کار در واکنش به آتش زدن برجام در جلسه گذشته مجلس انجام داد. به گزارش ایلنا، علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران، در بخشی از نطق دیروز خود در صحن علنی مجلس شورا یک نسخه از برجام را به پزشکیان تقدیم کرد که برای ساعاتی ریاست جلسه را به‌عهده داشت و گفت: برجام مصوب رهبری و کل حاکمیت نظام است و مربوط به دولت نیست. این نسخه را تقدیم هیات رئیسه می‌کنم تا همچنان مجلس از این سند بین‌المللی که مجموعه حاکمیت در جهان آن را امضا کردند، نگهداری کند و از هرگونه تعرض مصون بماند. اکنون مجموعه نظام در تلاش برای تعیین تکلیف برجام است. در حاشیه صحبت‌های رحیمی و پس از آن تعداد بسیاری از نمایندگان با فریاد، احسنت احسنت گفتند. در مقابل هم تعدادی از نمایندگان به نشانه اعتراض در مجلس فریاد می‌زدند. ذوالنور رئیس کمیته هسته‌ای مجلس که روز چهارشنبه هفته گذشته با حضور در پشت تریبون کاغذی نمادین به نام برجام را آتش زد، درخواست بیان اخطار را داد که برخلاف فریادهایش اجازه بیان اخطار به او داده نشد. در نهایت او به جایگاه هیات رئیسه رفت و با رئیس جلسه صحبت کرد.
شباهت غریب!


رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر لزوم تصمیم‌گیری عقلانی در دوران پس از خروج آمریکا از برجام، علت تاثیرگذاری تحریم‌ها در دوره قبل را اجماع جهانی علیه ایران دانست و نسبت به عواقب اقدامات افراطی هشدار داد. جلال میرزایی با اشاره به خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ‌ایران و کشورهای 1+5 اظهار داشت: باید این واقعیت را بپذیریم که به هر حال، با این شرایط جدید در روابط بین‌المللی از منظر اقتصادی با چالش‌هایی مواجه می‌شویم که بخشی از آن‌ را پیش از این نیز تجربه کرده‌ایم. رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس به آتش زدن پرچم آمریکا در نشست روز چهارشنبه روز گذشته مجلس اشاره کرد و گفت: اتفاقا بعد از اینکه آقای کوهکن، ذوالنور، ابطحی و چند نفر دیگر از اصولگرایان نسبت به آتش زدن پرچم آمریکا اقدام کردند، با بعضی از آنها صحبت کردم و معتقدم آتش زدن برجام به‌صورت نمادین مشکلی نداشت اما شخصا با این نگاه مخالفم. وی در عین حال گفت: فارغ از آن، آتش زدن پرچم آمریکا به هیچ ‌عنوان درست نبود؛ چرا که از دل این بحث‌ها همان بحث سفارت عربستان بیرون می‌آید. میرزایی با اشاره به حمایت تام و تمام اتحادیه اروپا و جامعه جهانی از برجام و ایران اشاره کرد و در این رابطه تصریح کرد: این حمایت فرصتی برای ما است و باید بتوانیم با اتکا به‌نظر مساعد جامعه جهانی و انتقاداتشان به ایالات متحده، این چالش را به فرصتی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی تبدیل کنیم.
حرکت موهوم
محمود صادقی، نماینده تهران درباره واکنش نمایندگان اصولگرا و مخالف با برجام نسبت به خبر خروج آمریکا از برجام و آتش زدن آن به‌همراه پرچم این کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: با نمونه این اقدامات، نمایندگان به‌عنوان افرادی که نزاکت بین‌المللی را متوجه نیستند، معرفی می‌شوند. علاوه بر این بهانه به دست ترامپ و امثال ترامپ می‌دهد. همچنین افرادی را که با سیاست‌های ترامپ مخالف هستند را تحریک و احساسات ضدایرانی را در آنها تقویت می‌کند. نماینده تهران در ادامه تاکید کرد: به هر حال این پرچم متعلق به کل ملت آمریکا است و تنها به دولت فعلی آن تعلق ندارد و همان‌طور که همه اقشار ملت ما از آتش زدن پرچممان ناراحت می‌شوند حتما این آتش زدن برای مردم آنها هم آثار خود را دارد. صادقی درباره واکنش نمایندگان بعد از این اتفاق گفت: من بعد از این اتفاق ملاحظه می‌کردم که تعداد قابل توجهی از نمایندگان اصولگرا در صحن علنی مجلس این عمل را تقبیح و به آن اعتراض می‌کردند.
کوهکن و موسوی لارگانی
در میان نمایندگان هم نسبت به این رفتار اتفاق نظر وجود ندارد؛ کما اینکه برخی از اهالی ساختمان بهارستان این رفتار را تقبیح می‌کنند مانند علی مطهری که درباره این اقدام می‌گوید کار بدی بود و عاقلانه نبود و برخی نیز در رد آن توئیت‎هایی منتشر کردند اما واکنش خود نمایندگانی که دست به این اقدام زدند جالب بود. ناصر موسوی لارگانی و محسن کوهکن از زمره عوامل آتش‌بازی در مجلس بودند که امروز تمام‌قد از این رفتار دفاع می‌کنند. نماینده اصولگرای لنجان اظهار داشت: بنده چهارشنبه گذشته کاری انجام دادم که به آن مفتخرم و فرصت باشد باز هم انجام می‌دهم. آتش زدن پرچم آمریکا به معنای نهایت تنفر از سران رژیم این کشور است اما نباید در نطق مجلس گفته شود این کار در فرهنگ اسلامی نیست، منطق عقلانی ندارد و عقده‌گشایی است. ناصر موسوی لارگانی دیگر نماینده اصولگرای مجلس در دفاع از عملکرد خود گفت: آتش زدن برجام و پرچم آمریکا موضوع خودجوشی بود که روز چهارشنبه در پاسخ به سخنان سخیف رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت و همچنین پاره کردن نمادین برجام. شاید یکی از دلایل آن نشات گرفته از فرمان رهبر انقلاب بود؛ همان زمان که تازه ترامپ به ریاست‌جمهوری رسیده بود و گفته بود برجام را پاره خواهد کرد و حضرت آقا هم پاسخ دادند شما برجام را پاره کنید، ما آن را آتش می‌زنیم! از آنجایی که نمایندگان عصاره فضائل ملت هستند برخی از نمایندگان این حرکت نمادین را انجام دادند.
کمیته بررسی آتش‌بازی!
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس روز یکشنبه اظهار داشت: پس از خروج آمریکا از برجام شاهد آتش زدن نسخه نمادین برجام و پرچم آمریکا در مجلس شورای اسلامی بودیم که در همین ارتباط قرار شد کمیته‌ای در فراکسیون امید مسئول بررسی علت اصلی این موضوع شود. به‌گفته وی، پس از بررسی و ارائه گزارش این کمیته، فراکسیون امید در این ارتباط بیانیه‌ای صادر خواهد کرد. پارسایی افزود: فراکسیون امید کاملا مخالف اینگونه حرکات از تریبون رسمی مجلس است. پارسایی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد که پیشنهادی از سوی فراکسیون امید به مجلس جهت برگزاری جلسه غیرعلنی یا علنی با مسئولان درباره اتفاقات و تحولات اخیر کشور داده شود.