دلواپس طرح سوال به هرقيمتي!

آرمان- حمید شجاعی: بازی دلواپسان در ایستگاه‌های مختلف ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد که مصداق عینی آن را می‌توان در تظاهرات خیابانی، هجمه و فشار به دولت و مقابله با دولت در مجلس تحت عنوان سوال از رئیس‌جمهور یا فراخواندن مکرر وزرا به بهانه‌های واهی دید. اخیرا اقدام تازه آنها در سومین سوال از رئیس‌جمهور نیز با پس گرفتن 50 امضا از سوی نمایندگان به حد نصاب نرسیده و بازهم دلواپسان به دیوار خورده‌اند. حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این ارتباط می‌گوید: «اینکه ظرف کمتر از سه هفته، سه سوال از آقای رئیس‌جمهور با وجود اینکه نمایندگان رئیس‌جمهور و دولت توضیح داده‌اند، وجود دارد، خودش جای تأمل است.» به خوبی مشخص است که دلواپسان به‌دنبال طرح ایجاد بحران‌های پی‌درپی برای دولت هستند که هر عقل سلیم و دلسوز کشوری این امر را تقبیح و خلاف منافع ملی می‌داند.
اصرار برای ثبت سوال
چندی پیش بود که تلاش چندین و چندباره دلواپسان بهارستان‌نشین برای کشیدن رئیس‌جمهور به مجلس و طرج سوال از رئیس‌جمهور با شکست مواجه شد. حرکتی که پیش از این نیز توسط دلواپسان به بهانه‌های مختلف صورت گرفته بود، اما گویا آنها با گذشت بیش از 2 سال از مجلس دهم هنوز فکر می‌کنند که در مجلس نهم و در کنار همفکران خود بسر می‌برند. قضیه از این قرار بود که امضاهایی برای طرح سوال از رئیس‌جمهور جمع شده بود؛ اما در دقیقه پایانی 50 تن از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند و به‌نحوی دلواپسان خانه ملت را در عمل انجام شده قرار دادند. گرچه دلواپسان پس از آن نیز از تحرک باز نایستادند و نسبت به روند معمول اعتراض و مجددا اتهاماتی را به دولتی‌ها وارد کردند، از این جهت که برخی استانداران به نمایندگان فشار آورده‌اند تا امضای خود را پس بگیرند. اظهاراتی که در همان ابتدا از جانب دولت تکذیب شد. در این راستا بود که حجت‌الاسلام ذوالنوری نماینده دلواپس قم، با اشاره به یکی از نمایندگان گفته بود: نماینده‌ای می‌گوید که دو تن از استانداران به خانه‌ام آمدند و آنقدر اصرار کردند که کلافه شدم و در نهایت وادارم کردند که امضای خود را پس بگیرم. حال پرسش اینجاست که به راستی دلواپسان به فکر منافع ملی هستند که به هر نحو ممکن می‌خواهند رئیس‌جمهور را به مجلس بیاورند؛ آنطور که از شواهد و قرائن پیداست تحرکات دلواپسان بیش از اینکه در راستای دلسوزی برای کشور باشد بیشتر بوی تسویه حساب سیاسی و تقابل با دولت می‌دهد.
3 سوال در یک هفته؟


معاون پارلمانی دولت درباره اینکه برخی از جریان‌های سیاسی به هر روش و طریقی شده است می‌خواهند رئیس‌جمهور را برای پاسخگویی به سوالات‌شان به صحن علنی مجلس بکشانند تا سوال از رئیس‌جمهور در مجلس را ثبت کنند، اظهار کرد: سوال اول از آقای رئیس‌جمهور مطرح شد، که نمایندگان ایشان توضیحات لازم را دادند و تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس هم قانع شدند که با این امر سوال به حد نصاب نرسید. حسینعلی امیری گفت: در خصوص سوال دوم هم باید بگویم با توضیحاتی که نمایندگان رئیس‌جمهور دادند، سوال‌کنندگان محترم قانع شدند و این سوال هم برای رسیدن به صحن از حد نصاب افتاد. وی درخصوص سوال سوم افزود: سوال سوم دارای اشکال حقوقی و شکلی بود که هم من و هم خانم جنیدی آن را مطرح کردیم. مع‌الوصف با توضیحاتی که درباره این سوال ارائه شد، نمایندگان قانع شدند و به حد نصاب نرسید. امیری با بیان اینکه سوال پرسیدن حق نمایندگان است و از آنجا که دولت هم قانون‌مدار است، پاسخگویی را به‌عنوان یک اصل مسلم می‌شناسد، عنوان کرد: اینکه مرتب و پشت سر هم اراده بر این باشد که این سوال‌ها تکرار شود، به‌نوعی کند کردن اصول قانون اساسی است. امیدواریم ان‌شاء‌ا... با تعامل مثبتی که بین دولت و مجلس وجود دارد، در شرایط فعلی به یک درک مشترک برسیم که وقت دولت و مجلس صرف حل‌و‌فصل امور مهم و جاری شود. وی در این خصوص که گفته می‌شود جریان‌های خاصی پشت سر این سوالات قرار دارد، بیان کرد: اینکه ظرف کمتر از سه هفته، سه سوال از آقای رئیس‌جمهور با وجود اینکه نمایندگان رئیس‌جمهور و دولت توضیح داده‌اند، وجود دارد، خودش جای تامل است ما امیدواریم این مسائل به‌نوعی حل‌و‌فصل شود که وقت دولت و مجلس صرف امور کشور شود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ارتباط با صحت و سقم اینکه گفته می‌شود نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته‌اند با فشار استاندارها دست به این کار زده‌اند، تصریح کرد: خیر صحت ندارد، در هر صورت نمایندگان سوال مطرح کردند، مسئولان دولت هم برایشان توضیح داده، مسائل را تشریح و تبیین کرده، آمار و ارقام را در اختیارشان قرار دادند بر این اساس تعداد قابل توجهی قانع شدند، کما این که برخی دیگر هم قانع نشدند و بر سوال خودشان هستند.