تراکم تقاضا برای واحدهای نقلی


گروه راه و مسکن: اولين آمارهاي ارائه شده از تعداد معاملات مسکن شهر تهران حاکي از افزايش ۷ درصدي قراردادهاي خريد و فروش دارد. براساس گزارش خبرگزاري‌ها، پس از آنکه در فروردين ماه و براساس آمار رسمي‌بانک مرکزي معاملات مسکن ۶.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش يافته بود آمار اتحاديه املاک که معمولا چند روز زودتر از بانک مرکزي ارائه مي‌شود حاکي از آن است که خريدوفروش خانه در تهران ۷ درصد نسبت به ارديبهشت پارسال رشد داشته است.

اتحاديه املاک همچنين گزارش داده که متوسط قيمت مسکن شهر تهران با اينکه نسبت به فروردين ماه ۲۰ درصد کاهش نشان مي‌دهد نسبت به ارديبهشت سال قبل ۲۹.۵ درصد افزايش يافته است. از سوي ديگر آمارهاي ارائه شده از وضعيت بازار مسکن شهر تهران در سه ماهه پاياني سال قبل حاکي از آن است که بيشترين خريدوفروش از نظر متراژ به واحدهاي ۷۵ مترمربع و بيشترين خريدوفروش از نظر عمر بنا به واحدهاي ۱۴ سال تعلق دارد. اين نمايه حاکي از آن است که به دنبال افزايش قيمت مسکن در سه ماهه پاياني سال قبل متقاضيان به سمت واحدهاي کوچک متراژ و داراي سن بالا سوق يافته‌اند. افزايش نسبي معاملات مسکن در ارديبهشت ماه در شرايطي رقم خورده که بنا به گفته کارشناسان بازارهاي طلا و ارز به حد نهايي ظرفيت خود رسيده‌اند و از اين پس انتظار مي‌رود تقاضا براي مسکن به عنوان يک دارايي ثابت افزايش پيدا کند. با اين حال ثبات معاملات مي‌تواند نشان دهنده آن باشد که بازار مسکن ظرفيت افزايش بيش از ۳۰ درصد قيمت را ندارد. هر چند بعضي کارشناسان و همچنين برخي نمايندگان مجلس معتقدند بازار مسکن به سمت رشد قيمت‌ها پيش مي‌رود. با اين حال اين خطر وجود دارد که در صورت افزايش تدريجي قيمت‌ها بازار مسکن با خطر رکود تورمي‌مواجه شود. در همين ارتباط رئيس اتحاديه مشاوران املاک اعلام کرد که 75 هزار و 945 مبايعه نامه در ارديبهشت ماه امسال در دفاتر مشاوران املاک سراسر کشور ثبت شده است، لذا اين مهم در مقايسه با مدت مشابه پارسال، بيش از 33 درصد رشد نشان مي‌دهد.

  • دلايل افزايش معاملات مسکن

در همين پيوست عضو کميسيون عمران مجلس با اشاره به اينکه تخليه حباب‌هاي بازار مسکن سبب خروج اين عرصه از رکود شده، گفت: همچنين کاهش سود سپردهاي بانکي نيز سبب شده تا مردم پول‌هايشان را در حوزه مسکن سرمايه‌گذاري کنند. سيدکمال الدين شهرياري در گفتگو با خانه ملت، درخصوص افزايش 33 درصدي معاملات مسکن در کشور، گفت: بازار مسکن بعد از سپري کردن دوره رکود نسبتا طولاني 5 ساله و با تخليه حباب‌هايي که در سال‌هاي 90 و 91 ايجاد شده بود، از سال گذشته شرايط جديدي را تجربه کرده بود. اين نماينده مجلس اظهار کرد: همچنين بايد يادآور شد کاهش سود سپرده‌هاي بانکي نيز سبب شد مردم پول‌هايشان را از بانک‌ها خارج کرده و به سمت بازار ارز و طلا و در دراز مردت به بازار مسکن سوق يابند. وي ادامه داد: از اين رو با توجه به وضعيت پيش آمده در بازار ارز و اعمال سياست‌هاي انقباضي از سوي دولت، سپرده‌ها به سمت بازار مسکن تمايل خواهد يافت و سبب رونق خواهد شد. اين نماينده مجلس دهم با اشاره به اينکه هم اکنون بازار مسکن داراي رونق نسبي است، تصريح کرد: همچنين قيمت‌ها نيز رشد نسبي دارد و اين بازار مجددا حرکت جديدي را شروع کرده که اين امر مي‌تواند سرمايه‌گذاري و اشتغال را رقم بزند. عضو کميسيون عمران مجلس خاطرنشان کرد: به نظر مي‌رسد با شرايط کنوني بازار مسکن طي 1 الي 2 سال آينده نيز اين بازار در ثبات همراه با رونق و رشد متعادل و آرام قيمت بسر ببرد.

  • احتمال توقف رشد معاملات

عضو کميسيون عمران مجلس، با بيان اينکه ارايه تسهيلات ارزان راهکاري براي از بين بردن حباب نرخ‌ها در بازار مسکن است، گفت: عدم توقف گراني مسکن رشد معاملات را متوقف خواهد کرد. اقبال محمديان در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به تلاش‌هاي دولت در راستاي نوسازي بافت فرسوده، گفت: کاهش نرخ سود تسهيلات و همچنين افزايش مدت بازپرداخت اقساط اين نوع وام‌ها اقدامي‌در راستاي تاثيرگذاري اين سياست بر بازار مسکن بوده است. اين نماينده مجلس با بيان اينکه ارايه تسهيلات ارزان راهکاري براي از بين بردن حباب نرخ‌ها در بازار مسکن است، افزود: رشد معاملات در ماه‌هاي اخير نشان مي‌دهد که سياست تسهيلات‌دهي با وجود برخي معايب توانسته اثرگذاري مطلوبي بر بازار داشته باشد؛ اما بايد بدانيم که رشد معاملات تا زماني ادامه دارد که گراني متوقف شود. وي با تاکيد بر اينکه نوسازي بافت‌هاي فرسوده در پي سياست‌هاي جديد دولت در بخش پرداخت وام سرعت بيشتري گرفته، تصريح کرد: تعلل در نوسازي اين بافت‌ها به علت کمبود يا نبود منابع مالي بوده که اکنون با رفع اين مانع بهبود وضعيت اين بافت‌ها مشهود شده است.

اين نماينده مجلس دهم، با بيان اينکه شايد تسهيلات‌دهي در بخش مسکن تا حدودي به بزرگ شدن حباب نرخ‌ها در اين حوزه منجر شد، گفت: همه مي‌دانيم که رونق در بخش مسکن هميشه با گراني محدودي همراه بوده؛ اما دولت مي‌تواند با تشديد کنترل‌ها روند قيمتي در اين بازار را رصد کند. محمديان با تاکيد بر اينکه ستاد بازآفريني شهري نيز در زمينه نوسازي بافت‌هاي ناکارآمد ورود خوبي داشته، افزود: مهمترين دستورالعملي که در اين ستاد ديده مي‌شود توجه به حضور بخش خصوصي براي بهسازي بافت‌هاي فرسوده است که اين خود از حضور دولت در اين حوزه مي‌کاهد. وي بر ضرورت تعامل بيشتر دستگاه‌هاي مختلف اجرايي در روند نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد تاکيد کرد و گفت: دولت بايد تنها سياست‌گذار اين حوزه باشد تا بتواند بخش‌هاي مختلف اجرايي در اين حوزه از جمله شهرداري را در روند کارها مديريت کند. عضو کميسيون عمران مجلس يادآور شد: بخش عمده‌اي از رونق بيش از 30 درصدي بازار مسکن نتيجه اثرگذاري سياست‌ها در حوزه تسهيلات‌دهي به ويژه در بخش بافت‌هاي ناکارآمد بوده است.

  • دلايل گراني مسکن در بازار

از طرف ديگر مصطفي قلي خسروي، رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران به تسنيم مي‌گويد: اگر قيمت مسکن افزايش يابد توان مردم پايين مي‌آيد و‌ بازار مسکن کساد مي‌شود. وي با اشاره به اينکه متاسفانه زماني که کالايي گران مي‌شود مردم خريد مي‌کنند ادامه داد: کساني که نيازمند مسکن هستند خريد کنند و براي سرمايه‌گذاري وارد بازار نشوند چون بازار قابل پيش‌بيني نيست. وي اضافه کرد: مولفه‌هايي چون ارز، بورس و سکه در بازار مسکن اثرگذار است و تمام تلاش مشاوران املاک بر افزايش نيافتن قيمت مسکن است. خسروي تاکيد کرد: هر ساله قيمت مسکن نسبت به تورم افزايش مي‌يابد و اگر بيش از حد قيمت بالا برود باعث کسادي بازار اشتغال مي‌شود. رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران ادامه داد: براي اينکه قيمت اجاره بها افزايش بيش از حد نداشته باشد بايد عرضه و تقاضا را در حد تعادل نگه داريم ولي به دليل افزايش مهاجرت‌ها وازدواج‌ها اين تعادل برقرار نشده است. وي بيان کرد: هر کشوري براي کنترل بازار مسکن و اجاره اقدام به ساخت مسکن و اجاره دادن به خانه اولي‌ها مي‌کند و‌ ما هم بايد برنامه‌اي داشته باشيم. قلي خسروي ادامه داد: مردم بايد در زمان عقد قرار داد حواسشان را جمع کنند و هيچ مشاور املاکي بعد از عقد قرارداد حق نگه داشتن قرارداد را ندارد و بايد قرارداد دست خريدار و فروشنده باشد. وي افزود: باتوجه به اينکه نزديک زمان نقل و انتقالات هستيم افرادي که از سايت‌ها اقدام به خريد و يا اجاره ملک مي‌کنند بايد حواسشان را جمع کنند و حتما از مشاوران املاک مشاوره بخواهند.