تداوم پیروزی اصلاح طلبان در پارلمان

آفتاب یزد- گروه سیاسی: نهم خرداد در یک وزن‌کشی سیاسی، فراکسیون امید وزن خود را به رخ رقبا کشید. انتخابات ریاست مجلس درحالی برگزار شد که فراکسیون امید تصمیم گرفت با رئیس خود یعنی محمدرضا عارف در این انتخابات شرکت کند. درحالی که برخی حتی در میان اصلاح طلبان با این موضوع مخالف بودند- اما شرایط به نحو دیگری بود و طور دیگری رقم خورد و در دور اول انتخابات، محمدرضا عارف توانست بعد از 10سال، اقتدار علی لاریجانی را به چالش بکشد و رای بیشتری را بدست آورد. این انتخابات درحالی برگزار شد که مستقلین از علی لاریجانی و ولاییون از حمیدرضا حاجی بابایی حمایت می‌کردند اما در نهایت حاجی بابایی در دور دوم انتخابات به نفع لاریجانی کنار رفت تا علی لاریجانی بتواند بار دیگر ریاست خود را برای یازدهمین سال تمدید کند. هرچند حاجی بابایی پیش از این گفته بود کنار نخواهد کشید اما درنهایت اصولگرایان به سخن خود نیز وفادار نماندند. جالب اینکه حاج بابایی در اقدامی خلاف عرف یا حتی به زعم برخی نمایندگان خلاف آیین‌نامه در پشت تریبون اعلام کرد به نفع لاریجانی کنار می‌کشد تا درواقع حلقه لاریجانی و اصولگرایان بار دیگر به‌هم پیوند بخورد. با این حال حتی در دور دوم نیز عارف توانست رای مناسبی را بدست آورد و حتی 10 رای از اصولگرایان را برای خود جذب کرد. این انتخابات را باید فصلی نو برای فراکسیون امید و محمدرضا عارف درنظرگرفت. فصلی که نشان داد توان بالای این گروه می‌تواند کنشگری خاصی را داشته باشد. این رخداد یک پیام مهم سیاسی بود که لیست امید و فراکسیون امید پختگی لازم در عرصه سیاسی را دارند و از این به بعد بیش از این نقش آفرینی خواهد کرد. اسفند 94 وقتی انتخابات مجلس دهم قرار بود برگزار شود اصلاح طلبان همچون دوره‌های مختلف به سد تایید صلاحیت نهادهای نظارتی برخورد کردند. هرچند که بار اول نبود اما این بار تقریبا تمامی چهره‌های برجسته و بخشی از چهره‌های متوسط نیز رد صلاحیت شدند. در چنین شرایطی با تدبیر اصلاح طلبان و مدیریت صحیح محمدرضا عارف لیست امید تشکیل شد. لیستی که به ناچار از چند چهره معتدل اصولگرا نیز استفاده کرد تا دست‌کم تعداد کمتری از محافظه‌کاران و جبهه پایداری راهی خانه ملت شود. در این انتخابات افرادی چون حمید رسایی، روح الله حسینیان و مهدی کوچک زاده از رسیدن به پارلمان باز ماندند. هرچند حالا بعد از دو سال امیدی‌ها به پختگی بیشتری برای کنش ورزی سیاسی در صحنه سیاسی ایران دست یافته‌اند. انتخابات هیئت رئیسه در ابتدای خرداد بخشی از این فرآیند بود. اما حالا اصلاح طلبان در دو کمیسیون مهم نیز توانستند ریاست را مال خود کنند تا شرایط جدیدی را ایجاد کنند.

پیروزی کمیسیونی
چند روز پیش احمد مازنی در کمیسیون فرهنگی مجلس به ریاست رسید و همین دیروز محمدرضا عارف رئیس کمیسیون آموزش مجلس شد. نکته جالب آنکه هردو کمیسیون همواره مورد تاکید محافظه کاران بوده‌اند اما حالا آنها پذیرای یک شکست استراتژیک شده اند. کمیسیون آموزش به دلیل آنکه با بسیاری از موضوعات دانشگاه و جوانان در ارتباط است از اهمیت خاصی برخوردار است. فضای پویای دانشجویی همواره به عنوان یکی از چالش‌های اصلی محافظه کاران شناخته می‌شود. برنامه‌ها و اقدامات آنها نیز در بسیاری از موارد در جهت ایجاد محدودیت برای دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی بوده است. با انتخابات روز گذشته و پیروزی عارف حالا شرایط می‌تواند تغییر پیدا کند. نباید از این نکته غافل شد که حوزه آموزش و دانشگاه یکی از بخش‌هایی است که عارف می‌تواند از تجربه‌های بالا و توان مدیریتی خاص خود برای پیشرفت مسیر استفاده کند. او که دکترای برق مخابرات از دانشگاه استنفورد آمریکا یعنی یکی از سه دانشگاه برتر جهان را در پرونده خود دارد همواره به عنوان یک چهره دانشگاهی در عرصه سیاسی ایران شناخته شده است. این موضوع می‌تواند کمک کند تا واقعیات و مشکلات عرصه دانشگاهی را بهتر از هرکسی درک کند. اگر قرار باشد اهمیت انتخابات دیروز کمیسیون آموزش را نشان دهیم همین نکته کافی است که پیش از این محمد مهدی زاهدی وزیر علوم دولت احمدی نژاد این سمت را برعهده داشت. یادآوری دانشگاه و مدیریت وزارت علوم در دوران احمدی نژاد به قدری شفاف است که نیازی به مقایسه و بررسی حال و روز محیط آموزشی و دانشگاهی در آن زمان نیست که چگونه همان مدیریت در دو سال اخیر بر کمیسیون آموزش مجلس نیز ریاست می‌کرد.



فرصتی برای تحول آفرینی
برای بررسی بیشتر این موضوع که حضور محمدرضا عارف در جایگاه رئیس کمیسیون آموزش چقدر می‌تواند موجب تحول در نظام آموزشی و محیط آموزشی شود و اساس چنین سمتی برای اصلاح طلبان چه فرصتی است، گفت و گو کردیم با یک فعال سیاسی و پژوهشگر دانشگاهی. نجفقلی حبیبی به آفتاب یزد گفت: «شخصیت علمی و معنوی دکتر عارف با ابزار مجموعه مجلس و حمایت اصلاح طلبان و جامعه فرهنگی کشور می‌تواند برای آموزش عالی و آموزش و پرورش و بنیادهای فرهنگی آموزشی بسیار موثر باشد. امیدوارم همه نیز کمک کنند این مسیر با سرعت بیشتری پیموده شود.» از او پرسیدیم که محمدرضا عارف در این بخش می‌تواند تحول مهمی را در عرصه آموزشی ایجاد کند که پاسخ داد: «دانشگاه‌ها با یک سری از مقررات مواجه هستند که از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول سال‌های گذشته تصویب و به اجرا درآمده اما برخی از آنها نیاز به بازبینی دارد، عارف از این بابت که عضو شورای انقلاب فرهنگی هم هست می‌تواند مقررات و مصوباتی که نیاز به جایگزین دارد را در دستور کار قرار دهد. این امر می‌تواند منشا تحولات بسیار مناسبی در بخش آموزش شود. توجه به نیازهای جدید علمی کشور با توجه به توان اجماع سازی عارف و پشتوانه رای در کمیسیون می‌تواند به مرحله اجرایی برسد.» او در پایان گفت:«ایشان اعتبار اجتماعی بالایی دارد که به اعتبار همین می‌تواند بسیاری اقدامات مثبت در آموزش عالی انجام دهد. وجود عارف در مجمع تشخیص مصلحت نظام کمک می‌کند تا حرف وی در مجلس و جامعه شنیده شود، همچنین ایشان حریم معنوی خوبی دارد و اعضای کمیسیون به گفته‌های وی توجه خواهند کرد. همه این موارد به ایجاد تحرک در کمیسیون کمک می‌کند.»