ولایت فقیه جهان سلطه را به چالش کشید

سعدالله زارعی، رئیس مرکز اندیشه‌سازان نور و کارشناس مسائل خاورمیانه در هفتمین ‌‌‌شنبه انقلاب با موضوع ولایت‌فقیه که به همت جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب اسلامی در محل خبرگزاری فارس برگزار شد با اشاره به تأثیر عمیق ولایت فقیه در معادلات جهانی تأکید کرد: این جایگاه، نظام سلطه را در ابعاد مختلفی تهدید کرده و سیره و اندیشه حضرت امام و رهبر معظم انقلاب و نحوه مواجهه ولایت فقیه با جنبش‌های استعماری حائز اهمیت است. زارعی یادآور شد: نکته‌ای که امام از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی روی آن تأکید داشتند، بحث هسته‌های مقاومت بود و این مطلب تا قبل از آن مطرح نشده بود. زارعی با اشاره به زنجیره‌سازی از سوی هسته‌های مقاومت گفت: در تمام هسته‌های مقاومت امریکا به عنوان شیطان بزرگ شناخته شد و براندازی نظام سلطه از نظر امام به براندازی قدرت امریکا در دنیا ترجمه‌‌ می‌شد. رئیس مرکز اندیشه‌سازان نور با بیان اینکه دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب تلاش داشت روند مبارزه با نظام سلطه را به چالش بکشد و بدنام کند تصریح کرد: بنابراین امام مبحث برادری اسلامی را مطرح و تأکید کردند ملت‌‌‌ها باید بر سرنوشت خود حاکم شوند؛ هرچند برخی در داخل از موضع افتخار‌آمیزی این موضوع را مطرح می‌کنند که قدرت ایران در حال گسترش است. بازتاب این‌چنین رویکردی نگران شدن ملت‌‌ها در اصالت مبارزه با نظام سلطه است. زارعی بیان داشت: اندیشه ولایت فقیه باعث شده است زنجیره موفقی از جنبش‌های مقاومت تشکیل شود که استقلال دارند و احساس عزت می‌کنند.
قدمت مردم‌سالاری معادل قدمت مدیریت انبیا
حجت‌الاسلام ثقفی، رئیس مرکز پژوهش ولایت نیز در این نشست با بیان اینکه قدمت مردم‌سالاری به‌اندازه قدمت مدیریت انبیا است، اظهار داشت: تمام پیامبران از حضرت آدم(ع) تا حضرت خاتم(ص) آمده‌اند تا مردم قیام به قسط کنند.
ثقفی با اشاره به اینکه ولایت‌فقیه ادامه حرکت انبیا است، بیان داشت: بدون تردید انقلاب اسلامی محصول مدیریت امام راحل و امام حاضر است و بنابراین می‌توان از انقلاب به‌عنوان کارآمد‌‌ترین نهاد ولایت‌فقیه نام برد. رئیس مرکز پژوهش ولایت با تقسیم‌بندی دستاوردهای انقلاب اسلامی در سه حوزه خرد، کلان و ابردستاورد تصریح کرد: در بیان ابردستاوردهای انقلاب باید به موضوعات بی‌نظیری اشاره‌کنیم که نتیجه آن ایجاد یک پیچ تاریخی و زمینه‌سازی برای یک افق تاریخی است که توانسته مسیر راه بشریت را مشخص کند. ثقفی ادامه داد: ارائه نقشه راه نجات و الگوی کلان حرکت بشر به‌سوی سعادت، امیدبخشی به مستضعفان جامعه و همچنین گام برداشتن عملی در این مسیر و بازخورد نتایج آن ازجمله ابر دستاوردهای انقلاب اسلامی است. وی در تفسیر این نقشه راه گفت: این الگو برگرفته از مکتب وحی و حرکت انبیا و در سه قالب امت‌سازی، دولت‌سازی و تمدن‌سازی طراحی‌شده است. ثقفی ادامه داد: دو امام انقلاب ما نیز متعاقب عصر حاضر، این حرکت را بازتفسیر کرده و ادامه داده‌اند.


ولایت فقیه، وجه تمایز اسلام ناب و اسلام امریکایی
حجت‌الاسلام دکتر علی ذوعلم، عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم در هفتمین‌‌‌شنبه انقلاب در سخنانی با اشاره به اهمیت ولایت‌فقیه در انقلاب اسلامی اظهار داشت: خط متمایزکننده اندیشه بین اسلام ناب و اسلام امریکایی در ولایت‌فقیه خلاصه می‌شود.
وی بابیان اینکه عنصر اصلی انقلاب ولایت‌فقیه است، ادامه داد: با نگاه به تاریخ کشور در 150 سال گذشته می‌بینیم که ایران همواره با یک چالش اساسی همراه بوده است، در واقع این چالش بین دو عنصر پیشرفت و حفظ هویت است؛ کسانی بودند که با پیشرفت غربی مخالف بودند و دغدغه حفظ هویت ملی را داشتند و برخی هم دغدغه پیشرفت با نگاه به غرب را داشتند. درواقع یا باید هویتمان را حفظ می‌کردیم و یا اینکه در مسیر پیشرفت غربی قرار می‌گرفتیم. ذوعلم تصریح کرد: عنصر ولایت‌فقیه این چالش را حل کرد و دیدگاهی از سوی ولی‌فقیه ارائه شد که پیشرفت انقلاب اسلامی با استفاده از تجربه پیشرفت غرب و البته با نگاه و در نظر گرفتن هویت ملی اسلامیمان محقق شود. کشور تا به امروز این دیدگاه را دنبال کرد و دستاوردهای زیادی را نیز کسب کرده است. عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان با تأکید بر لزوم توجه به چالش‌های جایگاه ولایت‌فقیه گفت: ما درباره چالش این نهاد به‌عنوان یک‌نهاد اجتماعی، سیاسی، مردمی و مذهبی هم بحث می‌کنیم. درواقع ارتجاع و اسلام امریکایی، جریان روشنفکری غرب‌گرا و بروکراسی‌‌‌هایی که مانع رشد و توسعه در بخش انقلاب می‌شوند از مهم‌‌ترین چالش‌های جایگاه ولایت‌فقیه هستند.
نظام ولایت فقیه، دموکراسی را به غرب آموخت
حجت‌الاسلام دکتر احمد جهان بزرگی، معاون دانشگاه دفاع ملی نیز در ادامه این نشست بابیان اینکه مردم‌سالاری یک رکن اساسی در ولایت فقیه است، اظهار داشت: حاکمیت در نظام ولایت فقیه از دو بُعد اساسی یعنی اسلامی و مردمی برخوردار است. وی ادامه داد: کارآمدی نظام ولایت فقیه مبتنی بر اهمیت دادن به همین رکن مردم سالاری است و بدون حضور مردم کارآمدی در نظام اسلامی به وجود نمی‌آید.
جهان بزرگی مردم سالاری را پایه مقبولیت و مشروعیت به معنای حقانیت عنوان کرد و افزود: این مسئله از نظر حضرت آقا تبیین شده است و حاکمیت مردم درواقع همان جمهوریت و مردم‌سالاری در دموکراسی است.
ولایت فقیه مراقب حرکت نظام است
مهدی اسماعیلی استاد دانشگاه تهران و معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در بخش پایانی این نشست‌ اظهار داشت: نظام سیاسی که امروز در کشور ما حاکمیت یافته در واقع یک حرکت تکاملی تدریجی 200 ساله اخیر است، نظام دینی ما تکامل حرکت‌های قبلی است.