در حال تبدیل‌شدن به نشان معتبر هنری در جهان هستیم

دبیر سومین دوره «جشنواره بین‌المللی حقوق بشر امریکایی» با اشاره به اهداف برگزاری این جشنواره می‌گوید: این جشنواره نمونه‌ای از اقدام «آتش به اختیار» است که در سال ۱۳۹۴ و بعد از بیانات مقام معظم رهبری درباره نقض حقوق بشر توسط امریکا و جلوگیری از عوض شدن جای ظالم و مظلوم شکل گرفت.
اسماعیل آجرلو، دبیر «جشنواره بین‌المللی حقوق بشر امریکایی» درباره علت و انگیزه برپایی این جشنواره به «جوان» گفت: ایده اصلی این جشنواره از زمانی شکل گرفت که سال ۹۴ مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌هایشان بحث «حقوق بشر امریکایی» را مطرح کردند، ایشان فرمودند: در خصوص بحث حقوق بشر و نقض آن اتفاقاً ما باید مطالبه‌گر باشیم؛ چه اینکه ایالات متحده در این رابطه پرونده بسیار سنگینی دارد. ما هم احساس کردیم به شکل «آتش به اختیار» و با استفاده و بهره‌گیری از روش‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای- علمی به این موضوع پرداخته شود و انگیزه اصلی برگزاری چنین جشنواره‌ای شکل گرفت و امسال نیز سومین دوره آن در حال برگزاری است.
وی با اشاره به گستره و موضوعات مطمح نظر «جشنواره بین‌المللی حقوق بشر امریکایی» خاطر نشان می‌کند: ما در این همایش با استفاده از قالب‌های هنری و با محوریت تولید آثار هنری، علمی و رسانه‌ای مصادیق حقوق بشر امریکایی را نشان می‌دهیم، البته نقض حقوق بشر امریکا فقط مختص کشور ما نیست و این کشور در دیگر زمینه‌ها و کشور‌های تحت ستم از جمله نادیده گرفتن حقوق سیاهپوستان و ساکنان اصلی امریکا، تحمیل جنگ و انجام جنایت‌های بی‌شمار بشری در جریان جنگ با ویتنام یا استفاده از بمب اتمی در جریان حمله به کشور ژاپن؛ آمار‌ها نشان‌دهنده آن است که در تاریخ کوتاه چند صد ساله تشکیل امریکا، هیچ سالی نبوده که از سوی این کشور جنگی علیه دیگر ملت‌ها و دولت‌های دنیا راه نیفتاده باشد.
آجرلو به بخش‌های متنوع «جشنواره بین‌المللی حقوق بشر امریکایی» اشاره کرده و می‌افزاید: در بخش علمی این جشنواره، کتاب‌ها و مقالات علمی و پژوهشی که در این زمینه نوشته یا ترجمه شده‌اند، مورد بررسی و داوری قرار می‌گیرند. همچنین ایده بازی‌های رایانه‌ای، کلیپ‌های تصویری، اپلیکیشن‌های موبایلی و همچنین صفحات مجازی و رسانه‌ای بخش‌هایی هستند که در بخش رسانه‌ای این جشنواره شرکت داده شده و مورد داوری و گزینش قرار می‌گیرند.


آجرلو در خصوص استقبال هنرمندان بین‌المللی می‌گوید: سال گذشته در بخش بین‌الملل فراخوان جشنواره در دو بخش انجام گرفت، اما امسال موضوعات این بخش را به پنج محور ارتقا دادیم. استقبال هنرمندان خارجی از این بخش بسیار خوب و قابل توجه بوده به طوری که ما تقریباً از ۴۸ کشور دنیا آثار هنرمندان را دریافت کرده‌ایم. به کلام دیگر جشنواره بین‌المللی حقوق بشر امریکایی در حال تبدیل شدن به یک نشان معتبر هنری در ایران و سایر کشورهاست. دبیر سومین دوره «جشنواره بین‌المللی حقوق بشر امریکایی» از امکان نمایش آثار برگزیده جشنواره در اشکال و قالب‌های متناسب خبر داده و می‌افزاید: مقالات برگزیده این جشنواره در یکی از نشریات علمی- پژوهشی منتشر می‌شود؛ آثار هنری هم به صورت نمایشگاه‌های مختلف در فضا‌های حقیقی و مجازی، مدارس، دانشگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو ارائه می‌شوند.
همچنین کار‌های برگزیده در قالب نمایشگاه‌های دیجیتال به کشور‌های مختلفی که ایران در آن رایزنی فرهنگی دارد ارسال شده و نمایش داده خواهند شد. وی در مورد نحوه و سازوکار معرفی آثار نهایی می‌گوید: در رابطه با آثار نهایی و برگزیده ما ملاحظاتی داریم. از جمله اینکه در بین آثاری که برای راهیابی به مرحله نهایی انتخاب می‌شوند آن دسته از آثار که قبلاً در جشنواره‌ای دیگر برگزیده شده باشند از بین گزینه‌های نهایی حذف می‌شوند، البته در رابطه با مقالات علمی چنین محدودیتی نداریم. آجرلو درباره منابع مالی تأمین‌کننده این جشنواره تأکید می‌کند: جمعی از دانشجویان و فعالان فرهنگی و هنری جشنواره حقوق بشر امریکایی را به صورت «آتش به اختیار» و مستقل برگزار می‌کنند، اما در عین حال از نهاد‌های مرتبط با جشنواره همچون معاونت فرهنگی بسیج، مجمع تقریب مذاهب و حوزه هنری کمک‌هایی مثل سالن برگزاری و... دریافت کرده‌ایم.