بهره‌برداری از نخستین کارخانه تولید سلول انسانی در غرب آسیا



با حضور معاون اول رئیس جمهوری نخستین کارخانه تولید سلول انسانی در غرب آسیا مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح این کارخانه با بیان اینکه تلاش امریکایی‌ها برای تحریم ایران ناشی از نا‌آگاهی آنها نسبت به توانمندی ملت ایران است، گفت: اینکه امریکا تصور می‌کند با تحریم می‌تواند از ورود تجهیزات به ایران جلوگیری کند ناشی از نا‌آگاهی آنها نسبت به توانمندی و موقعیت جغرافیایی ایران است چرا که ۱۵ کشور در اطراف ایران هستند و آیا امریکا می‌تواند مرزهای ایران را کنترل کند؟ معاون اول رئیس جمهوری پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و اظهار داشت: ماه رمضان ماه آمرزش گناهان و ضیافت الهی است و ماهی است که درهای رحمت الهی گشوده‌تر از سایر اوقات است و امیدوارم با دعای مردم شاهد باز شدن گره‌های کشور باشیم. وی با اشاره به اوضاع جهان با بیان اینکه امروز در شرایط عجیب و غریبی قرار گرفته ایم، تصریح کرد: پس از ۷۰ سال که از اشغال سرزمین‌های فلسطین می‌گذرد امروز به مقطعی رسیده‌ایم که رئیس جمهوری امریکا برای اینکه صرفاً یک نمایش اجرا کند کنسولگری این کشور را به‌عنوان سفارتخانه در قبله اول مسلمین اعلام می‌کند و با حمله به افراد بیگناه قریب به ۶۰ نفر انسان مسلمان بیگناه را به‌خاک و خون می‌کشد.


دکتر جهانگیری افزود: در این مقطع که خون بیگناهان توسط آنها به زمین ریخته می‌شود نفرت بزرگی در جهان اسلام علیه آنها شکل می‌گیرد. معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: متأسفانه بی‌عرضگی و بی‌کفایتی برخی حکام اسلامی که سعی کردند در این سال‌ها با اسرائیلی‌ها نمایش هماهنگی و انسجام دهند، امروز این نمایش در قلب مسلمانان جهان به آتش کشیده شده است. وی افزود: در ماه رمضان از خدا می‌خواهیم که همه امت اسلامی و مظلومین از این شرایط رها شده و شر همه زورگویان به خودشان بازگردد.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه امروز در کشور در شرایط جدیدی قرار گرفته ایم، خاطرنشان کرد: در دوران ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی ملت ایران انواع و اقسام دوران‌ها و سختی‌ها نظیر تحریم امریکا و اروپا و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را پشت سر گذاشته است و سخت‌تر از همه این‌ها ۸ سال دوران دفاع مقدس بود که تقریباً همه قدرت‌های دنیا همچون امریکا، شوروی، فرانسه و سایر کشورها در مقابل ما بودند و این در شرایطی بود که انقلاب اسلامی به‌تازگی شکل گرفته بود و ما هنوز به اوضاع مسلط نبودیم اما ملت ایران از همه این آزمایش‌ها سربلند بیرون آمد.
معاون اول رئیس جمهوری ‌یکی از آخرین مراحل سختی که اخیراً از آن عبور کردیم را دوران تحریم‌ها عنوان کرد و افزود: دولت یازدهم با شعار منطق و تعامل با دنیا به این موضوع ورود کرد که منجر به توافق چند جانبه برجام شد و بخشی از تحریم‌ها متوقف شد و برخی کارها به روال طبیعی با دنیا شکل گرفت.
وی اضافه کرد: رئیس جمهوری امریکا که کارهای عجیب و غریبی انجام می‌دهد پیش از آنکه بیت المقدس را سفارت اعلام کند، خروج از برجام را اعلام کرد و در انظار مردم دنیا این کار نمایش نادرست و زننده‌ای تلقی شد.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه رئیس جمهوری امریکا به ملت بزرگ، متمدن و تاریخی ایران انواع و اقسام اتهامات را وارد کرد، گفت: امریکا از توافقی چند جانبه خارج شد و برنامه بازگشت تحریم‌ها و همچنین اضافه شدن تحریم‌های جدید را نیز امضا کرد که در واقع این اقدام از جهات مختلف برای آنها بی‌آبرویی است.
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به گفت‌و‌گو‌ها و مذاکرات طولانی برای برجام خاطرنشان کرد: با خروج امریکا از برجام راه مذاکره به گونه‌ای نزد افکار عمومی جهان بسته می‌شود و اینکه بتوان نتیجه مذاکره را به آتش کشاند این سؤال را به وجود می‌آورد که اساساً به چه دلیل باید دیپلماسی ادامه پیدا کند. وی اضافه کرد: رئیس جمهوری امریکا با پررویی می‌گوید ایران باید مذاکراتی برای شکل‌گیری توافق‌های بهتر انجام دهد و این در حالی است که دیگر اعتمادی به این کشور وجود ندارد.
دکتر جهانگیری خاطرنشان کرد: اینکه با اروپا و سایر طرف‌های برجام به چه نتیجه‌ای برسیم در واقع مطابق سخنان رهبر معظم انقلاب و تأکید رئیس جمهوری عمل خواهد شد تا ملت ایران بدانند که مسئولان کشور تمامی مسیرها و راه‌هایی که احتمال می‌دهد زحمت مردم را کمتر می‌کند در پیش گرفته‌اند اما در نهایت برای ما روشن است که تحریم‌های امریکا ۳ ماه یا ۶ ماه دیگر باز خواهد گشت.
بزرگ نمایی مشکلات و کوچک نمایی موفقیت ها
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه توانمندی و قدرتی که ایران از آن برخوردار است بسیار بالاتر از شناختی است که امریکا نسبت به کشور ما دارد تصریح کرد: متأسفانه در کشور عادت کرده‌ایم که مشکلات را بزرگ نمایی و توانمندی‌ها را کوچک نمایی کنیم. عده‌ای وقتی که توانمندی‌ها را بیان می‌کنیم آن را ناچیز می‌شمارند و وقتی که می‌گوییم مشکلات کوچک و قابل حل هستند، مشکلات را بزرگ نمایی می‌کنند و در هر دو زمینه اغراق انجام می دهند. وی با اشاره به توانمندی‌های متعدد کشور در احداث کارخانه، ساخت صنایع مختلف و ایجاد نیروگاه و احداث سکوهای نفتی
۲۰ هزار تنی گفت: در بخش صنایع پیشرفته این توانمندی، خود را بیشتر نشان می‌دهد و در فناوری نانو نیز جزو معدود کشورهایی هستیم که از توانمندی خوبی برخورداریم و داروهای تولیدی کشور در بخش بایوتکنولوژی نیز جزو موارد نخست در دنیا است.
دکتر جهانگیری با بیان اینکه امریکایی‌ها فقط زحمت ما را زیاد می‌کنند، تصریح کرد: از همین مسیری که تصمیم گرفته‌اند به توسعه ایران ضربه بزنند، مدیریت و ملت ایران خواهند توانست مسیر توسعه را طی کنند. معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به توانمندی بزرگ کشور در بخش نیروی انسانی، اظهار داشت: دانشمندان ایرانی در هر نقطه از جهان وقتی که می‌بینند ایران در شرایط تهدید قرار گرفته، پر و بال می‌زنند تا خود را به ایران برسانند و برای حل مشکلات قدمی بردارند. امریکا هنوز نتوانسته عرق ایرانی را درک کند و نمی‌داند که ایرانی‌ها در مقابل بیگانه چگونه عکس‌العمل نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه در شرایط جدید کشور چند اتفاق باید بیفتد تا آسیبی به توسعه کشور وارد نشود، گفت: یکی از نکات این است که آنچه دشمنان و بیگانگان را به زانو در می‌آورد انسجام، وحدت، هماهنگی و همصدایی درداخل کشو ر است و این نباید تبدیل به شعار جناحی شود بلکه باید یکصدایی و همدلی را به معنای واقعی در مقابل بیگانگان به نمایش بگذاریم. دکتر جهانگیری افزود: ما در داخل کشور دشمنی با یکدیگر نداریم و فقط قدری اختلاف سلیقه وجود دارد اما برخی کشورها در مقابله با بیگانگان نمایش وحدت از خود نشان دادند و با وجود دشمنی‌هایی که در برخی گروه‌های آنان وجود داشت، دشمنی‌ها را کنار گذاشتند.
نخبگان به صحنه بیایند
معاون اول رئیس جمهوری افزود: نخبگان و دانشمندان کشور ظرفیت انسانی ایران هستند و برای کمک به ایجاد وحدت و یافتن راهکارهایی برای پشت سر گذاشتن مشکلات باید به صحنه بیایند. وقت آن رسیده که نخبگان یک بار دیگر در کشور خود را نشان دهند. وی با تأکید بر اینکه مدیران کشور باید بدون توجه به میزان رسمی ساعت کار، با تمام وجود خود را وقف کشور کنند، خاطرنشان کرد: امروز دشمنان علیه ملت ایران توطئه کرده‌اند و باید خود را وقف حل مشکلات مردم کنیم. بی‌حالی و بی‌انگیزگی جواب نمی‌دهد. اگر مدیری نمی‌تواند باید کنار برود و بگوید که من مدیر مناسب برای این دوران نیستم. مدیران باید هم خود انگیزه داشته باشند و هم انگیزه را به جامعه منتقل کنند. دکتر جهانگیری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه منابع کشور محدود است و باید اولویت‌گذاری شود، به تصمیمات جدید ارزی دولت اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین پیام این تصمیم ارزی این بود که طرح ترامپ را به شکست کشاند. ترامپ توقع داشت پس از اعلام خروج از برجام مردم ایران به بازارها هجوم ببرند اما کمترین اتفاقی نیفتاد. معاون اول رئیس جمهوری افزود: امیدوارم همه مدیران با جدیت درصحنه حضور داشته باشند تا شرایط جدید را با خوبی پشت سر بگذاریم. گفتنی است معاون اول رئیس جمهوری پیش از حضور در آیین افتتاح این کارخانه، از بخش‌های مختلف خط تولید کارخانه تولید سلول انسانی بازدید کرد و در جریان ظرفیت تولید این واحد تولیدی قرار گرفت. کارخانه تولید سلول انسانی وابسته به شرکت سل تک فارمد پیشگام در حوزه سلو ل‌های بنیادی و پزشکی و بازساختی است. محصولات تولیدی این شرکت شامل داروهایی برای درمان آرتروز زانو، لگن و مچ پا، رفع چین و چروک و فرورفتگی‌های پوستی ناشی از آکنه و رفع لکه‌ها در بیماری ویتلیگو، بازسازی عضله قلب در بیماران دچار نارسایی قلبی و ترمیم و بازسازی بدشکلی‌ها در نقاط مختلف بدن است. گفتنی است حجم سرمایه‌گذاری اولیه ۵۰۰ میلیارد ریال بوده و برای ۵۴ نفر اشتغال مستقیم و برای ۲۶۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

بــــرش
رتبه اول ایران در منطقه در حوزه «سلول درمانی»

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم با اشاره به افتتاح نخستین مجموعه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی در کشور گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت متعهد می‌شود طی یک ماه آینده ضابطه مراکز درمانی  را که کار سلول درمانی انجام می‌دهند تدوین و این استانداردها را به تمام کشور اعلام کند. به‌گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی با اشاره به رتبه ۱۵ ایران در دنیا و رتبه اول در منطقه در زمینه استفاده از سلول درمانی گفت: در این مجموعه تقسیم سلول انجام می‌شود که در درمان برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج مؤثر است. بیش از ۲۵ سال است که درمان سرطان خون از طریق پیوند سلول‌های بنیادی انجام می‌شود، با وجود این، فناوری‌های جدید کمک می‌کند که ثمره بهتری در درمان بیماری‌ها داشته باشیم. هاشمی با اشاره به برخی تخلفاتی که در زمینه سلول درمانی در کشور اتفاق می‌افتد، افزود: این تخلفات در این حوزه کم نیست و بخشی از آن از چشم ما پنهان است. اگر بخش بالینی و علمی با هم پیوند بخورند، این دانش نیز در مسیر صحیح خود قرار داده می‌شود. نباید مقاومتی برای بخش بالینی ایجاد شود. این مجموعه نیز درگیر بحث بالینی نشود و روی تولید سلول و دانش حرکت کند. وزیر بهداشت در ادامه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرد و از سازمان جهانی بهداشت خواست تا از سلامت فلسطینیان حمایت کند.