اختصاص 1000 میلیارد تومان برای آب‌رسانی اضطراری به 200 شهر


به گزارش خبرگزاری فارس، رضا اردکانیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با ‌اشاره به اینکه شهرهای دارای تنش آبی نشان می‌دهد که باید توجه ویژه‌ای برای تامین آب صورت گیرد، افزود: هفته گذشته مبلغ یک هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های اضطراری آبرسانی در بیش از 200 شهر اختصاص داده شده است. اما تعدادی از روستاهای کشور هنوز نیازمند کمک در این زمینه هستند.
وی ادامه داد: باید در شهرهای بزرگ که آب با کیفیت مناسب فراهم می‌شود به سایر مصارف اختصاص یابد. پس باید به یاد بیاوریم که قطره قطره آبی که به عنوان نظافت محیط از آن استفاده می‌شود در نقاط بی‌شماری در کشور و در روستاها منبع شرب است.
وزیر نیرو با‌اشاره به اظهارات چند وقت پیش مسئولان رژیم صهیونیستی درخصوص حل مشکل کم آبی ایران گفت: رژیم صهیونیستی در دهه‌های گذشته از همه ابزار ممکن و حتی با تهیه مدل‌های ریاضی منابع آبی خاورمیانه و مناطق تحت‌اشغال را به سرقت بردند پس نباید رژیم صهیونیستی به این هوس بیفتد که در موضوع کم آبی ایران وارد معرکه شود.
اردکانیان با تاکید بر اینکه با بهره‌مندی از فناوری‌های جدید و روش‌های صحیح می‌توان میلیون‌ها مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی کرد، گفت: اگر با این فناوری‌های جدید پیش برویم برای دو برابر جمعیت کنونی کشور آب کافی برای شرب، بهداشت و صنعت در دسترس خواهیم داشت.


وی ادامه داد: بارش‌های فصل بهار امسال به میزان مورد نیازی که بتواند بارش‌های کم را تامین کند نبوده است. در برخی از استان‌ها تا 75 درصد با کم بارشی مواجه هستیم پس باید صرفه‌جویی و مدیریت مصرف و تقاضا را در سرلوحه کار خود قرار دهیم.  همچنین حدود چهار میلیارد مترمکعب پساب تولید می‌شود که پس از تصفیه می‌تواند در صنعت و کشاورزی مصرف شود. وزیر نیرو با بیان اینکه از گذشته‌های دور یاد گرفته‌ایم که چگونه با کم بارشی سازگار باشیم ادامه داد: کاهش بارش‌ها در سال آبی جدید باعث شد تا تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی به نصف کاهش یابد. پس باید با مدیریت مصرف و تقاضا این کمبود تولید را جبران کنیم.
همچنین اردکانیان گفت: براساس مصوبه هیئت وزیران، تعرفه برق سازمان‌های دولتی در سراسر کشور در ساعت‌های اوج بار 20 درصد افزایش پیدا کرد.
وی تصریح کرد: از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده‌ایم که پنج هزار مگاوات کمبود تولید را با همکاری مصرف کنندگان در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و... مدیریت کنیم. در این ارتباط، ساعت کار اداره‌ها و سازمان‌های دولتی در برخی از استان‌ها تغییر کرده است. به عنوان مثال، در استان خوزستان از 15 خرداد که این طرح اجرایی شده، بطور میانگین حدود یک هزار مگاوات مصرف برق کاهش پیدا کرده است.