آتش‌زدن برجام اهانت است یا بی‌اعتنایی دولت به مصوبات برجامی مجلس؟!

سرویس سیاسی -عبدالکریم حسین‌زاده نائب رئیس‌فراکسیون امید مجلس در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار داشت : برجام توسط مجلس نهم به تصویب رسیده و آتش زدن قانون مصوب مجلس، مصداق بی‌احترامی به شان و جایگاه نمایندگان و پارلمان است.
وی افزود: سؤالم این است که آیا این‌که یک سند بین‌المللی که توسط اکثریت نمایندگان همین مجلس در دوره نهم نیز به تصویب رسیده است را آتش بزنیم، بی‌حرمتی به جایگاه مجلس نیست. این‌که نمایندگان و مجلس قانونی که خودشان تصویب کرده‌اند را بسوزانند.
علیرضا رحیمی، یک عضو هیئت ‌رئیسه فراکسیون امید نیز در جریان نطق خود در جلسه علنی روز یکشنبه و در واکنش به آتش زدن برجام در جلسه چهارشنبه هفته گذشته بهارستان نسخه کاملی از برجام را مجددا به هیئت ‌رئیسه مجلس تقدیم کرد!
درباره اظهارات دو عضو فراکسیون امید درباره اینکه آتش زدن برجام توهین به مجلس می‌باشد گفتنی‌های فراوانی است که به آنها می‌پردازیم.


روزهایی که دولت مجلس را
فاقد صلاحیت بررسی برجام می‌دانست!
به دنبال به نتیجه رسیدن برجام در مذاکرات دولت یازدهم با 1+5 بسیاری در کشور معتقد بودند که این عهدنامه بایستی در مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانون‌گذاری کشور به تصویب برسد با این وجود دولت چنین اعتقادی نداشت و نهایت تلاش خود را مصروف این ساخت که نمایندگان مجلس نهم اطلاعی از برجام و مفاد آن نداشته باشند.
روحانی رئیس‌جمهور 7 شهریور 1394 در نشست خبری و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی و در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان که آیا این انتظار قانونی وجود نداشت که براساس اصول 77 و 125 قانون اساسی که از نظر قانون درخصوص تعهدات و معاهده‌های خارجی کاملاً‌ روشن است دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل کند و بررسی برجام را به عنوان یک لایحه به مجلس بفرستد؟ گفت: وقتی یک توافقنامه و معاهده‌ای را رئیس‌جمهور یا نماینده رئیس‌جمهور امضاء می‌کند باید آن را برای تصویب به مجلس فرستاد. ما چیزی را امضاء نکردیم نه تنها رئیس‌جمهور بلکه نماینده رئیس‌جمهور هم چیزی را امضاء نکرده است، در واقع آنچه که امروز انجام می‌گیرد نسبت به معاهده‌ای بوده که قبلاً ایران آن را پذیرفته بود و همه این بحث‌ها برای این است که می‌گویند معاهده NPT را درست اجرا کرده‌اید یا خیر؟ که ما اعلام می‌کنیم درست اجرا کردیم.
رئیس‌ دولت یازدهم با بیان اینکه امروز معاهده جدیدی وجود ندارد، گفته بود : شما در برجام هم نگاه کنید می‌بینید که می‌گوید ایران به صورت داوطلبانه اقدامات ذکر شده را انجام می‌دهد. بعلاوه اینکه هیچ کشوری از اعضای 1+5 این متن را به پارلمان خودشان برای تصویب نفرستادند که ما بخواهیم این اقدام را انجام دهیم ضمن اینکه اگر این متن یا برجام به پارلمان فرستاده شود یک الزامی بر دولت به وجود می‌آید، یعنی در این اقدام ما کار را به نفع آنها انجام دادیم. ضمن اینکه ممکن است کسی هم نظرش این باشد که طبق قانون اساسی باید به مجلس فرستاده شود.
روحانی ادامه داده بود: به مجلس فرستاده شدن برجام معنایش این است چیزی که رئیس‌جمهور تاکنون امضاء نکرده است، رئیس‌جمهور آن را امضاء کند و معنای دیگرش آن است چیزی که وزیر خارجه تاکنون آن را امضاء نکرده، امضا کند و این در ادامه به مجلس برود و به تصویب برسد یعنی با این اقدامات تنها برای خودمان الزامات ایجاد می‌کنیم که هیچ کشوری این کار را انجام نداده است.
در آن برهه وزیر امور خارجه نیز اعلام کرد که برجام نیازی به تصویب در مجلس ندارد، ظریف مرداد 1394 در گفت‌و‌گو با الف اظهار داشته بود: «من معتقد هستم برجام یک توافق بین‌المللی نیست که نیاز به تصویب مجلس داشته باشد. به عنوان یک فردی که چند وقتی حقوق درس داده است عرض می‌کنم که «برجام» در واقع نحوه مدیریت تعدادی از قطعنامه‌های شورای امنیت است که توسط یک قطعنامه دیگر، قطعنامه‌های قبلی را لغو کرده و نشان می‌دهد که الان باید چه کاری صورت گیرد.»
در آن روزها و در حالی که مردم در انتظار بررسی قانونی برجام در مجلس بودند نمایندگان به بهانه‌های گوناگون به تعطیلات می‌رفتند و تکلیف بهارستان‌نشین‌ها مشخص نبود!
در روزهای ابتدایی شهریور 1394 اعلام شد: «طبق برنامه‌ریزی مجلس، نمایندگان از 7 تا 12 شهریور برای سرکشی در حوزه‌ انتخابیه حضور می‌یابند و بلافاصله پس از آن مرحله دوم تعطیلات تابستانی نمایندگان نیز از 14 تا 26 شهریور ماه آغاز می‌شود و 29 شهریور نمایندگان برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایح و دستور جاری مجلس در خانه ملت حضور می‌یابند.»
این تعطیلات تامل‌برانگیز مجلس و در آن شرایط هر فرد آگاهی را به یاد تعطیلات مجلس در دوران مذاکرات نهایی ایران با 1+5 که منجر به نگارش متن توافق هسته‌ای شد، می‌انداخت، چرا که در جریان مذاکرات حساس وین که به تهیه برجام منتهی شد نمایندگان در دور نخست تعطیلات تابستانی بودند و این تعطیلات امکان تاثیر‌گذاری را از مجلس به عنوان نهادی که قرار است در راس امور باشد گرفته بود.
در کنار این موضوع، عدم ارسال لایحه توافق هسته‌ای از جانب دولت به مجلس نیز از جمله عوامل نگرانی برای جامعه بود، چرا که در این صورت مجلس نمی‌توانست به کارویژه حقوقی و قانونی خود در بررسی و تصویب برجام همت بگمارد چنان چه دیدیم که نتوانست و در 20 دقیقه با یک قیام و قعود برجام نهایی شد و به سرانجام رسید!
از سوی دیگر در حالی که مجلس شورای اسلامی تکلیف خود را نمی‌دانست و نمایندگان در تعطیلات به سر می‌بردند وزیر خارجه طی سخنانی از آغاز تعهدات ایران از ابتدای مهرماه 1394 و پایان آن پس از ده سال خبر داد.
این همه در حالی بود که به موجب اصول 77 و 125 قانون اساسی، هرگونه پیمانی که کشورمان را در عرصه بین‌الملل و در مقابل یک یا چندکشور دیگر متعهد به اجرای کاری کند، فارغ از نام و عنوان آن، نیازمند بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی است و پیش از تصویب آن در مجلس برجام از اعتبار قانونی برخوردار نبود تا اجرای تعهدات بر اساس آن آغاز شود!
مصلحت نیست مجلس
از بررسی برجام کنار گذاشته شود!
تلاش‌ها برای کنار گذاشتن مجلس شورای اسلامی در بررسی برجام تا به حدی ادامه یافت که رهبر معظم انقلاب در دیدار 12 شهریور 1394 با اعضای مجلس خبرگان رهبری تصریح کردند: «درخصوص ابعاد حقوقی و قانونی این موضوع و اقتضائات آن، باید صاحبنظران و کارشناسان حقوقی نظر دهند اما از نگاه کلی، من معتقدم و به آقای رئیس‌جمهور هم گفته ام که مصلحت نیست، مجلس شورای اسلامی از موضوع بررسی برجام کنار گذاشته شود.»
در این گیرودار کمیته ویژه برجام در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد ولی به جلسات آن نیز بها داده نشد و تنها جلساتی برگزار گردید که گفته شود مجلس نیز اهمیت دارد و در نهایت طی 15 دقیقه برجام تصویب و کار به سرانجام رسید!
تصویب در 20 دقیقه!
21 مهر 1394 و در حالی که نمایندگان مجلس حدود 200 پیشنهاد برای اصلاح طرح اجرای برجام داشتند، در اقدامی غیرقانونی بدون بررسی این پیشنهادات، مهم‌ترین پرونده سیاست خارجی کشور در کمتر از 20 دقیقه توسط مجلس بسته شد!
یکشنبه 19 مهر همین سال کلیات طرح اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی با 135 رای موافق در برابر 100 مخالف و 12 ممتنع به تصویب رسیده بود؛ در آن روز عده‌ای گمان داشتند که روز سه‌شنبه نظرات خود را برای اصلاح جزییات مطرح کرده و کلیات طرح با اصلاحات اعمال شده در روز سه‌شنبه قابل پذیرش است.
الیاس نادران نماینده وقت تهران در جلسه علنی 19 مهر نکته‌ای را به وکلای ملت گوشزد کرده بود که در جلسه روز سه‌شنبه همه به عینه واقعیت آن را لمس کردند. او گفته بود؛ «اگر گمان کرده‌اید که در جلسه بعد پیشنهادات خود درباره برجام را مطرح خواهید ساخت تا در‌باره آن رای‌گیری شود، لاریجانی را نشناخته‌اید‌!»
به هر حال آن گونه که این روزها اعضای فراکسیون امید درصدد القای آن هستند آتش‌زدن برجام توهین به مجلس نیست، توهین به نمایندگان ملت کاری بود که رئیس‌جمهور و وزیرخارجه محترم درصدد انجام آن بودند یعنی کنار گذاشتن بهارستان از روند بررسی برجام!
مصوبه‌ای که
 این بار هم نادیده گرفته شد!
قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» پس از تصویب از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در 23 مهر 1394 ابلاغ شد ، در این مصوبه آمده بود: «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد. شورای عالی امنیت ملی مرجع رسیدگی به این موضوع می‌باشد. دولت باید ظرف مدت چهار ماه برنامه خود را برای این منظور جهت تصویب به شورای عالی امنیت ملی ارائه نماید.»
حال سؤال اینجا است که اجرایی نکردن مصوبات نمایندگان از سوی دولت پس از نقض‌های مکرر و صریح برجام از سوی آمریکا و دیگر طرفین غربی توهین به مجلس است یا آتش زدن پرچم شیطان بزرگ که رئیس‌جمهور آن از هیچ توهینی به ملت ایران دریغ نکرده است؟!
نمایندگانی که برای عکس گرفتن به صف شدند!
نکته دیگری که بایستی به آن ‌اشاره کرد اتفاقی است که روز تحلیف رئیس‌جمهور محترم در مجلس شورای اسلامی رخ داد و شان نمایندگان را به شدت زیر سؤال برد!
مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان بعد از ظهر 14 مرداد سال گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، این مراسم حاشیه‌های دیدنی زیادی داشت که تصاویر آن همزمان با مراسم تحلیف به صورت لحظه‌ای در فضای مجازی منتشر شد.
انتشار تصاویری از تقلای برخی نمایندگان موبایل به دست و ذوق‌زدگی آنها برای گرفتن سلفی با موگرینی در دل خود معنای تلخی را نهفته داشت و آن نمادی از واقعیت فرا متن برجام بود: کسانی که قرار بود از حقوق ملت در برابر دشمن دفاع کنند، برای عکس یادگاری با ناقضان برجام، به شکل تحقیرآمیزی صف کشیده بودند!
توهین به نمایندگان سلفی حقارت برخی بهارستان‌نشین‌ها با موگرینی بود که شان مجلس ایران را به شدت زیر سؤال برده و بسیاری را در کشور متحیر و متاسف کرد نه آتش زدن برجامی که ترامپ آن را پاره کرده و با خروج خود و علی‌رغم اینکه ایران به تمامی تعهدات خود جامه عمل پوشانده است به عمر نباتی برجام پایان داد که در دستان دولت محترم جز هیچ چیزی مشاهده نشود!
جالب آنکه شنبه این هفته سردبیر روزنامه زنجیره‌ای شرق در سرمقاله این روزنامه ضمن توهین به مجلس نوشته بود: «نمایندگان تندرو مجلس در اقدامی شتاب‌زده پرچم آمریکا را در مجلس به آتش کشیدند... خوشبختانه یا متأسفانه سیاست واقعی و کلان ایران در مجلس شکل نمی‌گیرد. اگر زمانی مجلس و نمایندگان آن موتور کوچک تولید سیاست بودند، اینک آنان حافظ منافع حوزه‌های انتخابی خود هستند و در پی دل‌ربایی از رأی‌دهندگان آن حوزه.»
توهین به مجلس شورای اسلامی آتش زدن برجام و پرچم آمریکا در صحن علنی نیست توهین به بهارستان نوع نگاهی است که حامیان دولت به خانه ملت دارند، آنان مجلس را فاقد صلاحیت اظهار نظر در امور حساس مرتبط با مصالح ملت می‌دانند و با این وجود عده‌ای که مقابله با دشمنی‌های شیطان بزرگ را بر نمی‌تابند و در مقابل آن صف می‌کشند در برابر چنین توهین‌های سخیفی سکوت کرده و می‌گذرند!