بي‌پنـاه در سر زمين مادري

دیروز، دوباره فلسطین به کانون توجهات بین‌المللی بازگشت؛ مدت‌ها بود که مساله نخست جهان اسلام جایی در رسانه های غربی نداشت اما به لطف ماجراجویی‌های ترامپ، بیت‌المقدس ، پایتخت فلسطین به تیتر اول شبکه‌های تلویزیونی مهم و بین المللی تبدیل شد.
ترامپ که تا اینجای کار نشان داده به تمام وعده‌هایش عمل خواهد كرد، پس از خروج از برجام و در کمتر از یک هفته، یکی دیگر از قول و قرارهای خود با افکار عمومی را عملی کرد. هر چند خودش دیروز در مراسم افتتاح سفارتخانه جدید ایالات متحده در بیت المقدس حضور نداشت اما دخترش ایوانکا و جرد کوشنر، دامادش را به‌عنوان نمایندگان ویژه اش به فلسطین اشغالی فرستاده بود.
آمریکا حالا یک‌تنه در مقابل اروپا ایستاده و شخص ترامپ بی پروا و بدون ملاحظه، وعده دیرینه انتقال پایتخت آمریکا در رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس را به واقعیت تبدیل کرد. کنگره آمریکا نیز در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد و دولت‌های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده اند اما ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند و در نهایت اجرای این مصوبه، بیت المقدس را به قتلگاه فلسطینیان معترض تبدیل کرد.
هشدارهای سران قاره سبز نیز تا اینجا به هیچ وجه موثر نبوده و ترامپ همچون برجام، کار خودش را می کند.


از سوی دیگر اما افتتاحیه دیروز دوشنبه سفارت آمریکا، جغرافیای فلسطین اشغالی را تبدیل به حمام خون کرد و نزدیک به سه هزار شهید و زخمی به جا گذاشت. مردم فلسطین دیروز بدترین روز نکبت را تجربه کردند؛ آن‌ها دیروز صدها شهید دادند تا آرمان مقاومت دربرابر رژیم صهیونیستی همچنان زنده بماند. فلسطینی ها مثل بسیاری از مردمان خاورمیانه ، بی تفاوت نیستند و دیروز نشان دادند که نمی‌توانند در برابر پایتخت ابدی و همیشگی‌شان، ساکت بنشینند و روندی را نظاره‌گر باشند که به تصاحب بیت المقدس منجر شود.
سفیران و دیپلمات‌های خارجی مقیم فلسطین اشغالی به این مراسم دعوت شدند اما با توجه به اعتراض بیشتر دولت‌های جهان به تصمیم ترامپ، بسیاری از این دیپلمات‌ها در مراسم شرکت نکردند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، در روز سه‌شنبه که همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس اسرايیل است، انتظار می‌رود اعتراض‌ها شکل خشونت‌بارتری پیدا کنند. بلندگوهای مسجد غزه پیشتر فلسطینی‌ها را به پیوستن به مارش بزرگ بازگشت فراخواند‌ه اند.
مقامات فلسطینی قبلا گزارش داده بودند كه از آغاز این اعتراض‌ها در ۳۰ مارس، نیروهای اسرايیلی ۴۵ فلسطینی را کشته‌اند. آماری از تلفات نیروهای اسرايیلی گزارش نشده است.
فلسطيني ها که خواستار کشور مستقل فلسطين به پايتختي شرق قدس اشغالي هستند، از اقدام ترامپ براي تغيير سياست دولت سابق آمريکا براي نگه داشتن سفارت واشنگتن در تل‌آويو به منظور کمک به ادامه روند مذاکرات صلح بسيار خشمگين هستند، اين مذاکرات از 2014 متوقف شده است.
ديگر قدرت هاي بزرگ دنيا نگرانند كه اقدام آمريکا براي انتقال سفارتش به قدس اشغالي موجب موج جديد ناآرامي ها در کرانه باختري اشغالي و نوار غزه شود.
آمار شهدا و مجروحان
تا لحظه تنظیم این گزارش و بر اساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین، در درگیری‌های شدید میان فلسطینی‌ها و نظامیان صهیونیست 50نفر شهید و 2000نفر زخمی شدند. دیروز وزير بهداشت فلسطين خواستار دخالت جامعه جهاني براي متوقف کردن کشتار عليه تظاهرکنندگان بي‌دفاع فلسطيني شد.
اعلامیه های هوایی صهیونیست ها
رژیم صهیونیستی در حالی‌که نیروهای کمکی به مرز غزه اعزام می‌کرد، بروشورهایی میان مردم غزه پخش ‌کرد که به فلسطینی‌ها هشدار می‌داد مراقب باشند به عنوان ابزار حماس مورد استفاده قرار نگیرند و به حصارهای مرز صهیونیستی نزدیک نشوند واین حصارها را خراب نکنند.
هزاران فلسطینی در پنج نقطه در امتداد نوار غزه مشغول تظاهرات هستند. به گزارش صلیب سرخ فلسطین، ۲۶ نفر از تظاهرکنندگان و دو خبرنگار در جریان شلیک‌های نیروهای اسرايیل زخمی شده‌اند.
دیروز شاهدان فلسطینی گفتند هواپیماهای صهیونیستی مواد قابل اشتعال روی نوار غزه می‌ریزند تا لاستیک‌هایی که تظاهرکنندگان آماده کرده‌اند آتش بگیرند. فلسطینی‌ها این لاستیک‌ها را برای این آماده کرده‌ بودند که آن‌ها را آتش بزنند و به سمت مرز پرتاب کنند.
بمباران يک پايگاه مقاومت
در شمال نوار غزه
شبکه تلويزيوني الميادين دیروز گزارش داد: جنگنده هاي صهیونیستی يک پايگاه مقاومت را در شمال نوار غزه با سه موشک هدف قرار دادند.جنگنده هاي ارتش اسراييل براي سومين بار مواضع مقاومت در شرق جباليا در نوار غزه را بمباران کردند.
حمله نظامیان صهيونیست به نمایندگان پارلمان اسرايیل
جالب اینجاست که نظامیان صهیونیست دیروز و در جریان برگزاری تظاهرات خشم، به احمد الطيبي و علي احمد بر، نمايندگان عرب کنست که دراعتراضات عليه انتقال سفارت آمريکا به قدس شرکت داشتند، حمله کردند.
واکنش وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به قتل عام فلسطینیان گفت: رژیم اسرايیل تعداد بی شماری فلسطینی را که در بزرگ ترین زندان روباز جهان اعتراض می کنند، با قساوت قتل‌عام می کند. از سوی دیگر، ترامپ انتقال غیرقانونی سفارت آمریکا را جشن می‌گیرد و همدستان عربش توجه اذهان عمومی را منحرف می کنند. روز شرمساری بزرگ.
واکنش محمود عباس
محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، اسرايیل را به کشتار وحشتناک در غزه متهم کرده و معاون نخست وزیر ترکیه گفته که آمریکا هم در کنار رژیم صهیونیستی در مسئولیت این کشتار شریک است.
موضع گیری اتحادیه اروپا
اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با اشاره به کشته شدن ده‌ها فلسطینی شامل کودکان و نوجوانان خواهان خویشتنداری دو طرف شده و از اسرايیل خواسته حق اعتراض مسالمت‌آمیز را برای فلسطینی‌ها به رسمیت بشناسد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا از مقام‌های حماس هم خواسته اطمینان حاصل کنند که از این تظاهرات برای مقاصد خشونت‌آمیز ‌استفاده نشود.
ابراز نگرانی ساده دبیرکل سازمان ملل!
دیروز دوشنبه، گوترش دبیرکل سازمان ملل به رغم راه افتادن حمام خون در فسلطین به یک ابراز نگرانی ساده اکتفا کرد. معلوم نیست چگونه می توان در مقابل مرگ شهروندان فسطینی تا این اندازه سمبلیک و نمادین برخورد کرد!
همزمان، عفو بين الملل از نقض آشکار حقوق بشر در غزه انتقاد کرد.عفو بين الملل تاکيد کرد: حوادث نوار غزه تعرض به قوانين بين المللي و به‌مثابه جنايت جنگي است.
واکنش ترکیه به تحولات
معاون نخست وزير ترکيه روز دوشنبه اعلام کرد كه آمريکا در قبال قتل عام فلسطينيان در نوار غزه توسط اسراييل مسئول است.وزارت خارجه ترکيه نيز در بيانيه اي تاکيد کرد : انتقال سفارت آمريکا به شهر قدس، نظاميان اسراييلي را به کشتارهايي که امروز مرتکب شدند، تشويق کرد.
واکنش حماس
سخنگوي حماس حمايت هاي آمريکا از رژيم صهيونيستي و سکوت کشورهاي جهان در قبال جنايت هاي اين رژيم را عامل کشته شدن مردم فلسطين دانست.
فوزي برهوم، سخنگوي جنبش حماس در صفحه شخصي خود در تویيتر نوشت: کشتار و اقدامات تروريستي رژيم اشغالگر اسراييل در حق تظاهرکنندگان بي دفاع تعرض به خون مردم فلسطين است و عواقب آن به طور کامل برعهده اين رژيم است. اگر آمريکا با مواضع و تصميم گيري‌هاي خود از اسراييل حمايت نمي‌کرد و کشورهاي منطقه و جهان در قبال جنايت‌هايش سکوت نمي‌کردند، اين اتفاقات نمي افتاد.
بریتانیا؛ بر خلاف آمریکا
سخنگوي دفتر ترزا مي، نخست وزير انگليس دیروز اعلام کرد كه لندن هيچ تصميمي براي انتقال سفارت خود از تل آويو به قدس ندارد.
سخنگوي ترزا مي همچنین تاکيد کرد انگليس از تصميم آمريکا براي انتقال سفارت واشنگتن به قدس ناخرسند است.
واکنش حزب ا...
معاون دبيرکل حزب ا... لبنان تاکيد کرد: همه پيروزي هاي محور مقاومت، پيروزي براي فلسطين به شمار مي آيد و بايد از مردم يمن، بحرين و عراق حمايت کنيم.
شیخ نعیم قاسم گفت: مقاومت از نظر آمریکا تجاوز محسوب می‌شود؛ این در حالی است که واشنگتن اقدام صهیونیست‌ها به کشتن فلسطینیان را دفاع می‌داند و حق بازگشت هم تهدیدی برای اسرايیل است. اسراييل ديگر نمي‌تواند قوانين درگيري را متناسب با خود وضع کند و آنچه در جولان رخ داد، بر راهبرد بازدارندگي تاکيد مي کند.
شيخ نعيم قاسم،معاون دبيرکل حزب ا... لبنان اعلام کرد: ما اکنون در مرحله پيروزي‌هاي محور مقاومت در فلسطين، بيت المقدس و پيروزي ضد تکفيري ها هستيم. وي گفت: آنچه از ما خواسته مي شود، اين است که ثابت قدم باشيم و مقاومت کنيم.
پیام توییتری البرادعی
البرادعی در توییتی پرسید کشور‌های عربی با سکوت در قبال انتقال سفارت آمریکا به قدس، قصد دارند چه پیامی به کشور‌های جهان ارسال کنند؟
محمد البرادعی، کارشناس مسائل سیاسی و رییس پیشین آژانس بین الملی انرژی اتمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: در چارچوب طرح نابودی مساله فلسطین و در مراسمی که در آن چند کشور دوست حضور دارند، سفارت آمریکا به قدس منتقل خواهد شد.
به استثنای راهپیمایی مردم غزه آیا هیچ گونه واکنشی از سوی کشور‌های عربی حتی به صورت نمادین مانند تظاهرات یا نیمه برافراشتن پرچم‌ها به این مساله نشان داده شده است یا اینکه پیام رسمی ما به کشور‌های جهان این است که فلسطین دیگر مساله ما نیست؟
واکنش مصر و لبنان
دولت مصر نیز با صدور بیانیه‌ای، هدف قرار گرفتن فلسطینیان را محکوم کرد و در خصوص تبعات افزایش تنش هشدار داد.
«جبران باسیل»، وزیر خارجه لبنان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس، سبب بروز بحران‌های شدید و تندروی در منطقه می‌شود.
واکنش موگرینی
«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به کشتار فلسطینی‌ها در مرز شرقی بیانیه‌ای صادر کرد و «خویشتنداری طرفین» را خواستار شد.
موگرینی در واکنش به کشتار 41 فلسطینی غیرمسلح (تا لحظه انتشار این خبر) گفته: «ما از همه انتظار داریم که برای جلوگیری از دست رفتن جان افراد بیشتر، حداکثر خویشتنداری را به کار ببندند. اسرايیل باید به حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و اصل تناسب در استفاده از زور احترام بگذارد».
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه گفته :«کودکان هم در میان کشته‌ها دیده شده‌اند»، در جای دیگری از بیانیه، بدون آوردن شاهدی از خشونت‌آمیز بودن اقدامات فلسطینی‌ها، گفته که حماس باید اطمینان بدهد که این راهپیمایی، نمایش خشونت نخواهد بود و از آن برای «اهدافی دیگر بهره‌برداری نخواهد شد».
موگرینی به صورت غیرمستقیم به اقدام آمریکا درزمينه به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هم اشاره کرده و گفته:«اورشلیم شهر مقدس کلیمیان، مسلمین و مسیحیان است. ارتباط ملت یهود با اورشلیم غیرقابل‌انکار است و نباید آن را رد کرد. همین امر برای ارتباط مسلمانان با این شهر صدق می‌کند».
انتقاد از کشورهای اسلامی
شيخ کمال خطيب، نايب رييس جنبش اسلامي در داخل اراضي اشغال شده سال 1948 ضمن انتقاد از کشورهاي عربي و اسلامي گفت، آنچه در حال حاضر در عمل شاهد آن هستيم، نتيجه طبيعي چراغ سبز اعراب به رژيم صهيونيستي براي ادامه تجاوزات، تشديد تنش ها و همچنين تسلط اين رژيم بر مقدسات اسلامي و مسجد الاقصي و اقدامات مربوط به انتقال سفارت آمريکا به قدس اشغالي است.
پايگاه خبري الرساله نت گزارش داد: شيخ کمال خطيب، نايب‌رييس جنبش اسلامي در داخل اراضي اشغال شده سال 1948، کشورهاي عربي و اسلامي را مسئول آن چيزي دانست که در داخل قدس اشغالي به علت تشديد تنش هاي سازمان يافته آمريکا و تل آويو صورت مي گيرد.کمال خطيب در مصاحبه با الرساله نت گفت: «برخي کشورهاي عربي که در طرح هاي نابودي آرمان فلسطين و فروش قدس (با اسراييل)همکاري مي کنند، بر اساس مصالح خود در صدد ايجاد رابطه و عادي سازي روابط با اسراييل هستند تا دولت آمريکا را راضي کنند».
بیانیه شدید قطر
دولت قطر حمله شهرک نشينان صهيونيستي به مسجدالاقصي را محکوم کرد و مسئوليت وارد شدن هرگونه خسارت به حرم شريف قدسي را برعهده تل آويو دانست.
به گزارش پايگاه اينترنتي خبرگزاري آناتولي وزارت خارجه قطر در بيانيه خود اعلام کرد:بيش از هزار و 600 نفر به بهانه روزي که اسراييلي‌ها آن را روز يکپارچه کردن قدس ناميده اند به مسجدالاقصي يورش بردند که اين بزرگ ترين يورش به مسجدالاقصي ا ز زمان اشغال قدس در سال 1967 است.
جامعه جهاني، اشغالي بودن قدس شرقي و اعلام الحاق آن به قدس غربي در سال 1980 را به رسميت نمي شناسد.
واکنش خونسردانه روسیه
روسیه، درباره پيامدهاي انتقال سفارت آمريکا به قدس ابراز نگرانی کرد.
کرملين در پاسخ به اين سوال که آيا سفارت جديد آمريکا در قدس مي تواند به افزايش تنش‌هاي منطقه اي منجر شود يا خير، اعلام کرد در این باره نگراني است!
تعداد زخمی هاي رژیم صهیونیستی
پايگاه اينترنتي العهد لبنان از زخمي شدن پنج سرباز ارتش رژيم اشغالگر صهيونيستي بر اثر واژگون شدن خودروي نظامي در شرق بيت حانون در شمال غزه خبر داد.
درباره افتتاح سفارت جدید آمریکا
ساختمان سفارت ایالات متحده آمریکا رسما در بیت المقدس افتتاح شد. مراسم افتتاحیه این سفارتخانه به طور زنده از سوی خبرگزاری رویترز و برخی دیگر از خبرگزاری‌ها پخش شد.
در مراسم افتتاح سفارتخانه جدید آمریکا ۸۰۰مهمان، از جمله ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ حضور داشتند. مراسم توسط دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در بیت المقدس اداره می‌شد.
دونالد ترامپ که شخصا در مراسم افتتاحیه سفارتخانه آمریکا در اورشلیم حضور نداشت، پیامی ویدیویی ارسال کرده بود که در آن از اینکه نتوانسته در این مراسم تاریخی حضور داشته باشد، ابراز تاسف کرده بود.ترامپ در پیام خود اعلام کرد که دولت صهیونیستی یک دولت مستقل است و مثل هر دولت دیگری می‌تواند پایتخت خود را انتخاب کند!
پیام ترامپ درباره عملکرد آمریکا
ترامپ به تولد دولت رژیم صهیونیستی در ۷۰ سال پیش اشاره کرد و گفت آمریکا نخستین کشوری بود که تشکیل اسرايیل را به رسمیت شناخت و اکنون پس از گذشت ۷۰ سال انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس گام مهمی در اجرای تعهد و قول دولت آمریکا در قبال مردم است!
از سوی دیگر، جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ در سخنرانی خود به مناسبت افتتاح سفارت آمریکا در بیت المقدس گفت: دولت آمریکا همه تلاش خود را برای برقراری صلح بین اسرايیلی‌ها و فلسطینیان به کار خواهد گرفت. آمریکا مصمم است که در راستای برقراری یک صلح پایدار کمک کند.
کوشنر به اعتراضات فلسطینیان در نوار غزه و در خارج از ساختمان جدید سفارت آمریکا در بیت‌المقدس اشاره کرده و گفت: کسانی که دیگران را به خشونت‌گرایی تحریک می‌کنند، بخشی از مشکل هستند و نه بخشی از راه حل.
سخنرانی نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو نیز در سخنرانی خود از دونالد ترامپ برای پایبندی به وعده و قول خود تشکر کرده و گفت که او قول داده بود که بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرايیل به‌رسمیت بشناسد.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دیوید فریدمن نیز گفت که او به عنوان نخستین سفیر آمریکا در سفارتخانه بیت المقدس وارد تاریخ می‌شود!
صحبت های عجیب آقای سفیر!
باوجود تداوم اعتراضات فلسطينيان به اقدام روز دوشنبه آمريکا در گشايش سفارت آمريکا در قدس اشغالي، ديويد فريدمن، سفير آمريکا در فلسطين اشغالي ادعا کردكه هنوز براي برقراري صلح در منطقه اميدواري وجود دارد.
ديويد فريدمن، سفير آمريکا در اسراييل در مصاحبه با فاکس نيوز با اشاره به موج اعتراضات فلسطينيان اعلام کرد واکنش آن ها خوب نبوده است ولي وضعيت روحي آنان با گذشت زمان تغيير خواهد کرد زيرا آن‌ها در خواهند يافت که آمريکا دست خود را براي برقراري صلح دراز کرده و لازم است مردم توجه خود را به مسائل مهم تر مانند کيفيت زندگي، دسترسي به زيرساخت هاي بهتر، تامين امنيت بيشتر و بهره مندي از بيمارستان ها و خدمات درماني مطلوب تر معطوف كنند.
کشورهایی که مراسم را تحریم کردند!
هاآرتص اذعان کرد: 54 کشور از 86 کشوري که در فلسطين اشغالي سفارت دارند، مراسم انتقال سفارت آمريکا به شهر قدس را تحريم کرده اند و با وجود اينکه رژيم صهيونيستي از آنان دعوت به عمل آورده است، در آن مراسم شرکت نخواهند کرد.
پايگاه اينترنتي روزنامه هاآرتص، چاپ فلسطين اشغالي، ضمن اذعان به اينکه اکثر کشورهاي عضو اتحاديه اروپا و همچنين کشورهايي مانند روسيه، مصر و مکزيک مراسم انتقال سفارت آمريکا از تل‌آويو به شهر قدس را تحريم کرده اند و در آن شرکت نخواهند کرد، نام 32 کشوري را که سفراي آن اعلام کرده اند در آن مراسم شرکت خواهند کرد، به ترتيب حروف الفباي انگليسي، به شرح زير فهرست کرده است:
آلباني - آنگولا - اتريش - کامرون - کنگو - جمهوري دمکراتيک کنگو - ساحل عاج - جمهوري چک - جمهوري دومينيکن - السالوادور - اتيوپي - گرجستان - گواتمالا - هندوراس - مجارستان - کنيا - مقدونيه - نيجريه - ميانمار - پاناما - پرو - فيليپين - روماني - رواندا - صربستان - سودان جنوبي - تايلند - اوکراين - ويتنام - پاراگوئه - تانزانيا - زامبيا.