امشب رویاپردازی کنیم

فرشاد کاس‌نژاد
Farshad Casnejad

اسپانیای بالای رده‌بندی جهان، منتخب رئال مادرید و بارسلونا، اساتید تیکی تاکا، کیفیت درجه یک اسپانیا در دنیا و حتی شکست چهار بر صفر و پنج بر هیچ؛ همه اینها برای شما اما ما با تسلط کامل به برتری‌های تیم هیرو، با همه قوت‌های حریف که شما را ناامید کرده، امیدواریم. دل داده‌ایم به یک جمله از کارلوس کی‌روش در کنفرانس خبری قبل از بازی، آنجا که گفت: اسپانیا همه چیز را می‌تواند مهار کند اما روحیه ما را نه.


پیش از بازی با اسپانیا در کدام دسته‌اید؟ امیدوارها یا ناامیدها؟ با چه حسی تماشا را شب‌هنگام شروع می‌کنید؟ در جستجوی رویاهای عجیب یا در انتظار شکستی که پیش‌بینی‌اش یک رفتار بدون ریسک است؟
تمام حظ تماشا در همان ریسک نهفته است، در این پیشگویی شجاعانه که از تیم ما کاری بر‌می‌آید و شگفتی دست‌نیافتنی نیست. این لذت را از خودمان سلب نکنیم. در این لذت همراهانی داریم، کارلوس کی‌روش و پسرانش، همان چهره‌های سختکوش بازی با مراکش که دقایق جهنمی ابتدایی بازی اول در جام جهانی را به یک جشن بزرگ تبدیل کردند. در جشن خیابانی ایران اگر لبخندی زدید، اگر دستی به نشان شادمانی چرخاندید و اگر به هوا پریدید و شعر و شعاری زمزمه کردید، حالا به خود اجازه بدهید که رویاهای جالب‌تری پیش از بازی با اسپانیا در شما زنده باشد.
کی‌روش همراه امیدوارهاست، این را در کنفرانس دیروز در لفافه گفت. او آنقدر حرفه‌ای هست که برای اسپانیا شاخ و شانه نکشد اما آنقدر امیدوار هم هست که کلمه پیروزی را به زبان بیاورد و از ویژگی‌های مهارنشدنی تیمش حرف بزند. کی‌روش می‌داند که با ابرستاره‌ها مواجه است اما می‌گوید ما برای جنگیدن آمده‌ایم. در همراهی با کی‌روش و جا گرفتن در دسته امیدوارها لذتی هست که در ناامیدی ذره‌ای از آن پیدا نمی‌شود. تیم ایران دنبال ساختن این لذت است، دنبال شگفتی و جان بخشیدن به رویاها.
همه آن ویژگی‌هایی که وحشت رویارویی با اسپانیا را می‌سازد، می‌تواند به امیدهایی تبدیل شود. همیشه فتح قله‌ای بلند لذت‌بخش‌تر از کوبیدن پرچم بر یک تپه است. جام جهانی همین است. تپه‌ای برای فتح پیش‌رو نیست. گریزی نداریم از رویاپردازی و ساختن این تصور که برای رویاهای بزرگ باید جنگید.
چیزی جذاب‌تر از این ریسک نیست. جام جهانی برای ناامیدی و پیش‌بینی‌های منطقی این‌همه هیجان‌انگیز نشده، جام جهانی فرصت تازه برای رویاهاست. چه بسا ما رویاهای تازه را بنویسیم.