انتقام ترامپ از جی7

گروه بین‌الملل: رئیس جمهوری آمریکا پس از خروج از نشست گروه 7 در کانادا، انتقام انزوای خود را در میان رهبران صنعتی جهان گرفت. «دونالد ترامپ» از تأیید بیانیه پایانی گروه هفت صرف نظر کرد. 
رئیس جمهوری آمریکا رسما پس از پایان نشست کشورهای صنعتی گروه ۷ امضای خود را از زیر بیانیه پایانی این اجلاس که امضای همه کشورهای شرکت کننده را داشت پس گرفت. ترامپ اندک زمانی پس از انتشار بیانیه بار دیگر در یک پست توییتری اعلام کرد که امضای خود را از زیر بیانیه پس می‌گیرد. ترامپ در این پست اعلام کرد که آمریکا با مضمون بیانیه پایانی مخالف است و به نمایندگان این کشور فرمان داده تا از آن حمایت نکنند.
با وجود تصمیم سریع ترامپ برای پس گرفتن امضایش، اتحادیه اروپا اعلام کرده به این بیانیه متعهد است.
رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیتر خود نوشت: «نخست‌وزیر کانادا، «جاستین ترودو»، در جریان دیدارهای گروه هفت تنها به این دلیل آرام و فروتنانه رفتار کرد، که پس از خروج من از اجلاس در کنفرانس خبری بگوید تعرفه‌های آمریکا توهین‌آمیز است و او مرعوب نخواهد شد». ترامپ گفته است که «سایر کشورها تعرفه‌های کلانی علیه محصولات آمریکایی وضع می‌کنند و از این کشور به عنوان یک قلک فربه سود می‌برند.» «تعرفه‌های ما در واکنش به ۲۷۰ درصدی‌ست که او روی لبنیات کشیده ‌است».


ترودو پس از پایان اجلاس کشورهای صنعتی گروه ۷ اعلام کرده بود که کانادا سیاست تعیین عوارض گمرکی بر محصولات آمریکایی را از روز نخست ماه ژوئیه به‌ اجرا خواهد گذاشت. ترامپ در چند پست توییتری تهدید کرد که تعرفه‌های گمرکی جدیدی وضع خواهد کرد. 
او نوشته است «در حالی‌که مشغول بررسی تعرفه‌ خودروهایی هستیم که به بازار ایالات متحده سرازیر شده‌اند، من از نماینده آمریکا (در نشست گروه هفت) خواستم که از تأیید بیانیه خودداری کند».
دفتر ترودو در واکنش به چرخش ناگهانی رفتار ترامپ گفته است که ترودو در این کنفرانس مطبوعاتی حرفی نزده است که پیش از این نزده باشد. نخست وزیر کانادا به خبرنگاران گفته است که ما کانادایی‌ها منطقی و مودب هستیم اما مرعوب نخواهیم شد. وی تکرار کرد کانادا علیه تعرفه‌های آمریکا روی واردات فولاد و آلومینیوم تلافی خواهد کرد و افزود: منطق ترامپ توهین آمیز بوده است.
در این خصوص رویترز نوشته است که جدا از ریسک فزاینده جنگ تجاری میان آمریکا و کانادا، حمله شخصی ترامپ به ترودو، که تلاش داشت مواضع آشتی جویانه‌ای در مواجهه با تهدیدهای آمریکا در خصوص پیمان تجاری نفتا و سایر موارد تجاری دوجانبه داشته باشد، ریسک‌های اقتصادی و سیاسی داخلی برای وی به همراه خواهد داشت.
این حمله هر گونه امید برای اینکه کانادا با صبر یا رفتار سنجیده‌ای که از زمان به قدرت رسیدن ترامپ پیشه کرده است، از تعرفه‌های آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم معاف شود یا درباره توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) مذاکره مجدد کند را در هم شکست.
آمریکا همراه با سایر کشورهای شرکت کننده در بیانیه پایانی اجلاس کشورهای صنعتی گروه ۷ مشترکا از بازرگانی آزاد و عادلانه دفاع کرده بود. در بیانیه‌پایانی که امضای ترامپ را نیز بر خود داشت اعلام شده بود که کشورهای صنعتی خواستار کاهش تعرفه‌های گمرکی هستند و بر آنند تا از کمک‌های حمایت‌گرایانه خود از محصولات داخلی بکاهند.
در بیانیه‌ پایانی گروه هفت بر لزوم همکاری‌های اقتصادی، سخت‌گیری در برابر دولت روسیه و تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، تاکید شده ‌است.
به گزارش بی‌بی‌سی در کنار موضوع تعرفه‌ها و نگرانی از آغاز یک جنگ تجاری، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران که چهار رهبر دیگر حاضر در اجلاس جی ۷ یعنی آلمان، فرانسه، بریتانیا و چین از امضاکنندگان آن هستند، دیگر محور اختلاف‌نظر میان آمریکا و شش کشور دیگر حاضر در کبک بود.
رئیس جمهوری آمریکا، در سخنرانی پایانی خود در اجلاس سران گروه ۷ گفت با همکاری اعضای این گروه یا بدون آنها «بلندپروازی‌های هسته‌ای» ایران را مهار خواهد کرد.
تاخیر ترامپ در جلسه برابری جنسیتی
در ادامه حواشی و اختلافات نشست گروه هفت رئیس جمهوری آمریکا با تاخیر به جلسه برابری جنسیتی گروه ۷ رسید و نظم جلسه را برهم زد. نخست وزیر کانادا نیز بدون منتظر ماندن برای رسیدن اشخاص جامانده این جلسه را آغاز کند. به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ در زمان سخنرانی مقدماتی «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا حضور نداشت و در حالی که «الیزابت هودون»، یکی از روسای شورای مشورتی برابری جنسیتی مشغول سخنرانی بود، وارد جلسه شد.
پس از آنکه ترامپ سر جای خود نشست، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه با غضب به وی خیره شد.
ترودو و وزیر خارجه کانادا سپس تصاویری را از نشست توانمندسازی زنان منتشر کردند که نشان می‌دادند صندلی ترامپ خالی بوده است. ترودو مساله برابری جنسیتی را یکی از اولویت‌های گردهمایی رهبران گروه ۷ قرار داده بود. وی تاکید کرده که برابری جنسیتی باید در راس تمامی اموری که گروه ۷ انجام می‌دهد، قرار گیرد.
عکس جنجالی
پس از پایان این نشست دو روزه دفتر مطبوعاتی دولت آلمان عکسی را منتشر کرد که در آن رهبران شش کشور عضو جی هفت با نگاهی غیر دوستانه به ترامپ اطراف وی گرد آمده‌اند. در واکنش به عکسی که بازتابی بسیار گسترده در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها داشت، کاخ سفید روز گذشته تصویر دیگری را منتشر و نوشت در این عکس همه لبخند بر لب دارند، خوشحال و شاهد فضایی دوستانه در آن هستیم. شبکه تلویزیونی سی ان ان در این باره نوشته است که عکس انتشار یافته توسط دفتر دولت آلمان در مقایسه با تصویری که از سوی کاخ سفید ارائه شده داستان دیگری دارد. ترامپ در برابر دیگر اعضای گروه 7 و مرکل که دستان خود را عمودی بر روی میز گذارده، با دستانی روی هم، گارد (موضع دفاعی) گرفته است.
رسانه آمریکایی نوشته‌اند که «رفتار بدنی» ترامپ در عکس منتشره آلمان بسیار متفاوت از تصویر کاخ سفید است.