تصمیمات اروپا برای حفظ برجام

آرمان- محمدحسین جعفری: پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و تاکید کشورهای اروپایی به تداوم این معاهده بین‌المللی بدون آمریکا، در مدت زمان کوتاهی شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بین آمریکا و 5 کشور متعهد به برجام بودیم. رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری در حاشیه جلسه کابینه با حضور ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو با انتقاد از اروپا گفت: اتحادیه اروپا هم خیلی لوس شده است. سایر کشورها هم خیلی لوس شده‌اند زیرا آمریکا صددرصد چیزی را که می‌خواهند به آنها می‌دهد. دونالد ترامپ با انتقاد شدید از آلمان و برخی دیگر از اعضا ناتو که در خروج از برجام از آمریکا تبعیت نکرده‌اند تأکید کرد که باید با این کشورها برخورد شود. این در حالی است که رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا دیروز اعلام کرد این اتحادیه قصد دارد مقرراتی مشابه قانون 1996 را اجرایی کند تا تاثیرات تحریم‌های آمریکا را کند.
تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای خصمانه و بی‌اساس واشنگتن علیه کشورمان، گفت: آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی متشکل از کشورهای مختلف از سراسر جهان برای مقابله با ایران است. به گزارش ایسنا، هیتر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز پنجشنبه خود در پاسخ به سوالی درباره تصمیم برخی شرکت‌های اروپایی برای توقف تجارت با ایران و اینکه آیا آمریکا استثنایی برای این شرکت‌ها در نظر می‌گیرد، گفت: این شرکت‌ها فرصت دارند تا فعالیت‌های خود را کاهش دهند و تصمیم بگیرند می‌خواهند با ایران تجارت کنند یا نه. این دولت (آمریکا) همواره نسبت به نگرانی‌هایش درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران شفاف بوده است. بنابر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، نائورت در ادامه ادعاهای خود گفت: آمریکا به سختی تلاش می‌کند تا ائتلافی را متشکل از بسیاری از کشورهای سراسر جهان ایجاد کند که هدف آن، نگاه کردن به ایران از دریچه‌ای واقع‌بینانه‌تر و نه فقط از دریچه توافق هسته‌ای است چرا که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران نه تنها تهدیدی علیه منطقه، بلکه تهدیدی علیه جهان است.
پیام منفی به کره شمالی


دبیرکل پیشین سازمان ملل تصریح کرد: تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، پیامی بد به کره شمالی منتقل می‌کند. به گزارش ایسنا، بان‌کی‌مون دبیرکل پیشین سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی به تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران واکنش نشان داد. وی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تصریح کرد: تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران سابقه خوبی برای اعتبار و قابل اعتماد بودن آمریکا ایجاد نمی‌کند و این در مذاکرات هسته‌ای پیش‌رو با پیونگ یانگ از نظر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مهم خواهد بود. دبیرکل پیشین سازمان ملل افزود: من شخصا بر این باورم که این اقدام یک پیام بسیار دردسرساز در ارتباط با اعتبار، اعتماد و اتکا به آمریکا به همراه دارد. کره شمالی از این اقدام چه پیامی دریافت خواهد کرد؟ وی در ادامه گفت: آنها از خود خواهند پرسید که آیا می‌توانند به رئیس‌جمهور آمریکا اعتماد کنند؟ این اولین سوالی است که رهبر کره شمالی از خود خواهد پرسید.
هدف آمریکا؛ اقتصاد اروپا
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز چهارشنبه در پارلمان این کشور با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، گفت که اگرچه این توافق ایده‌آل نیست، کنار گذاشتن آن اشتباه است. صدراعظم آلمان تصریح کرد: این توافق کامل نیست اما همان‌گونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید می‌کند، ایران به آن پایبند بوده و به تمام تعهداتش در این توافق عمل می‌کند. این توافق به طور یکپارچه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید از همین رو ما، انگلیس، فرانسه و آلمان به همراه دیگر اعضای اتحادیه اروپا بر این باوریم که لغو توافق در این شرایط اشتباه است. مرکل با بیان اینکه در شرایط کنونی مشکلاتی در روابط فرا آتلانتیک وجود دارد، گفت: هر چند روابط فرا آتلانتیک باید بر اختلافات در این روزها غلبه کند که در صدر آنها موضوع خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران قرار دارد. در همین راستا، والنتینا ماتوینکو رئیس پارلمان روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک، با انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران، گفت که آمریکا هیچ دلیلی موجهی برای خروج از برجام ارائه نداده است. ماتوینکو تصریح کرد: ما هنوز سردرگم هستیم که دلیل خروج آمریکا از این توافق چیست، جهان تاکنون هیچ دلیل موجهی برای از بین بردن این توافق به غیر از ادعاهایی مبنی بر اینکه توافق بدی است و توسط رئیس‌جمهور پیشین آمریکا یعنی باراک اوباما امضا شده، دریافت نکرده است. وی ادامه داد: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که خروج آمریکا از این توافق بدون هیچ دلیل درستی می‌تواند تلاش دیگری از سوی واشنگتن برای تحت کنترل در آوردن اقتصاد اتحادیه اروپا باشد چرا که بسیاری از شرکت‌های اروپایی بدون نقض هیچ چیزی مطابق با برجام با ایران تعامل دارند. این وضعیت درباره شرکت‌های روس نیز مصداق دارد.
تحریم‌های آمریکا؛ خنثی
به گزارش روزنامه گاردین، ژان کلاد یانکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در یک پاسخ شفاف به این اقدام آمریکا، اعلام کرد که این اتحادیه قصد دارد مقرراتی مشابه قانون 1996 را اجرایی کند که مانع از همکاری شرکت‌های اروپایی با تحریم‌هایی که آمریکا قرار است علیه ایران وضع کند، می‌شود. یانکر گفت: ما به عنوان کمیسیون اروپا وظیفه داریم از شرکت‌های اروپایی محافظت کنیم. اکنون لازم است که دست به اقدام بزنیم و به همین دلیل است که فرآیند فعال‌سازی «مقررات مسدودکننده 1996» را آغاز می‌کنیم. وی که در جریان نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در صوفیه پایتخت بلغارستان سخن می‌گفت، در ادامه خاطرنشان کرد که این قانون صبح روز جمعه (دیروز) اجرا خواهد شد. بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز قرار است یک مسیر تامین مالی برای انجام تجارت با ایران فراهم کند. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا افزود: تاثیرات تحریم‌های آمریکا خنثی خواهد شد، این وظیفه اتحادیه اروپاست تا از تجارت اروپایی‌ها محافظت کند که به ویژه برای تجارت‌های کوچک‌تر و متوسط اعمال خواهد شد. همچنین سباستیان کورتز صدراعظم اتریش پیش از نشست غیررسمی رهبران اتحادیه اروپا در صوفیه ضمن انتقاد شدید از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: آمریکا منافع اقتصادی اروپا را تهدید می‌کند و ما به عنوان اتحادیه اروپا می‌خواهیم که با این موانع تجاری برخورد کنیم. وی همچنین با اشاره به تاثیرات منفی خروج آمریکا از برجام بر شرکت‌های اروپایی تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد تا توافق صورت گرفته با ایران نجات یابد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که به شرکت‌های اتریشی در مورد تجارت با ایران چه توصیه‌ای دارید گفت: موضوع در مورد توصیه‌ها نیست بلکه به نجات توافق مربوط است. ایران در حال حاضر مهم‌ترین بازار صادراتی ما نیست، اما طبیعتا بازار هدفی برای آینده است.