پیش‌بینی ‌ هاشمي ازآینده‌دولت روحانی

آرمان- مطهره شفيعي: مي‌گويند حافظه تاريخي ملت ايران ضعيف است، اما اين ادعا را نمي‌توان پذيرفت، چرا كه در بسياري از موارد سكوت مردم تعبير به فراموش كردن گذشته شده است كه اين ادعا كاملا اشتباه است، چرا كه همين مردم پس از آن تصميماتي گرفتند و حركاتي داشتند كه نشان دادسكوت آنها معني ديگري داشته است و از حافظه تاريخي خوبي برخوردارند. اين مردم خوبي‌ها و بدي‌ها را فراموش نمي‌كنند، بلكه تنها بر اساس شرايط است كه تصميم مي‌گيرند چه رفتاري بروز دهند. برخي از نبود آيت‌ا...‌هاشمي شاد شدند و تصور كردند مي‌توانند پس از رحلت ايشان با گفتاري نادرست و كذب از علاقه جامعه نسبت به ايشان كم كنند، اما اين شادي دوام زيادي نداشت و جامعه نشان داد كماكان مسيري را طي خواهد كرد كه از سوي آيت‌ا...‌هاشمي تبيين شده است. مراسم تشييع پيكر آيت‌ا...‌هاشمي نمونه خوبي براي نشان دادن عهدي بود كه ملت با يار امام خميني بسته بودند. در نبود آيت‌ا...‌هاشمي همين مردم بودند كه يادگاران او را تنها نگذاشتند. البته مردم به‌خوبي مي‌دانند اين فرزندان آشنايي زيادي با مشي آيت‌ا... دارند و مسير خود را بر اساس آنچه تنظيم مي‌كنند كه از پدر آموختند. بر همين اساس بود كه روز گذشته به ديدار آنها رفتند تا نخستين نوروز بعد از پدر را به آنها تبريك گفته و از خداوند براي آيت‌ا... طلب علو درجات را داشته باشند. فرزندان آيت‌ا... هم از پدر آموختند كه با مهرباني پذيراي ‌مهمان باشند، حتي آناني كه به دليل آگاهي پايين يا منافع سياسي هجمه‌هاي زيادي به آيت‌ا...‌هاشمي وارد كردند، چرا كه خود همواره تاكيد داشت وحدت كشور نبايد به‌واسطه اختلافات كوچك و سياسي دچار مشكل شود. ديروز اقشار مختلف كشور به منزل آيت‌ا...‌هاشمي رفتند تا با فرزندان ايشان ديدار كنند و اين حضور بدان معنا بود كه راه آيت‌ا... ادامه دارد.
تاكيد آيت‌ا... بر ادامه حضور روحاني
ياسر‌هاشمي هم بر ادامه راه پدر تاكيد دارد و به آنا گفت:«چيزي كه براي آينده مي‌بينم و بنا به صحبت‌هايي كه آقاي‌هاشمي قبل از فوت داشتند، ايشان فكر مي‌كرد، برنامه‌اي كه آقاي روحاني در دور اول آغاز كرد، در دور دوم جهت تكميل آن ادامه يابد. ايشان پيش‌بيني مي‌كرد، مردم حمايت مي‌كنند تا برنامه آقاي روحاني به نتيجه برسد و فكر مي‌كردند كه اين برنامه‌ها در چهار سال دوم كامل مي‌شود و مردم نتايج آن را مي‌بينند. آيت‌ا...‌هاشمي اميدوار بود بعد از دولت‌های نهم و دهم و آمدن آقاي روحاني، كشور در حوزه اقتصادي و فرهنگي و شاخص‌هاي فساد و تورم و... دوباره به ريل خود بازگردد. البته بايد گفت كه در دولت آقاي روحاني هم شرايط آسان نبود و مردم هنوز به‌طور كامل اقدامات آقاي روحاني را لمس نكرده‌اند. اين را هم آقاي‌هاشمي مي‌ديد و از مشكلات مردم آگاه بود.» ديدار فرزندان مرحوم آيت‌ا...‌هاشمي با مقام معظم رهبري موضوعي است كه بسياري كنجكاو آن هستند كه بدانند در آن ديدار چه گذشت. ياسر‌هاشمي در این‌باره توضيح مي‌دهد: «درديدار مقام معظم رهبري اتفاق محرمانه‌اي نيفتاد. در ديدار خانوادگي با ايشان به هيچ‌وجه درباره روند پرونده مهدي بحث نشد. يك فضاي صميمي بعد از فوت حاج آقا بود كه ما هم از جهت تشكر رفتيم. ايشان بعد از درگذشت آيت‌ا...‌هاشمي‌رفسنجاني هم بيانيه دادند، هم نماز خواندند و هم مراسم گرفتند. اين جزو وظايف ما بود كه از ايشان تشكر كنيم. در اين باره همان چيزي كه برادرم محسن گفته‌اند، اصل ماجرا بود. در مجموع چون ما ‌مهمان مقام معظم رهبري بوديم، انتشار خبرهاي آنجا به عهده خود آنهاست و هرچه خودشان صلاح است اعلام مي‌كنند. لذا هرچه در خارج از آنجا گفته شده و مي‌شود، دروغ است.»
ماجراي پلمب دفاتر هيات امنا چه بود؟


رئيس دفتر هيات امناي دانشگاه آزاد در ادامه همچنين به موضوع پلمب دفتر مشاوران آيت‌ا...‌هاشمي‌رفسنجاني، رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام پس از درگذشت ايشان اشاره كرد و در اين باره گفت: «پلمب دفتر مشاوران آيت‌ا... هم از كارهاي نسجيده وشتابزده‌اي بود كه اتفاق افتاد. در جريان فوت حاج آقا همه محبت كردند و حتي اكثر مخالفان آقاي‌هاشمي هم برخورد خوبي داشتند. دفتر آقاي‌هاشمي در مجمع تشخيص مصلحت نظام پلمب نشد، دفتر دانشگاه آزاد پلمب نشد، دفتر مشاوران در خود مجمع تشخيص پلمب نشده است و در آن دفتر رفت‌وآمد وجود دارد و مشاوران جلسات خود را برگزار مي‌كنند زيرا بعد از فوت حاج آقا موضوعات مهمي وجود داشت كه بايد مشاوران درباره آنها نظر بدهند و از اين نظرات استفاده شود. اما يك كار نسنجيده‌اي در مجمع اتفاق افتاد و روز سوم فوت حاج ‌‌آقا بدون هيچ دليلي تمامي دفاتر آنجا را پلمب كردند و هر وقت ما جويا شديم كه دليل اين مساله چه بوده است، اعلام كردند از بالا دستور رسيده است. از بالا و حتي دفتر مقام معظم رهبري را نيز ما بررسي كرديم و آنها هم گفتند كه ما چنين دستوري نداده‌ايم. در آخر هم نفهميديم كه اين بالا چه چيز و چه كسي است! هيچ‌كس دليل قانع‌كننده‌اي در اين خصوص به ما نداد و با اين كار به مشاوران حاج آقا و بنده، بي‌احترامي شد. در يك مقطعي آقاي شمخاني به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي پيگير ماجرا بود و خود ايشان به من اعلام كرد كه اين كار بدون مجوز ما بوده و كتبا اعلام كرده‌ايم كه پلمب باز شود ولي تاكنون به نتيجه نرسيده است. در مجموع از كارهاي حاشيه‌ساز بعد از رحلت آقاي‌هاشمي، اين اتفاق بود و اگر هم قرار بود اين كار انجام شود بهتر بود با مديريت بهتر و منطقي‌تر اتفاق مي‌افتاد.»
آخرين وضعيت پرونده مهدي‌هاشمي
ياسر‌هاشمي درباره وضعيت پرونده برادرش يعني مهدي توضيح داد:«من و فاطمه به دبي رفتيم و از آنجا با مهدي به ايران برگشتيم. شبي هم كه خواستيم حركت كنيم، ماموران به خانه فائزه رفتند و به نوعي به ما در اين خصوص پيغام دادند كه مهدي برنگردد، اما او مصمم بود و از چهار ماه پيش تصميم گرفته بود كه به ايران بازگردد. برخی از اتفاقات دست به دست هم داد كه اين بازگشت به تاخير بيفتد. نه آنكه بترسد، بلكه نمي‌خواست فضاي سياسي كشور ملتهب شود. نظر ما اين بود فضاي بررسي موضوع مهدي براي اينكه به انحراف نكشد، سياسي نشود كه متاسفانه اين اتفاق افتاد.» وي با بيان اينكه «كيفرخواست پرونده كه طبقه‌بندي اسناد محرمانه داشت، در برخي رسانه‌هاي خاص منتشر شد»، ادامه داد: اما دفاعيات مهدي در دادگاه كه حق متهم است، اجازه انتشار يافت، در هرحال، آقاي‌هاشمي هم چون حكم دادگاه بود همه‌چيز را قبول كرد.‌هاشمي گفت: نخستين خواست مهدي هم علني كردن جلسات دادگاه بود و من هم نمي‌دانم چرا موافقت نشد. دومين خواست مهدي اعاده دادرسي و انتقال پرونده به ديوان عالي بود. در زمان حيات آقاي‌هاشمي، بالاخره اين اتفاق افتاد و روال قانوني آن طي شد. در خاطرات ايشان است كه برخي از بزرگان و مسئولان گزارش‌هاي مثبتي درباره رسيدگي مجدد به اين پرونده به ايشان داده‌اند و جمع‌بندي ايشان اين بوده است كه قضات ديوان‌عالي كشور، اعاده دادرسي مهدي را قبول كرده‌اند. اين پيغامي بود كه از طرف مسئولان ديوان رسيده بودکه پرونده به دادگاه هم‌عرض مي‌رود. ما اين مساله را به مهدي اطلاع داديم و او هم منتظر بود پرونده نقض شود. تا فوت حاج‌آقا اين موضوع همين‌طور ادامه داشت و اما اجازه داده نشد كه راي پرونده مهدي را نقض كنند. ما اميدواريم كه مسير قانوني اين پرونده كه ديوان آن را بررسي كند، طي شود. متاسفانه اعلام شده كه ديوان، اعاده دادرسي را رد كرده است. هنوز هم نمي‌دانم اين موضوع چقدر صحت دارد.