حضور پر رنگ مردم ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه دیشب ساعت 17 به وقت محلی (18:30 به وقت تهران) پس از پایان رای گیری آغاز شد و انتظار می‌رود پیروز قطعی انتخابات ریاست جمهوری امروز مشخص شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ترکیه روز گذشته از ساعت 8 صبح به وقت محلی (9:30 به وقت تهران) آغاز شد.
در این انتخابات 56 میلیون و 322 هزار و 632 نفر واجد شرایط رای دادن بودند که آرای خود را برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی در 180 هزار و 65 مرکز اخذ رای در سراسر کشور به صندوق انداختند. ناظران، حضور مردم در این انتخابات را پر رنگ توصیف کردند با این حال گفته می‌شود ممکن است آرای هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور به حد نصاب نرسد و انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده شود.
برابر قانون انتخابات ترکیه، نامزدهای حاضر برای کسب پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری باید حدنصاب 50 درصد به اضافه یک رای مجموع آرای صندوق‌ها را کسب کنند.


اگر نامزدی این حد نصاب قانونی را کسب نکند، انتخابات با حضور دو نامزدی که بیشترین رای را کسب کرده اند، به دور دوم می‌کشد که در این صورت، رای گیری این دور، دو هفته بعد و در روز هشتم جولای2018 (17 تیرماه) انجام می‌شود.
پیشتر سعدی کوفن، رئیس کمیته عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد، کارمندان کمیته انتخابات برای اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس بعد از ساعات پایان رای‌گیری و قبل از نیمه‌های شب تلاش خواهند کرد.
نظام حکومتی ترکیه در پی تغییرات قانون اساسی این کشور که در فروردین ماه سال 1396 به تایید و تصویب مردم رسید، از پارلمانی به ریاستی تغییر یافت و پس از انتخابات پیش رو، رئیس جمهوری رئیس کابینه و دولت شده و پست نخست وزیری در ترکیه حذف می‌شود.
رجب طیب اردوغان، محرم اینجه، خانم مرال آکشنر، صلاح‌الدین دمیرتاش، تمل کرم‌الله اوغلو و دوغو پرینچک شش نامزد نهایی ریاست جمهوری ترکیه هستند که در کارزار انتخاباتی با یکدیگر رقابت داشتند.
انتخابات دیروز ترکیه، نخستین انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس در تاریخ سیاسی ترکیه به شمار می‌رود و به همین علت از اهمیت مضاعفی برخوردار است.