توهمات سیاستمدار نو رسیده




وزیر امور خارجه امریکا در سخنانی مدعی‌جویانه که تحت عنوان «بعد از توافق: یک استراتژی تازه برای ایران»  در بنیاد هریتج واشنگتن و حدود دو هفته بعد از اعلام خروج امریکا از توافق هسته‌ای انجام شد، استراتژی خصومت‌جویانه دولت ترامپ را علیه ایران تشریح کرد. «مایک پمپئو» در این سخنان به دلایل امریکا برای خروج از برجام اشاره کرد و با طرح اتهام حمایت ایران از فعالیت‌های تروریستی و نفوذ و مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه تأکید کرد که امریکا به دنبال اعمال شدیدترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران خواهد بود. وزیر خارجه امریکا همچنین خواستار توافق جدیدی شد که در آن 12 خواسته این کشور باید مورد توجه قرار گیرد.


پمپئو با بیان اینکه برجام امنیت امریکا را تضمین نمی‌کرد و دیگر مسئولان ایران نمی‌توانند به واسطه برجام ثروت ایجاد کنند، گفت: «بر اساس مفاد غروب در این توافق، وقتی که مدت محدودیت ایران تمام می‌شد، ایران این امکان را داشت که به سمت تولید هسته‌ای برود و در منطقه مسابقه تسلیحاتی ایجاد کند.» وزیر خارجه امریکا در حالی که برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، مدعی شد: «پس از عملیات اطلاعاتی اسرائیل به این موضوع پی بردیم که ایران عملیات هسته‌ای خود را حتی پس از برجام نیز مخفی کرده بود.» پمپئو ساز و کارهای راستی‌آزمایی برجام را بسیار ضعیف دانست و با اشاره به مواضع قبلی برخی کشورهای غربی از قبیل وزیر خارجه سابق فرانسه و وزیر خارجه پیشین امریکا درباره توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران گفت که «همین امروز هم آنها در حال غنی‌سازی هستند.»
او ادامه داد: «آنچه که ما می‌خواهیم، این است که رفتار ایران با قواعد بین‌المللی هماهنگ باشد، قواعدی که قبل از برجام از آن صحبت می‌کردیم به نحوی که ظرفیت ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای از بین برود.»پمپئو در ادامه سخنان خود در این نشست با بیان اینکه ما این را می‌فهمیم که تحریم‌ها ممکن است مشکلات اقتصادی را ایجاد کند برای برخی از دوستان ما ممکن است همراه با مشکلاتی باشد، ادامه داد: «ما تأکید داریم که باید فعالیت اقتصادی ایران شفاف باشد، ما تیم‌های متخصصی را اعزام خواهیم کرد و برای همکاران‌مان و با کسانی که با ایران کار اقتصادی می‌کنند، توضیح خواهیم داد که آثار تحریمی چگونه خواهد بود.»
وزیر امور خارجه امریکا همچنین در ادامه سپاه قدس را به انجام عملیات تروریستی متهم کرد و مدعی شد: «امروز می‌بینیم که سپاه قدس به صورت مخفیانه در اروپا عملیات تروریستی انجام می‌دهد. در طول اجرای برجام، ایران چندین امریکایی را به گروگان گرفت که در این ارتباط سیامک نمازی را می‌توان اشاره کرد و افراد دیگری.» پمپئو همچنین با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و القاعده تصریح کرد: «ایران در طول اجرای برجام بزرگ‌ترین حامی تروریسم بود. ایران از رهبران القاعده برای انجام عملیات تروریستی حمایت کرد و اکنون تعدادی از رهبران ارشد القاعده در ایران سکونت دارند.» وی سپس مدعی شد که امریکا به حمایت خود از «حقوق بشر و مردم ایران» ادامه خواهد داد. او سپس به برخی اغتشاشات در ایران اشاره کرد و از این اغتشاشات حمایت کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که «ما از همه متحدان خود می‌خواهیم که از ایران بخواهند تا به این اقدامات خود پایان دهد. ما آماده هستیم تا تمام تحریم‌های هسته‌ای خود را علیه حکومت ایران لغو کنیم و روابطی کاملاً دیپلماتیک با این کشور داشته باشیم و به پیوستن این کشور به اقتصاد جهانی کمک کنیم اما سیاست‌های ایران باید تغییر کند. ایران حق دارد از خود دفاع کند اما نمی‌تواند شهروندان دیگر کشورها را تهدید کند. ما به دنبال یک توافق بسیار فراگیر با ایران هستیم، توافقی که مورد حمایت رهبران هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات کنگره واقع شود. ما از همه شرکای خود نه تنها متحدان اروپایی بلکه قطر، کره جنوبی، ژاپن و... می‌خواهیم تا با ما علیه ایران همکاری کنند.»
 بزرگ‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال می کنیم
پمپئو با طرح این سؤال که اکنون راه پیش‌ رو چیست، ادامه داد: «ما در کنار متحدان خود تلاش خواهیم کرد تا جلوی این اقدامات را بگیریم، تا جلوی نفوذ ایران در منطقه را بگیریم، ما تلاش می‌کنیم که ایران هیچ راهی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نداشته باشد.»توافق جدید مورد نظر امریکا که پمپئو آن را اعلام کرد، شامل درخواست‌ها و بندهای زیر است:
۱. ایران باید به آژانس گزارش کاملی از ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ارائه کند و از این اقدامات دست بکشد و به شکلی که قابل راستی‌آزمایی باشد، برای همیشه برنامه نظامی هسته‌ای خود را کنار بگذارد.
۲. ایران باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و هرگز به دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نرود و تأسیسات آب سنگین خود را ببندد.
۳. ایران باید به بازرسان آژانس اجازه بازدید از همه سایت‌های خود در سرتاسر کشور را بدهد.
۴. ایران باید به برنامه موشک‌های بالستیک خود پایان دهد و پرتاب یا توسعه موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.
۵. ایران باید شهروندان امریکایی و همچنین شهروندان متحدان و شرکای ما که در ایران زندانی، مفقود یا در بازداشت هستند را آزاد کند.
۶. ایران باید به حمایت از گروه‌های تروریستی خاورمیانه از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین پایان بدهد.
۷. ایران به حاکمیت عراق احترام بگذارد و به دولت این کشور اجازه خلع سلاح شبه‌نظامیان شیعه را بدهد.
۸. ایران همچنین باید به حمایت نظامی خود از حوثی‌ها پایان دهد و در راستای یک راه حل صلح‌آمیز در یمن گام بردارد.
۹. ایران باید همه نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند.
۱۰. ایران باید به حمایت از طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه پایان دهد.
۱۱. ایران باید به حمایت سپاه قدس از گروه‌های تروریستی و شرکای شبه نظامی خود پایان بدهد.
۱۲. ایران بـــــــــــــــاید رفتارهای تهدیدکننده علیه همسایگان خود را کاهش بدهد، چرا که بسیاری از آنها متحدان امریکا هستند. این مسأله شامل تهدیدات ایران برای نابودی اسرائیل و شلیک موشک به خاک عربستان و امارات متحده عربی نیز می‌شود.

برش

وزارت خارجه ایران:
سخنان پمپئو فقر اطلاعاتی و عقب ماندگی تحلیلی امریکا را نشان  می دهد

وزارت خارجه در پاسخ به ادعاهای وزیر خارجه امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم امریکا در موضعی نیست که برای کشور بزرگی همچون ایران که به تعهداتش پایبند بوده شرط تعیین کند.
به گزارش پایگاه وزارت خارجه در این بیانیه آمده است: اظهارات سخیف، بی مایه، توهین‌آمیز و مداخله گرانه وزیرخارجه جدید امریکا و نسبت‌های ناروا به ملت بزرگ و متمدن ایران نشانه استیصال و درماندگی مقام‌های دولت امریکا در مقابل ملت ایران و تلاش مذبوحانه برای انحراف اذهان جهانی از اقدام غیرقانونی و نقض عهد امریکا در برجام است که حقوق بین‌الملل و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که توسط دولت امریکا پیشنهاد و به اتفاق آرا تصویب شده بود  زیرپاگذاشته است.
این بیانیه افزوده است: سخنان پمپئو یک بار دیگر فقر اطلاعاتی، ضعف بینشی، عقب ماندگی تحلیلی و سردرگمی روندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در ایالات متحده را به نمایش گذارد و نشان داد جریانات تندرو و جنگ طلب در امریکا نه تاریخ می دانند و نه قادرند از آن درس بگیرند. رژیم امریکا که با وجود مخالفت همه کشورهای جهان، به جز معدودی رژیم حقیر، روی تمامی تعهدات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود پا گذارده است در موضعی نیست که برای کشور بزرگی همچون ایران که به تعهداتش پایبند بوده شرط تعیین کند و باید بداند که قانون گریزی و عهد شکنی امریکا نه تنها حقی برای آن رژیم ایجاد نمی کند بلکه مسئولیت بین المللی عواقب قانون شکنی ها را برعهده سردمداران آن رژیم و حامیان فاسد و مافیایی داخلی و خارجی آن قرار می دهد که هر روز کوس رسوایی یکی دیگر از آنها در بازار افکار عمومی جهانی نواخته می‌شود.
به نوشته این بیانیه: امریکایی که همه مصائب منطقه ما، از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا فلسطین و یمن و افغانستان، ثمره دخالت‌ها و دست اندازی‌های او و حکومت‌های دیکتاتوری قرون وسطایی متحد اوست، حق ندارد برای سیاست های ایران در منطقه خود تعیین تکلیف نماید.حمایت از تروریسم و بویژه تروریسم دولتی ویژگی ذاتی رژیم استکباری ایالات متحده است. گروهک‌های تروریستی مانند القاعده، داعش، منافقین، جندالله و دیگر گروه‌های تروریستی تکفیری که با پول و سرمایه مردم امریکا و به دست نظام‌های بی‌کفایت منطقه به حیات خود ادامه می‌دهند، بدون تردید شکست خواهند خورد و دولت امریکا و متحدین آن رسوا خواهند شد. این بیانیه افزوده است: پدران القاعده و داعش و صدها گروهک تروریستی دیگر که صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره افکنده‌اند در جایگاهی نیستند که اقدامات ثبات ساز و ضد تروریستی جمهوری اسلامی ایران برای محو تروریسم در منطقه و جهان را وارونه جلوه داده و اوهام سلطه‌طلبانه خود را پیگیری کنند. کودتاگران علیه دولت‌های قانونی، چپاولگران ملت‌های مظلوم و مستضعف، قتل عام کنندگان زنان و کودکان بی‌گناه و بی‌دفاع، ناقضان معاهدات و قطعنامه‌های بین‌المللی، تولید‌کنندگان و استفاده‌کنندگان سلاح‌های کشتارجمعی و تضییع‌کنندگان حقوق بشر و اقلیت‌ها و رنگین‌پوستان در کشور خود را چه به خط و نشان کشیدن برای ملت‌های مستقلی که با سربلندی و افتخار در مقابل همه این جرایم ایستاده‌اند. در ادامه آمده است: جمهوری اسلامی ایران نظامی برآمده از انقلاب اسلامی مردم ایران است که در طول چهاردهه حیات پربرکت خود در مقابل همه توطئه‌های شوم امریکا و متحدین آن کشور سرافرازانه ایستاده و پیروز شده است و از این پس نیز مقتدرانه به حیات خود ادامه خواهد داد و توطئه‌های جدید امریکا را نیز به شکست خواهد کشانید. به سردمداران رژیم امریکا بویژه وزیرخارجه آن توصیه می‌کنیم از سرنوشت سیاست‌های گذشته امریکا در قبال ملت ایران درس گرفته و دست از اقدامات و سیاست‌های مداخله گرانه و شکست خورده برای به اصطلاح ایجاد شکاف و تفرقه بین مردم و نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران برداشته و بیش از این خود را نزد افکارعمومی جهان بی‌آبرو نسازند. جمهوری اسلامی ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه وزیرخارجه امریکا را مداخله آشکار در امور داخلی خود و تهدید غیرقانونی علیه یک عضو ملل متحد می‌داند و حق اقدامات قانونی را برای خود محفوظ می‌دارد. مسئولیت عواقب هرگونه اقدام ایذایی، غیرقانونی و زورمدارانه علیه ملت ایران برعهده دولت ایالات متحده امریکا خواهد بود.