راهپیمایی روز جهانی قدس برگزار شد سنگ، شعار، موشک

گروه سیاسی: مردم تهران و ۹۰۰ شهر دیگر کشورمان روز جمعه ۱۸ خرداد ۹۷ مطابق با ۲۳ رمضان ۱۴۳۹ در حالی که اکثرشان روزه‌داران شب‌زنده‌دار بوده‌ و شب گذشته را به احیا گذراندند، با حضور گسترده در راهپیمایی روز قدس، انزجار و خشم خود را نسبت به رژیم اشغالگر قدس و تصمیمات اخیر رئیس‌ ایالات متحده آمریکا و همچنین حمایت از ملت‌های مظلوم منطقه به خصوص فلسطین نشان دادند.
در راهپیمایی امسال نیز آدمک‌های صهیونیستی و آمریکایی به عنوان نماد استکبار شیطانی و پوستر، تراکت و کارتن‌پلاست و پلاکاردهایی علیه اقدام آنان در انتقال سفارت به قدس شریف، به نمایش درآمد. شعار محوری روز قدس امسال، پیروزی جبهه مقاومت، شکست فتنه آمریکایی ـ صهیونیستی و عزم ملت فلسطین برای بازگشت است.
مرگ بر آمریکا جهانی شده، محور هر جنایتی آمریکا، با اتحاد و وحدت مسلمین، رها شوند از سلطه غاصبین، آزادی فلسطین خواسته مسلمین است، نابودی اسرائیل خواسته ملت ماست، حامی هر تروریست آمریکا و سعودی و صهیونیست، ما بنده خدا و حق شناسیم از دشمنان خود نمی‌هراسیم، نابودی اسرائیل حتمی است ای برادر و ... از جمله دیگر شعارهایی بود که از سوی راهپیمایان سر داده شد. همچنین در سرزمین‌های اشغالی در مرز با رژیم اسرائیل تظاهراتی به پا شد که تاکنون شهدای زیادی را از جمله کودکان و زنان و نوجوانان در بر داشته است.
«آمریکای فینگیلی، اسرائیل جینگیلی»


در راهپیمایی روز گذشته «فینگیلی آمریکا ، جینگیلی اسرائیل ، درد بگیری ، کوفت بگیری ، ایشالا بمیری » از سوی راهپیمایان تهرانی سر داده شد. در این حال برخی راهپیمایان در بنری که بر روی دیواره‌های دانشگاه تهران نصب کرده بودند جمله‌ای از امام موسی صدر به این مضمون آورده بودند که «قدس، قبله ما و کانون ارزش‌های ماست.»
در راهپیمایی امسال عکس نوشته شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعه جنبش اسلامی نیجریه به همراه عکس نوشته‌ای از قدس با این مضمون «فرعون امروز، آمریکا و رژیم صهیونیستی است» بر دیوارها نقش بسته بود. همچنین نمازگزاران و راهپیمانان روز قدس شعارهایی از جمله مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس، هم غزه هم لبنان جانم فدای قرآن سر دادند. حضور احمدی‌نژاد، عارف و مطهری که هر یک در مسیرهای جداگانه به صفوف راهپیمایان پیوستند با شعارهایی از سوی مخالفان همراه شد.
اعدام نمادین ترامپ در راهپیمایی روز قدس تهران
در این مراسم آدمک‌هایی با چهره سران رژیم صهیونیستی و آمریکا به نمایش درآمده بود که آدمک رئیس ایالات متحده آمریکا به صورت نمادین در مراسم راهپیمایی تهران توسط جرثقیل به دار آویخته شد که لباسی از پرچم آمریکا و رژیم صهیونیستی را به تن داشت.
ماشین‌های آتشنشانی که در مسیرهای راهپیمایی روز قدس مستقر بودند، راهپیمایان روزه‌دار را با آبپاشی و خنک کردن فضای آفتابی مراسم همراهی می‌کردند.
در پایان این مراسم شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز جهانی قدس سال ۱۳۹۷ با قرائت قطعنامه‌ای مواضع خود را اعلام کردند و با حضور در میعادگاه نماز جمعه به امامت سیداحمد خاتمی و سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نماز جمعه در روز جهانی قدس را اقامه کردند.
علی لاریجانی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران ضمن قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی روز قدس آن را نشان‌دهنده غیرت اسلامی و ایرانی عنوان و خاطرنشان کرد: روز قدس با ابتکار حضرت امام (ره) تحقق یافت. امام از ابتدای مبارزه در سال ۴۲ بارها در زمینه‌ خطر اسرائیل هشدار جدی به ملت‌ها داد و حتی در عصر عاشورا در سال ۴۲ یکی از محورهای مهم ایشان هشدار نسبت به خطر اسرائیل بود.
وی با اشاره به طرح آمریکایی‌ها با عنوان «معامله بزرگ قرن» اظهار کرد: آنها می‌خواهند تعهداتی که در سازمان ملل برای رژیم صهیونیستی ایجاد شده بود که آوارگان حق بازگشت دارند، مجتمع‌های یهودی نباید در کرانه باختری ساخته شود و حقوق فلسطینی‌ها باید احقاق شود را از بین ببرند و جایگزین آن به فلسطینی‌ها پول بدهند که بازگشت به سرزمین‌شان را فراموش کنند. آنها تصور می‌کنند که مردم فلسطین ساده‌اندیش هستند در حالی که 70 سال است که مبارزه می‌کنند و مساله‌شان پول نیست بلکه شرافت است و با پول نمی‌توان شرافت و غیرت و وابستگی به سرزمین را از بین برد.
لاریجانی با بیان این‌که این طرح برای معاوضه عرق ملی فلسطینی‌ها با پول است، اظهار کرد:‌ این طرح زودتر از طرح‌های سازش زمین‌گیر خواهد شد.
سیداحمد خاتمی هم در خطبه‌های‌ نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اهمیت وحدت در شرایط امروز خاطرنشان کرد: عناصر وحدت در جامعه ما از جمله ولایت فقیه، نفرت از رژیم صهیونیستی و اقتدار موشکی وجود دارد. امام جمعه موقت تهران توضیح داد: خوشبختانه مردم ما با هر سلیقه فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری را فصل‌الخطاب می‌دانند و حتی یک نفر در کشور نیست که رژیم صهیونیستی را تجلیل کند و همه مردم ما با افتخار شعار مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند. وی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری و همه مسئولان و همه مردم یک صدا پای اقتدار موشکی‌مان ایستاده‌ایم، اظهار کرد: هرچه بخواهیم موشک تولید می‌کنیم و هرچه بخواهیم بر برد موشکی‌مان می‌افزاییم که برگ برنده‌مان این است.
جهانگیری: انتقال سفارت آمریکا به قدس احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کرد
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه انتقال سفارت آمریکا به قدس احساسات مسلمانان را جریحه‌دار کرد، گفت: مردم فلسطین موفق شده‌اند فریاد مظلومیت خود را در سراسر جهان به صدا در بیاورند. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین درباره اقدام ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا تصریح کرد: دولتمردان آمریکا وارد یک اشتباه تاریخی شده‌اند و برخلاف روال همیشه که پایبند مقررات بین‌المللی بوده‌اند، توافق بین‌المللی را به صورت یک طرفه نقض کرده و تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ملت ایران وضع کردند، اما باید بدانند مردم ایران 40 سال تجربه تحریم‌های‌ آمریکا را دارند و برای هر شرایطی خود را آماده کردند.
وی خاطرنشان کرد: دولت هم برنامه‌ریزی دقیقی براساس شرایط جدید کشور دارد که مردم باید از این شرایط کشور مطلع باشند و ما هم سعی می‌کنیم در حد توانمان شرایط را برای مردم تشریح کنیم. حتما با اتکا به مردم کشورمان قادر خواهیم بود تا با سربلندی از این تحریم‌ها بیرون بیاییم. آمریکایی‌ها آبروی خود را در دنیا بردند و مردم ما هم عکس العملی مناسبی به آنها نشان خواهند داد.
مطهری: حمایت از مقاومت تنها راه آزادی قدس است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «هیچ راهی به جز حمایت از مقاومت برای آزادی قدس وجود ندارد» گفت: ایران همچنان به این راه ادامه خواهد داد.
علی مطهری در حاشیه مراسم راهپیمایی روز قدس در جمع خبرنگاران ضمن تجلیل از حضور پرشور مردم در راهپیمایی درباره حمایت از مقاومت در حوزه سیاست‌گذاری ایران گفت: ایران از سال‌های پیش سیاست حمایت از مقاومت را دنبال می‌کند، چرا که هیچ راهی غیر از حمایت از مقاومت برای آزادی قدس وجود ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: طبیعی است که ایران همچنان به این راه خود ادامه خواهد داد. امروز افکار عمومی جهان به نفع فلسطین است و این موضوع با ۱۰ یا ۲۰ سال پیش تفاوت دارد.
مطهری در خصوص هدف آمریکا از انتقال سفارت این کشور به قدس گفت: هدف آمریکا روشن است، می‌خواهد امنیت اسرائیل را حفظ کند و می‌خواهد به اسرائیل مشروعیت ببخشد، ولی این کارها تاثیری ندارد و برعکس موجب می‌شود مردم دنیا بیشتر برای کمک به فلسطین حاضر باشند.
معاون پارلمانی رئیس جمهوری: اکنون دفاع از فلسطین تنها به مرزهای ایران محدود نیست
معاون پارلمانی رئیس جمهوری با اشاره به ابتکار امام خمینی (ره) برای نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس تصریح کرد: اکنون می‌بینیم که دفاع از فلسطین و حقوق مردم این منطقه تنها به مرزهای ایران محدود نیست و در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی آزادگان جهان در راستای دفاع از حقوق مردم فلسطین به پاخاسته‌اند.
وی با تاکید بر این‌که دفاع از ملت فلسطین دیگر تنها مربوط به مرزهای ایران نیست و ما می‌بینیم در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی آزادگان جهان براساس وظیفه انسانی خود برای دفاع از مردم فلسطین به پاخاسته‌اند در پاسخ به این سوال که وظیفه دولت‌های اسلامی برای دفاع از حقوق ملت فلسطین چیست، افزود: دولت‌های اسلامی به تناسب باید در ابعاد مختلف از مردم فلسطین دفاع و حمایت کنند، از اقدامات دیپلماسی گرفته تا حمایت مادی و معنوی. معاون پارلمانی رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با آخرین وضعیت اصلاحیه طرح پالرمو گفت: این طرح در کمیسیون امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی است و بررسی آن تا حد قابل توجهی به اتمام رسیده است و فکر می‌کنم ان‌شاء‌الله هفته آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
عارف: مردم ما تا آزادی قدس شریف پای عهدشان خواهند بود
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ضمن تجلیل از حضور پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس گفت: مردم ما تا آزادی قدس شریف پای عهد خود خواهند ماند.
محمدرضا عارف در حاشیه راهپیمایی روز قدس در ارزیابی از حضور پرشور مردم در این راهپیمایی، اظهار کرد: ارزیابی ما روشن است. پیام مردم ما آزادی قدس شریف بوده و هر سال با حضور حماسی و پرشور خودشان نشان می‌دهند پایبند به این عهد هستند. مردم ما تا آزادی قدس شریف پایبند این عهد خواهند ماند.
وی در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف گفت: کاری که ترامپ کرد خلاف قانون و خلاف عهدهای بین‌المللی بود. مردم با حضور پرشور خود نشان دادند که مخالف این عهدشکنی هستند و حماسه دیگر خلق خواهند کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در مراسم سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره): «ابتکار» از تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری و حواشی لیست 20 نفره وکلای انتخابی برای جرایم امنیتی گزارش می‌دهد «ابتکار » از جدال همیشگی مراقبان با دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات گزارش می دهد محمدعلی وکیلی اختلال مدیریتی و اختلاس پاشنه آشیل وضع کنونی «ابتکار » از تناقض های عملی سیاست و اخلاق گزارش می دهد گم شدن اخلاق در پس کوچه سیاست نخستین فرصت اروپا برای انتقام‌جویی از ترامپ در اجلاس گروه هفت مهیا می شود؟ هفت منهای یک «ابتکار» وضعیت بزرگترین شریک تجاری خودروسازی از ایران بعد از اعمال تحریم‌های آمریکایی را بررسی می‌کند «ابتکار» فرمان رئیس دولت وحدت ملی افغانستان برای آتش‌بس یکجانبه با طالبان را بررسی می‌کند «ابتکار» حاشیه‌های «ماه عسل» را بررسی می‌کند معجونی از قصه، اشک و سودآوری با رنگ زرد راهپیمایی روز جهانی قدس برگزار شد سنگ، شعار، موشک بسیار سفر باید تا... رئیس جمهوری پیش از ترک تهران: شیوه‌ای که آمریکا در پیش گرفته شیوه خطرناکی است